• Anonym (Ledsen :`()

Längtan efter barn och missförstånd

Sitter på jobbet och kan inte koncentrera mig, är så ledsen just nu! Måste skriva av mig..

Min sambo och jag har varit tillsammans i 8 år. Vi har alltid varit väldigt lyckliga och har ingen stormig relation. Det enda vi inte tyckt rikigt lika om är barn. Men vi träffades när jag bara var 20 år och då börjar man ju inte med att planera barn.

Åren gick och han slängde då och då ur sig en hel del kommentarer så som: Kommer det vara barn på festen? Usch! det gjorde mig väldigt ledsen eftersom jag ville ha barn men var inte rikigt säker på om han skämtade eller menade allvar. Det enda han sa var att han inte "inte ville ha barn".

När vi varit tillsammans i 3 år försökte jag för första gången prata om det på allvar. Jag sa att jag absolut ville ha barn och att jag inte ville vänta tills jag var 35. Jag tyckte det var lika bra att lägga korten på bordet så vi inte lägger ännu fler år om relationen tillslut blir omöjlig pga att den ena vill ha barn och den andre inte. Han sa att han ville ha barn men inte just då. Vi gjorde upp en "plan" som gick ut på att vi skulle ha utbildningar, jobb, hus och ha gift oss innan vi skaffade barn. Vi skulle också hunnit resa lite tillsammans. När vi gissade skulle det tillfället inträffa inom en 5-års period vilket kändes ok för båda.

Under åren har jag väldigt försiktigt tagit upp det då och då, jag har absolut inte velat tjata. Jag har nämt det max en gång per år. Varje gång har varit som att det tidigare samtalet inte ägt rum utan vi har fått börja om från början. Tillslut har vi kommit fram till samma sak men i takt med att åren gått har ju också tidsrymden  om 5 år krympit och han har mer och mer börjar "anklaga" mig för att stressa.

Nu står vi här efter 5 år, med utbildningar, jobb, hus och snart giftemål med efterföljande drömresa. Igår försökte jag ta upp det igen. Jag hade varit hos barnmorskan och fått nya p-piller och sade att detta var ju sista gången jag gjorde det på ett tag. Då var det som att börja om från början igen! Och nu sa han att han tycker jag tokstressar som säger att jag vill börja försöka skaffa barn inom ett år. Han säger saker som: Varför måste det bestämt vara just det nu, detta året?

När jag antyder att om han inte är säker på att han vill ha barn (och då menar jag inte: kanske om 5 år till) så måste han ju säga det så jag kan ta ställning till det. Annars känns det som att han håller kvar mig genom falska förhoppningar ett år i taget. Det tolkar han som att jag hotar honom med att göra slut och att det inte spelar mig någon roll vem jag skaffar barn med bara jag får barn!

Det känns som att det är en omöjlig situation. Jag vill absolut inte göra slut för jag älskar honom oerhört mycket och vill leva med honom resten av livet. Men jag vill inte vänta och vänta och vänta.. jag vill ha barn och längtar efter det så mycket. Jag vill heller inte övertala honom till det och tvinga honom att lova något. Då skulle vi aldrig bli lyckliga och han kommer känna sig instängd.

Jag skall fösöka boka tid hos familjerådgivaren men annars vet jag inte vad jag ska göra. Känns inte som det finns någon utväg..

• Svar på tråden Längtan efter barn och missförstånd
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-05-26 17:12:57 följande:
    Men seriöst...Måste man vara gift för att skaffa barn? Måste man planera att när jag är 32 då ska vi skaffa barn? Ville han inte ha barn när han var 27 vill han antagligen inte när han är 37 heller tyvärr..
    Man märker rätt snabbt på en människa om denna vill ha barn eller ej genom att studera denne i barns närhet..Blir den störd och irriterad eller pratar den med barnen och verkar glad och trivs?
    Och sen är det inte alla gånger det funkar att skaffa barn när man vill heller, det kanske tar ett år eller fem för vissa innan det vill sig, har du då väntat med det tills du är 38 så har du ännu mindre chans att lyckas.
    det är inte alltid en dålig sak att skaffa barn när man är 21 och det är inte alltid en dålig sak att vänta till 35 heller..
    Men att hela tiden manipulera en människa genom att säga om 2 år och hela tiden komma med undanflykter, då tror inte jag att han vill..Det verkar som om han kör nån grej för att få ha dig kvar, konstigt att du inte litar på honom om han säger så där till dig.
    Hoppas det löser sig för dig i alla fall..{#emotions_dlg.flower}
    Jag hade samma tanke! Underligt och skumt att han anklagar DIG för att hota honom??? HAN hotar ju på sitt sätt dig, att du inte får prata om när ni ska skaffa barn. Tycker det är väldigt fult att inte kunna ta en diskussion om så pass viktiga saker. Vissa saker är väldigt viktiga för oss, olika vad som är det...men om det är något som är väldigt viktigt för ens partner, bör man vara villig att diskutera och prata för att hitta en väg där bägge två kan känna sig nöjda med livet. Tyvärr finns det män som hela tiden skjuter frågan om barn framför sig, trots att de egentligen VET att de aldrig kommer vilja skaffa barn. Oavsett anledningen till att de inte säger det rent ut, är det ett fult spel att spela. Och om TS blivande skriver att de inte bör skaffa barn om hon inte litar på honom...bör de väl inte ens gifta sig med varandra, eller? Ska man dra allt till sin spets, så anser jag att den frågan måste diskuteras ordentligt. 
  • Anonym

