• Äppelkärna

Prästen vägrar viga homopar!

Jag känner mig alldeles villrådig och vet inte alls hur jag ska göra. Vi gifter oss den 13 augusti och för några dagar sedan ringde jag den präst som ska viga oss för att boka in vigselsamtal.
    Prästen ifråga lät väldigt trevlig och avslappnad och allt kändes bra. Jag frågade om han accepterar brudöverlämning, det gör han inte. Även om jag tänkt mig det respekterar jag fullkomligt hans inställning och det är inte jätteviktigt för mig att gå in i kyrkan med just min pappa. Vi bokade in ett datum för att ses och prata vidare och allt kändes fortsatt bra. Sedan googlade jag och min sambo på hans namn av ren nyfikenhet. Jag tyckte han lät ung och vi blev nyfikna på hur han ser ut. Då blev allt värre!
    Han är en av de drygt 400 präster som 2005 skrev under prästupproret -att de vägrar viga homosexuella par.
    (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10696813.ab)
    För mig känns det oerhört illa att vigas av en präst med sådana åsikter och min sambo känner likadant, om än inte lika starkt. Problemet är att det endast finns två präster i församlingen och båda har skrivit under upproret, alltså kan jag inte byta till den andra.
    Det finns ju en möjlighet att vår präst bytt åsikt under de år som gått sedan han undertecknade prästupproret. Frågan är om jag borde ringa och fråga honom rakt ut om var han står nu i frågan och vad jag gör om han fortfarande står för samma åsikter som 2005.
    Samtidigt som jag tycker att det känns väldigt dåligt att vigas av honom inser jag att det kan vara problematiskt att lösa situationen. Då antar jag att vi måste ringa runt till andra församlingar och helt enkelt fråga efter en präst som även viger homosexuella och det känns lite konstigt... 
    Äsch jag vet inte vad jag ska göra! Har någon något tips??? Vad tänker ni kring det här?  
    Å ena sidan finns det massor av planering att fixa med vid sidan av våra arbeten och att lösa den här situationen på bästa sätt kanske tar massa tid. Å andra sidan känns det verkligen jobbigt om han viger oss samtidigt som han skulle vägra viga ett homosexuellt par.
    Jag vet varken ut eller in och min sambo känner att det är jag som får besluta hur vi ska gå vidare.

Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-07 15:06
    Uppdatering:

Jag har nu ringt och samtalat med en präst jag hittade via internet. Prästen ifråga viger både heteropar och homopar, så jag ringde till honom för att höra hans åsikt i frågan och huruvida han eller någon likatänkande kollega till honom skulle vilja viga oss.
    Samtalet var så himla fint och jag gläds åt det faktum att en man som han finns inom Svenska kyrkan. Senaste veckan har jag funderat mycket kring den här frågan och nästan känt att jag kanske borde gå ur Svenska kyrkan när de har så många präster som står för helt andra åsikter än jag själv. Men efter det här telefonsamtalet känner jag mig åter trygg i mitt medlemskap.
    Prästen jag talade med tyckte att den bästa lösningen vore att behålla den präst vi blivit tilldelade och istället för att byta ut honom se till att lyfta frågan på ett värdigt sätt under vigselsamtalet. Fråga varför han skrivit under prästupproret, om det beror på att han faktiskt inte tycker att man bör viga homosexuella par i kyrkan eller om han skrev under för att han inte tycker det är rätt att bli beordrad att utföra en uppgift han personligen inte känner sig helt bekväm med.
    Flera kolleger till den präst jag samtalade med hade skrivit under upproret av det sist nämnnda skälet och även om man kan ifrågasätta också det känns det trots allt som ett mindre avståndstagande.

