• Chicita

Tänka positivt

Nu har vi trådar där vi kan gnälla av oss och trådar där vi kan klaga och massa annat.
    Och så klagas det ju även i en del positiva trådar också självklart... Flört

Här tänkte jag att vi kunde försöka att aktivt jobba på positivt tänkande.
    Vad gick snett, och hur löste du problemet?
    Eller hur SKA du lösa ett problem som uppstått?

Eller har du bara något allmänt positivt att bidra med så går det också bra.

Inga negativa kommentarer tack

• Svar på tråden Tänka positivt
  • Chicita

I går lämnade vi in beställningen på ringarna.

Blev först besviken när guldsmeden sa att det inte är någon bra idé att ha en smaragd i ringen. jag ville ju verkligen ha en grön och en vit sten...
    Men så sa han att en grön diamant är bättre. Och det blir nog snyggare dessutom. Mer rätt färg också Skrattande

• Mirjami
    Kattpoet skrev 2011-06-07 14:17:08 följande:
    Nja nötstek skulle jag inte ha råd med varje dag fast jag är med sos,  nötkött är dyrt och inget som vi äter ofta men jag är en fena på att  göra roliga saker fläskkött.
    Vår matbudget enligt soc var drygt 9000kr med barnen inräknat. Vi handlar normalt inte ens för hälften och äter mycket husmanskost. Nej, just nötstek var att ta i, helt rätt. Men jag ville bara förmedla att man inte alls är så fattig ekonomiskt med bidrag. Vi var lika "rika" som alltid och pengabrist hade vi aldrig. Dock prioriterade vi annorlunda och kom ännu närmare varandra som familj. Att lägga några hundra på ett tält och tälta tillsammans, det ger sammanhållning och nöje för alla. En kompis till mig som vuxit upp med allt hon önskat sa en gång: -"Vi reste utomlands minst en gång per år när jag växte upp. Men jag minns endast den gång familjen tältade. Jag avundas dina barns uppväxt med föräldrar som alltid finns där. Ni gör alltid saker med barnen och det märks att de är trygga och lyckliga, vilket är mer än man kan säga om alla bortskämda materialistbarn!"

Sådant värmer så mycket och gör mig än mer tacksam för all tid jag har med barnen. Och att jag nu också uppfyller drömmen att fånga karln för alltid, ha ha :)
  • TheD

Efter 6 månaders skoletande och halvt på väg att sjunka in i dvala har jag nu hittat... dock ej provat men iaf. Skorna beställdes igår och jag hoppas verkligen att det blir rätt stl...

:D

• Kattpoet

Våran matbudget  för två vuxna är  1500 kr enligt soss,  jag får 100 kr extra för special mat...

Imorgon är det min mans födelsedag!!  Jag älskar födelsedag för då har jag en bra anleding att  baka en tårta och jag har funderat på denna i  4 månader nu...

10 stycken tunna  teabiscuits som tårtbottnar,  kolasås i mellan lagerna och sedan jordnötssmörs smörkräm   runt hela, ett tjock lager och efter mörk choklad och hackade honungs rostade jordnötter.

Jag ska bara göra två bits tårta men end då, låter det inte gott? 

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-08 13:14:11 följande:
    Våran matbudget  för två vuxna är  1500 kr enligt soss,  jag får 100 kr extra för special mat...

Imorgon är det min mans födelsedag!!  Jag älskar födelsedag för då har jag en bra anleding att  baka en tårta och jag har funderat på denna i  4 månader nu...

10 stycken tunna  teabiscuits som tårtbottnar,  kolasås i mellan lagerna och sedan jordnötssmörs smörkräm   runt hela, ett tjock lager och efter mörk choklad och hackade honungs rostade jordnötter.

Jag ska bara göra två bits tårta men end då, låter det inte gott? 
    Det låter lite sött...
    Men inte helt fy skam om man säger så Tungan uteSolig

Jag skulle inte kunna göra den då min sambo är nötallergiker även om han inte hör till den värre sorten utan kan äta även om det är lite nötter ibland...

Jag funderar på om jag ska lägga till chokladganache i vår tårta som ett tunnt tunnt lager mellan chokladbotten och chokladmoussen. Eller som fuktspärr under hallonmoussen som jag tänkte ha färska hallon i eventuellt...

Tänk att det kan vara så kul att "fira" födelsedag även om man inte är under 20 längre liksom *S*
    Jag älskar att få en anledning att fira något så man kan bjuda  till fest med tårta och allt möjligt... Skrattande
  • Kattpoet

Oh, jag har någonstans ett recept på  färska hallon i  choklad ganache!  Det vrålgott att ha i tårtor!  Dags att rota rätt på receptet.

• Kattpoet

Hittat!!  http://www.marthastewart.com/353227/chocolate-and-raspberry-tart?czone=food%2Fproduce-guide-cnt%2Fsummer-produce-recipes

Fast jag  tar en spring form, i botten ett lager choklad kaka, sedan  en remsa chokladkaka runt hela kanten, fyller på med   hallon och sedan denna smeten.  Väntar  1 timme tills den sats sig och sedan lägger jag ett  lock på och väntar  1 timme till.  Sedan tar jag ur den ur formen och smetar vispad grädde runt hela och färska hallon på toppen.

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-08 13:41:13 följande:
    Hittat!!  www.marthastewart.com/353227/chocolate-and-ra...

Fast jag  tar en spring form, i botten ett lager choklad kaka, sedan  en remsa chokladkaka runt hela kanten, fyller på med   hallon och sedan denna smeten.  Väntar  1 timme tills den sats sig och sedan lägger jag ett  lock på och väntar  1 timme till.  Sedan tar jag ur den ur formen och smetar vispad grädde runt hela och färska hallon på toppen.
    Åh tack... Detta måste sparas Skrattande

Jag klär formen jag bakat bottnarna i med plastfolie och sen bygger jag tårtan "upp och ner" i formen. Om den har för låg kant så sätter jag i en pappskiva efter första bottnarna med lager emellan kommit ner i formen (mellan plasten och formen alltså Glad )

Det funkar jättebra, då får man raka och fina kanter. Inte brukar tårtorna luta heller som dom gjorde förut innan jag började med detta Oskyldig 

Nu fick jag ju en anledning att provbaka tårta nån dag också Flört 
  • Chicita

Vackert väder och jag sitter på jobbet...Obestämd

Men så kom jag på att det är ju i dag som vi har personalfest med grillning på nya uteplatsen vid restaurangen...
    Även om jag inte kan stanna så sent så hinner jag ju vara med och äta i alla fall och kanske ta något glas vin Skrattande

• Kattpoet

Idag har jag blivit skrämd av hur mycket av Svenska bröllops tradtioner och seder och  kunskapen om svenska traditioner har gått förlorad på 15 år.
    Jag kunde förstå  50 år men inte 15 år, jag är ju redan mossig.

Och då kom jag fram till att nu får jag ju mata duvorna i stan, jag behöver inte säga va när jag inte hör  eftersom jag är så gammal,   jag kan skaffa ett tjog katter och verka galen och ingen kommer att bry sig, och jag kan nu säga  med stolthet i rösten Det var bättre förr,  eller På min tid då hade vi inte CD skivor....

Och nu känner jag mig bättre till mods!

Svar på tråden Tänka positivt