• tezz840

Håller utsläppt hår med lockar verkligen en hel dag?

Kommer att ha det utsläppt håret på bröllopsdagen. Och jag har rätt långt hår. Funderar även på att ha löshår då det har blivit väldigt tunt efter grav.
    Tidigare när jag lockat håret eller använt värmespolar så tycker jag inte att det håller alls länge innan det blir nästan rakt igen..
    Så jag är lite orolig att det kommer att sluta på samma sätt denna gång?
    Dom har ju en massa produkter i men ändå? Nån som haft utsläppt med stora lockar? Eller planerar o ha?

• Svar på tråden Håller utsläppt hår med lockar verkligen en hel dag?
  • Vintersol

Hur lockar man håret med plattång?

• Blivande fru Swärdh

Svårt att förklara med text, man gör ett "halft varv" med plattången och drar där man vill att det ska lockas. Hittade det här klippet på youtube som visar på ett ungefär:

• Debe
    11juni2011 skrev 2011-04-30 23:20:39 följande:
    Här är mitt hår. Detta var lite halvslarvigt gjort för jag gjorde det själv kl 6 på morgonen, men det håller utan problem i 24h utan några produkter. Vill man ha ännu större lockar kan man försiktigt kamma ut som med fingarna när håret har svalnat! Och som sagt går jag till min frisör så kan hon inte lyckas lika bra, för enligt henne är det "omöjligt!"

Har du gjort ditt hår med plattång? Kanske ska testa det då...
  • Debe

EFTERLYSNING!
    Nån av er duktiga kanske kan komma till mig i norrviken, norr om stockholm, och locka mitt hår på bröllopsdagen? (14/1)

• 11juni2011
    Debe skrev 2011-05-03 18:29:55 följande:
    Har du gjort ditt hår med plattång? Kanske ska testa det då...
    Näe det är gjort med locktång! Denna locktången har jag, och jag använder den exakt som i reklamen :=)
    ">

• 11juni2011
    Debe skrev 2011-05-04 22:41:11 följande:
    Och då håller det hela dagen?! Vad heter locktången?
    Japp det håller hela dagen, och det funkar att sova med det också, lockarna håller men blir lite frizziga bara! Så att du hade hittat namnet på den :=)
  • Myspys77

Har fått håret lockat med plattång tre gånger tidigare (dock gjort av frisör, jag själv skulle inte kunna göra det) och det har hållt superbra! Sov i det och dagen efter var håret lika lockigt, dock lite mer rufsigt :) Var i torsdags och förgarde håret och min frisör provade locka håret med plattången, blev jättefint och höll som sagt väldigt bra!

• Minous

Hej, har inte läst hela tråden men jag vill ha ungefär samma som du och fick tipset av en frisör att gå och be att få håret lockat med platttång på salong dagen innan (säg bara att du ska på fest inte bröllop då blir det säkert dyrare :) )
    Dagen efter tar du torrshampo i hårbotten om det känns lite fettigt, och om några lockar har gått ur kan du bara locka till det lite själv med plattång.

Jag tyckte det lät bra och ska testa det några veckor innan bröllopet och se om det håller!
    Har också hört att det är lättare att locka/platta ett hår som inte är nytvättat, blir bättre "struktur" då och inte så glatt.

• Mertzi

Ett tips från en frisör för hållbara lockar!

- Ta hjälp av en händig kompis och låt henne/honom följa instruktionerna :)

- Dela av håret från öra till öra, använd en klämma och sätt upp bakhuvuddelens hår och ta ner tunna paséer allteftersom, börja i nacken och arbeta dig uppåt.
    Sedan samma sak med sidorna.

- Spraya lätt med en lockspray allteftersom på varje pasé du tar ned. Goldwells Curl Twist Around är superbra och prisvärd!

- När en lock är gjord (med tex locktång, gärna easy curl som ni pratat om tidigare!) fäst upp den med ett litet spänne (sånna silvernypor nivet, inte hårnålar, klämmor, så det inte blir märken)
    Det är lätt att lägga den i sin lockform när locken är formad. Så försök få den i samma form och "skrynkla" inte till den :) Låt den sitta så!

- När hela håret är uppfäst på små spännen kan det få sitta så en liten stund, Så alla lockar svalnar!
    Spraya en Lätt (typ nivå ett eller två, brukar stå på flaskan hos frisörer) spray över håret. Håll inte flaskan för nära!

- Nu är det dags att ta ur spännena, och kamma igenom lockarna!
    Dom kommer INTE att försvinna, som man kan tro. Det blir ett vackert sammanhängande svall med mjuka lockar a´la hollywood, vilket i alla fall jag tycker är mycket finare än "lock-korvar" som det blir innan det är borstat. Ju mer du borstar, destå finare blir det! :)

- Tupera där du vill ha volym. Bak på hjässan tex. Kaske även lite lätt tupering i luggen för att få den att ligga där den ska utan att dela på sig och hamna i ansiktet. Tänk på att alltid lägga tuperingen Under hår som är slätt! Den ska inte synas, bara finnas :)
    Är håret svårtuperat kan du spraya ett torrschampo i botten där du vill ha volym! Det ger lite kärvhet i håret utan att det känns snuskigt. Många tycker ju att dessa volympulver (Dust It tex)  känns lite för mycket. Då är torrschampo toppen!  Dessutom enkelt att sätta i håret då pulver kan vara lite bökigt om man är ovan.
    Gillar man pulvrena så kör på dom! Hållbart som tusan.
    Då är det lätt att försiktigt trycka till några gånger med en kam (behöver inte alls stå och rugga som en galen! Det räcker med försiktiga tryck) för att få till en fin tupering.

- Fortsätt jobba med den lätta sprayen, lyft paséer och spraya IN i håret (fortfarande inte för nära) inte bara rätt uppifrån för då tynger du ner istället för att bygga volym.

- När du känner dig nöjd, avsluta med en starkare spray!

- Sist men Inte minst, en glansspray som pricken över i:et!
    Osis har en superbra glansspray som ger omedelbar glans, Osis Sparkler Gloss.
    Även Goldwell har superbra, Diamond Gloss.

Detta är även en superbra grund för uppsättningar!
    En romantisk knut i nacken och låt några lockar falla fram kring ansiktet, eller kanske en halvuppsättning?
    Eller fästa upp hela håret med massor av hårnålar, Fläta, tvinna.
    Allt är möjligt med en bra grund! :)

Hoppas mina tips kommer till nytta! :)
    Lycka till! :)

• SnuttisSessan

Jag vet inte hur frisören ska locka mitt hår men hon sa att jag skulle ha i 4-5 tennisbollsstora klickar med mousse, en speciell som inte stelnar. Detta ska jag ha i håret kvällen innan efter jag tvättat det så ska det underlätta för henne :)

• AoH

Jag vill ha en frisyr som denna. Min gudmor är duktig på hår och har erbjudit sig att hjälpa mig. Vägar man göra frisyren hemma eller bör man gå till salong?

• lilja

Som yrkesutbildad kan jag ge er detta råd;
    för att få de bäst hållbara lockarna bör håret preppas med en stadig lägg.vätska + att ni lägger håret.
    Avsluta med spray.
    Har du ett hår som lätt drar ut sig så är det dessvärre bara att gilla läget. Alt. är att sätta upp ditt egna och sätta in löshår som är lockat och håller bättre.

Svar på tråden Håller utsläppt hår med lockar verkligen en hel dag?