Jag planerar nu prata med min sambo när han kommer hem från jobbet och fråga honom hur han känner och om han känner som jag följer vi det råd vi fick. Alltså att lyfta frågan och vänligt och respektfullt diskutera igenom detta med vår vigselpräst under vigselsamtalet och tydligt tala om hur vi känner i frågan och att det är viktigt för oss att känna att vi är välkomna till kyrkan oavsett vilken kön den partner har som vi väljer att leva med.
    Jag känner i mitt hjärta att för min del är det här rätt väg att gå och prästen som rådde mig till detta menade att det är på det här viset man kan skapa en positiv förändring. Jag hoppas han har rätt!

Tusen tack för många fina råd och kommentarer i tråden. Jag blir alldeles lycklig varenda gång jag ser att det är så många som vill så väl, att det är en väldigt liten minoritet som vill motsatsen.

• Svar på tråden Prästen vägrar viga homopar!
  • Sackhina
    Aqwe skrev 2011-05-22 20:36:35 följande:
    Alla är lika värda - alla har rätt till att ingå äktenskap! Förstår du? Det finns ingen anledning att "bryta sig in" i en kyrka som står för någonting som homosexuella inte står för!

Kort sammanfattning: Homosexuella vill inte gifta sig i kyrkan - Kyrkan vill inte viga homosexuella - MEN, homosexuella hånar kristna med detta och vill förstöra kyrkan med allt vad det innebär, de vill gifta sig i kyrkan för att ta bort det som kyrkan står för och detta är inte rätt.
    Eller så kanske de (som många andra) ser kyrkan som en vacker och stämmningsfull plats? Sen är det väl inte så att kyrkan står för det? Enl artikeln här ovan var det ca 400 präster som skrivit på...Nog måste det finnas fler än 400 präster i Sverige? Finns ju t o m nya stycken som är särskilt till honom-vigslar. Då kan man ju inte säga att hela kyrkan står för detta, utan som TS var inne på , vissa människor innom den...
  • Äppelkärna
    Aqwe skrev 2011-05-22 20:22:31 följande:
    Jag blir rädd när jag läser vad ni skrivit. Förstår ni inte hur fel det är med att viga homosexuella par i kyrkan? Det är emot bibelns läror, emot Guds intentioner! Det är inte rätt någonstans.

Och varför i hela friden vill homosexuella gifta sig i kyrkan när kyrkan är emot homosexualitet och NÄR de uppenbarligen inte delar uppfattningen om Guds tanke om vad äktenskap innebär? Jag tycker det är fruktansvärt att man vill förstöra kyrkan och framför allt för kristna som verkligen tror på bibelns ord på detta vis.

Detta är bara så fel! Jag hyser stor respekt och skickar varma tankar till de präster som vågar stå på sig! Jag skulle skämmas om jag skrev på ert vis! Alla människor är lika värda och homosexuella har möjligheten till borgerlig vigsel som är "utan inblandning av religion eller religiöst samfund." Homosexuella hånar de kristna, hemskt.
    Tråkigt att höra att du blir rädd när du läser vad jag och andra skriver. Det bekräftar i och för sig teorin om att fördomar handlar om just rädsla, men riktigt trist hur som helst!

Det är inte korrekt att skriva att kyrkan är emot homosexualitet. Även om du är fundamentalist finns det många kristna (inom och utanför svenska kyrkan) som absolut inte är det. Men du är naturligtvis fri att tolka bibeln som du vill.
  • Aqwe
    Sackhina skrev 2011-05-22 20:41:22 följande:
    Eller så kanske de (som många andra) ser kyrkan som en vacker och stämmningsfull plats? Sen är det väl inte så att kyrkan står för det? Enl artikeln här ovan var det ca 400 präster som skrivit på...Nog måste det finnas fler än 400 präster i Sverige? Finns ju t o m nya stycken som är särskilt till honom-vigslar. Då kan man ju inte säga att hela kyrkan står för detta, utan som TS var inne på , vissa människor innom den...
    Kyrkan är ingen lokal man kan hyra och ska inte användas i syfte för att den är vacker eller inger stämning! (Även om många nu tror det) Jag vet att de finns homosexuella som inte vill gifta sig i en kyrka just för att de inte delar uppfattningen om Guds tanke om vad äktenskap innebär - de har ingen tanke på att inkräkta på troendes mark då det är fel. De hyser respekt men de homosexuella som kräver att få gifta sig där - de hånar de som tror på bibelns ord! Homosexuella är emot bibelns läror, de är emot Guds intentioner och därför ska de inte ens kolla på kyrklig vigsel utan borgerlig vigsel är till för dem.