Åh, som jag förstår din längtan efter barn, och förtvivlan när din blivande make viftar bort dina önskningar sådär! Jag tror familjerådgivning hade varit jättebra, speciellt för din kille. Det är nog ofta så att män har svårare att släppa taget om ungdomslivet, de har ju mycket längre tid på sig att kunna skaffa barn än kvinnor. Jag sa till min fästman med en gång vi träffades, att "bara så du vet vill jag ha barn tidigt, helst innan 23", men jag vet inte om han tänkte så mycket på det. Ett år senare, trots kondom, blev jag gravid. Innan jag hade testat mig och vi visste säkert var han superstressad och pratade om abort, att våra liv var förstörda osv. Men så fort jag talade om för honom att testet visade att jag var i 8:e veckan lät det helt annorlunda; han började gråta av lycka och sa att "det här klarar vi älskling, vi ska ha ett eget litet pyre, du & jag". Nu är han världens mest engagerade och mysigaste pappa till en 2-åring som avgudar honom mer än allt annat på jorden! 

Det är ju inte säkert att din man skulle reagera likadant, men hans grej; att hela tiden bara skjuta på det, kanske bara bottnar sig i samma rädsla om att växa upp, precis som min kille. Peter Pan syndromet :)

Lycka till hur som helst, jag hoppas du får både mannen och barnen! Kram 

• Anonym

Verkar vara väldigt vanligt det där och det är ju lite skönt att höra på ett sätt. Sitter själv i ungefär samma sits. Frågar mig vad som är viktigast: barn eller att ha någon att dela livet med. Och jag skulle inte vilja leva utan min BM! Men BM pratar ibland om framtiden som om han ser barn i den, så jag tror att det kommer. Han behöver nog bara en spark i baken, som någon sa. Får ge han en liten spark efter bröllopet. :) Jag är själv lite kluven i barnfrågan. Längtar mycket efter barn, men uppskattar samtidigt det vi har nu så otroligt mycket, att kunna göra en massa roligt bara vi två. Men när barnen kommer så kommer man väl göra en massa roligt med dem istället och undra hur man nånsin kunnat leva på nåt annat sätt. :) Det är en förbannelse att vara kvinna och ha åldern hängande över sig. 

• Anonym (samma skor)
    Man märker rätt snabbt på en människa om denna vill ha barn eller ej genom att studera denne i barns närhet..Blir den störd och irriterad eller pratar den med barnen och verkar glad och trivs?
    Det kanske ligger något i det i de flesta fall, men inte i mitt. Min bm är fantastisk kring barn, båda hans systrar har barn och han har till och med sagt att han vill vara gudfar till dem så han vet att de får det bra om något skulle hända. Men han vet inte om han vill ha egna. Jag däremot är fruktansvärt obekväm kring barn, jag irriterar mig lätt när det blir skrikigt och vet inte riktigt hur jag ska bete mig... Ändå längtar jag tills jag får egna. :P Men det är väl som man säger "egna barn, andras ungar".

Jag håller med föregående talare oxå. Jag har egentligen inte bråttom. Vi har det bra och kan göra och bestämma som vi vill  när det bara är vi. Dessutom är det absolut inte lämpligt ekonomiskt att skynda på något. Men jag vill ändå veta att den gemensamma planen är att skaffa familj. Jag vill inte att det bara ska vara vi jämt... Jag är dessutom djurälskare och han är allergisk =/ Men jag älskar honom mer än vad jag någonsin älskat en annan människa, och jag kan inte se ett liv utan honom. Jag tror aldrig jag skulle repa mig om vi lämnade varann =(
  • Anonym (Ledsen :`()
    Men seriöst...Måste man vara gift för att skaffa barn? Måste man planera att när jag är 32 då ska vi skaffa barn? Ville han inte ha barn när han var 27 vill han antagligen inte när han är 37 heller tyvärr..
    Och sen är det inte alla gånger det funkar att skaffa barn när man vill heller, det kanske tar ett år eller fem för vissa innan det vill sig, har du då väntat med det tills du är 38 så har du ännu mindre chans att lyckas.
    det är inte alltid en dålig sak att skaffa barn när man är 21 och det är inte alltid en dålig sak att vänta till 35 heller..
    Men att hela tiden manipulera en människa genom att säga om 2 år och hela tiden komma med undanflykter, då tror inte jag att han vill..Det verkar som om han kör nån grej för att få ha dig kvar, konstigt att du inte litar på honom om han säger så där till dig.
    Hoppas det löser sig för dig i alla fall..{#emotions_dlg.flower}
    Vi måste inte alls vara gifta för att skaffa barn. Men vi såg bröllopet och framför allt bröllopsresan som något vi skulle vilja göra utan barn. Om vi hade fått barn flera år innan vi gifte oss så att barnen var så stora att de skulle kunna vara hos en branvakt skulle det också gått bra.

