• NormaJean

Lokal i Göteborg

Hej alla inspirerande systrar! Vi skall gifta oss nästa sommar men har ingen aning om vart vi skall ha vår bröllopsfest. Vi letar efter en ganska exkusiv lokal i Göteborg (i alla fall en som känns exklusiv :). Grejen är att min sambo har massor av kontakter och vi kommer med deras hjälp lösa mat och dryck själva. Vi vill alltså bara hyra själva lokalen (eventuellt med personal), men det verkar som om alla "finare" lokaler bara hyr ut om de får arrangera resten med mat och bar. Någon som har tips på lokal att hyra "plain" -

• Svar på tråden Lokal i Göteborg
  • Styrka

Oh, vi har samma problem, så den här tråden kommer jag ha koll på!
    Fast vi vill hellre ha en lantlig lokal än en central, men vill ju såklart att lokalen ska vara mysig och vara snygg.
    Vi har tittat på Bärby Bygdegård, men den ser lite sliten ut, så vi letar vidare.

Kyrkan har ju lokaler, ofta jättefina, och där vet jag att man får ta med sig egen mat, men jag vet däremot inte vad de har för inställning till egen alkohol. Kontakta kyrkan och fråga? på www.svenskakyrkan.se kan man leta efter kyrkor i ett visst område, och se vilka samlingslokaler de har att erbjuda. Ska ni även vigas av en präst kan man ju anlita någon i den församling där man hittar en fin lokal. De kyrkor vi har tittat på har haft många fina bilder!
    Så tänkte vi och har skrivit till Lundby församling angående Lungby Gamla Kyrka och Brämaregårdens Kyrka, väntar nu på svar.

Hittar jag något mer tips så postar jag det här!

Lycka till i fortsatta jakten!

• Styrka

Svenska kyrkan hade "just nu" en policy som var restriktiv mot bröllopsfester då några misskött sig, så där gick vi bet.

Har du provat Odd Fellow huset i stan?
    RFSL's gamla lokaler i majorna/masthugget? RFSL flyttade ju till inom vallgraven, nära hamnen för ett par år sen om jag inte minns fel, vet inte om deras gamla lokaler är tillgängliga? De är ju rätt fina, och centrala.

I krokarna där har du ju även Henriksberg, eller vad det heter. Fin utsikt mot hamnen, men vet inte hur de ställer sig till att ta med egen mat/dryck. *funderar*

• MrsT2011

Det har varit lite olika turer kring Överås Slott, ett tag hade de ett avtal med en specifik cateringfirma, men jag har för mig att det är ändrat så att man får ta med sig både mat och dryck numera. Otroligt vackra lokaler! (Det är det vita herrgårdsliknande bygget på Danska Vägen nära Örgryte gamla kyrka.)

Varmbadhuset vid Saltholmen är till salu såg jag i GP, men de har annars det upplägg ni önskar. Har själv varit där på fest, ljuvlig lokal!

Stora Holms Säteri är populärt, men det kan hända att man måste välja deras mat. Någon som vet?

Berg 211 ser riktigt häftigt ut på bild, kan man tänka sig en lokal där endast insidan är maffig är det nog ett bra alternativ.

• Lilflo

Vi ska vara på aschebergska eken, lillhagsparken. Först skulle vi fixa med maten själv men nu har vi bestämt att de gör det. Man får ta med sig egen sprit.

• Lillis82

Jag vet inte riktigt om det klassas som exklusivt. Men det är fruktansvärt mysigt att ha tillställningar där!! La Cuveé heter det och det ligger vid munkebäckstorget. Man får ta med egen mat och dryck, finns restaurangdiskmaskin samt typ 4 kylskåp för mat och dryck. 
    Vi hade mina föräldrars 50 års fest där för några år sedan och alla tyckte det var en super mysig lokal! Ett tips är dock att hyra in någon som städar.. det är en sjukt stor lokal och det var väldigt jobbigt att städa halvt bakis dagen efter.. och inget ni vill göra som er första dag som man och hustru kan jag tänka mig=)

De har allt som behövs utan dukar i stort sett.

http://www.lacuvee.se/festlokal/bilder.4.725330be11efa4b0a3f80008871.html

Annars så är Dragongården väldigt fin!!! Ligger inte jätte centralt men har kanske en lite exklusivare känsla om man tittar på bilderna iallafall på deras hemsida. Är osäker dock hur det är med att ta med egenmat osv.. 
    Har dock aldrig varit där så vet inte så mycket mer än att jag varit inne och kollat bilder på deras hemsida.. 

http://www.dragongarden.se/

Hoppas ni hittar något om inte det här är något för er..

