• jazzie78

Har ni varit med om samma sak??

I slutet av mars så skickade vi ut våra inbjudningskort och det var många som hörde av sig strax efter det med besked att de kommer.... men så har vi dessa som inte hör av sig alls - inte ens för att tacka för inbjudan. En del har vi fått veta bakvägen ATT det kommer... men ursäkta mig - det står klart och tydligt att de ska höra av sig till MIG med besked....  de har lite mer än två månader på sig att tacka ja...så det är en månad kvar nu lite drygt. Så jag tar förmodligen ut allt i förskott.... Obestämd

Har ni varit med om samma sak? Har ni också fått höra bakvägen att folk ska komma eller inte..... Eller är det mina bröllopsnerver som gör sig påminda nu?

• Svar på tråden Har ni varit med om samma sak??
  • Dejli

Det är väl upp till var och en om man faktiskt vill ha sina gäster närvarande... självklart tråkigt när folk inte hör av sig, men om du vill ha dem där för din egen skull så är det ju tyvärr upp till dig att se till att du vet hur det blir. Den som får lida mest är ju förmodligen de som bjudit in gästerna, så att gästerna "får skylla sig själva" tycker jag är lite barnsligt. Jag tror ju ändå att de flesta brudpar försöker lösa det hela om nu den situationen uppstår oavsett om man innan tänkt gå den hårda vägen och skicka hem dem. Man sparar nog mycket tid och funderingar på att faktiskt höra av sig...

Jag hade nog ca 1v innan skickat ut ett sms till alla som inte svarat och lite fint påmint om OSA-dagen. Då behöver man inte komma med pekpinnar i efterhand och ingen behöver känna sig fånig för att de missat sista svarsdagen... Saker och ting kan faktiskt komma emellan. Kanske har en tankspridd sambo öppnat inbjudan och glömt tala om det, inbjudan kan ha kommit bort, man har ringt men inte fått svar och sedan glömt, farmor har blivit jättesjuk och allt annat har fallit ur minnet etc etc. Man ska inte förutsätta att folk struntar i att svara med flit tycker jag. Sedan kan man ju pika lite om man vill så man förhoppningsvis slipper olägenheter i framtiden...

Solros: Om det vore min sambos så hade jag nog undrat om han hade så dålig kontakt med sin bror att han inte visste om brorsan tänkte komma eller inte. Låter märkligt i mina öron...

• Dejli

Sedan kan jag ju tycka att det är lite hispigt att hetsa upp sig när halva OSA-tiden gått. Om man ville ha svar efter en månad så får man väl sätta OSA-datumet då? Om jag som gäst får en inbjudan med ett OSA-datum så förutsätter jag att jag inte behöver svara förrän då. Kanske behöver jag få besked om semestrar som inte bestäms förrän dagen innan OSA, kanske vet jag att min mormor fyller 100 det datumet och behöver veta om det blir någon fest då som jag behöver ta hänsyn till etc.

Ett bröllop är inte lika stort och viktigt för alla andra, och om det inte var min bästa vän eller närmsta familjen så finns det saker man kanske behöver ta hänsyn till innan man vet om man kan komma eller inte på bröllopet.

• shakynose

Visst, jag håller med om att man kan sätta ett tidigare osa om man vill ha snabbt svar, men jag tycker verkligen att det är konstigt att folk inte osar om de redan har bokat resa och boende? Då förstår jag att man blir irriterad...

• GnuGS

Haha, vi fick nyss veta av M2B:s mamma (som tar emot skriftliga svar) att det kommit en barnteckning på posten. Där står tydligen att de inte kan komma ”för att XXXXXXX [ett ovanligt barnnamn] måste ammas”.  Avsändare är ”XXXXXXX:s föräldrar”.

• Vi har ingen aning om vem av våra vänner som har ett barn som heter så! Vi har gått igenom hela gästlistan och försökt klura ut vem som skulle välja den typen av namn på en bebis, men inte alls kommit på vem det skulle kunna vara. Vi har sökt igenom maillådor m m i jakt på att någon tidigare ska ha skrivit och berättat om en nyfödd XXXXXXX, men det har inte gett resultat.
    • Vi har angett tydligt att barn som behöver ammas får följa med på festen, så just den motiveringen är lite konstig.

Barnteckningen är tydligen gjord av ett av XXXXXXX:s äldre syskon, så M2B:s mor gissar att det handlar om barnvaktsproblem. Men vi svävar i ovisshet... Vi har bett henne kolla om det finns en poststämpel med en ort, som möjligen kan hjälpa oss i vårt detektivarbete.