Jag har inte alls planerat att när jag är 29 skall vi skaffa barn. Det hade gått utmärkt vid 22, 23, 24, 25, 26, 27 och 28 också. Men till slut vill man inte vänta längre och då måste man ju sätta den gränsen någonstans.

Han har aldrig sagt att han inte vill ha barn, bara att han inte vill det just nu. Han är jättebra med barn, mycket bättre än mig faktiskt. Jag tror bara att han väntar på det där perfekta tillfället som många nämner, det som aldrig kommer komma..

Har bokat tid på rådgivningen, men det var lång kö så det är dröjer 3 veckor. Kanske är lika bra, då hinner vi kanske prata och tänka lite till.
  • Anonym (samma skor)

Det var längesen det hände nåt i den här tråden och jag är otroligt nyfiken på hur det gått för TS? Hur gick det med rådgivning och har ni kommit fram till något nytt?
    För mig är det här väldigt aktuellt nu då vi nyss pratat om det igen, jag och min bm. Men med samma resultat. Den här gången kändes det dessutom värre än sist. =( Dels för att vi nu varit tillsammans längre och dels för att han kändes så ärlig...
    Han säger att han vet inte om han nånsin vill ha barn. Det är så han formulerar sig. "Just nu känns det som om jag aldrig vill ha barn". Han har aldrig nånsin sagt "kanske om 5 år" eller nåt liknande, har aldrig "lurat" mig alls. Men jag har ändå alltid trott att han kommer att ändra sig. Nu vet jag inte längre...
    Han säger också att han tänker väldigt mycket på det och att han mår illa när han tänker på att jag kanske kommer lämna honom över detta.
    Jag kan inte tvinga honom till något han inte vill och inte han heller. Men det är omöjligt för mig att lämna honom. Han är det bästa som hänt mig och vi har ett fantastiskt liv tillsammans. Att byta ut honom mot någon sämre (för jag vet att det blir någon sämre) för att få barn känns jättefel. =( Men hur bitter kommer jag att bli när åren går och jag inte för uppfylla den delen av livet? Jag kanske blir jättearg och besviken på honom för att han tagit det ifrån mig? Ska vi två sitta på soffan och se film hela livet?
    Han säger att han inte tänker så långt i framtiden, att han inte tänker likadant som jag. Han ser kortsiktigt, men för mig har familjen alltid varit en del av livet. Ett plats man kommer till så småningom, inte "kanske aldrig".
    Han säger att han är rädd för att han ska försvinna om vi får barn. Att han inte kommer ha tid med sig själv och sina intressen. Han påstår att han är en ensamvarg, men det är bara nåt han fått för sig, han är en av de socialaste människorna jag vet! Han tror att om man får barn så ska man bara jobba och aldrig sova. Att det är det det innebär att ha barn. Han tror att han inte kommer att längta hem efter jobbet (som han gör nu) för där väntar bara en massa ansvar.
    Medan jag ser det mysiga istället. Allt är rosa och fluffigt när jag ser vår lilla familj framför mig. Promenera med barnvagn och vara kära. Jag är inte dum, jag vet att det innebär mycket ansvar och en stor förändring, men jag kan bara inte fokusera på allt negativt som han gör. Jag funkar inte så.

Förlåt att jag tar så mycket plats. Det är bara en av mina vänner som vet om hur jag känner uti det här så det är ganska skönt att skriva av sig bland främlingar.
    Vi kör på med bröllop om ett år och han har sagt att vi måste prata om det här fler gånger. Han sa det. Att det får inte bli nåt vi går och mår dåligt över utan att prata med varann. Och visst har han ju rätt i det. Men jag mår ju så dåligt av att prata om det...
    Kommer han ändra sig? Jag kommer inte lämna honom. Jag kommer gifta mig med honom. Jag måste. Han är allt.  

