• NormaJean

Lokal i Göteborg

Hej alla inspirerande systrar! Vi skall gifta oss nästa sommar men har ingen aning om vart vi skall ha vår bröllopsfest. Vi letar efter en ganska exkusiv lokal i Göteborg (i alla fall en som känns exklusiv :). Grejen är att min sambo har massor av kontakter och vi kommer med deras hjälp lösa mat och dryck själva. Vi vill alltså bara hyra själva lokalen (eventuellt med personal), men det verkar som om alla "finare" lokaler bara hyr ut om de får arrangera resten med mat och bar. Någon som har tips på lokal att hyra "plain" -

• Svar på tråden Lokal i Göteborg
  • 80h

Jag hänger på denna tråden. vi ska också gifta oss nästa sommar, ska ha 100 gäster o vi hittar ingen festlokal Gråter

• Styrka
    80h skrev 2011-08-21 18:02:28 följande:
    Jag hänger på denna tråden. vi ska också gifta oss nästa sommar, ska ha 100 gäster o vi hittar ingen festlokal Gråter
    Den storleken på gästlista har jag tyvärr inga lokaltips till.
  • BlomAnna
    80h skrev 2011-08-21 18:02:28 följande:
    Varmbadhuset kan man vara 100 personer i
    Nääs slott har också stora lokaler.
    Gibsons kök
    Kvibergs kantin
  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2011-08-23 21:08:45 följande:
    Varmbadhuset kan man vara 100 personer i
    Nääs slott har också stora lokaler.
    Gibsons kök
    Kvibergs kantin
    Glömde socitetshuset på Marstrand
  • linst

Är det någon som vet vad det kostar att ha fest på stora holms säteri? 

• BlomAnna
    linst skrev 2011-08-27 13:57:31 följande:
    Är det någon som vet vad det kostar att ha fest på stora holms säteri?
    Vill minnas att det är dyrt Typ 15 000 tror jag för bara lokal bord och stolar...Kan dock ha ändrats sen jag kollade upp det men det är i den prisklassen iaf.
  • linst

Lundby hembygdsförening är preliminärbokat inför nästa sommar Ska åka och kolla på lokalerna på öppet hus-dagen på söndag. Måste tacka för tipset , hade aldrig hittat det annars. Nu får vi bara hoppas att kyrkan är ledig också.

• Styrka
    linst skrev 2011-08-30 22:22:11 följande:
    Lundby hembygdsförening är preliminärbokat inför nästa sommar Ska åka och kolla på lokalerna på öppet hus-dagen på söndag. Måste tacka för tipset , hade aldrig hittat det annars. Nu får vi bara hoppas att kyrkan är ledig också.
    Haha, då ses vi där! Jag och min sambo ska ditt och kolla. Jag har redan bokat vårt datum (7/7 2012) men sambon har bara sett lokalen på film som jag filmat med mobilkameran så han vill se den IRL. Dessutom behöver vi mäta bord och stolar samt stora salen så att vi kan provmöblera och planera bordsplacering. Vi ska kolla upp vilka dekorationer det kan finnas (ljusstakar etc)
    ooo, det var massor vi skulle kolla upp, men nu har jag glömt... måste skriva en lista innan söndag! *note to self*

Tänker ni vara där precis kl 11 eller? Är det kanske lite dumt att komma precis samtidigt, antar att du kommer vilja ha hjälp från Birgitta du med? Eller, det kommer kanske inte vi behöva, jag har ju redan varit där och vet litegrann var allt finns... Det vore kul att få ett ansikte till nicket på BT!
  • linst
    Styrka skrev 2011-08-31 09:07:48 följande:
    Haha, då ses vi där! Jag och min sambo ska ditt och kolla. Jag har redan bokat vårt datum (7/7 2012) men sambon har bara sett lokalen på film som jag filmat med mobilkameran så han vill se den IRL. Dessutom behöver vi mäta bord och stolar samt stora salen så att vi kan provmöblera och planera bordsplacering. Vi ska kolla upp vilka dekorationer det kan finnas (ljusstakar etc)
    ooo, det var massor vi skulle kolla upp, men nu har jag glömt... måste skriva en lista innan söndag! *note to self*

