• Äppelkärna

Prästen vägrar viga homopar!

Jag känner mig alldeles villrådig och vet inte alls hur jag ska göra. Vi gifter oss den 13 augusti och för några dagar sedan ringde jag den präst som ska viga oss för att boka in vigselsamtal.
    Prästen ifråga lät väldigt trevlig och avslappnad och allt kändes bra. Jag frågade om han accepterar brudöverlämning, det gör han inte. Även om jag tänkt mig det respekterar jag fullkomligt hans inställning och det är inte jätteviktigt för mig att gå in i kyrkan med just min pappa. Vi bokade in ett datum för att ses och prata vidare och allt kändes fortsatt bra. Sedan googlade jag och min sambo på hans namn av ren nyfikenhet. Jag tyckte han lät ung och vi blev nyfikna på hur han ser ut. Då blev allt värre!
    Han är en av de drygt 400 präster som 2005 skrev under prästupproret -att de vägrar viga homosexuella par.
    (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10696813.ab)
    För mig känns det oerhört illa att vigas av en präst med sådana åsikter och min sambo känner likadant, om än inte lika starkt. Problemet är att det endast finns två präster i församlingen och båda har skrivit under upproret, alltså kan jag inte byta till den andra.
    Det finns ju en möjlighet att vår präst bytt åsikt under de år som gått sedan han undertecknade prästupproret. Frågan är om jag borde ringa och fråga honom rakt ut om var han står nu i frågan och vad jag gör om han fortfarande står för samma åsikter som 2005.
    Samtidigt som jag tycker att det känns väldigt dåligt att vigas av honom inser jag att det kan vara problematiskt att lösa situationen. Då antar jag att vi måste ringa runt till andra församlingar och helt enkelt fråga efter en präst som även viger homosexuella och det känns lite konstigt... 
    Äsch jag vet inte vad jag ska göra! Har någon något tips??? Vad tänker ni kring det här?  
    Å ena sidan finns det massor av planering att fixa med vid sidan av våra arbeten och att lösa den här situationen på bästa sätt kanske tar massa tid. Å andra sidan känns det verkligen jobbigt om han viger oss samtidigt som han skulle vägra viga ett homosexuellt par.
    Jag vet varken ut eller in och min sambo känner att det är jag som får besluta hur vi ska gå vidare.

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 15:06
    Uppdatering:

Jag har nu ringt och samtalat med en präst jag hittade via internet. Prästen ifråga viger både heteropar och homopar, så jag ringde till honom för att höra hans åsikt i frågan och huruvida han eller någon likatänkande kollega till honom skulle vilja viga oss.
    Samtalet var så himla fint och jag gläds åt det faktum att en man som han finns inom Svenska kyrkan. Senaste veckan har jag funderat mycket kring den här frågan och nästan känt att jag kanske borde gå ur Svenska kyrkan när de har så många präster som står för helt andra åsikter än jag själv. Men efter det här telefonsamtalet känner jag mig åter trygg i mitt medlemskap.
    Prästen jag talade med tyckte att den bästa lösningen vore att behålla den präst vi blivit tilldelade och istället för att byta ut honom se till att lyfta frågan på ett värdigt sätt under vigselsamtalet. Fråga varför han skrivit under prästupproret, om det beror på att han faktiskt inte tycker att man bör viga homosexuella par i kyrkan eller om han skrev under för att han inte tycker det är rätt att bli beordrad att utföra en uppgift han personligen inte känner sig helt bekväm med.
    Flera kolleger till den präst jag samtalade med hade skrivit under upproret av det sist nämnnda skälet och även om man kan ifrågasätta också det känns det trots allt som ett mindre avståndstagande.

