• Äppelkärna

    Prästen vägrar viga homopar!

    Jag känner mig alldeles villrådig och vet inte alls hur jag ska göra. Vi gifter oss den 13 augusti och för några dagar sedan ringde jag den präst som ska viga oss för att boka in vigselsamtal.
    Prästen ifråga lät väldigt trevlig och avslappnad och allt kändes bra. Jag frågade om han accepterar brudöverlämning, det gör han inte. Även om jag tänkt mig det respekterar jag fullkomligt hans inställning och det är inte jätteviktigt för mig att gå in i kyrkan med just min pappa. Vi bokade in ett datum för att ses och prata vidare och allt kändes fortsatt bra. Sedan googlade jag och min sambo på hans namn av ren nyfikenhet. Jag tyckte han lät ung och vi blev nyfikna på hur han ser ut. Då blev allt värre!
    Han är en av de drygt 400 präster som 2005 skrev under prästupproret -att de vägrar viga homosexuella par.
    (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10696813.ab)
    För mig känns det oerhört illa att vigas av en präst med sådana åsikter och min sambo känner likadant, om än inte lika starkt. Problemet är att det endast finns två präster i församlingen och båda har skrivit under upproret, alltså kan jag inte byta till den andra.
    Det finns ju en möjlighet att vår präst bytt åsikt under de år som gått sedan han undertecknade prästupproret. Frågan är om jag borde ringa och fråga honom rakt ut om var han står nu i frågan och vad jag gör om han fortfarande står för samma åsikter som 2005.
    Samtidigt som jag tycker att det känns väldigt dåligt att vigas av honom inser jag att det kan vara problematiskt att lösa situationen. Då antar jag att vi måste ringa runt till andra församlingar och helt enkelt fråga efter en präst som även viger homosexuella och det känns lite konstigt... 
    Äsch jag vet inte vad jag ska göra! Har någon något tips??? Vad tänker ni kring det här?  
    Å ena sidan finns det massor av planering att fixa med vid sidan av våra arbeten och att lösa den här situationen på bästa sätt kanske tar massa tid. Å andra sidan känns det verkligen jobbigt om han viger oss samtidigt som han skulle vägra viga ett homosexuellt par.
    Jag vet varken ut eller in och min sambo känner att det är jag som får besluta hur vi ska gå vidare.

    Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 15:06
    Uppdatering:

    Jag har nu ringt och samtalat med en präst jag hittade via internet. Prästen ifråga viger både heteropar och homopar, så jag ringde till honom för att höra hans åsikt i frågan och huruvida han eller någon likatänkande kollega till honom skulle vilja viga oss.
    Samtalet var så himla fint och jag gläds åt det faktum att en man som han finns inom Svenska kyrkan. Senaste veckan har jag funderat mycket kring den här frågan och nästan känt att jag kanske borde gå ur Svenska kyrkan när de har så många präster som står för helt andra åsikter än jag själv. Men efter det här telefonsamtalet känner jag mig åter trygg i mitt medlemskap.
    Prästen jag talade med tyckte att den bästa lösningen vore att behålla den präst vi blivit tilldelade och istället för att byta ut honom se till att lyfta frågan på ett värdigt sätt under vigselsamtalet. Fråga varför han skrivit under prästupproret, om det beror på att han faktiskt inte tycker att man bör viga homosexuella par i kyrkan eller om han skrev under för att han inte tycker det är rätt att bli beordrad att utföra en uppgift han personligen inte känner sig helt bekväm med.
    Flera kolleger till den präst jag samtalade med hade skrivit under upproret av det sist nämnnda skälet och även om man kan ifrågasätta också det känns det trots allt som ett mindre avståndstagande.

    Jag planerar nu prata med min sambo när han kommer hem från jobbet och fråga honom hur han känner och om han känner som jag följer vi det råd vi fick. Alltså att lyfta frågan och vänligt och respektfullt diskutera igenom detta med vår vigselpräst under vigselsamtalet och tydligt tala om hur vi känner i frågan och att det är viktigt för oss att känna att vi är välkomna till kyrkan oavsett vilken kön den partner har som vi väljer att leva med.
    Jag känner i mitt hjärta att för min del är det här rätt väg att gå och prästen som rådde mig till detta menade att det är på det här viset man kan skapa en positiv förändring. Jag hoppas han har rätt!

    Tusen tack för många fina råd och kommentarer i tråden. Jag blir alldeles lycklig varenda gång jag ser att det är så många som vill så väl, att det är en väldigt liten minoritet som vill motsatsen.

