• Roxy

OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"

Hej, jag var inte sexuellt aktiv innan jag träffade min nuvarande kille, men han hade sex med sin förra tjej... typ rätt mkt ( hon käkade p-piller) 
    Vi har sex men han gillar inte kondom, men jag fick honom att iaf pröva en gång, men jag tyckte att det va oskönt, det liksom störde.
    Varje gång vi har sex, vilket är flera ggr i veckan, ibland flera ggr om dagen beroende på hur mkt vi ses så har vi oskyddat sex... Men han drar ur den varje gång, innan han kmr och han har lyckats hittills, men innan killar kommer "på riktigt" så kan det ju komma lite sperma... 

Och jag vill skaffa p-piller men jag oroar mig för undersökningen , hör så mkt illa om ungdomsmottagingen, har pratar med gynekologen där förut och hon lyssnar inte överhuvudtaget och verkar inte förstå saker alls... känns inte okej att hon ska göra undersökningen.

Har pratat med min mamma om att jag tkr att det är obehagligt att gå till henne och hon säger att "vi kan gå till vanliga gyn" - Det känns mer okej, om det är någon man hört är bra där.

Min nuvarande kille är den enda som ens pullat mig, har inte klarat av att göra det själv, vet inte varför, har tyckt att det känns obehagligt och helt omöjligt att ens föra in en tampong, men sedan gick det bra och när jag väl gjort det var jag en solstråle hela dagen!  Cool Solig
    Fick flytningar vid tidig hålder så var tvungen att "toppsa" flera ggr på sjukhuset vilket gjorde att min slida har varit en obehaglig "plats" för mig men det är bättre nu. Men det knyter sig ändå i magen för undersökningen, det känns jätte obehagligt.

Vet inte vad jag vill med detta, men vet ingen ngn mirakel-lösning? Någon som känt samma sak? 

vill verkligen inte bli gravid. Gråter

• Svar på tråden OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"
  • Anonym
    Anonym (erfarit p-piller) skrev 2011-05-27 23:04:09 följande:

Jag tycker det är taskigt mot kroppen att hålla på och testa sig fram som så många framhåller som en bra metod här.. De man utsätter kroppen för under dessa år av testning är en stress osm inte är bra alls. Det är inte värt det poch förresten så tar det upp till tio år innan ämnena går ur kroppen helt. DET är läskigt. Jag försöker verkligen inte skrämma upp någon, däremot tycker jag att man ska vara klarsynt och ärlig när det kommer till sånt här.

Vi tjejer ska hela tiden utsätta oss för skit. Skit i smink, skit i hårvårdsprodukter, skit i preventivmedel. 

Man ska bara vara medveten om att riskerna FINNS där och är man beredd att ta dem utan att bli bitter om det skulle hända något så visst. Inga problem. Men det är inte schysst mot sin kropp att hatta runt bland hormoner. Det mår ingen bra av varesig man känner att man mår dåligt eller ej. Det säger sig självt att det inte är nyttigt. Och de som säger att det  är ofarligt har läst för lite om hur kroppen och då främst signalsubstanser fungerar.

Återigen: vill man inte ta risken (som alltid finns) att bli med barn så är man egentligen inte mogen att ha sex.

förlår men jag tycker att du kommer med riktigt löjliga påståenden.
    Jag har läst mycket om kroppen och signalsubstanser och dessutom blivit undervisad av barnmorskor med över 40 års erfarenhet i och utanför sverige.
    jag tycker främst att ditt sista påstående är uppenbart löjligt. Ska man inte börja ha sex förren man är redo att ha barn?
    I så fall så behöver man ju inget preventivmedel alls, utan kan börja med att ha sex efter 20 års ålder och sen skaffa så många barn som möjligt efter det..
  • Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-05-27 23:27:38 följande:
    Fast jag tycker inte det är rätt att säga att man inte är mogen att ha sex om man inte vill ta risken att få barn. Skulle jag bli gravid nu finns det ingen tvekan i universum om att både jag och BM skulle vilja behålla barnet. Men det är himla opraktiskt att bli gravid 2½ månad innan man gifter sig. Vi skulle behålla om det råkade bli, men vi planerar och försöker det inte. Tidigare så har vi inte velat skaffa barn av orsaken att båda är studenter och det skulle bli tufft och inte riktigt lika schysst mot barnet att växa upp med så osäker ekonomi. Vårt krav är att minst en av oss ska ha jobb innan vi skaffar barn. Är det verkligen ett tecken på hur omogen man är och att man inte borde ha sex alls? Det är inte för vår skull vi inte skaffat barn än, det är för barnets.
  • Aleta
    TheD skrev 2011-05-27 17:59:39 följande:
    Jag äter inte piller och det vägrar jag göra. Sen har jag inte hört så mycket positivt om piller heller....
    Jag vill inte heller äta p-piller. Jag har gjort det när jag var yngre och då testade jag många olika sorter. Mådde skit och blev av med sexlusten, hade mellanblödningar etc.

