• brolen­carlss­on
    Äldre 5 May 17:03
    19252 visningar
    103 svar
    103
    19252

    Hur tänker kring namnbytet??? Vilket namn tar ni??

    Hej!
    Ja är jätteklyven....jag gillar mitt namn jättemkt men vill även heta som min blivande.
    Har länge tänkt att ja ska behålla mitt efternamn som mellannamn...men ja vet inte..

    Blir det inte väl och jobbit att skriva hela namnet då?

    hur ska ni göra???

    Kul att se hur ni tänker kring detta!!!!

  • Svar på tråden Hur tänker kring namnbytet??? Vilket namn tar ni??
  • marime­kko86
    Äldre 5 May 23:01
    #21

    Jag kommer att byta namn i sommar till min pappas efternamn. Sedan när vi gifter oss i oktober tar min blivande mitt nya efternamn.

    Min mamma o pappa har aldrig gift sig, men de lever ihop ändå och jag har mammas namn, som också är vackert, men min pappas namn är ännu vackrare och det är ett släktnamn som min farmor och farfar skapade när de gifte sig så det känns helrätt att ta deras namn och föra det vidare en generation till

    Eftersom min sambo har ett ganska vanligt namn och jag ändå lite av principsak inte vill ta min mans namn om det ändå inte är nåt särskilt med namnet så blev det min pappas efternamn. För min sambo ville inte ta mitt,så då blev det mest rättvist att båda byter efternamn.

  • Loche
    Äldre 6 May 08:58
    #22

    Jag byter till hans efternamn bara för att det är kul med omväxling! ;)

  • raggar­brud20­13
    Äldre 6 May 09:01
    #23

    jag behåller mitt och han behåller sitt och tar även mitt

  • Äldre 6 May 10:26
    #24

    Jag hade tidigare både ett mellannamn och efternamn, men när min dotter föddes avsade jag mig efternamnet och lade till mellannamnet som efternamn istället (eftersom barnen inte kan ärva mellannamn) - makes sense? ;) Har alltid tyckt att det vart "jobbigt" med två "efternamn" (som det ändå liksom blir, vad man än kallar dem), men funderar ändå på att lägga till M2B's efternamn när vi gifter oss. Vill inte göra mig av med mitt eget eftersom vi bara är 5 stycken som heter så, men samtidigt vore det rätt smidigt att ha M2B's namn då det är engelskt. Det kan ju hända att vi flyttar från gröna, sköna Sverige en dag... Klurigt!

  • brolen­carlss­on
    Äldre 6 May 12:55
    #25

    Min sambo vill inte byta sitt namn så det blir hans efternamn vi tar och det vill jag oxå....men ja kommer då ha mitt nuvarande som mellannamn....då behöver jag inte skriva hela namnet om ja t ex ska skriva under på ett kvitto eller liknande????

    Då är det ju lugnt...ja vill bara att mitt namn ska finnas kvar hos mig då det är ett sällsynt efternamn....finns bara 2 släkten i svergie som heter så :)

    Pratade med min sambo om det igår...och tycker inte om riktigt att ja ska ha kvar mitt namn....förstår inte varför riktigt....det är ju bara ett mellannamn....men han tror att det blir 2 efternamn och att ja måste skriva ut hela då!!

    Går det att läsa nånstans...på skattteverkets hemsida kanske om hur det är med mellannamnen???

  • Loppan­V
    Äldre 6 May 13:24
    #26

    Både jag och min M2B har ovanliga namn och ingen vill släppa  sitt eget.
    Jag bara funderar på om man nu förtiden kan ha dubbel efternamn med bindestreck?
    Någon som vet?

    Skulle funka bra och vi båda får våran vilja igenom :P

  • Liina8­6
    Äldre 6 May 13:31
    #27

    Vi har båda unika namn så det har varit en del diskussioner om detta. Till slut gick jag med på att ta hans namn då det dels betyder mycket för honom och dels för att det till skillnad från mitt inte innehåller å, ä eller ö vilket underlättar eftersom vi båda forskar och alltså förhoppningsvis blir publicerade i internationella tidsskrifter.

    I förra veckan skickade vi in papper om efternamnsbyte så nu är det väl ingen återvändo Tungan ute

  • Äldre 6 May 13:46
    #28
    brolencarlsson skrev 2011-05-06 12:55:36 följande:

    Min sambo vill inte byta sitt namn så det blir hans efternamn vi tar och det vill jag oxå....men ja kommer då ha mitt nuvarande som mellannamn....då behöver jag inte skriva hela namnet om ja t ex ska skriva under på ett kvitto eller liknande????

    Då är det ju lugnt...ja vill bara att mitt namn ska finnas kvar hos mig då det är ett sällsynt efternamn....finns bara 2 släkten i svergie som heter så :)

    Pratade med min sambo om det igår...och tycker inte om riktigt att ja ska ha kvar mitt namn....förstår inte varför riktigt....det är ju bara ett mellannamn....men han tror att det blir 2 efternamn och att ja måste skriva ut hela då!!

    Går det att läsa nånstans...på skattteverkets hemsida kanske om hur det är med mellannamnen???


    Nej det tror jag inte står på skatteverkets hemsida, men när det gäller ens egen namnundskrift så kan man ju skriva precis hursomhelst! Det finns ju folk vars underskrifter är helt oläsliga, men så länge de använder samma varje gång så är det ju ändå en identifikation av dem. 

    Och visst, lite som två efternamn blir det ju, för det står med på bankpapper, skolpapper, och en del räkningar. Men du behöver aldrig själv presentera dig med det annat än när fullständigt namn ska uppges. (Men då fyller man ju i andranamn och sådant också.) 
  • mysan3­3
    Äldre 6 May 14:08
    #29

    hej jag tar min mans namn lite motvilligt men behåller inte mitt egna som mellan namn då det ser konstigt ut. tänker som så att man vänjer sig. mitt namn är ganska ovanligt och hans ganska vanligt men inget -son namn.

  • Loppan­V
    Äldre 9 May 21:10
    #30

    Puffar tråden lite :)

Svar på tråden Hur tänker kring namnbytet??? Vilket namn tar ni??