  • Svar på tråden Prästen vägrar viga homopar!
  • CJIGBG

    Till TS:
    Jag blev så engagerad att jag inte ens svarade på dina funderingar :)
    Jag tycker att ni ska stå på er!
    Vi kommer att fråga rätt ut, för det är viktigt för oss.
    Ett tips är att titta på församlingars hemsidor, jag har i alla fall hittat en här i Gbg som uttryckligen skriver att de stöjder samkönade äktenskap, så där kommer vi troligen att börja kolla :)
    Lycka till med detta och allt annat kring ert bröllop!

  • CarinRosalie
    Aqwe skrev 2011-05-22 20:36:35 följande:
    Alla är lika värda - alla har rätt till att ingå äktenskap! Förstår du? Det finns ingen anledning att "bryta sig in" i en kyrka som står för någonting som homosexuella inte står för!

    Kort sammanfattning: Homosexuella vill inte gifta sig i kyrkan - Kyrkan vill inte viga homosexuella - MEN, homosexuella hånar kristna med detta och vill förstöra kyrkan med allt vad det innebär, de vill gifta sig i kyrkan för att ta bort det som kyrkan står för och detta är inte rätt.
    Jag pluggar till präst, och om mindre än tre veckor står jag i kyrkan och lovar evig trohet till min stora kärlek, i kyrkan. På vilket sätt menar du att jag inte vill gifta mig i kyrkan, och vill få bort allt som kyrkan står för?
    Jag har blivit kallad av biskopen i Göteborgs stift som prästkandidat, dvs. de vill ah mig som präst och kyrkan har svarat på mitt kall. De är fullt medvetna om att jag lever i en samkönad relation och har inte fått något annat än stöd.
    Det är som andra säger här i tråden, det handlar om olika hermeneutiska ingångar till valda perikoper gällande de kontexter som perikopen i fråga skrevs. Du kan motivera vad som helst med Bibeln som stöd egentligen. Allt ifrån våldtäkt, stening, förföljelse mot homosexuella, klippa håret, att du som kvinna inte får gå in i kyrkan utan huvudbonad osv. osv.
    Som du märker, så finns det en mängd olika saker att haka upp sig på, och jag tror att Gud är KÄRLEK, och det räcker för mig.  Och kom ihåg! Den som är sist skall bli först // ni som är utan synd kasta första stenen.
    Störst av allt är kärleken 1 kor 13:13 
  • Godis
    CarinRosalie skrev 2011-05-22 22:29:27 följande:
    Jag pluggar till präst, och om mindre än tre veckor står jag i kyrkan och lovar evig trohet till min stora kärlek, i kyrkan. På vilket sätt menar du att jag inte vill gifta mig i kyrkan, och vill få bort allt som kyrkan står för?
    Jag har blivit kallad av biskopen i Göteborgs stift som prästkandidat, dvs. de vill ah mig som präst och kyrkan har svarat på mitt kall. De är fullt medvetna om att jag lever i en samkönad relation och har inte fått något annat än stöd.
    Det är som andra säger här i tråden, det handlar om olika hermeneutiska ingångar till valda perikoper gällande de kontexter som perikopen i fråga skrevs. Du kan motivera vad som helst med Bibeln som stöd egentligen. Allt ifrån våldtäkt, stening, förföljelse mot homosexuella, klippa håret, att du som kvinna inte får gå in i kyrkan utan huvudbonad osv. osv.
    Som du märker, så finns det en mängd olika saker att haka upp sig på, och jag tror att Gud är KÄRLEK, och det räcker för mig.  Och kom ihåg! Den som är sist skall bli först // ni som är utan synd kasta första stenen.
    Störst av allt är kärleken 1 kor 13:13 
  • niamh
    CarinRosalie skrev 2011-05-22 22:29:27 följande:
    Jag pluggar till präst, och om mindre än tre veckor står jag i kyrkan och lovar evig trohet till min stora kärlek, i kyrkan. På vilket sätt menar du att jag inte vill gifta mig i kyrkan, och vill få bort allt som kyrkan står för?
    Jag har blivit kallad av biskopen i Göteborgs stift som prästkandidat, dvs. de vill ah mig som präst och kyrkan har svarat på mitt kall. De är fullt medvetna om att jag lever i en samkönad relation och har inte fått något annat än stöd.
    Det är som andra säger här i tråden, det handlar om olika hermeneutiska ingångar till valda perikoper gällande de kontexter som perikopen i fråga skrevs. Du kan motivera vad som helst med Bibeln som stöd egentligen. Allt ifrån våldtäkt, stening, förföljelse mot homosexuella, klippa håret, att du som kvinna inte får gå in i kyrkan utan huvudbonad osv. osv.