En annan jätteviktig aspekt är att p-piller gör att man kissar ut en massa hormoner i naturens kretslopp. Det är inte bra! Man kanse att det påverkar fiskarna och det finns många som tror att detta kan vara anöedningen till att flickor och pojkar kommer in i puberteten tidigare och tidigare. Det kommer säkert att dyka upp forskning på den saken.

Kolla andra sorters preventivmedel också.
    Ge inte upp med kondomen heller. Glidmedel är kanske något som behövs för att det ska funka bättre.

Läs på!
    http://preventivmedel.nu/preventivmedel/
    P-piller har t ex 99% säkerhet (1 på 100 blir gravid ändå).
    Billingsmetoden som inte har några som helst medel, man känner bara sin egen kropp. (När man vet att man har ägglossning så använder man kondom eller låter bli att ha sex de dagarna). Den metoden har en säkerhet på 97% (vilket är fantastiskt)! Det är dessutom säkrare än t ex minipiller som har en säkerhet på 98-94%. 
    P-stav innehåller bara gulkroppshorman och har en säkerhet på mer än 99%, alltså säkrare än p-piller som dessutom innehåller östrogen.
    Och det finns fler metoder!
    Det här har jag provat t ex http://www.femcap.se/ tyckte att det funkade bra, men hade nog varit bättre innan jag fick barn (livmodern är mindre då). 

Nej, kolla noga på alternativen innan du faller i p-pillerfällan.

• Oniq

Jisses.. snacka om att skrämma upp TS och ge henne en massa , enligt mig, missvisande information.

TS: Skaffa tid hos en barnmorska och prata om det i första hand.

• TerrorMorsan

tänk om en kunde uppfinna något hormonfritt grejs förutom kondom då å kopparspiral en kan ju gå på månen :)

• Aleta
    TerrorMorsan skrev 2011-05-28 10:42:06 följande:
    tänk om en kunde uppfinna något hormonfritt grejs förutom kondom då å kopparspiral en kan ju gå på månen :)
    Billingsmetoden
    FemCap
    Pessar 
  • Aleta
    Oniq skrev 2011-05-28 08:10:31 följande:
    Jisses.. snacka om att skrämma upp TS och ge henne en massa , enligt mig, missvisande information.

TS: Skaffa tid hos en barnmorska och prata om det i första hand.
    Berätta gärna vad du tycker är missvisande så att TS får mer hjälp.

Alla barnmorskor kan inte alla preventivmetoder. 
  • Oniq
    Aleta skrev 2011-05-28 19:56:03 följande:
    Berätta gärna vad du tycker är missvisande så att TS får mer hjälp.

Alla barnmorskor kan inte alla preventivmetoder. 
    ..typ sådana kommentarer..  Såklart att inte alla barnmorskor har koll på exakt hela gigantiska marknaden utav olika märken av preventivmedel. Men när du skriver så så verkar det som att du anser att forummedlemmar (som t.o.m. ibland är anonyma) kan ge bättre och mer proffessionella svar än en utbildad barnmorska/läkare/gynekolog och det anser jag är missvisande information.
  • Pendragon

Jag använder mig av Neovletta 28. Har använt mig av det i 4 år och jag har inte varit med om viktuppgång eller nåt sånt tjafs. Ingenting. Det är prima.

• Anonym (erfarit p-piller)

Till er som blivit arga på mina inlägg: Jag har absolut inte som avsikt att uppröra någon och jag är inte någon knäpp person. Varför jag är anonym är för att jag inte vill skriva om mitt sexliv annars och bara därför.
    Ja, jag har många bevis för att P-piller inte är speciellt nyttigt för kroppen, det räcker med att läsa biverkningslistan för att bli lite skrämd.

Jag har själv använt mig av "avbrutet samlag" som preventibmetod under tre års tid, vilket jag inte är särskilt stolt över idag. Det var med en kille jag var sambo med och verkligen älskade. Av olika anledningar tog det slut (han hade en oerhört påfrestande personlighetstörning som gjorde att han inte klarade av sociala sammanhang så bra, vilket tärde på min familj och mig och honom såklart!)
    Så nu när jag snart ska gifta mig efter 4 år med en man som jag verkligen känner att jag vill ha barn med så blir jag lite rädd nr jag tänker tillbaka på vilken risk jag tog att ha oskyddat sex med min förra kille.

Jag vill absolut inte få någon att tro att jag inte tycker att man ska ha sex med den man älskar. Det enda jag menar är att om man inte kan tänkasig att skaffa barn med denna människa så borde man inte ha sex me den heller eftersom risken alltid finns där!

