• Tessin

    Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?

    Är lite nyfiken på hur ni ska göra i kyrkan =) Ska ni gå in tillsammans med er  bilvande och brudföljet eller ska ni gå in med er pappa (eller annan person) och bli överlämnad till er blivande som står vid altaret?

    Jag var helt inställd på det först nämnda, men ju mer jag tänker på det andra tyker jag det låter mer romantiskt. Att man inte visat sin blivande sin klänning och hur man ser ut förrän han ser en i kyrkgången =) Vi får fundera lite på det här.. Hade vart kul att höra hur ni ska göra

  • Svar på tråden Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?
  • Blivande fru Swärdh

    Fattar inte heller debatten om att det är "fel" och kvinnan "ses som en handelsvara" om hennes pappa för henne till altaret. Alla gör väl som dem vill utan nån större analys. Min pappa kommer gå med mig och det är jag otroligt stolt över. För oss fanns inget annat alternativ som kändes så rätt. Handlar inte alls om ifall man är självständig eller inte. Jag och M2B kommer inte ses på hela dan tills vi möts vid altaret. Olika känns rätt för olika. Vore tråkigt om alla va enformiga och gjorde exakt likadant.

  • Vi2alltid

    Är fet inte ofta man "spelar upp en charad" om man bär vit brudklänning också? Det symboliserar ju renhet = oskuld. Hur många är oskulder när de gifter sig?

  • Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2011-05-08 10:49:07 följande:
    Är fet inte ofta man "spelar upp en charad" om man bär vit brudklänning också? Det symboliserar ju renhet = oskuld. Hur många är oskulder när de gifter sig?
    Vit klänning symboliserar inte oskuld. Slöjan och kronan gör det emellertid.
  • Kattpoet

    Jag som skild  var inte skild nog enligt lagen i landet d'r jag skulle gifta mig med min man. Varför ju för att de finns en lag som säger att min exmake har rätt till mig först så han måste  få säga ja eller nej till att jag gifter mig  på nytt.  Han däremot  kan gifta om sig hur som helst utan att jag får säga ja eller nej.

    Efter ha sett  kvinnosynen och sett vad min styvdotter går igenom som tjej i ett land som inte är så långt borta från oss, ville jag inte ha något som visar att jag är en ägodel och att min far ger mig till  min make, glöm det.

    Min mormormor slogs inte för sina rättigheter som kvinna för att jag ska ge upp dem så lätt. 

     

  • MrsT2011
    Vi2alltid skrev 2011-05-08 10:49:07 följande:
    Är fet inte ofta man "spelar upp en charad" om man bär vit brudklänning också? Det symboliserar ju renhet = oskuld. Hur många är oskulder när de gifter sig?
    Ha ha, precis, ännu bättre jämförelse med brudklänningen än den jag nämnde! Ingen ifrågasätter ju varför kvinnor som haft mer än 10 sexpartners och dessutom har flera barn, ÄNDÅ väljer att ha vit klänning! Varför är det så mycket svårare att smälta detta med brudöverlämning?

    Apropå färg på klänning tycker jag det är dålig stil av många präster att ogilla svart klänning på bruden. Samtidigt säger de för det mesta inte ett ord om att folk gifter sig i kyrkan i vit klänning för tredje gången eller liknande. Det bästa vore om präster struntade i att lägga sig i vad folk har för färg på sina bröllopskläder. Jag kan förstå att man helst inte vill att brudens rumpa eller bröst ska hänga utanför kläderna, men det är en helt annan femma...
  • RiNa

    Oavsett om man bor hemma till den dag man gifter sig eller har flyttat hemifrån för många år sen startar man ändå en ny familj med sin blivande. Liksaså gör brudgummen.
    Min pappa har alltid varit en stor och viktig del i mitt liv, därför hade jag velat att han var en stor och viktig del på mitt bröllop med. Speciellt efter som min blivande och pappa oxå hade en fin relation. Tyvärr är pappa inte i livet idag utan vi får hitta på ett annat sätt att involvera honom i vår dag.
    Känner att v i kommit från TS ursprungliga fråga, som var hur vi alla väljer att göra.

  • ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-05-08 10:18:42 följande:
    Vi har tillsammans kommit fram till att vi ska gifta oss. Dessutom var det väldigt länge sedan jag flyttade hemifrån så det blir ju löjligt om pappa nu ska lämna över mig. Jag ser fram emot att vi stå där vid porten in till kyrkan, säkert nervösa och förväntningsfulla, och håller varandras händer. Nu är det vi!

    Att lämnas över som någon sorts ägodel känna inte som någon hit. Tala om mossigt. Jag är så glad att jag får välja vem jag vill gifta mig med själv. Majoriteten av världens kvinnor får inte det. Varför ska vi spela upp en charad där det ser ut som pappa har bestämt vem jag ska gifta mig med?

    VI gifter oss, inte bara jag. Det är inte min show. Vi gör detta tillsammans. Att gå fram medan blivande maken väntar vid altaret blir väldigt myckat "allt ljus på bruden".
    Ja, för oss är det likadant, det hade varit otroligt löjligt helt enkel, kanske skillnad om man bor hemma och och flyttar ihop efter bröllopet. Min pappa hade aldrig ställt upp på det.

    Det pratat ofta i debatten att pappa betyder så otroligt mycket för dottern och att man vill "hedra" honom genom att man ska bli överlämnad. Det enda bröllop (av ca 25) jag varit på som haft överlämning var min kusins bröllop. Där har i princip pappan varit frånvarande hela hennes uppväxt så jag fick en väldigt negativ känsla där i kyrkan och tyckte att det var illa mot hennes mamma som alltid har ställt upp på henne. Tyvärr försvann den magiska känslan jag alltid brukar känna när brudparet kommer in tillsammans.

    Någon skriver att det symboliserar att man lämnar sin gamla familj som betyder så mycket och går in i en ny familj, men jag förstår inte att detta skulle ha mer betydelse för kvinnan än för mannen.
  • Sebastiána
    RiNa skrev 2011-05-08 10:55:51 följande:
    Oavsett om man bor hemma till den dag man gifter sig eller har flyttat hemifrån för många år sen startar man ändå en ny familj med sin blivande. Liksaså gör brudgummen.
    Precis. Varför ska inte han överlämnas av sin mor då?
  • Kattpoet

    Om man vill ha pappan delaktig låt honom läsa bibeltexterna istället, det var jag gjorde på mitt första bröllop, min pappa läste ett stycke och hans pappa läste ett annat.

  • BlivandeFru2011

    Vi vill att min m2b står inne i kyrkan tillsammans med sina två marskalkar och väntar och att jag leds in av min pappa. Mycket av detta eftersom vi har två stycken små brudnäbbar (vår son och hans kusin) på 2,5 resp 1,8 år och vill att de inte ska bli allt för skrämda av allt folk utan att vi kan be dem gå till min m2b. Så jag leds in och kommer in tillsammans med världens sötaste barn, pappa och min tärna.

    Min m2b kommer ha sett mig innan eftersom vi har fotograferingen innan själva vigseln.

Svar på tråden Överlämnad i kyrkan eller gå tillsammans?