• Strawberry

    Inte okej att tågluffa?

    Vi planerar att gifta oss i april/maj 2012 och tanken är att vi seda på sommaren ska åka på en bröllopsresa och då vara borta 3 eller 4 veckor. Vi har rest en del förut, backpacking i asien osv. När vi pratade om vad vi vill göra så kändes en tågluff i Europa väldigt spännande, att åka runt i flera olika länder med våra stora ryggsäckar, leva ganska fattigt och planlöst,  bo på vandrarhem osv. Sambon var dock lite nervös över alla andras åsikter då det tydligen inte är "rätt sätt" att spendera smekmånaden, vi förväntas ta in på ett lyxigt hotell i ett paradis någonstans och bara slappa och vara kärleksfull. Jag tyckte han var var lite löjlig då jag inte kunde tänka mig att någon skulle ha åsikter, men men, jag had fel!

    Vi har nämt planerna om tågluff som bröllopsresa för några få kompisar och familjemedlemmar (de vet inte att vi ska gifta oss nästa år eller att det är nästa sommar vi pratar om) och alla har varit negativa. Tydligen  är det helt fel sätt och då räknas de inte som en bröllopsresa utan mer en fattigman semester, ungdomsresa och vi kommer enligt andra att ångra oss osv...

    Är det verkligen så konstigt att vi vill tågluffa och varför skule vi ångra oss?

  • Svar på tråden Inte okej att tågluffa?
  • shakynose
    sofi 88 skrev 2011-04-26 12:48:00 följande:

    .... och större/längre resor kan man göra senare i livet när man kanske har mer pengar. 


    Exakt, och senare i livet kanske man eventuellt har utvecklat ett intresse för att bara ligga och lata sig i solen på sin resa, vem vet?

    Jag tror snarare att man ångrar sig senare om inte åker på äventyr medan man är relativt ung, om man nu har det intresset! Jag vet att jag hade fått spader på Maldiverna som jag är just nu, och hade definitivt ångrat en sådan resa. Vilket slöseri, liksom! Alltså, inte att sådana resor generellt är slöseri, men det hade varit bortkastat på mig. Pärlor för svin tror jag är det rätta uttrycket...  
  • Lumys

    Vi får faktiskt lite liknande reaktioner när vi berättar att vi nog bara vill åka till Köpenhamn eller något sådant på bröllopsresa. De blir lite fördomande som att vi är snåla eller fattiga som inte "har råd" att åka till någon paradis ö. Men grejen är att vi båda vill bara ta det lite lugnt ett par dagar, äta lite gott och rå om varandra. Vi är inga människor som gillar att ligga och steka i solen och vi känner att vi kommer vara ganska slut efter bröllopsplanerringen och allt fixande de sista veckorna. Så vi vill inte göra nån jättesemester utan tar hellre det om något år eller så.

  • Kattpoet

    Min  smekmånad var nog värre än  tågluffning, vi hade ingen, min man flyttade närmligen  till Sverige, det kostade pengar och sen var vi pank.

    Jag hade hellre karln här än att  sola på Mallorca bara för att "det ska man ju göra". 

  • anne på grönkulla

    Sålänge det är ett val ni gör för att ni vill det så är det väl ingen annans problem? Andra resor kan ni göra andra gånger - om ni skulle vilja det...

  • Strawberry

    Kul att höra att folk tycker tågluff verkar spännande och fungera som bröllopsresa! Det känns rätt för oss och det är ju det som är viktigast! Har rest en del förut men aldrig tågluff i Europa.

    Schweiz och Österike står nu på länder vi kanske ska besöka (kollade bilder på nätet och de ser ju helt underbart ut) och jag längtar nu ännu mer, tack "kattpoet". 
    "prinsessangrodan"; jag tycker absolut ni ska åka och fjällvandra, det är ju hur romantiskt som helst! Vi har funderat på det men var uppe och vandrade i somras, då vi även bilade och tältade i Norge. Ett helt otroligt vackert land! Sen blir det troligen fjällvandring i sommar då vi inte har så mycket semester gemensamt och i fjällen känns det som att både tiden och pengarna räcker längre... =)

  • Strawberry
    Lumys skrev 2011-04-26 15:16:21 följande:

    Vi får faktiskt lite liknande reaktioner när vi berättar att vi nog bara vill åka till Köpenhamn eller något sådant på bröllopsresa. De blir lite fördomande som att vi är snåla eller fattiga som inte "har råd" att åka till någon paradis ö. Men grejen är att vi båda vill bara ta det lite lugnt ett par dagar, äta lite gott och rå om varandra. Vi är inga människor som gillar att ligga och steka i solen och vi känner att vi kommer vara ganska slut efter bröllopsplanerringen och allt fixande de sista veckorna. Så vi vill inte göra nån jättesemester utan tar hellre det om något år eller så.