Detta är ingen moralpredikan eftersom jag själv gjort "misstag" och jag vet precis hur svårt det är ibland att stå emot vissa känslor.

Och sedan så har jag och många med mig erfarit jättejobbiga smygande succesiva förändringar i personligheten hos osss själva när vi använt P-piller.

Det jag menar är att det kan ske saker i kroppen utan att man kan se/känna det. Det är väl inte mitt fel? Detta gäller ju annat också. Man kan gå länge med bröstcancer utan att veta om det exempelvis.

Men om man är beredd på att man kan få biverkningar plus att man, som någon tidigare mycket riktigt påpekade, påverkar naturen negativt med hormoner som t.ex ger isbjörnar två oliak kön. Om man är beredd på det så visst. Då kan man väl fortsätta (miljön påverkas ju negativt av så mycket).

Jag har inte för avsikt att verka arg eller så, men jag vet hur mycket skit det kan medföra.. Och jag bryr mig om människor och vill inte att de ska råka ut för samma saker som jag och många andra varit med om.Glad

• TerrorMorsan
    Aleta skrev 2011-05-28 19:50:43 följande:
    Billingsmetoden
    FemCap
    Pessar 
    ja sedär ja :)) dock inga alternativ jag skulle vilja andvända, :) tyckte det var skrämmande å göra knipövningar med geisha kulor =((  jag kör med p-piller ett tag till :)
  • Aleta
    Oniq skrev 2011-05-28 20:58:55 följande:
    ..typ sådana kommentarer..  Såklart att inte alla barnmorskor har koll på exakt hela gigantiska marknaden utav olika märken av preventivmedel. Men när du skriver så så verkar det som att du anser att forummedlemmar (som t.o.m. ibland är anonyma) kan ge bättre och mer proffessionella svar än en utbildad barnmorska/läkare/gynekolog och det anser jag är missvisande information.
    Faktum är att det ofta rekommenderas p-piller på mottagningar.
    Sedan skriver jag inte att forummedlemmer är bättre än barnmorskor! Däremot kan inte alla hålla reda på alla sorters preventivmedel som finns och nu talar jag inte märken utan sorter.

Att inte själv göra efterforskningar om något så viktigt som sin egen kropp tycker jag är dumt.
    Numera finns en mängd information tillgänglig med bara några få knapptryck. 
    Länken jag hänvisade till http://preventivmedel.nu/ känns bra även om inte den heller innehåller allt. Jämför med t ex http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Preventivmetoder/
  • Aleta
    TerrorMorsan skrev 2011-05-29 06:36:34 följande:
    ja sedär ja :)) dock inga alternativ jag skulle vilja andvända, :) tyckte det var skrämmande å göra knipövningar med geisha kulor =((  jag kör med p-piller ett tag till :)
    Hur menar du? 
  • TerrorMorsan

stoppa in ex pessar å den andra grejen :)

• wiii

Att skaffa någon slags preventivmedel är viktigt, och det så snart som möjligt. Sen vad man ska välja, ja det är svårt.. Och egentligen inget vi kan ge råd om då det är så individuellt vad som passar, det enda jag kan göra är att delge mina erfarenheter. Jag åt p-piller i ca 3-4 år, och provade flera olika sorter då sexlusten förvann, och även lusten till allt annat, jag mådde alltså psykiskt dåligt av dom. Hur mycket förstod jag faktiskt inte förrän jag slutade efter som att det smög sig på, och på vägen glömde jag av vad mitt normaltillstånd var. Jag satte in kopparspiral istället, och för just mig har det funkat toppen!

• Aleta
    TerrorMorsan skrev 2011-05-29 11:56:26 följande:
    stoppa in ex pessar å den andra grejen :)
    Aha! Inget sådant vid Billingsmetoden i alla fall.
    Då har du aldrig testat menskopp heller, den bästa uppfinningen någonsin för kvinnor skulle jag vilja säga.

(Som en liten parentes så informeras det väldigt sällan om menskoppar av "oficiella" personer. Detta trots att det är praktiskt, hygieniskt, miljövänligt och billigt.)

• Anonym (orolig)

Vi kanske bör hålla i minnet att TS med största sannolikhet är en tämligen ung kvinna och det kan nog blir lite väl mkt åsikter här i tråden av oss gissningsvis icke tonåriga kvinnor som kan blir svåra att värja sig mot om man inte har mkt skinn på näsan

• Debe

Gå till mödravårdcentralen och förklara hur du känner. Sen måste jag säga att ppiller är skitbra! (Iaf för mig och många av mina vänner)
    Jag har själv blivit gravid vid avbrutet samlag när jag var väldigt ung. Det är ingen säker metod och om du inte vill bli gravid så tycker jag ni ska sluta med det NU.
    Lycka till!

Svar på tråden OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"