Jag planerar nu prata med min sambo när han kommer hem från jobbet och fråga honom hur han känner och om han känner som jag följer vi det råd vi fick. Alltså att lyfta frågan och vänligt och respektfullt diskutera igenom detta med vår vigselpräst under vigselsamtalet och tydligt tala om hur vi känner i frågan och att det är viktigt för oss att känna att vi är välkomna till kyrkan oavsett vilken kön den partner har som vi väljer att leva med.
    Jag känner i mitt hjärta att för min del är det här rätt väg att gå och prästen som rådde mig till detta menade att det är på det här viset man kan skapa en positiv förändring. Jag hoppas han har rätt!

Tusen tack för många fina råd och kommentarer i tråden. Jag blir alldeles lycklig varenda gång jag ser att det är så många som vill så väl, att det är en väldigt liten minoritet som vill motsatsen.

• Svar på tråden Prästen vägrar viga homopar!
  • In Wonderland

Tack Godis! Phuu min präst var inte bland dem.

• Syrinx
    Aqwe skrev 2011-05-22 21:19:25 följande:
    Kyrkan är ingen lokal man kan hyra och ska inte användas i syfte för att den är vacker eller inger stämning! (Även om många nu tror det) Jag vet att de finns homosexuella som inte vill gifta sig i en kyrka just för att de inte delar uppfattningen om Guds tanke om vad äktenskap innebär - de har ingen tanke på att inkräkta på troendes mark då det är fel. De hyser respekt men de homosexuella som kräver att få gifta sig där - de hånar de som tror på bibelns ord! Homosexuella är emot bibelns läror, de är emot Guds intentioner och därför ska de inte ens kolla på kyrklig vigsel utan borgerlig vigsel är till för dem.

Ni måste förstå att jag blir upprörd.. det är ett starkt ämne.. jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag ser hur folk utnyttjar kyrkan och vill förstöra.
    Jag håller med dig om din allra första mening. Kyrkan är absolut inte bara en vacker lokal som kan användas på precis vilket sätt som helst. 

MEN vad är grejen med detta hat mot homosexualitet?! Jag har sett att du fått flera bra svar redan, men jag vill också lyfta fram några saker. 
    1. Självklart vill inte de homosexuella som önskar gifta sig i kyrkan förstöra för kyrkan. Det är ju rent befängt. De människor, som oavsett läggning väljer att gifta sig i kyrkan, vill förhoppningsvis alla gifta sig i kyrkan för att de delar den tro och värdesätter de traditioner som finns där. 
    2. Homosexuella är emot Bibels läror och Guds intentioner? Förklara dig. Var finner du stöd i Bibeln för detta? På vilket sätt kan du motivera att lyfta ut just homosexualiteten ur det historiska kontext som Bibeln faktiskt är skriven i? Varför måste isåfall inte kvinnor täcka huvudet i församlingen? Varför måste inte kvinnor betraktas som orena under och efter mens? Det finns hur många saker som helst i Bibeln som är skrivna för samhället som människorna då levde i. Det betyder inte att de är rakt upp och ner applicerbara på vår tid. 
    3. Som CJIGBG skriver, så är det dessutom inte helt okomplicerat att tolka Bibeln. Kan du läsa Bibeln på dess originalspråk? Kan du vara säker på att du förstår allting rätt? Hebreiskan omfattar enbart konsonanter - hur kan man vara säker på att exakt rätt vokaler har satts in i orden? Hur kan man vara säker på att översättningen verkligen har lyckats få med alla nyanser av språket, med all dess symbolik? Har du något svar på detta, Aqwe? 

Jag tycker du ska fokusera på Jesus kärleksbudskap. Är inte det vad som är viktigast? Dessutom - som ett par andra skribenter påpekat - så kan du kanske fundera över det här med att Jesus säger att den som är utan synd ska kasta första stenen. 