Tänker ni vara där precis kl 11 eller? Är det kanske lite dumt att komma precis samtidigt, antar att du kommer vilja ha hjälp från Birgitta du med? Eller, det kommer kanske inte vi behöva, jag har ju redan varit där och vet litegrann var allt finns... Det vore kul att få ett ansikte till nicket på BT!
    Har inte riktigt koll på var lokalen ligger. Vet du den exakta adressen?
    Vi kommer nog vara där runt 11. Var min sambo som pratade med Birgitta igår så vet inte riktigt vad de har bestämt. Hon nämnde att hon kanske skulle vara upptagen men att hon i så fall skulle be någon annan att visa oss runt. Bra idé det där med att mäta bord mm, vi behöver nog sätta oss ner och göra en lista på saker vi ska kolla upp.
    Vi förlovade oss för några veckor sedan så är helt ny på bröllopsplanering än så länge.
  • Styrka

Ja, adressen är Prästgårdsvägen 11. Närmaste spårvagnshållplats är Eketrägatan eller Gropegårdsgatan och närmaste busshållplats är Lundby Gamla kyrka.
    Om du kör bil så ta hjalmar brantingsleden och sväng av vid statoil vid Gropegård (mellan Rambergsvallen och Eketrägatan) Om du kommer från stan-hållet så svänger du vänster, annars blir det ju höger, in mot industrin, (inte mot villaområdet) och sen tar du första till höger, har industrin på vänster sida och forsätter längs vägen. Efter en liten rondell och en liten uppförsbacke ligger det på vänster sida, frågan är hur man tar sig per bil till parkeringen, jag har bara kommit till fots. :-S  Men det står en diskret liten gammaldags skylt vid ingången.
    Ligger väldigt grönt, det står en ganska stor vit skola mittemot.

• linst
    Styrka skrev 2011-08-31 16:21:47 följande:
    Ja, adressen är Prästgårdsvägen 11. Närmaste spårvagnshållplats är Eketrägatan eller Gropegårdsgatan och närmaste busshållplats är Lundby Gamla kyrka.
    Om du kör bil så ta hjalmar brantingsleden och sväng av vid statoil vid Gropegård (mellan Rambergsvallen och Eketrägatan) Om du kommer från stan-hållet så svänger du vänster, annars blir det ju höger, in mot industrin, (inte mot villaområdet) och sen tar du första till höger, har industrin på vänster sida och forsätter längs vägen. Efter en liten rondell och en liten uppförsbacke ligger det på vänster sida, frågan är hur man tar sig per bil till parkeringen, jag har bara kommit till fots. :-S  Men det står en diskret liten gammaldags skylt vid ingången.
    Ligger väldigt grönt, det står en ganska stor vit skola mittemot.
    Då vet jag exakt! Bodde nämligen i närheten av gropegårdsgatan förr och har gått förbi rätt ofta på mina promenader ner till eriksberg.
  • Styrka
    linst skrev 2011-08-31 16:48:03 följande:
    Då vet jag exakt! Bodde nämligen i närheten av gropegårdsgatan förr och har gått förbi rätt ofta på mina promenader ner till eriksberg.
    Haha, vad kul! En av mina jogginrundor går förbi lokalen... drömde rätt friskt när jag joggade förbi där i somras, hihi...
    Lycka till med listan tills på söndag då!
  • Styrka
    linst skrev 2011-08-31 13:26:52 följande:
    Har inte riktigt koll på var lokalen ligger. Vet du den exakta adressen?
    Vi kommer nog vara där runt 11. Var min sambo som pratade med Birgitta igår så vet inte riktigt vad de har bestämt. Hon nämnde att hon kanske skulle vara upptagen men att hon i så fall skulle be någon annan att visa oss runt. Bra idé det där med att mäta bord mm, vi behöver nog sätta oss ner och göra en lista på saker vi ska kolla upp.
    Vi förlovade oss för några veckor sedan så är helt ny på bröllopsplanering än så länge.
    Hej igen! Hur gick det i söndags? Vad tyckte ni om lokalen? *nyfiken*
  • 80h

Nu har vi bokat både lokal o kyrka Glad vad är nästa steg i planeringen egentligen?

