• Roxy

OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"

Hej, jag var inte sexuellt aktiv innan jag träffade min nuvarande kille, men han hade sex med sin förra tjej... typ rätt mkt ( hon käkade p-piller) 
    Vi har sex men han gillar inte kondom, men jag fick honom att iaf pröva en gång, men jag tyckte att det va oskönt, det liksom störde.
    Varje gång vi har sex, vilket är flera ggr i veckan, ibland flera ggr om dagen beroende på hur mkt vi ses så har vi oskyddat sex... Men han drar ur den varje gång, innan han kmr och han har lyckats hittills, men innan killar kommer "på riktigt" så kan det ju komma lite sperma... 

Och jag vill skaffa p-piller men jag oroar mig för undersökningen , hör så mkt illa om ungdomsmottagingen, har pratar med gynekologen där förut och hon lyssnar inte överhuvudtaget och verkar inte förstå saker alls... känns inte okej att hon ska göra undersökningen.

Har pratat med min mamma om att jag tkr att det är obehagligt att gå till henne och hon säger att "vi kan gå till vanliga gyn" - Det känns mer okej, om det är någon man hört är bra där.

Min nuvarande kille är den enda som ens pullat mig, har inte klarat av att göra det själv, vet inte varför, har tyckt att det känns obehagligt och helt omöjligt att ens föra in en tampong, men sedan gick det bra och när jag väl gjort det var jag en solstråle hela dagen!  Cool Solig
    Fick flytningar vid tidig hålder så var tvungen att "toppsa" flera ggr på sjukhuset vilket gjorde att min slida har varit en obehaglig "plats" för mig men det är bättre nu. Men det knyter sig ändå i magen för undersökningen, det känns jätte obehagligt.

Vet inte vad jag vill med detta, men vet ingen ngn mirakel-lösning? Någon som känt samma sak? 

vill verkligen inte bli gravid. Gråter

• Svar på tråden OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"
  • TerrorMorsan

jag haft spiral förut å nu käkar jag p-piller, funkar prima för mig iaf....

• TerrorMorsan

finns ju p-stav å ring som sagt :) bättre å skaffa p medel av något slag än inget alls :) mina p-piller kostar 120 för 3 mån, min bm kollade ut vilka som passar bäst för mig :)

• Millemoj

Jag hade först minipiller under tonåren men var helt värdelös på att kommas ihåg att ta dem i tid, vilket är väldigt viktigt med just minipiller. Slutade med att jag faktiskt blev gravid och upptäckte det inte förrän sent, fick vänta länge på tid till KK vilket gjorde att jag fick göra en kirurgisk abort.

I samband med detta bad jag om att få isatt en P-stav i armen och den funkade alldeles utmärkt för mig. Inget man behöver tänka på att byta, eller att ta piller i tid osv. den skötte sig själv i 3 år och efter det har jag varit utan skydd. Om jag skulle börja med preventivmedel igen skulle jag definitivt välja P-staven igen.

Med detta sagt tycker jag ändå att du ska ta dig till ungdomsmottagningen, tillsammans med din kille, eller kanske med din mamma för att få sröd och känna dig säker. Tycker att personalen där tillsammans med dig själv ska hitta rätt lösning för just dig! P-piller, stavar och allt annat funkar bra, mycket bra för vissa men även dåligt för andra. sök professionell hjälp och prova ett preventivmedel. Det går ju alltid att byta till ett annat...

Hoppas det löser sig fint för dig och Du - se till att din kille är mer engagerad i detta än vad han verkar vara nu!

• Anonym (det blir nog bra)

Har haft p-piller sen jag var 16. Fick det utskrivet utan mina föräldrars lov.
    Slutade när jag blev gravid vid 23 trots p-piller. Efter jag fick mitt barn slutade jag helt med p-piller.
    känns inte bra i kroppen...när jag väl tänkte efter. men självklart ska du ta en trip till ungdomsmottagningen. Och prata med dom...dom har tystnadsplikt. Inte alla kan prata med sina föräldrar. Inte jag iallafall. lycka till

• sofi 88

Tycker inte man ska smutskasta p-piller så väldigt. Som många andra sagt ska man ha respekt för att det är hormoner man stoppar i sig och att det finns viss ökad risk för blodproppar mm, men vill man inte ha barn är det ett av de bästa preventivmedel som finns. Man får helt enkelt testa sig fram till den preventivmetod som funkar för just en själv. Jag är en preventivmedels veteran och har testat säkert 5 olika sorters p-piller, minipiller, p-ring och nu kopparspiral. Det som jag har att säga om p-piller som är positivt är att de kan vara kanon mot oönskad acne! Och man slipper som sagt bli gravid.