• Anonym

Många utav dom här beskrivningarna låter som mitt ex. Han är mitt ex just på grund utav barn-frågan. Det var otroligt jobbigt att göra slut är resten kändes så bra men såhär i efterhad är jag jätteglad över att jag gjorde det. Nu har jag hittat en helt fantastisk kille! Vi fungerar och tänker lika på alla plan och han vill ha barn, nästan mer än mig:) Anledningen till att vi planerar bröllop just nu är för att jag vill gifta mig innan vi försöker skaffa barn - då kunde han inte vänta med att fråga:)

• Anonym (jag med)
    Anonym (samma skor) skrev 2012-01-31 17:11:01 följande:
    Jag kan inte tvinga honom till något han inte vill och inte han heller. Men det är omöjligt för mig att lämna honom. Han är det bästa som hänt mig och vi har ett fantastiskt liv tillsammans. Att byta ut honom mot någon sämre (för jag vet att det blir någon sämre) för att få barn känns jättefel. =(

Kommer han ändra sig? Jag kommer inte lämna honom. Jag kommer gifta mig med honom. Jag måste. Han är allt.  
    jag vet hur ni känner.... jag träffade min fästman när jag var 14 och han 23. är nu 20 och han fyller då 30 i maj. och vi har alltid haft olika syn på barn. jag vill så gärna ha barn! jag kunde ha skaffa för 2 år sen om han ville och jag inte hade försnuft.. men men.. han har ju sagt att han vill ha barn.. men inte nu.. kruxet är.. att jag tror honom inte riktigt.. han är ensambarn och jag tror lite (i hans fall i alla fall) att det är därför han ogillar barn. 

han sa en dag att han inte vill ha barn endast för själviska skäl. ex att han inte kan fara vart han vill om han har barn, han måste ta ansvar etc. blev väldigt ledsen att höra det... han säger oxå (när jag lagt fram förslaget) att han är liiite orolig att vårt/våra barn ska bli som han när han var liten. han har ADHD/asbergers och var en VÄÄÄLDIGT jobbig unge. nu har har "vuxit till sig" om än jag ser många tecken på sina diagnoser.  och att en av mina bröder har ADHD gör risken ur ärftlighetssynvinkel, ännu större. 

men som sagt. han har sagt att han kan tänka sig skaffa ETT barn. men jag vill ju att han ska VILJA ha barn. inte bara för min skull. och jag älskar han så mycket att... tja.. ärligt så jag kan inte lämna han. jag lever, i sorg, hellre utan barn, än utan han.  

nu tog jag oxå upp en hel del plats.. men jag vill väl dels berätta at tni är itne ensam, och dels få bara prata av mig..  
  • Anonym (samma skor)
    Anonym skrev 2012-01-31 17:33:13 följande:
    Många utav dom här beskrivningarna låter som mitt ex. Han är mitt ex just på grund utav barn-frågan. Det var otroligt jobbigt att göra slut är resten kändes så bra men såhär i efterhad är jag jätteglad över att jag gjorde det. Nu har jag hittat en helt fantastisk kille! Vi fungerar och tänker lika på alla plan och han vill ha barn, nästan mer än mig:) Anledningen till att vi planerar bröllop just nu är för att jag vill gifta mig innan vi försöker skaffa barn - då kunde han inte vänta med att fråga:)
    Men hur klarar man av att göra slut med någon som man är beredd att leva hela livet med? Jag vill ju han! Och allt han är, i mitt liv för alltid. Jag är beredd att chansa på att bli utan barn, men tänk om det äter upp mig innifrån. Jag är så rädd för att börja hata honom för det när jag är 35 och han fortfarande inte vill. Jag är äldre än honom och förstår att han inte är redo nu (det är inte jag heller) men att veta att det kanske aldrig bli någon familj, det är tungt att leva med. Men att leva utan honom? Det går inte!
  • Anonym (jag med)
    Anonym (samma skor) skrev 2012-02-02 15:47:15 följande:
    Men hur klarar man av att göra slut med någon som man är beredd att leva hela livet med? Jag vill ju han! Och allt han är, i mitt liv för alltid. Jag är beredd att chansa på att bli utan barn, men tänk om det äter upp mig innifrån. Jag är så rädd för att börja hata honom för det när jag är 35 och han fortfarande inte vill. Jag är äldre än honom och förstår att han inte är redo nu (det är inte jag heller) men att veta att det kanske aldrig bli någon familj, det är tungt att leva med. Men att leva utan honom? Det går inte!
    du och jag har exakt samma tankegång. jag känner oxå att ne. jag vill verkligen leva med min m2b. och om det inte blir barn.. fine.. är oxå rädd att jag kommer vara bitter och ångra mitt val.. men.. jag kan inte lämna min älskling... dessutom är jag ju "bara" 20.. vem vet.. om 5 år när han är 35 så kanske. :P 
Svar på tråden Längtan efter barn och missförstånd