• Dazzle

Bröllop i Jönköpings län

Hej

Jag tänkte det vore trevligt att höra från andra bröllopsplanerare i Jönköpings län. =).

Vi är planerade till 7e juli 2012, i trakterna runt GGVV.

tänkte vi kunde utbyta tips och tankar om catering, tårtmakare, lokaler m.m.
    Vi letar exempelvis lokal, vill gärna ha en vit med stora fönster, gärna gammeldags.

Vad tänker ni? Vad har ni bokat? När gifter ni er och var?

L

• Svar på tråden Bröllop i Jönköpings län
  • Mandala

En till som ska gifta sig i Jönköping, fast inte förrän 2013, ett tag kvar men lika bra att börja planera Kyrkan är redan bokad.

• Fjonken

Är det någon som vet var man kan gå och lära sig dansa vals m.m. i Jönköping?  Någon som har erfarenhet av något ställe kanske?

• Mandala

Vi har anmält oss till en lindy hopp kurs, tänkte börja med det o sen se om vi kör vals till våren, eller fortsätter med lindy hop. 

• Fjonken

Var har ni anmält er någonstans? Kul med lindy hopp!Glad

• Mandala

Det är på söndagar i kulturhuset, jönköpings sportdansklubb Vi kan absolut inte dansa så det kan nog bli hur kul som helst.

• anicay
    Fjonken skrev 2012-06-21 11:22:18 följande:
    Snälla finns det någon som kan hjälpa oss?!
    Vi är ute efter en lokal i Jönköpingstrakten, med plats för ca 65-70 personer och som helst ligger lite fint i naturen. Vi vill helst ha en lokal dit man kan ta med egen mat (catering). 
    Det finns massa fina lokaler där det drivs restaturang och så, men då måste man ju använda sig av restaurangens mat och service och det blir för dyrt för oss... 

Det känns som vi har tittat på alla potentiella lokaler i hela Jönköping, men vi hittar ingen som passar! Antingen är det jättefint och jättedyrt eller så är det billigt men inte alls så fint som vi vill ha det. 
    Vi kan absolut tänka oss att "pimpa" lokalen själva så den blir fin, men de lokaler vi har varit i har krävt lite för mycket sådant. 
    Så finns det ingen därute som vet något litet guldkorn som vi har missat, max en halvtimme från centrala Jönköping? 
    Snälla, dela med dig i så fall! Vi börjar verkligen tappa modet här, det känns helt hopplöst...

Väldigt tacksam för hjälp och idéerGlad
    Vi letar också lokal där man själv kan ordna med mat och så, inte med kök. Vilka lokaler har ni varit och tittat på? Nåt ni kan tipsa om?
  • augusti2012

Hej tjejer.. 

Spännande planering ni har framför er..
    Jag gifter mig 4/8 i bankeryds kyrka och kommer ha festen i Domsands båtsällskap.
    Finns plats för 100 personer. Snabb diskmaskin. All porslin, vinglas mm ingår.
    Det som man behöver komplettera är champangeglas.
    Nackdelen är liten kyl och frys.
    http://www.domsand.org/
    Positiva: är så himla vackert.. 

Har ni rött tema så är ni välkomna att höra av er. kommer sälja massa saker efter bröllopet.

• MissBroccoli

Hej!

Vi ska gifta oss på Hovslätts hembygdsgård nu i september. Den lokalen är jätte mysig och ligger fint, Har ett kök med en liten variant av storköksdiskmaskin. Det finns plats och porslin för 70personer där. Man får nog vara ute i god tid och boka dock. har för mig att det kostade 3000kr för en helg.

Sen har vi ju Odensberg, J-södras klubbhus ovanför vattenledningsparken. Otrolig utsikt men köket ser litet ut (men funkar säkert) och det är vanlig diskmaskin (då tänker jag att det tar en himmla tid att diska efter många gäster). Ligger för sigsjälv så ingen risk att störa eller bli störd av grannar.