• NormaJean

Odd fellow har bara catering. Tack för alla tips. Skall skriva en lista till min boyfriend, så får han göra grovjobbet ;)

Återkommer med en sammanställning.

• Styrka

Överås slott, det var fanimej ett bra tips! Ska kontakta dem! Gissar att det ligger heeelt utanför vår budget, men fråga kan man ju alltid...

Aschebergska Eken var vår favorit med, men de var dyrare än vi trodde, det är därför vi nu tittar på alternativ där man kan fixa maten själv. För som jag förstod det på Agneta (eller vad hon nu hette) så ingår liksom lokalhyran när man köper mat från dem, jag förstod inte att man kunde bara hyra lokalen och fixa mat och dryck själv? Är du säker på att de går med på detta, Lilflo?

• Styrka

Har nu kollat med Ascebergska, och de tar 250 kr/pers i lokalhyra PLUS maten på ca 300 kr/pers. Det var något över den budget vi från början tänkte oss, men stället är fortfarande en reserv-favorit.

Överås ska jag kontakta på tisdag, jag läste i en annan tråd här att någon hade hyrt tre av deras rum/salar för sitt bröllop och det gick på 8.000kr, och det tyckte inte jag var så dyrt för en så fin lokal. Jag återkommer med mer info om Överås slott på Danska vägen nästa vecka.

Dragongården är himla vackert!! Men lite dyrt för oss minns jag (även om jag inte minns den exakta summan), så vi har uteslutit det.

Att det ska vara så svårt att hitta bra festlokaler i rikets andra största stad!
    Kanske är det en bra affärsidé, det här? Köp gammal herrgård, rusta upp, hyr ut?

• Styrka

Kan meddela att tipset om Överås Slott var tamejfan det bästa tipset EVER! Såå jälva snygga lokaler, vad det ser ut på bilderna iaf, och nu har jag fått prislistan, och de är inte dyra heller. De tar betalt per rum man hyr, och det passar till sällskap på mellan 20-80 pers.
    Vi tänkte vara ca 80 pers, och beroende på vilka salar man väljer så landar priset på mellan 3.750 och 11.350 kr. Då har man hyrt en heldag (8-17) för att dekorera, och så hyran för själva festkvällen 17-02.
    Man fixar själva mat och dryck, det finns kök. Städning ingår i lokalhyran och festen får hålla på till kl 02.00.

Har oxå varit och tittat på Lundby Hembygdsförenings lokal nära Eketrägatan. Jag blev omedelbart jättekär kan jag meddela! Inte alls lika exklusivt som Överås förståss, men såå mysig! Salen är nyrenoverad, det finns gamla kakelugnar (kaminer kanske det heter?) Och väldigt välplanerade lokaler. Rum att umgås i, rum att dansa, stora ordentliga kylar och frysar och restaurangdiskmaskin. Allt man kunde önska sig, till ett mycket bra pris, 3200 kr! Sommartid får man tillgång till lokalen dagen innan för att kunna dekorera. jag kunde verkligen se framför mig hur man trivs och umgås i den här lokalen. (Är lite rädd att det blir en stelare tillställning i mer fancy lokaler)
    Ska försöka lägga ut bilder sen, men filmade mest för att min M2B ska kunna få en bättre uppfattning, då han inte var med mig idag.

Ville bara dela med mig av infon!

• oggyozedit

Hej!
    Tack för att du delade med dig!! Käns så bra att hitta lite tips på lokaler som faktiskt inte kostar skjortan!

Glad 

Svar på tråden Lokal i Göteborg