TS - Ni reagerar på ett i mitt tycke bra sätt! Självklart ska ni se om ni kan hitta en präst som delar era värderingar vad gäller en sådan viktig fråga. Lycka till!
  • Aniara4
    Kjell Präst skrev 2011-05-22 21:46:06 följande:

Att Bibeln skulle vara emot homosexualitet är för det första inte självklart, det finns förvisso stycken som kan tolkas så men de kan också tolkas på andra sätt. För det andra är Bibelns yngsta delar skrivna för sisådär 2000 år sedan, i ett annat samhälle än vårt, med andra värderingar. Naturligtvis är inte kyrkan emot vare sig homosexualitet eller homosexuella vigslar - däremot finns det enskilda människor i kyrkan som är det - exempelvis de 400 präster som skrivit på det nämnda uppropet. det fanns för övrigt ett annat upprop också, där de som kunde tänka sig att viga homosexuella par kunde skriva på - men detta upprop uppmärksammades inte lika mycket av media som ofta vill visa bilden av en kyrka som är omodern och stel- en bild som vi som jobbar där, för det mesta, inte känner igen oss i.

Amen!

Jag känner lite likadant som TS, för mig är det viktigt att den präst som ska viga oss har samma syn på kärlek och relationer som vi har (vi har samma värderingar, så jag kan tala för oss båda här). Det gäller inte bara samkönade relationer, utan även könsroller i heterosexuella par. Eftersom jag har en bakgrund inom Svenska Kyrkan vet jag vilken spännvidd det finns mellan prästers värderingar - kyrkan har rätt högt i tak när det gäller personliga värderingar, på gott och ont. Och jag vill helst inte bli vigd av någon som i grunden anser att ett äktenskap ska innehålla en man som försörjer familjen och är den starke beslutsfattaren, och en omhändertagande kvinna som står vid spisen och föder barn (typ). Även om det kanske aldrig skulle märkas i själva vigselgudstjänsten skulle jag vara orolig att det plötsligt skulle slinka ut någon reaktionär bisats (t.ex. i talet) som skulle vara störande för mig.

Det är en av anledningarna till att jag bett en vän som är präst viga oss. Jag vet precis var hon står i frågor som är viktiga för oss, och dessutom vet jag att hon är klok, smart och rolig (när det passar), så jag är säker på att hon kommer att göra ett strålande jobb.

Men det är förstås svårare om man inte har egna kontakter inom kyrkan. Jag undrar om det skulle vara möjligt att ringa upp er egen församling och förklara att ni inte delar de två prästernas värderingar och fråga om de kan hjälpa er att hitta någon från en annan församling? Även om de inte vill hjälpa till så kan det vara bra för dem att höra hur åtminstone en del av deras församlingsmedlemmar känner inför deras prästers stälningstaganden!
  • sofi 88

Hittade inga präster från Jönköping i protestlistan vilket gjorde mig positivt överraskad :) Trodde faktiskt det skulle finnas mer i denna extremt kyrkotäta stad som jag ibland uppfattar som konservativ. Tycker absolut man ska vigas av en präst med samma åsikter i dessa stora frågor som man själv har.

• Syrinx
    sofi 88 skrev 2011-05-23 13:01:44 följande:
    Hittade inga präster från Jönköping i protestlistan vilket gjorde mig positivt överraskad :) Trodde faktiskt det skulle finnas mer i denna extremt kyrkotäta stad som jag ibland uppfattar som konservativ. Tycker absolut man ska vigas av en präst med samma åsikter i dessa stora frågor som man själv har.
    Det kanske kan bero på att det är så mycket frikyrkor i Jönköping? Många frikyrkor är ju väldigt konservativa, men Svenska Kyrkan i Jönköping har kanske en mer liberal (och i mina ögon human) inställning till det mesta. Hade frikyrkoprästerna kunnat skriva på den protestlistan hade det nog sett helt annorlunda ut...
  • Dazzle

Den här tråden var det skönaste jag läst på länge - inte för den strimma intolerans som finns - utan för att det finns så många där ute som verkligen bryr sig om denna fråga!

Jag och de flesta jag umgås med jobbar politiskt för just denna fråga. Allas rätt till att vigas inför den Gud man tror på.

