• Roxy

OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"

Hej, jag var inte sexuellt aktiv innan jag träffade min nuvarande kille, men han hade sex med sin förra tjej... typ rätt mkt ( hon käkade p-piller) 
    Vi har sex men han gillar inte kondom, men jag fick honom att iaf pröva en gång, men jag tyckte att det va oskönt, det liksom störde.
    Varje gång vi har sex, vilket är flera ggr i veckan, ibland flera ggr om dagen beroende på hur mkt vi ses så har vi oskyddat sex... Men han drar ur den varje gång, innan han kmr och han har lyckats hittills, men innan killar kommer "på riktigt" så kan det ju komma lite sperma... 

Och jag vill skaffa p-piller men jag oroar mig för undersökningen , hör så mkt illa om ungdomsmottagingen, har pratar med gynekologen där förut och hon lyssnar inte överhuvudtaget och verkar inte förstå saker alls... känns inte okej att hon ska göra undersökningen.

Har pratat med min mamma om att jag tkr att det är obehagligt att gå till henne och hon säger att "vi kan gå till vanliga gyn" - Det känns mer okej, om det är någon man hört är bra där.

Min nuvarande kille är den enda som ens pullat mig, har inte klarat av att göra det själv, vet inte varför, har tyckt att det känns obehagligt och helt omöjligt att ens föra in en tampong, men sedan gick det bra och när jag väl gjort det var jag en solstråle hela dagen!  Cool Solig
    Fick flytningar vid tidig hålder så var tvungen att "toppsa" flera ggr på sjukhuset vilket gjorde att min slida har varit en obehaglig "plats" för mig men det är bättre nu. Men det knyter sig ändå i magen för undersökningen, det känns jätte obehagligt.

Vet inte vad jag vill med detta, men vet ingen ngn mirakel-lösning? Någon som känt samma sak? 

vill verkligen inte bli gravid. Gråter

• Svar på tråden OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"
  • Smuppra

Kan ju glädja dig med att för att få p-piller på ungdomsmottagning så krävs det ingen undersökning. Det har iaf jag aldrig behövt göra för att få något recept. Det enda man gör är att man fyller i ett formulär och tar blodtrycket. Det varierar vad man ska fylla i i formuläret beroende på mottagning men ofta går den ut på att se om du har anlag för högt blodtryck tex och ibland vill de veta tex när du fick första mensen och när du första gången hade sex. Var på en ny mottagning när jag senast var där och där ville de veta om jag någonsin blivit tvingad att ha sex. Frågorna varierar helt enkelt beroende på ställe. Men det är inte värre än att prata med en barnmorska, som möter många unga tjejer varje dag och som är van att handskas med "nybörjare" och osäkra. Jag hade fullt förtroende för min barnmorska som jag hade i många år, och saknar henne nu när jag inte längre får gå på ungdomsmottagningen.
    Så länge du inte har problem "där nere", tex att det gör ont så kommer du inte behöva undersökas. Ingen av de jag träffat har försökt övertala mig till en undersökning, men om jag velat ha så har jag fått.

Jag förstår på ditt inlägg att du vet att det inte är helt säkert med avbrutet samlag, så tycker du kan ta mod till dig och gå till en mottagning. Ta med dig killen första gången som stöd. Om du ska våga gå dit kan väl han också! Han är väl lika angelägen om att både slippa kondom och inte bli pappa ännu, samt att han slipper ta hormonerna sedan. Så det borde han kunna ställa upp på. Jag tog med mig min pojkvän första gången jag gick dit och han var med hela tiden under mötet. Det är för övrigt han jag ska gifta míg med nu

• Anonym (erfarit p-piller)
    Smuppra skrev 2011-05-26 23:16:30 följande:
    Kan ju glädja dig med att för att få p-piller på ungdomsmottagning så krävs det ingen undersökning. Det har iaf jag aldrig behövt göra för att få något recept. Det enda man gör är att man fyller i ett formulär och tar blodtrycket. Det varierar vad man ska fylla i i formuläret beroende på mottagning men ofta går den ut på att se om du har anlag för högt blodtryck tex och ibland vill de veta tex när du fick första mensen och när du första gången hade sex. Var på en ny mottagning när jag senast var där och där ville de veta om jag någonsin blivit tvingad att ha sex. Frågorna varierar helt enkelt beroende på ställe. Men det är inte värre än att prata med en barnmorska, som möter många unga tjejer varje dag och som är van att handskas med "nybörjare" och osäkra. Jag hade fullt förtroende för min barnmorska som jag hade i många år, och saknar henne nu när jag inte längre får gå på ungdomsmottagningen.
    Så länge du inte har problem "där nere", tex att det gör ont så kommer du inte behöva undersökas. Ingen av de jag träffat har försökt övertala mig till en undersökning, men om jag velat ha så har jag fått.