Hallby har stugan i axamo och en på bymarken. Nackdelen med axamo är att under höst och vår har de tipsprommenad på söndagar så det måste vara städat till kl 8 söndagmorgon. Villan på bymarken är relativt nybyggd och ser fräch ut men de har en massa regler om att inte röka på vissa platser, vissa dörrar ska hållas stängda, man måste vara över 30 för att få hyra m.m. (känns som de har haft ett antal hyresgäster som misskött sig, och grannarna har lessnat på det)

I Huskvana ligger tvetagården. Lokalen känns ok och har bra planlösning men jag tycker den ligger lite tråkigt till i ett mörkt hörne av mjölkafållan och med vägen precis utanför. Vi kommer ha många barn på bröllopet så därför valde vi bort den då det är skönt ifall barnen kan springa av sig i närheten utan fara frö bilar.

Utmed vättern, vid statoilmacken vi bymarken ligger Skeppargården. Det rä en rätt liten lokal men med få gäster är den nog riktigt mysig. Har itne varit där sen jag var barn men minns det som mysigt. Det är en trädgård där med som har vattnet utmed ena långsidan av trädgården, men jag vet att det bor en i ena huset så jag vet itne om man får vara så mycket i trädgården.

Ut åt skärstad ska det finnas en hembygdsgård som är riktigt mysig. vet inte mer än så om den men fick den rekomenderad åt oss.

Här var de lokaler jag kommer på nu och lite vad jag tycker om dem men sök på nätet för bilder och åk runt å kolla!!!

• Fjonken
    anicay skrev 2012-06-24 12:08:14 följande:
    Vi letar också lokal där man själv kan ordna med mat och så, inte med kök. Vilka lokaler har ni varit och tittat på? Nåt ni kan tipsa om?
    Vi har varit och kollat på följande:
    Åsens by (Logen) - Jättemysigt och fint. Stor sal med mycket plats. Vi hade nog valt Åsens by om det inte var för att det låg så långt bort, det ligger ut mot Aneby och tar 50 min dit från vår kyrka, det var för långt tyckte vi.

Hovslätts hembygdsgård - Mysigt och fint, men kändes lite för litet och vi gillade inte planlösningen riktigt.

Vättersalen (ovanför korskyrkan i Jkpg) - Hade varit en perfekt sal med perfekt läge vid vättern och centralt. Gick dock bort eftersom man inte får servera alkohol där.

Nyarpsstugan i Bankeryd - Bra lokaler med underbar vätterutsikt. Ligger lite "off" men ändå med bra busskommunikationer. Enda nackdelen är att det känns lite mycket som en gympasal liksom, det är lite för mycket furu och trä för våran smak. Men det är ändå detta ställe som det nu lutar åt, om vi inte hittar nåt annat. Vi får väl se till att pimpa stugan ordentligt Glad

Vi ska även åka och kolla på Hallbystugan, Odensberg och Domsands båtsällskap. Hoppas att det perfekta stället finns bland dem, för nu vill jag boka festlokal! Tungan ute
  • Cicci90
    Fjonken skrev 2012-06-25 09:38:34 följande:
    Nyarpsstugan i Bankeryd - Bra lokaler med underbar vätterutsikt. Ligger lite "off" men ändå med bra busskommunikationer. Enda nackdelen är att det känns lite mycket som en gympasal liksom, det är lite för mycket furu och trä för våran smak. Men det är ändå detta ställe som det nu lutar åt, om vi inte hittar nåt annat. Vi får väl se till att pimpa stugan ordentligt Glad
    Kan tipsa om markväv för att på ett enkelt och billigt sätt pimpa sin festlokal. (finns billigt på biltema och liknande affärer)
    Googla på fiberväv bröllop, markväv bröllop eller odlingsväv bröllop så kommer det upp lite bilder iaf.
    Vi ska använda det för att täcka över lite fula partier i vår lokal.
    Hade jag fått som jag velat hade vi haft det i taket också.
    Likt denna bilden från google:

Men sambon gillade inte riktigt idén så det blir det nog inget med..
Svar på tråden Bröllop i Jönköpings län