    Låter helmysigt ju!
  • Val0709
    Strawberry skrev 2011-04-26 10:19:42 följande:

    Vi planerar att gifta oss i april/maj 2012 och tanken är att vi seda på sommaren ska åka på en bröllopsresa och då vara borta 3 eller 4 veckor. Vi har rest en del förut, backpacking i asien osv. När vi pratade om vad vi vill göra så kändes en tågluff i Europa väldigt spännande, att åka runt i flera olika länder med våra stora ryggsäckar, leva ganska fattigt och planlöst,  bo på vandrarhem osv. Sambon var dock lite nervös över alla andras åsikter då det tydligen inte är "rätt sätt" att spendera smekmånaden, vi förväntas ta in på ett lyxigt hotell i ett paradis någonstans och bara slappa och vara kärleksfull. Jag tyckte han var var lite löjlig då jag inte kunde tänka mig att någon skulle ha åsikter, men men, jag had fel!

    Vi har nämt planerna om tågluff som bröllopsresa för några få kompisar och familjemedlemmar (de vet inte att vi ska gifta oss nästa år eller att det är nästa sommar vi pratar om) och alla har varit negativa. Tydligen  är det helt fel sätt och då räknas de inte som en bröllopsresa utan mer en fattigman semester, ungdomsresa och vi kommer enligt andra att ångra oss osv...

    Är det verkligen så konstigt att vi vill tågluffa och varför skule vi ångra oss?


    Hej,
    Vi planerar att göra precis samma sak! Kan inte tänka mig varför folk ska lägga sig i sånt. Om det är nån resa man verkligen får bestämma själv är det väl bröllopsresan?
    Åk på den resan ni vill och strunta i kommentarer. Lycka till!
  • prinsessanogrodan
    Strawberry skrev 2011-04-26 18:40:40 följande:

    Kul att höra att folk tycker tågluff verkar spännande och fungera som bröllopsresa! Det känns rätt för oss och det är ju det som är viktigast! Har rest en del förut men aldrig tågluff i Europa.

    Schweiz och Österike står nu på länder vi kanske ska besöka (kollade bilder på nätet och de ser ju helt underbart ut) och jag längtar nu ännu mer, tack "kattpoet". 
    "prinsessangrodan"; jag tycker absolut ni ska åka och fjällvandra, det är ju hur romantiskt som helst! Vi har funderat på det men var uppe och vandrade i somras, då vi även bilade och tältade i Norge. Ett helt otroligt vackert land! Sen blir det troligen fjällvandring i sommar då vi inte har så mycket semester gemensamt och i fjällen känns det som att både tiden och pengarna räcker längre... =)


    Jo, fjällvandring blir det! Jag är uppvuxen med fjällvandring varje år och m2b gjorde lumpen uppe i norr och de vandrade en hel del och då blev han "fast" Även om vi "egentligen" vet att vi inte ska bry oss om andras åsikter så blir jag ändå irriterad på en del knäppa kommentarer.  Om du, Strawberry, vill ha vandringstips för Sverige eller Norge så kan du inboxa mig
  • På rosa moln

    Jag tycker det låter som en jättemysig idé :) Nu har vi andra planer på bröllopsresa, men i annat fall så skulle jag gärna kunna tänka mig att tågluffa genom Europa (vilket vi förhoppningsvis kommer att göra någon annan gång i framtiden) som nygifta.

    Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök att komma ihåg att det är ERT bröllop och att inte bry er om vad andra tycker - jag lovar er att ni ändå inte kommer att kunna göra alla gäster nöjda med allt från inbjudningskort till valet av bröllopsresa och säg att ni mot förmodan skulle lyckas med det, hur kul skulle det vara att planera resan eller annat efter vad någon annan tycker och själva bli missnöjda?

  • Hanna och Petter

    Det är ju jättemysigt att tågluffa! Och att fjällvandra med för den delen!
    Min favoritstad när jag tågluffade för några år sen var Sloveniens huvudstad Ljubljana, rekomenderas starkt! Lagom stort med en mysig kanal i mitten med massa restauranger runt. 