Jag förstår på ditt inlägg att du vet att det inte är helt säkert med avbrutet samlag, så tycker du kan ta mod till dig och gå till en mottagning. Ta med dig killen första gången som stöd. Om du ska våga gå dit kan väl han också! Han är väl lika angelägen om att både slippa kondom och inte bli pappa ännu, samt att han slipper ta hormonerna sedan. Så det borde han kunna ställa upp på. Jag tog med mig min pojkvän första gången jag gick dit och han var med hela tiden under mötet. Det är för övrigt han jag ska gifta míg med nu
    Ja, det där med P-piller är tyvärr alldeles för lätt att få utskriviet,. Själv var jag 16 första gången och fick det utan en undersökning och inga förbehåll alls. Jag var åtminstone så pass självrannsakande för att sedan förstå att jag inte kunde fortsätta med dem när jag insåg hur sjuk i huvudet jag blev av dem,,

Så sedan bytte jag till ett annat P-piller och de var tycärr exakt samma sak där. MEd detta vill jag bara säga att äta P-piller påverkar en mycket mer än vad vi förstår. Även om alla kanske inte känner av något som de kopplar till pillrena så är det ENORMT starka preparat som styr hypofysen och alla hormoner i kroppen vilket påverkar dig vare sig du fattar det själv eller ej. Jag skulle inte rekommendera P-piller till någon!!! Ingen vill ha sådana humörsvängningar/dåligt sjävförtroende/svartsjuketanar m.m. som jag fick. De gick lyckligtvis över när jag slutade med dem och jag är så glad att jag gjorde det och min kille med! ÄT INTE P-PILLER!! Det kan sabba ens liv faktiskt.

Och är man inte beredd att få barn med den man har sex med så är det kanske inte riktigt smart att ha sex. Faktiskt. Om vi ska vara helst krassa. Det finns inget skydd som är 100%-igt. Kom ihåg det.
  • darkHorse

Jag kan tipsa om p-ring som är en liten plastring man sätter in i slidan. Eftersom hormonerna verkar närmare det aktiva området, eller vad man ska säga, är hormondosen lägre och jämnare fördelad. En del som mår dåligt av p-piller mår därför bättre med ring, men biverkningen som nedsatt sexlust och nedstämdhet kan fortfarande förekomma. Det går alldeles utmärkt att ha sex med ringen i och man byter den en gång i månaden.

Helt hormonfria preventivmedel är bara kondom och kopparspiral, det senare kanske kan vara något att kolla upp även om det finns biverkningar där med.

• Smuppra

Ja visst påverkar p-piller och andra preventivmedel. Men det kan ändå vara värt att gå till en ungdomsmottagning och se vad det finns för skydd att få. Avbrutet samlag är ju inte särskilt gångbart som sextonåring och inte vill man då avstå från sex hela livet till man vill ha barn, utan att testa annat skydd. Det är ju bra om man är uppmärksam på förändringar i beteendet när man börjar med dem (får testa tre månader innan får utskrivet ett år). Jag tappade tex sexlusten av en sort. Sedan blir jag säkert påverkad av de jag äter nu också men jag är glad, lycklig, har sexlust, inga konstiga humörsvängar, ingen direkt PMS (har inte PMS utan piller), ingen mensvärk (har ingen utan piller), inte fått några direkta kroppsliga förändringar som inte kan kopplas till också andra yttre förändringar (tex viktuppgång som även kan bero på att jag slutade träna och vardagsmotionera när jag bytte skola). Så alla mår inte dåligt av dem även om man påverkas. Men man måste vara uppmärksam. Minsta tecken på att vara mer deppig än tidigare och man borde sluta med dem ifall det skulle vara en nedåtgående spiral. Får jag fråga dig erfarit ppiller vad du använder? Eller använder du inget?

