• jazzie78

Har ni varit med om samma sak??

I slutet av mars så skickade vi ut våra inbjudningskort och det var många som hörde av sig strax efter det med besked att de kommer.... men så har vi dessa som inte hör av sig alls - inte ens för att tacka för inbjudan. En del har vi fått veta bakvägen ATT det kommer... men ursäkta mig - det står klart och tydligt att de ska höra av sig till MIG med besked....  de har lite mer än två månader på sig att tacka ja...så det är en månad kvar nu lite drygt. Så jag tar förmodligen ut allt i förskott.... Obestämd

Har ni varit med om samma sak? Har ni också fått höra bakvägen att folk ska komma eller inte..... Eller är det mina bröllopsnerver som gör sig påminda nu?

• Svar på tråden Har ni varit med om samma sak??
  • Chicita

Vi skickade ut våra i månadsskiftet februari / mars. OSA är 6/6 och vi har inte hört något alls knappt.
    4 st (varav 2 st är vår toastmaster och hans fru) har sagt grattis på hemsidan. Men det är en droppe i havet av dom 88 inbjudningar vi skickat ut...

Ska bli spännande nu att se om vi får in några svar eller inte när det blir dags, annars får våra föräldrar efterlysa svar bland sina släktingar {#emotions_dlg.djavulsk}

• Aleta

Tyvärr vanligt. Nu när man har gift sig själv så är man bättre på att svara. 
    Måste erkänna att jag har missat ett datum en gång, det var också så där självklart att jag skulle komma och möhippa planerades m.m. så jag glömde!
    Kom ihåg sista dagen, men fick inte tag på någon, så det fick bli en dag försent. *Skäms*

Numera försöker jag alltid svara inom en vecka vilket ju egentligen är det korrekta för att man ska kunna bjuda in andra om man får nejsvar.

Hoppas ni slipper ringa runt till folk, det fick vi göra. Det var blandat, hälften av de vi påminde skulle komma och hälften inte. 

• solros

Vi har en och en halv vecka kvar till bröllopet och det är fortfarande fem stycken som inte hört av sig, grymt irreterande. Man kan väl iaf svara om man kommer eller inte, men vi räknar inte med att dom kommer, bordsplaceringen är klar och dom får skylla sig själva att deras namn inte står med om dom nu skulle dyka upp iaf. Trist när det är en utav dom som är bror till sambon. Man vill ju inte jaga folk etan dom är så vuxna så att dom vet vad ett osa betyder...

• jazzie78
    Zia 20090618 skrev 2011-04-19 13:13:50 följande:
    Våra inbjudningar kom ut för 6 dagar sen och hittills har ca 23 av 67 svarat att de kommer... Då har vi ändå en del väldigt nära släkt som vi vet kommer, men de hör väl av sig snart :) För er som har en månad kvar är det väl lugnt, jag tror att antingen hör man av sig direkt och svarar eller så avvaktar man för att "visst ska man ju komma, men vi ringer/hör väl av oss sen när det närmar sig".  Ororlig behöver man väl bara bli först när OSA:t har gått ut? Är man kinkig över att folk inte hör av sig 1-2 veckor efter inbjudan har skickats ut kanske man skulle ha satt OSA:t inom den tiden? Flört

Hur folk OSAr bryr jag mig inte, fick en del via FB också men det gick väl lika bra det, bara man får veta om de kommer eller ej Flört
    Tack för alla svar! Då är detta ganska vanligt med andra ord.....

*skrattar* självklart ska man inte vara kinkig efter bara 1-2 veckor efter det att man har skickat ut inbjudningarna. Men de flesta av vår släkt och våra vänner har vetat om att vi ska gifta oss + vilket datum, i nästan ett år. Så då undrar jag varför de dröjer med att svara. De har ju ändå haft ett år på sig att fundera om de kan/vill komma.

