• MsChevy

Färg på klänning bröllop nr 2??

Sambon och jag visste från första stund att vi skulle gifta oss, men har ännu inte tagit steget än, mestadels pga ekonomi. Men att vara förberedd skadar ju inte, så därför försöker jag reda ut mina/våra frågetecken innan allt drar igång. T ex:
    Jag har varit gift en gång innan och tycker då inte att jag ska bära vitt på bröllopet. Men vad sägs om vitt med andra färger i, t ex rött eller lila i ryggen/släpet? 
    Finns nån gammal "regel" om vitt för en omgiftande brud? Det ska väl vara till för "mö-bruden" om jag förstått rätt...
    Alla förslag mottages varmt!  Skrattande

• Svar på tråden Färg på klänning bröllop nr 2??
  • Loche

Från början var ju vit klänning ett tecken på brudens oskuld, men jag tror inte att det är många som bryr sig om detta numera. Fast vita brudklänningar har ju inte funnits jättelänge egentligen om man ser till historien. Förr var svart högtidsfärg och man gifte sig alltså i svart klänning.

Numera vet jag många som gifter sig i vitt för både andra och tredje gången. Själv gifte jag mig i rött första gången och nu när jag ska gifta om mig blir det svart och vitt.

Så ta dig en funderare över vad som är "du" och gå på din magkänsla,,, numera är friheten stor och det är skönt, tycker jag. Glad

• kandersson174

Personligen tycker jag att du visst kan ha vitt, men att det ska vara en lite mer enkel klänning andra gången, dvs inte en princessbakelse... Kanske kort klänning? Det finns ju massor av snygga. Eller för all del i en inte helt vit färg, det finns ju massor med snygga rosa och beiga kulörer

• MsChevy

Åh tack för era råd tjejer, det lättar axlarna! 
    Jo ja har hittat en klänning som jag är helkär i (nån som såg "McLeods döttrar"?)!!!Guld i mun
    Jag vill ju känna mig lyxig och som världens vackraste, så jag satsar nog inte på nåt så enkelt, jag vill nog ha längden och lite släp. för den här gången känns det mer rätt att gifta sig än förra gången. (förra gången var lite mer som ett dåligt bilköp, missförstå mig rätt, hehe)
    Så jag ska se till o få allt rätt den här gången, det var mera som en rullande cirkus förra gången Obestämd

Den här klänningen var med i McLeods döttrar o jag föll som en fura direkt! Jag har ungefär samma hårfärg som henne och lika långa (hon har dock nåååågra kilo mindre än mig hehe)
  • Gopplan

Ta du den där klänningen, den är ju superfin! Eftersom de flesta knappast är oskulder när de gifter sig och ändå har vit klänning så tycker jag gott att man kan välja den färg man själv vill även vid ett andra bröllop. En kompis till mig hade en beige klänning med vitt liv vid sitt andra bröllop och den var superfin, Hon ville inte ha en vit klänning igen, men den hon valde såg ändå ut som en riktig brudklänning.
    Jag har en son och är bevisat inte oskuld, men väljer ändå en klassisk vit klänning (ivory).Skrattande Ta det som passar DIG.

• Moster Stina

Det där med att vit klänning symboliserar oskuld, är det nog si och så med.

Förr i tiden gifte man sig i det finaste plagg man hade. Alltså ofta en svart klänning, som också kunde användas vid begravningar.

De som började ha vitt, var rikingar som på det sättet visade att de hade råd med en så väldigt opraktisk klänning, som minsann bara skulle kunna användas en gång.
    Det hade alltså inte med oskuld att göra, utan pengar!

• Sebastiána
    Loche skrev 2011-04-13 09:37:22 följande:
    Från början var ju vit klänning ett tecken på brudens oskuld, men jag tror inte att det är många som bryr sig om detta numera. Fast vita brudklänningar har ju inte funnits jättelänge egentligen om man ser till historien. Förr var svart högtidsfärg och man gifte sig alltså i svart klänning.

Numera vet jag många som gifter sig i vitt för både andra och tredje gången. Själv gifte jag mig i rött första gången och nu när jag ska gifta om mig blir det svart och vitt.

Så ta dig en funderare över vad som är "du" och gå på din magkänsla,,, numera är friheten stor och det är skönt, tycker jag. Glad
    Vit klänning har aldrig varit tecken på oskuld, snarare rikedom. Slöjan och kronan däremot hade bara brudar som var oskulder. Om en brud fick barn innan 9 månader gått (och alltså inte var oskuld vid vigseln, men ändå burit krona) fick böta till kyrkan.
  • Sebastiána
    MsChevy skrev 2011-04-13 10:21:51 följande:
    Åh tack för era råd tjejer, det lättar axlarna! 
    Jo ja har hittat en klänning som jag är helkär i (nån som såg "McLeods döttrar"?)!!!Guld i mun
    Jag vill ju känna mig lyxig och som världens vackraste, så jag satsar nog inte på nåt så enkelt, jag vill nog ha längden och lite släp. för den här gången känns det mer rätt att gifta sig än förra gången. (förra gången var lite mer som ett dåligt bilköp, missförstå mig rätt, hehe)
    Så jag ska se till o få allt rätt den här gången, det var mera som en rullande cirkus förra gången Obestämd

Den här klänningen var med i McLeods döttrar o jag föll som en fura direkt! Jag har ungefär samma hårfärg som henne och lika långa (hon har dock nåååågra kilo mindre än mig hehe)
    Supersnygg!!!
  • Moster Stina
    Sebastiána skrev 2011-04-13 11:47:26 följande:
    Vit klänning har aldrig varit tecken på oskuld, snarare rikedom. Slöjan och kronan däremot hade bara brudar som var oskulder. Om en brud fick barn innan 9 månader gått (och alltså inte var oskuld vid vigseln, men ändå burit krona) fick böta till kyrkan.
    Oj oj oj...
    Det blir hårda bud för oss. jag kommer vara i sjunde månaden!
  • Gopplan
    Sebastiána skrev 2011-04-13 11:47:26 följande:
    Haha, jag ska låna kyrkans brudkrona, så då bryter jag mot reglerna dåFlört
  • nikkihag
    kandersson174 skrev 2011-04-13 09:39:00 följande:
    Personligen tycker jag att du visst kan ha vitt, men att det ska vara en lite mer enkel klänning andra gången, dvs inte en princessbakelse... Kanske kort klänning? Det finns ju massor av snygga. Eller för all del i en inte helt vit färg, det finns ju massor med snygga rosa och beiga kulörer
    Varför ska man ha en enklare klänning om man gifter om sig? Man kanske känner att 2:a eller för den delen det 3:e bröllopet känns som det RÄTTA! I dagens moderna samhälle är väl inte det något förbehåll att få ha en vit klänning bara när man gifter sig första gången?!
    Gifter man sig borgerligt kan man också ha en "riktig" brudklänning det är inte heller förbehållet kyrkliga vigslar.
    Personligen får folk ha precis vad man vill på sig, vill man ha "princessbakelse" så är det fullständigt okej.
    Klart man ska en klänning som man känner sig finast i hela världen i :)) Vitt eller Ivory skit samma.
    Den klänning som TS har hittat är superfin. Kör på det som känns bäst.
Svar på tråden Färg på klänning bröllop nr 2??