• Diamanten90

Oj, du ska nog skaffa något preventivmedel. Avbrutet är inte alls en säker metod! Det finns ju många olika p-piller så du kan "prova" dig fram. Gå till ungdomsmottagningen:)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Pinkgrape
    Anonym (erfarit p-piller) skrev 2011-05-26 23:40:19 följande:
    Ja, det där med P-piller är tyvärr alldeles för lätt att få utskriviet,. Själv var jag 16 första gången och fick det utan en undersökning och inga förbehåll alls. Jag var åtminstone så pass självrannsakande för att sedan förstå att jag inte kunde fortsätta med dem när jag insåg hur sjuk i huvudet jag blev av dem,,

Så sedan bytte jag till ett annat P-piller och de var tycärr exakt samma sak där. MEd detta vill jag bara säga att äta P-piller påverkar en mycket mer än vad vi förstår. Även om alla kanske inte känner av något som de kopplar till pillrena så är det ENORMT starka preparat som styr hypofysen och alla hormoner i kroppen vilket påverkar dig vare sig du fattar det själv eller ej. Jag skulle inte rekommendera P-piller till någon!!! Ingen vill ha sådana humörsvängningar/dåligt sjävförtroende/svartsjuketanar m.m. som jag fick. De gick lyckligtvis över när jag slutade med dem och jag är så glad att jag gjorde det och min kille med! ÄT INTE P-PILLER!! Det kan sabba ens liv faktiskt.

Och är man inte beredd att få barn med den man har sex med så är det kanske inte riktigt smart att ha sex. Faktiskt. Om vi ska vara helst krassa. Det finns inget skydd som är 100%-igt. Kom ihåg det.
    Oj, det där var lite.... hårt.

Jag åt själv p-piller när jag var i tonåren och förmodligen 90% av alla jag känner gör det fortfarande och ingen av dom, eller jag själv, beskriver p-piller på det sätt du gör. Det finns självklart alltid vissa det inte passar för, man att säga att alla blir sådär påverkade av det och att alla mår sådär dåligt osv, det tycker jag inte riktigt att man kan göra faktiskt. För majoriteten av alla jag känner funkar p-piller alldeles utmärkt.

Men som svar till TS, så stämmer jag ju in med övriga om det verkligen är dags för dig/er att skaffa någon form av preventivmedel. Det jag tycker att du ska börja med är att gå på Ungdomsmottagningen och helt enkelt berätta samma sak där som du gjort här och föra en diskussion med sköterskan där som absolut kan hjälpa till att guida dig rätt när det gäller preventivmedel. De är där för att hjälpa.

Angående gynundersökning, så är det inget som behövs, i detta landstinget iaf, före man får p-piller.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Emblas Mamma
    Anonym (erfarit p-piller) skrev 2011-05-26 23:40:19 följande:

Det r inte likadant för alla,
    störs man av ppiller så ska man inte äta dom,
    men faktum är att ppiller ger en bara hormoner i väldigt små mängder, skulle man istället bli gravid så stiger hormonerna i taket och de östrogen som ppiller utsöndrar är inte på långa vägar i närheten av dessa.

Jag tycker man kan testa Ppiller,
    om man inte vill så finns det annat såsom p-stav, Pessar och minipiller. Här finns dock andra biverkningar.

Skräm inte pp henne i onödan - Ppiller fungerar mycket bra för de flesta kvinnor!
    P-plåster är en annan form som jag tycker passar mig mycket bättre, jag mådde nämligen illa av ppiller, men pplåster är underbart! dessutom tar man bara pådet en gång i veckan vilket gör att man inte glömmer lika lätt.

Tala med en barnmorska är nog det bästa! Och dom har ingen rätt att vara snorkiga och elaka på ungdomsmottagningen! Jag gjorde aldrig någon undersökning när jag fick ppiller förutom längd, vikt, blodtryck osv.. Men det var ganska längesen nu..
  • Emblas Mamma

Om du äter Ppiller är det ett av de säkraste preventilmedel som finns - förutom sterilisering.
    Om du har sex i 100 år så är chansen att bli gravid 0,5 gånger under dessa åren,

Det är ju viktigt att inte slarva.

• Anonym (orolig)

Jag tycker det är onödigt att skramma upp TS. Man ska ha respekt för att p-piller inte är sockerpiller men det är för de flesta ett mycket bra preventivmedel. Det är bra att du kan prata med din mamma så gör det kring din oro. Se till att gå till ungdomsmottagningen alternativt ngn gynekolog nu på en gång. Det som ungdomsmottagningar oftast missar är att man egentligen borde ha ett uppföljningssamtal efter några månader och kontrollera hur den unga kvinnan mår och om de ordinerade pillren är rätt eller fel. Det finns MÅNGA olika och mår man dåligt på ett kan ett annat fungera bra. Har du och din kille sex och inte vill bli föräldrar måste ni ta ansvar för det och skydda er på ngt sätt. Jag är säker på att om du träffar ngn annan gynekolog/barnmorska än den du nu träffat kommer ni hitta ngt som funkar för dig

• TheD

Jag äter inte piller och det vägrar jag göra. Sen har jag inte hört så mycket positivt om piller heller....

Svar på tråden OSKYDDAT SEX varje gång, "avbrutet samlag"