Hur folk anmäler sig spelar ingen roll - bara de själva hör av sig på något sätt och INTE via någon annanRynkar på näsan
  • jazzie78
    solros skrev 2011-04-19 14:26:05 följande:
    Vi har en och en halv vecka kvar till bröllopet och det är fortfarande fem stycken som inte hört av sig, grymt irreterande. Man kan väl iaf svara om man kommer eller inte, men vi räknar inte med att dom kommer, bordsplaceringen är klar och dom får skylla sig själva att deras namn inte står med om dom nu skulle dyka upp iaf. Trist när det är en utav dom som är bror till sambon. Man vill ju inte jaga folk etan dom är så vuxna så att dom vet vad ett osa betyder...
    Så ni kommer inte att ringa runt alls? Jag har funderat på det... och tänkte att folk får skylla sig själva att de inte har svarat... men vet inte om det är ok att göra så.... Obestämd

Tråkigt att folk inte hör av sig!!
  • Millemoj

Vi ska bara ha ett litet bröllop med familj, närmsta sälkt och några få vänner. Vi ska gifta oss den 21 maj och OSA satte vi så pass sent som 1 maj - eftersom det är vårt ställe vi ska vara på, ingen serveringspersonal och vi gör maten själva så ingen cateringfirma behöver meddelas.

Tycker att det är konstigt att nu den 19 april, så har ff två sällskap inte svarat alls. Det ena sällskapet tror vi kommer, eftersom vi hörde från mannens familj att de bokat boende - men vi vet ju inte om alla kommer eller hur det blir. Det andra sällskapet är en av mina bästa väninnor och hennes sambo - de har inte ens kommenterat inbjudan -- vilket jag tycker är väldigt märkligt. Jag hade ju varit jätteglad för henne om det var ombytta roller och hade hört av mig direkt när jag fick inbjudan. Men men folk är väl olika!

Om de inte svarat den 1 maj så kommer jag att ringa och kolla - känns bara märkligt att man ska behöva göra det med vuxna människor.

• Loche

Jag skulle nog stöta på lite försiktigt till dom som inte svarat,,, om inte annat för att slippa en jobbig situation på bröllopsdagen med folk som oväntat dyker upp därför att dom "trodde att det var självklart att brudparet förstod att dom skulle komma",,,, -vet andra som råkat ut för detta nämligen.

• Aleta
    jazzie78 skrev 2011-04-19 14:29:11 följande:
    Så ni kommer inte att ringa runt alls? Jag har funderat på det... och tänkte att folk får skylla sig själva att de inte har svarat... men vet inte om det är ok att göra så.... Obestämd

Tråkigt att folk inte hör av sig!!
    Vi ringde definitvt runt, dels är det ju vänner som man vill ska komma och dels kan man förklara lite fint hur det ska funka med osa.
    Det kan ju bli fler fester i framtiden och om de har fått en liten påstötning en gång så kanske de har lärt sig till den gången... 
  • GnuGS

Vi har en lång rad OSA-datum, p g a att vi skickat ut inbjudningar i olika omgångar (gäster med hedersuppdrag först, långväga ickeeuropeiska gäster före dito europeiska etc).

Nu är första OSA-datumet passerat, och det var förstås en hel del som inte hade svarat – vilket man kunde göra per mail eller till min blivande svärmors postadress.
    Dagen efter skickade vi ett mail i svärmors namn och undrade ifall inbjudningarna möjligen kommit på avvägar, och bad dem höra av sig i vilket fall som helst – särskilt om det är någon särskild anledning som gör att de haft svårt att bestämma sig. Det var utmärkt, för då visade det sig att vissa har problem (med visum, med att ordna barnpassning etc) så de får extra betänketid. Från övriga fick vi äntligen besked, och snabbt också (nåja, några har ännu inte svarat...)!

Om några dagar är det dags att gå på nästa våg, för då infaller ännu ett OSA-datum.

Så jag kan rekommendera att skicka mail, eller ringa runt omedelbart. Vi skrev ett allmänt brev på både svenska och engelska, skickat med blindkopierade adressater – men till dem som hade antytt att de skulle komma eller svarat informellt skickade vi istället personliga mail till var och en. (Vi visste t ex inte alltid hur det var med respektive till vissa med hedersuppdrag.)

Har själv fått ett ”håll datumet”-mail till ett bröllop i början av juni men ännu inte sett till den riktiga inbjudan – så vi har även fått skriva till det brudparet och fråga efter den...eftersom de kanske använt fel adress, och vi själva ogärna vill missa det OSA-datumet. Mycket korrespondens blir det!

• GnuGS
    solros skrev 2011-04-19 14:26:05 följande:
    Oj, det låter som ett ”recipe for disaster”! Jag skulle absolut höra av mig till dem, åtminstone om ni inte tänkt er att de ska få lomma bort från festlokalen ifall de kommer.
    Visst är det trist och klantigt att folk inte svarar, men nu är det en gång så och för alla inblandes sinnesfrids skull är det nog skönt att undvika kalabalik på kalaset.
Svar på tråden Har ni varit med om samma sak??