  • elingillberg

    Vi ska också tågluffa direkt efter bröllopet! Vi brukar alltid tågluffa ett par veckor på sommaren i europa. Men sen ska vi åka på en tre veckors semester till Goa, Indien i vinter som en "bröllopsresa" eftersom vi alltid velat komma till Indien. Jag tycker du ska tänka så här: Orkar vi med att tåguffa med stora ryggsäckar efter att man stressat inför den stora dagen? För om man ska vara ärlig är det ju lite meckigt med tågluff, men det är ju det som gör det så intressant och kul! Vi tänkte oss (eftersom vi gjort många resor med tåg och sett nästan hela europa snart) att satsa på ett eller ett par länder bara för att kunna slappna av lite åtmistone. OCH: inte alls ha stora ryggsäckar. Det ångrar man bara. Bättre att ha halva tom så man kan handla ngt om det skulle behövas..

    Det var mina små tips! Klart ni ska tågluffa! Dessutom bättre för miljön!!!!! :)

  • GeneralElectric

    Åh, vad det låter trevligt med en tågluffning på smekmånaden! Jag och M2B har faktiskt inte tänkt på det, men skulle vi tågluffa (hoppas det blir av någon gång!) skulle vi garanterat göra det med så mycket tågromantik som möjjligt.
    Vi är sådana som gillar att resa med koffertar fulla av etiketter och stora hattaskar ... i alla fall i teorin..! Nå, vi skulle absolut försöka göra det romantiskt genom att äta och bo på bra men prisvärda ställen – en lyxigare och mer vuxen variant än de tågluffningar vi gjorde med respektive kompisar för drygt 20 år sedan...

    Så att dissa tågluffning på smekmånaden förstår jag inte hur man kan göra! Kanske är dina bekanta bara avundsjuka? Vi skulle storkna av tristess efter en dag på en tropisk strand (även om vi skulle uppskatta restaurangerna och barerna...).

    Verkar som att resebranschen varit synnerligen effektiv i sin marknadsföring, när folk är så inne på att man måste tillbringa sin smekmånad på ett visst sätt att de rentav måste pracka det på andra!

    Fjällvandring skulle jag älska att göra som bröllopsresa, men M2B är skvatt ointresserad av allt norr om Uppsala så gå i fjällen får jag göra själv. Gjorde mina små nybörjarvandringar i somras (strax innan jag blev ihop med M2B!) med Björkliden som bas och med turer till bl a Abisko och Narvik, det var väldigt trevligt.

    M2B har dock gjort flera pilgrimsvandringar, så det kommer vi säkert att göra tillsammans -- inte som bröllopsresa, men senare. Att vandra mellan makedonska kloster har jag länge drömt om, sedan jag sett filmen Innan regnet faller och efter två vandringslösa resor i Makedonien. Det vore också en riktig budgetsemester.

    Så vart ska vi åka på bröllopsresa då? Jo, det blir helt enkelt några dagar i respektive familjs sommarviste, i Dalarna och på Öland! Jag har inte varit i deras fäbod och han har inte varit i vår stuga, så det tycker vi blir alldeles perfekt att göra tillsammans. Vi ska även passa på att se den mellansvenska stad jag föddes i. Så det blir perfekt för oss! Vårt bröllop kommer att kosta så mycket och vara så intensivt att det blir alldeles lagom med lugn bilsemester och sommarstuge-tillvaro i ett par veckor efteråt. Men folk kommer säkert att tycka det låter ynkligt...

    Vi har dock önskat oss pengar till en längre, framtida, romantisk resa i bröllopspresent. Det finns massor av andra grejer på önskelistan (ett visst välgörande ändamål samt en uppsjö saker vi behöver) så vi får kanske inte så mycket den vägen. Men isåfall hoppas vi kunna resa till exempelvis Irland, Polen, Kroatien eller Portugal tillsammans i höst eller nästa vår – eller så sparar vi ihop till en längre resa till Peking + Vietnam senare. Detta är länder någon av oss varit i och som den andra är nyfiken på.

    Kan tilläggas att jag bor i USA och reser mycket i jobbet. Vi har tillbringat en stor del av vår förlovningstid med att upptäcka New York, Haiti och olika delar av den amerikanska vischan tillsammans. Så det är klart att det därigenom blir mer attraktivt att tillbringa sommaren i Sverige, vi har liksom redan betat av Karibien.

    Men tågluffning -- åh..! Go for it! Vi drömmer om att åka tåg från New York till Chicago i september...

  • GeneralElectric

    Lite off topic, men här är inspiration kring en ”old school”, annorlunda smekmånad som inte heller är någon tropisk ö – cykelsemester på Österlen!

    gittosmat.taffel.se/2009/07

Svar på tråden Inte okej att tågluffa?