Till Aqwe vill jag säga: hur kan man påstå att en kyrka tycker och tänker något om dess beslutande organ har bestämt motsatsen? Det är som att säga att ett parti står för något som en mindre del av medlemmarna står för. Eller att ett företag står för rasism bara för att en grupp anställda gör det! Nej, jag tycker att i en trosrörelse/åsiktsrörelse så får man faktiskt avgå om man inte delar åsikterna! Om mitt parti beslutade sig vara för något jag verkligen inte trodde på  då får jag rätta mig efter det eller sluta! Det tycker jag dessa präster ska göra!

Till alla andra vill jag säga: Alla präster som vägrar viga har inte skrivit på. Bara någon enstaka från min församling har skrivit på trots att ALLA ÅTTA vägrar!! Jag tycker det är bra om så många som möjligt frågar och vågar diskutera och lyfta den här frågan, både i kontakt med pastorsexpeditioner, präster och vänner.

• Smuppra

Tycker det är en viktig fråga då jag anser att alla är välkomna att vigas inför Gud. Blev jättebesviken när jag hamnade i en diskussion om detta för flera år sedan med blivande svärfar, BMs farfar och ingifta farbror, och alla tre var starkt emot att låta homosexuella gifta sig i kyrkan. De brukar ha så vettiga åsikter i vanliga fall och har lite bakom pannbenet men här är de helt ute och cyklar tycker jag. Detta var på nyårsnatten och de var lite på örat, troligen skulle de inte säga detta i nyktert tillstånd för det har aldrig kommit fram innan eller efter dess. Jag tycker det är en viktig fråga så tycker TS gör rätt som reagerar på detta sätt!

• Lissie84

TS, eftersom du känner så starkt för det här tycker jag du ska fråga honom rakt ut. Ifall det visar sig att han forfarande inte vill viga homosexuella så kanske du ska leta efter en annan präst. Annars finns ju risken att detta hänger över dig som en jobbigt måln på hela bröllopsdagen. 

Sen så vet vi ju inte ifall han är emot homosexuella i allmänhet eller ifall det bara gäller kyrklig vigsel. Själv är jag för att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan, ser inga problem med det alls. Men samtidigt kan jag ha en förståelse ifall präster har det. Historikst sett så har ju kristendommen inte varit särksilt vänlig mot homosexuella, om jag ska uttrycka mig milt. Det står ganska uttryckligen i bibeln att det är en fel. Men precis som någon säger så är bibeln skriven och tolkad av människor i en gammal och historisk miljö. Men hur mycket ska kyrkan anpassa sig till det moderna samhället? Jag kan tänka mig att många kan känna att det är en konflikt. 

• Blivande präst

Betänk att frågan, som Läronämnden konstaterade, är ganska komplicerad. Faktum är att biskopsmötet, som det såg ut då, var delat med 7 för och 7 emot.

Det finns olika teologiska sätt att se på en-/samkönade relation:
    1) Identiska med särkönade.
    2) Likvärdiga, men inte identiska.
    3) Olika.

1) kan resultera i att man inte ser några problem med att en-/samkönade vigslar. 2) kan resultera i att man inte ser några problem med att de är juridiskt likställda (och vad den juridiska beteckningen är likgiltigt - relativt ofta förordades beteckningen partnerskap för alla av staten erkända relationer), men att de teologiskt skiljer sig åt, och att man därmed inte anser att det är möjligt med en-/samkönade vigslar (dock med annan form av välsignelse). 3) kan resultera i nästan vad som helst.

Inga av dessa ståndpunkter garanterar att man anser att det är kyrkans uppgift att utföra myndighetsfunktioner, d.v.s. registrera den juridiska vigseln, utan enbart ge Guds välsignelse över förhållandet.

Man bör dessutom komma ihåg att det s.k. prästuppropet för ett antal år sedan gällde frågan på vilket sätt ärendet om välsignelse av partnerskap behandlades i Kyrkomötet. Det finns alltså präster av alla åsikter på listan, även om det säkerligen finns en majoritet som inte anser sig kunna leda en sådan gudstjänst.

Svar på tråden Prästen vägrar viga homopar!