    Som du märker, så finns det en mängd olika saker att haka upp sig på, och jag tror att Gud är KÄRLEK, och det räcker för mig.  Och kom ihåg! Den som är sist skall bli först // ni som är utan synd kasta första stenen.
    Störst av allt är kärleken 1 kor 13:13 
    Amen!
  • impegno di nozze
    CarinRosalie skrev 2011-05-22 22:29:27 följande:
    Jag pluggar till präst, och om mindre än tre veckor står jag i kyrkan och lovar evig trohet till min stora kärlek, i kyrkan. På vilket sätt menar du att jag inte vill gifta mig i kyrkan, och vill få bort allt som kyrkan står för?
    Jag har blivit kallad av biskopen i Göteborgs stift som prästkandidat, dvs. de vill ah mig som präst och kyrkan har svarat på mitt kall. De är fullt medvetna om att jag lever i en samkönad relation och har inte fått något annat än stöd.
    Det är som andra säger här i tråden, det handlar om olika hermeneutiska ingångar till valda perikoper gällande de kontexter som perikopen i fråga skrevs. Du kan motivera vad som helst med Bibeln som stöd egentligen. Allt ifrån våldtäkt, stening, förföljelse mot homosexuella, klippa håret, att du som kvinna inte får gå in i kyrkan utan huvudbonad osv. osv.
    Som du märker, så finns det en mängd olika saker att haka upp sig på, och jag tror att Gud är KÄRLEK, och det räcker för mig.  Och kom ihåg! Den som är sist skall bli först // ni som är utan synd kasta första stenen.
    Störst av allt är kärleken 1 kor 13:13 
    Bra sagt och fantastiskt roligt att höra om det stöd du fått!
    TS, jag tycker absolut att ni ska fråga denna präst vart han står i dag. Det är absolut inte konstigt på något vis, konstigare i så fall är hans människosyn. 
  • Melóra
    CarinRosalie skrev 2011-05-22 22:29:27 följande:
    Jag pluggar till präst, och om mindre än tre veckor står jag i kyrkan och lovar evig trohet till min stora kärlek, i kyrkan. På vilket sätt menar du att jag inte vill gifta mig i kyrkan, och vill få bort allt som kyrkan står för?
    Jag har blivit kallad av biskopen i Göteborgs stift som prästkandidat, dvs. de vill ah mig som präst och kyrkan har svarat på mitt kall. De är fullt medvetna om att jag lever i en samkönad relation och har inte fått något annat än stöd.
    Det är som andra säger här i tråden, det handlar om olika hermeneutiska ingångar till valda perikoper gällande de kontexter som perikopen i fråga skrevs. Du kan motivera vad som helst med Bibeln som stöd egentligen. Allt ifrån våldtäkt, stening, förföljelse mot homosexuella, klippa håret, att du som kvinna inte får gå in i kyrkan utan huvudbonad osv. osv.
    Som du märker, så finns det en mängd olika saker att haka upp sig på, och jag tror att Gud är KÄRLEK, och det räcker för mig.  Och kom ihåg! Den som är sist skall bli först // ni som är utan synd kasta första stenen.
    Störst av allt är kärleken 1 kor 13:13 
    Bra skrivet! Glad
  • darkHorse
    Tittij skrev 2011-05-22 21:39:28 följande:
    Vartannat namn på listan var ju från Göteborg. Förvånad! Verkar vara en het fråga där nere..Nån som vet hur det kan komma sig??
    Det finns en historisk förklaring till detta. Göteborg med omnejd brukar räknas som konservativa i kristna sammanhang, men jag tror att någon av prästerna kan ge en bättre historisk bakgrund. Vad jag däremot kan säga är att delar av området, tex Göteborgs skärgård har en mycket stark kristen tradition jämfört med övriga delar av landet. Att gå till kyrkan, fundera över evolutionens vara eller icke-vara, kvinnoprästmotstånd och liknande är helt enkelt ganska vanligt på sina håll.
  • HannaL1980

    Jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG låta mig vigas av en åpräst med sådana åsikter, då kan man lika gärna vigas av en nazist för det är ingen skillnad alls. Jag skulle tycka att det skulle kännas jättekostigt att min bästa dag i mitt liv påbörjas med en vigsel av en person som inte tycker att alla människor är lika värda.

  • In Wonderland

    Var hittar man den listan på de 400 prästerna som inte accepterar att viga homosexuella? Jag hoppas verkligen inte min präst är av den åsikten. Då vill jag också byta!

Svar på tråden Prästen vägrar viga homopar!