• Styrka

Gästlistan.
    Maten.
    Inbjudan.
    Dekorationer.

När gästlistan är gjord vet man ungefär hur många man behöver mat till, och ungefär vilken budget man ska lägga sig på. Då kan man googla runt på olika cateringföretag och dregla över deras menyer. Och fundera på hur man vill göra sin inbjudan, köpa printade inbjudningskort, eller göra egna och isf hur.

Dekorationer kan ni ju börja köpa redan nu om ni vill. Men det hör ju hemma i en helt annat tråd!

• linst
    Styrka skrev 2011-09-06 21:00:23 följande:
    Hej igen! Hur gick det i söndags? Vad tyckte ni om lokalen? *nyfiken*
    Det gick bara bra! Och antar att det var er vi hälsade på
    Himla mysig lokal men vi måste försöka få ner vår gästlista till 80 pers. Stora salen var lite mindre än vad vi trott.

Hur gick det för er? Hur har ni tänkt att göra med stolarna? De är ju inte direkt de roligaste men samtidigt känns det sådär halvkul att lägga ut massa pengar på stolsöverdrag/lakan, för att inte tala om att knyta allihop.
  • Styrka
    linst skrev 2011-09-07 16:38:54 följande:
    Himla mysig lokal men vi måste försöka få ner vår gästlista till 80 pers. Stora salen var lite mindre än vad vi trott.

Hur gick det för er? Hur har ni tänkt att göra med stolarna? De är ju inte direkt de roligaste men samtidigt känns det sådär halvkul att lägga ut massa pengar på stolsöverdrag/lakan, för att inte tala om att knyta allihop.
    Jag gissade att du var du, men kom inte ihåg ditt nick här på BT så vågade inte fråga, haha!

Birgitta sa att de fått in 92 gäster vid nåt tillfälle, men att de då verkligen hade fått knö! Så visst går det fler, om man vill. hjärterum och stjärterum och allt det där, men kanske inte så roligt att sitta och knö heller. Ett ögonblick övervägde vi att ha alla barn i lilla salen bakom (cafédelen) för att på så sätt göra plats i stora salen, men vi övergav den tanken rätt snabbt.

Ja, stolarna. Det finns en tjej här på BT som erbjudit sig att sy stolsöverdrag till mig av knoppalakan för 25 kr/st, vi tänkte nog nappa på det faktiskt. Annars har vi köpt flera meter vit organzatyg som man kanske kan drapera över stolarna, utan att knyta? Vi har oxå övervägt örngott att trä över ryggstöden och skita i sitsen, det är ju ändå bara ryggstöden som syns. Men jag tror ryggstöden är bredare än vanliga örngott.
  • BlomAnna
    linst skrev 2011-09-07 16:38:54 följande:

Är det jätte dyrt att hyra stolsöverdrag? Annars är väl det en bra idé, ni kanske ändå ska hyra dukar och servetter tex?
  • Styrka
    BlomAnna skrev 2011-09-08 13:40:10 följande:
    Är det jätte dyrt att hyra stolsöverdrag? Annars är väl det en bra idé, ni kanske ändå ska hyra dukar och servetter tex?
    Nej, vi tar knoppalakan som dukar och vanliga papperservetter, fast av det lite finare slaget.
    Att hyra stolsöverdrag kostade 35 kr/st sist jag kollade, men minns inte vilken firma det var som erbjöd det priset.

Annars leker vi med tanken att köpa vita fleecefiltar på jysk för en tia styck och drapera över stolsrygg och sits, och bara knyta ett organzaband runt stolsryggen, det blir nog oxå snyggt. Filten kan ju gästerna sedan få ta med sig hem som gåva... eller så kan man donera dem till föreningen som låter oss hyra lokal så biligt! *funderar*
Svar på tråden Lokal i Göteborg