Himla konstigt att man alls drar in barnen i sitt svar, dem har vi ju inte bjudit och det är ett frackbröllop – inte ett barnkalas eller dop... Men visst är det gulligt att få en barnteckning som OSA – onekligen roligare än ett mail eller mess! Kanske står det en riktig avsändare någonstans, fastän blivande svärmor inte sett det...

• mandypants200
    GnuGS skrev 2011-04-19 17:34:59 följande:
    Haha, vi fick nyss veta av M2B:s mamma (som tar emot skriftliga svar) att det kommit en barnteckning på posten. Där står tydligen att de inte kan komma ”för att XXXXXXX [ett ovanligt barnnamn] måste ammas”.  Avsändare är ”XXXXXXX:s föräldrar”.

• Vi har ingen aning om vem av våra vänner som har ett barn som heter så! Vi har gått igenom hela gästlistan och försökt klura ut vem som skulle välja den typen av namn på en bebis, men inte alls kommit på vem det skulle kunna vara. Vi har sökt igenom maillådor m m i jakt på att någon tidigare ska ha skrivit och berättat om en nyfödd XXXXXXX, men det har inte gett resultat.
    • Vi har angett tydligt att barn som behöver ammas får följa med på festen, så just den motiveringen är lite konstig.

Barnteckningen är tydligen gjord av ett av XXXXXXX:s äldre syskon, så M2B:s mor gissar att det handlar om barnvaktsproblem. Men vi svävar i ovisshet... Vi har bett henne kolla om det finns en poststämpel med en ort, som möjligen kan hjälpa oss i vårt detektivarbete.

Himla konstigt att man alls drar in barnen i sitt svar, dem har vi ju inte bjudit och det är ett frackbröllop – inte ett barnkalas eller dop... Men visst är det gulligt att få en barnteckning som OSA – onekligen roligare än ett mail eller mess! Kanske står det en riktig avsändare någonstans, fastän blivande svärmor inte sett det...
    Haha - fy vad skumt!! Ett mysterium med andra ord... Hoppas ni hitter rätt på personen!
  • TheD

Vi träffade på en tjej på stan som frågadeomhon måste svara till den mailadressen som är angiven fastän vi vet att hon och ev resten av familjen kommer... Jag visste inte om att paret hade tänkt komma men jag sa att det som står i inbjudan gäller.... För vi har "inget" med det att göra.

• zvartaliljan
    GnuGS skrev 2011-04-19 17:34:59 följande:

oj...knivig sits...men blir lite fundersam, vet ni inte vilka av era gäster som har barn och vad dom heter? Har ni bjudit folk ni knappt känner? Jag skulle inte bjuda någon där jag inte ens vet om de fått en liten bebis nyligen...skulle jag inte veta det så står jag ju inte tillräckligt nära den personen för en bröllopsinbjudan Obestämd Men det är jag det....

Vi kommer ha ammande bebisar på bröllopet. Min bror har en liten tös. Hon blir 8 månader vid bröllopet men tydligen kunde de inte lämna bort henne (supernojiga överbeskyddande föräldrar anser jag) utan de tar med sig hennes föräldrar till bröllopet Förvånad (har inte frågat oss om detta var ok utan det var tydligen självklart att det skulle vara ok med två extra gäster så där...) alltså tar de med sig barnvakterna....herregud, man kan väl pumpa ur o lämna en 8-månaders hemma istället...
  • solros
    jazzie78 skrev 2011-04-19 14:29:11 följande:
    Så ni kommer inte att ringa runt alls? Jag har funderat på det... och tänkte att folk får skylla sig själva att de inte har svarat... men vet inte om det är ok att göra så.... Obestämd

Tråkigt att folk inte hör av sig!!
    Nej precis vi kommer inte ringa runt, det är tråkigt att dom inte hört av sig, skulle dom ändå dyka upp så får personalen vi har anlitet ordna med fler stolar och så, det löser sig på platts, lite pinsamt för dom att dom inte är med på bordsplaceringen och så, jag menar OSA var den 1 april och dom vet ju att vi gifter oss den sista. jag hoppas ju att dom hör av sig nästa vecka och säger att dom kommer, men det är upp till dom, alla är vi vuxna och borde respektera ett osa... Jag vet inte om man får göra som oss i vett och etikett (lagen) men jag tror att man får det...
  • Zelmah