Men vi är olika individer som reagerar olika på hormoner och därför måste man testa sig fram och första steget är att snacka med en kunnig barnmorska/gynekolog! Lycka till TS!

• Anonym (erfarit p-piller)

Jag tycker det är taskigt mot kroppen att hålla på och testa sig fram som så många framhåller som en bra metod här.. De man utsätter kroppen för under dessa år av testning är en stress osm inte är bra alls. Det är inte värt det poch förresten så tar det upp till tio år innan ämnena går ur kroppen helt. DET är läskigt. Jag försöker verkligen inte skrämma upp någon, däremot tycker jag att man ska vara klarsynt och ärlig när det kommer till sånt här.

Vi tjejer ska hela tiden utsätta oss för skit. Skit i smink, skit i hårvårdsprodukter, skit i preventivmedel. 

Man ska bara vara medveten om att riskerna FINNS där och är man beredd att ta dem utan att bli bitter om det skulle hända något så visst. Inga problem. Men det är inte schysst mot sin kropp att hatta runt bland hormoner. Det mår ingen bra av varesig man känner att man mår dåligt eller ej. Det säger sig självt att det inte är nyttigt. Och de som säger att det  är ofarligt har läst för lite om hur kroppen och då främst signalsubstanser fungerar.

Återigen: vill man inte ta risken (som alltid finns) att bli med barn så är man egentligen inte mogen att ha sex.

• Anonym (erfarit p-piller)
    Emblas Mamma skrev 2011-05-27 07:42:34 följande:
    Det r inte likadant för alla,
    störs man av ppiller så ska man inte äta dom,
    men faktum är att ppiller ger en bara hormoner i väldigt små mängder, skulle man istället bli gravid så stiger hormonerna i taket och de östrogen som ppiller utsöndrar är inte på långa vägar i närheten av dessa.

Jag tycker man kan testa Ppiller,
    om man inte vill så finns det annat såsom p-stav, Pessar och minipiller. Här finns dock andra biverkningar.

Skräm inte pp henne i onödan - Ppiller fungerar mycket bra för de flesta kvinnor!
    P-plåster är en annan form som jag tycker passar mig mycket bättre, jag mådde nämligen illa av ppiller, men pplåster är underbart! dessutom tar man bara pådet en gång i veckan vilket gör att man inte glömmer lika lätt.

Tala med en barnmorska är nog det bästa! Och dom har ingen rätt att vara snorkiga och elaka på ungdomsmottagningen! Jag gjorde aldrig någon undersökning när jag fick ppiller förutom längd, vikt, blodtryck osv.. Men det var ganska längesen nu..
    Du har missat en väldigt viktig sak: De hormoner som p-piller innehåller är inte som kroppens egna (som ska finnas där!) De är konstgjorda och därmed inkräktar de. Därför är de skadliga. De hormoner du har i kroppen som gravid SKA finnasdär av olika anledningar.
  • TerrorMorsan

jo men det finns mkt annat som är skadligt oxå  :) jag tycker p-piller är helt ok,,,,

• Smuppra

Fast jag tycker inte det är rätt att säga att man inte är mogen att ha sex om man inte vill ta risken att få barn. Skulle jag bli gravid nu finns det ingen tvekan i universum om att både jag och BM skulle vilja behålla barnet. Men det är himla opraktiskt att bli gravid 2½ månad innan man gifter sig. Vi skulle behålla om det råkade bli, men vi planerar och försöker det inte. Tidigare så har vi inte velat skaffa barn av orsaken att båda är studenter och det skulle bli tufft och inte riktigt lika schysst mot barnet att växa upp med så osäker ekonomi. Vårt krav är att minst en av oss ska ha jobb innan vi skaffar barn. Är det verkligen ett tecken på hur omogen man är och att man inte borde ha sex alls? Det är inte för vår skull vi inte skaffat barn än, det är för barnets.

Anonym (erfarit p-piller) skrev 2011-05-27 23:04:09 följande:

Återigen: vill man inte ta risken (som alltid finns) att bli med barn så är man egentligen inte mogen att ha sex.

• Emblas Mamma
    Anonym (erfarit p-piller) skrev 2011-05-27 23:07:34 följande:
    Du har missat en väldigt viktig sak: De hormoner som p-piller innehåller är inte som kroppens egna (som ska finnas där!) De är konstgjorda och därmed inkräktar de. Därför är de skadliga. De hormoner du har i kroppen som gravid SKA finnasdär av olika anledningar.
    vet du verkligen så mycket om ppiller som du säger?
    Snälla skicka fram bevis på papper isåfall så får jag se :)
Svar på tråden OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"