Ni måste förstå att jag blir upprörd.. det är ett starkt ämne.. jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag ser hur folk utnyttjar kyrkan och vill förstöra.
  • Sackhina
    Aqwe skrev 2011-05-22 21:19:25 följande:
    Kyrkan är ingen lokal man kan hyra och ska inte användas i syfte för att den är vacker eller inger stämning! (Även om många nu tror det) Jag vet att de finns homosexuella som inte vill gifta sig i en kyrka just för att de inte delar uppfattningen om Guds tanke om vad äktenskap innebär - de har ingen tanke på att inkräkta på troendes mark då det är fel. De hyser respekt men de homosexuella som kräver att få gifta sig där - de hånar de som tror på bibelns ord! Homosexuella är emot bibelns läror, de är emot Guds intentioner och därför ska de inte ens kolla på kyrklig vigsel utan borgerlig vigsel är till för dem.

Ni måste förstå att jag blir upprörd.. det är ett starkt ämne.. jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag ser hur folk utnyttjar kyrkan och vill förstöra.
    Det är synd att du blir ledsen.
    Men nu lever vi på 2000-talet. Tror inte att altför många skulle "få" gifta sig i kyrkan om man ska följa bibeln till punkt och pricka!
    Tur att det finns andra innom kyrkan som har en mer öppen syn på människor...
  • Melóra

Jag kan förstå att du känner att kyrkan inte bör vara en lokal man kan hyra för att den är vacker,  men den där sortens trångsynthet om homosexualitet och uppenbart förlegade bilden på människan hör inte hemma inom Svenska kyrkan. Jag har flera nära vänner som är både homosexuella OCH kristna. De tror på Gud, går i kyrkan och tar del av deras verksamhet. Är de ute efter att "förstöra" den, kanske? Knappast.

Vill du hålla låda och predika mot homosexuella har du nog valt felt forum....
  • Tittij

Vartannat namn på listan var ju från Göteborg. Förvånad! Verkar vara en het fråga där nere..Nån som vet hur det kan komma sig??

• Kjell Präst

Att Bibeln skulle vara emot homosexualitet är för det första inte självklart, det finns förvisso stycken som kan tolkas så men de kan också tolkas på andra sätt. För det andra är Bibelns yngsta delar skrivna för sisådär 2000 år sedan, i ett annat samhälle än vårt, med andra värderingar. Naturligtvis är inte kyrkan emot vare sig homosexualitet eller homosexuella vigslar - däremot finns det enskilda människor i kyrkan som är det - exempelvis de 400 präster som skrivit på det nämnda uppropet. det fanns för övrigt ett annat upprop också, där de som kunde tänka sig att viga homosexuella par kunde skriva på - men detta upprop uppmärksammades inte lika mycket av media som ofta vill visa bilden av en kyrka som är omodern och stel- en bild som vi som jobbar där, för det mesta, inte känner igen oss i.

• Melóra
    Kjell Präst skrev 2011-05-22 21:46:06 följande:

Att Bibeln skulle vara emot homosexualitet är för det första inte självklart, det finns förvisso stycken som kan tolkas så men de kan också tolkas på andra sätt. För det andra är Bibelns yngsta delar skrivna för sisådär 2000 år sedan, i ett annat samhälle än vårt, med andra värderingar. Naturligtvis är inte kyrkan emot vare sig homosexualitet eller homosexuella vigslar - däremot finns det enskilda människor i kyrkan som är det - exempelvis de 400 präster som skrivit på det nämnda uppropet. det fanns för övrigt ett annat upprop också, där de som kunde tänka sig att viga homosexuella par kunde skriva på - men detta upprop uppmärksammades inte lika mycket av media som ofta vill visa bilden av en kyrka som är omodern och stel- en bild som vi som jobbar där, för det mesta, inte känner igen oss i.