Jag tror att många är lite disträa och glömmer bort att o.s.a. faktiskt. De anske har råkat tappa bort själva inbjudan med datumet eller så har de helt enkelt fullt upp i vardagen. Deras liv kretsar ju faktiskt runt massa annat än våra bröllop. För oss är det ständigt i tankarna men våra gäster går faktiskt inte runt och tänker på det hela tiden. Många har stressiga liv med massa olika måsten som ska fixas mec och då är det lätt att skaer försvinner ut minnet... Vet själv hur disträ jag är och att jag lätt glömmer bort viktiga papper o annat som ska skickas in innan ett visst datum osv.. håller faktiskt dålig koll på datumen oxå så det kan oxå vara en grej... att man inte har koll på vilket datum det faktiskt är...Jag tänker helt enkelt att många glömmer tyvärr.. men varför kan man då inte påminna sina gäster några dagar/ en vecka innan osa har gått ut? Bara skicka ett påminnelsemail eller sms? Inte så jättejobbigt tycker jag. Det kommer jag/vi göra om vi inte fått in svar när sista osa-datumet närmar sig. Vill ju att alla ska komma :)... För att folk inte ska vänta in i det längsta kommer vi vara extra tydliga och skriva typ " o.s.a så snart som möjligt, men senast XX juni"... hoppas det hjälper lite..

Sen kan man ju såklart tycka att det är tråkigt och dålig stil och frustrerande att inte osa så snart man vet om man kommr eller ej men jag tror ändå inte att det är nån som gör så med flit. Tyvärr har gemene man idag ganska dålig koll på etikett oxå det är lite si och så med det ibland märker man... Folk väljer den etikett som passar dem (det ser vi ju även här på BT) resten skiter de i alt. känner ej till, har ej blivit lärda.

• GnuGS
    zvartaliljan skrev 2011-04-19 19:43:54 följande:
    oj...knivig sits...men blir lite fundersam, vet ni inte vilka av era gäster som har barn och vad dom heter? Har ni bjudit folk ni knappt känner? Jag skulle inte bjuda någon där jag inte ens vet om de fått en liten bebis nyligen...skulle jag inte veta det så står jag ju inte tillräckligt nära den personen för en bröllopsinbjudan Obestämd Men det är jag det....
    Nu är mysteriet löst!

Min bilvande svärmor hade inte uttryckt sig så tydligt – det fanns visst underskrifter av föräldrarna. Hon kunde visserligen inte tyda deras namn, men det är mina vänner och jag såg omedelbart vilka kortet var från, förstås.
    Hon är en skicklig, professionell illustratör och hade skickat en fantastisk färglagd teckning med OSA:t textat – den var så fin att vi nog kommer att rama in den, som bröllopspresent.

De berättade om sin dotters ankomst (och namn) i och med detta brev. Tyvärr kan de inte få ihop sina tre barn med vår fest, så det var ju tråkigt – men det var ett otroligt fint OSA!  Och det kom i tid, på sista OSA-dagen, men så hade de också kostat på expressbud...

Nej, måste säga att vi inte alltid vet vad våra vänners barn heter! Jag har bott utomlands i mer än tio år, och även om vi ses när jag är hemma är det inte alltid enkelt att hålla kolla på de senaste bebisarna (brukar lära mig när jag träffat dem).
    Det är ju heller inte alla som har tid/ork att ringa/skriva runt och berätta om det senaste famijetillskottet heller, och en Facebook-uppdatering är lätt att missa (en annons i dagstidningen har jag inte en chans att se).

De flesta av mina vänner har ganska stora vänkretsar, denna är dessutom professor och har ett rätt inrutat liv. Jag känner både henne och hennes man ungefär lika väl sedan innan de blev ihop för cirka 15 år sedan, och räknar dem båda som nära vänner ändå... De fick en av de första inbjudningarna och hon var påtänkt för ett hedersuppdrag i kyrkan. Vi såg dem senast i augusti, och då var det nog för tidigt i graviditeten för att de skulle berätta om den! Och jag var inte bjuden på deras bröllop – men det var ingen annan heller, de gifte sig på Arlanda. Så så var det med det.
  • GnuGS
    zvartaliljan skrev 2011-04-19 19:43:54 följande:
    Min bror har en liten tös. Hon blir 8 månader vid bröllopet men tydligen kunde de inte lämna bort henne (supernojiga överbeskyddande föräldrar anser jag) utan de tar med sig hennes föräldrar till bröllopet Förvånad (har inte frågat oss om detta var ok utan det var tydligen självklart att det skulle vara ok med två extra gäster så där...) alltså tar de med sig barnvakterna....herregud, man kan väl pumpa ur o lämna en 8-månaders hemma istället...
    Ojdå!!! Det låter verkligen inte OK.
    Två av våra gäster frågade om det var OK att ta med hennes 20-åriga systerdotter som barnvakt till deras 6-månaders bebis, och då sade vi att barnvakten/släktingen tyvärr inte kan vara med, utan rekommenderade dem att ta in på vandrarhemmet eller hotellet som ligger alldeles intill festlokalen...

