• jazzie78

Har ni varit med om samma sak??

I slutet av mars så skickade vi ut våra inbjudningskort och det var många som hörde av sig strax efter det med besked att de kommer.... men så har vi dessa som inte hör av sig alls - inte ens för att tacka för inbjudan. En del har vi fått veta bakvägen ATT det kommer... men ursäkta mig - det står klart och tydligt att de ska höra av sig till MIG med besked....  de har lite mer än två månader på sig att tacka ja...så det är en månad kvar nu lite drygt. Så jag tar förmodligen ut allt i förskott.... Obestämd

Har ni varit med om samma sak? Har ni också fått höra bakvägen att folk ska komma eller inte..... Eller är det mina bröllopsnerver som gör sig påminda nu?

• Svar på tråden Har ni varit med om samma sak??
  • Loche

Jadå,,, det där verkar vara vanligt,,, och folk har en tendens att svara i sista minuten, tycker jag.

• EllaBella

Ja, samma problem här :-/ Vi har drygt 2 veckor kvar på OSA och har BARA fått svar från de allra närmaste.. Då angav vi ändå både mailadress och telefonnummer för vi tänkte att det var lätt och smidigt för folk att svara via mail. Men tydligen inte  

• Oniq

Vi har t.o.m. flera som sagt 'Ja, vi kommer! Riktig officiell osa kommer på mailen strax.'  ...och sedan har vi inte hört något alls.. ;) Då har dom ju inte osat på riktigt än då eller?

• Gwennie

Med en månad kvar till OSAdatum har vi för närvarande fått svar av 21/81 bjudna.

Av erfarenhet från kompisars bröllop så är det inte alls ovanligt att många hör av sig i sista sekund. Lite irriterande för oss som ska gifta oss, men svarar man inte direkt är det lätt att glömma bort den där lappen på kylskåpet...
    Dessutom är det tydligen en del som inte heller riktigt vet hur OSA fungerar, en del verkar tolka det som att det bara gäller om man SKA komma, men att man inte behöver höra av sig om man INTE kommer...
    Av den anledningen har vi satt OSA ganska tidigt, för att ha tid att kolla upp dem som inte har hört av sig.

Vi har utsett min blivande svärmor att ta hand om inbjudningsanmälningarna (hon är pensionär och därför lättast att få tag på), men många av mina släktingar har aldrig träffat henne och verkar därför dra sig lite för att ringa henne och pratar lite löst med mina föräldrar istället, vilket gör det hela lite rörigare än nödvändigt...

Jag har bett mina föräldrar att be de som pratar med dem om att komma eller inte, att uttryckligen be dem att ringa numret på inbjudan, så att vi får klara besked och har allt uppskrivet och på samma ställe. Blir tokig om det flyter runt lösa trådar överallt!

Efter att OSAdatumet är passerat, får det väl dock bli så att vi får slå våra gemensamma krafter ihop och ringa runt bland de som inte svarat alls eller de som man är osäker på. Man måste ju få veta...

• zvartaliljan

Av 80 vuxna gäster är det 3(!) som har ringt och osat som det står!! Osa gick ut 1 april.
    ca.30 har meddelat att de kommer/inte kommer via facebook.
    ca.30 består av närmaste familj med syskon, föräldrar, mormor, farmor o.s.v och dessa har inte osat utan det har väl liksom varit självskrivet från start att de kommer....
    Sen är det några som via mina föräldrar har meddelat att de kommer/inte kommer.

Överlag MYCKET dålig stil....vet inte varför vi ens skrev ut telefonnummer i inbjudan...

Sen har vi även meddelat att de ska betala in i förskott för sovplatserna då vi hyrt ett helt vandrarhem där de nu har bokat in sig, men vi måste snart betala alla sängplatser och det var tänkt att gästerna skulle stå för denna kostnaden själva...det visste de om när de bokade in sig. Trots detta är det bara 3 av 45 övernattningsgäster som betalt o nu är det 2 veckor sen jag bad dom betala in....

Det är så trist att man ska haka upp sig på såna här saker, men det förstör ju lite glädjen i det hela när ingen verkar visa minsta lilla engagemang. Vi bor 15 mil från min familj och 30 mil från hans...ingen har visat intresse för att hjälpa till i planeringen...nte vännerna heller, bara en enda och henne är jag så glad att jag har Hjärta Min syster som är tärna har inte heller varit delaktig men det har ju sin förklaring i att hon bor utomlands...

Men det är liksom så himla tråkigt när ingen verkar visa särskilt mycket glädje inför detta Hade liksom hoppats på långa roliga planeringstimmar tillsammans med iaf någon av mina 4 systrar
    Sorry...hör väl inte till TS fråga direkt...bara gled in på det i samband med dessa oengagerade gäster som inte ens kan plocka upp en telefon...

• MagicBride

Våra gäster hade en månad på sig att svara och 98% osade på sista dagen... Folk kanske tror det är så det går till?

• queenelin

Vi har inte riktigt någon bra O.S.A.-hyfs "nu för tiden". Det är så sällan man får inbjudningar av det slaget. Fast dåligt är det, det klart att man måste veta om folk kommer eller inte vid en sån här tillställning.

Annat är det i min handbok för husmödrar i hur man anordnar kafferep från 1935, då var det ordning och reda vill jag lova...

• Loche
    queenelin skrev 2011-04-19 12:49:26 följande:
    Annat är det i min handbok för husmödrar i hur man anordnar kafferep från 1935, då var det ordning och reda vill jag lova...
    Hahahaha!!! Såna böcker är bara underbara! :D
  • Oniq

...och ända använde vi oss inte av frasen o.s.a. utan 'Svara Senast ...'

Har hört mig för med några vänner som inte osat och de trodde att det var självskrivet ;) En hade sms'at pojkvännen och talat om att 'han hade tagit ledigt den helgen' och ansåg att det var er regelrätt osning (säger man så?) (med tanke på hur den killen är så tyckte jag att det var oerhört mycket klartext, men pojkvännen hade inte förstått *haha*)

Det lustiga var att samtliga som svarade på osa bara några dagar efter inbjudan gått ut var nygifta par :) Dom vet nog hur knöligt det är med folk som inte svarar i tid :)

• Zia 20090618

Våra inbjudningar kom ut för 6 dagar sen och hittills har ca 23 av 67 svarat att de kommer... Då har vi ändå en del väldigt nära släkt som vi vet kommer, men de hör väl av sig snart :) För er som har en månad kvar är det väl lugnt, jag tror att antingen hör man av sig direkt och svarar eller så avvaktar man för att "visst ska man ju komma, men vi ringer/hör väl av oss sen när det närmar sig".  Ororlig behöver man väl bara bli först när OSA:t har gått ut? Är man kinkig över att folk inte hör av sig 1-2 veckor efter inbjudan har skickats ut kanske man skulle ha satt OSA:t inom den tiden? Flört

Hur folk OSAr bryr jag mig inte, fick en del via FB också men det gick väl lika bra det, bara man får veta om de kommer eller ej Flört

Svar på tråden Har ni varit med om samma sak??