• CJIGBG

Hej,
    Jag brukar inte lägga mig i diskussioner som har en tendens att bli allmänt aggressiva här på BT, för det blir ofta ganska fult, men nu reagerar jag för starkt för att låta bli.
    Jag håller med TS i sina funderingar och jag anser att den präst som ska viga oss måste dela våra värderingar om synen på vissa saker, såsom samkönade äktenskap eller kvinnliga präster exempelvis, 

Vad jag förstått finns det inom kristendomen OLIKA tolkningar, där vissa förespråkar att det viktiga är kärleksbudskapet, och inte det faktum att vissa företeelser, exempelvis relationer som är (eller i alla fall BORDE vara ok) inte nämns i Bibeln på grund av normer som är förändrade medan andra tolkar det annorlunda. 
    Men ska man dra det långt så är det ju tämligen många saker som vi gör som är "fel" eller som det inte finns regler för...det är ju väldigt stor skillnad mellan samhället då och nu,

Däremot anser jag att det är väldigt viktigt att ALDRIG glömma det är TOLKNINGAR av religiösa texter som gjorts, tolkningar gjorda av MÄNNISKOR med värderingar. 

Jag är tämligen säker på att majoriteten av dem som lättvindligt utger sig för att referera till religiösa texter alltsom oftast INTE är förmögna att läsa dessa på originalspråk, och som alltid, översättningar hur noggranna de än är alltid är översättningar, översättningar som sedan tolkas (Så jag hoppas verkligen att bokstavstroende kan läsa så väl grekiska som hebreiska....)

Faktum kvarstår dock:
    Svenska kyrkans kyrkomöte och högst beslutande organ HAR beslutat att det ska finnas möjlighet för samkönade äktenskap, att en präst kan välja att inte utföra detta (efter som de inte har vigselplikt, men detta gäller även andra omständigheter) men att INGEN kan nekas vigsel i kyrkan.

Faktum är också att kyrkmötets läronämn, vilken omfattar bland annat de 14 biskoparna, som ska yttra sig i frågor om de grundläggande bestämmelser om Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära
    Dessa har då, enligt uppgift på svenska kyrkans hemsida kommit fram till, och jag citerar: "Läronämnden konstaterade också att vigselfrågan är komplicerad och berör många människor djupt, men såg för sin del inga läromässiga hinder att viga par av samma kön."

Så varför denna läronämnd, med våra 14 biskopar inkluderade skulle ha mer felaktig syn på tolkningen än någon annan kan jag inte förstå.

Så jag tycker det är självklart att om jag och andra vill vigas inom vår religion, och det finns möjlighet att vår vigeselförättare kan avsäga sig vigslar på grund av sin tro och sitt ställningstagande så har vi lika stor rätt att vara säkra på att det är VÅR tro och övertygelse som genomsyrar vigseln när det är VI som ska vigas inom VÅR religion.

• BrudiMaj2012

Du är inte riktigt som du ska va?

Du skrämmer mig verkligen, jag mår fysiskt illa av vad du sitter och spyr ur dig!
    Varför har du dessa heta känslor i ämnet, du är väl verkligen inte troende själv?
    För sådär uttrycker sig inte en god kristen!

Hur kan man vara så obildad och inskränkt att man påstår att alla som tillhör hbtq
    enbart vill gifta sig i kyrkan för att "utnyttja och förstöra"?
    Några av mina allra käraste vänner är gay,
    därför spottar du även mig i ansiktet när du tyvärr utnyttjar möjligheten
    att ge uttryck för dina fullkomligt efterblivna åsikter,
    även om du inte klarar av att formulera en mening korrekt.

Läs Bibeln till att börja med,
    jag hoppas att du har tillräcklig analytisk förmåga för att begripa att Jesus definitivt inte delar din åsikt!
Svar på tråden Prästen vägrar viga homopar!