Har problem med att en av mina tärnor inte vet hur hon ska göra, rättare sagt ifall hennes sambo kan komma eller ej.
    Detta eftersom hon inte kan komma på vare sig var de ska bo (bröllopet är i hennes hemstad, men hon flyttade iväg för 20 år sedan och känner inte längre någon där) eller var de ska göra av deras 1,5-åring. Inga mor- eller farföräldrar finns tillgängliga, och kanske vill man inte lämna ifrån sig en så liten till okända...
    Inte lätt för mig att lösa, man får försöka dra i lite trådar – allt för att få in alla OSA:n (från sambon, i detta fall)!
  • zvartaliljan
    GnuGS skrev 2011-04-19 20:39:06 följande:
    Ojdå!!! Det låter verkligen inte OK.
    Två av våra gäster frågade om det var OK att ta med hennes 20-åriga systerdotter som barnvakt till deras 6-månaders bebis, och då sade vi att barnvakten/släktingen tyvärr inte kan vara med, utan rekommenderade dem att ta in på vandrarhemmet eller hotellet som ligger alldeles intill festlokalen...

Har problem med att en av mina tärnor inte vet hur hon ska göra, rättare sagt ifall hennes sambo kan komma eller ej.
    Detta eftersom hon inte kan komma på vare sig var de ska bo (bröllopet är i hennes hemstad, men hon flyttade iväg för 20 år sedan och känner inte längre någon där) eller var de ska göra av deras 1,5-åring. Inga mor- eller farföräldrar finns tillgängliga, och kanske vill man inte lämna ifrån sig en så liten till okända...
    Inte lätt för mig att lösa, man får försöka dra i lite trådar – allt för att få in alla OSA:n (från sambon, i detta fall)!
    jo de har tagit in på vandrarhemmet som ligger precis bredvid...vi hyrde hela vandrarhemmet då vi har närmre 100 gäster, men på vandrarhemmet finns det bara 45 sängplatser så det räckte inte till alla utan några har tagit in på dyrare hotell...men alltså upptas två av dessa sängplatser i vandrarhemmet nu till barnvakter istället för "riktiga" gäster o det gör mig fortfarande lite smått sur...först krävde de också separata 2-bäddsrum var...det finns totalt 2 på hela annexet...sen är det 4-bädds och 6-8bäddsrum. Jag tyckte de kunde dela rum iaf med barnvakterna än att sno åt sig de enda dubbelrummen som jag istället tycker ska gå till de paren som kommer med barn och inte känner någon annan alls på hela festen...mycket jobbigare för dom o dela rum ju!! Det förslaget togs inte emot bra...de gick med på det men hon verkade rätt sur i telefonen...förstår inte varför hon inte kan dela rum med hennes egna föräldrar? Nej hon tyckte de andra två paren kunde dela rum med deras sammanlagt 5 ungar....

Märks det att jag är lite sur? haha....har ingen bra relation till min bror och efter hur han behandlat oss syskon på sista tiden så hade jag god lust att inte bjuda honom alls. Men då skulle jag behöva förklara mig inför alla släktingar hela kvällen o det orkar jag bara inte...
  • BlackWIngedAngel
    jazzie78 skrev 2011-04-19 14:29:11 följande:
    Så ni kommer inte att ringa runt alls? Jag har funderat på det... och tänkte att folk får skylla sig själva att de inte har svarat... men vet inte om det är ok att göra så.... Obestämd

Tråkigt att folk inte hör av sig!!
    Det är ju inte ok att ignorera ett osa-datum som gäst, så det finns väl egentligen ingen regel som förbjuder dig från att strunta i dem. 
    Har man god tid till osa-datumet så hinner man förmodligen prata med de flesta någon gång från det att inbjudningarna gått ut och fram till osa-datumet. Då kan man ju prata om det lite grann, bara för att få en uppfattning om ifall de har fått sina inbjudningar och så. Vet man väl att de har det, så tycker jag gott att man strunta i de som struntar i att svara. 
  • impegno di nozze

Jag kan inte förstå varför man kan irritera sig på dem som inte svarat INNAN o.s.a datum. Varför ska det då finnas ett o.s.a! 
    Vi skickade ut injbjudningskort i slutet av februari och hade o.s.a 4:e april. Vi har 65 gäster och nästan hälften svarade dagenn innan eller samma dag som o.s.a. Jag träffar de här människorna regelbundet och pratar därför en hel del bröllop. Därför tror jag det är lätt att missa, oavsett kan jag inte se någon anledning att bli irriterad eller upprörd för att de inte svarat innan o.s.a. även om jag vet att de kommer.

Jag tycker du ska ta det lugnt och vänta ut ert sista svarsdatum helt enkelt! 

Svar på tråden Har ni varit med om samma sak??