• pärlan 2

Solarie eller brun utan sol?

Jag har funderat på om jag ska sola i solarie eller använda brun utan sol nu innan bröllopet. Vilket ska jag välja?  vilket är bäst?

Jag har aldrig använt brun utan sol innan, hur gör man?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Solarie eller brun utan sol?
  • Kattpoet

Se bara till att du inte blir onaturligt brun eller orange.  Jag skulle undvika solarier,  det finns nästan inget posetivt med att solarier .

En fråga bara, vilken är din normal färg?  Hur brukar du se ut,  vilken färg är din karl van att se dig i?

Min färg är  mjölkvit så hade jag solat hade jag inte sett ut som mig själv. 

• pärlan 2
    Miu skrev 2011-04-12 16:48:50 följande:
    Jag solar ALDRIG någonsin solarie, så det tänker jag göra innan bröllopet.

Solarie regelbundet är verkligen inte bra. Varken för hudens åldrande eller för den ökade cancer risken. Men man ska inte vara rädd för att lägga sig där ett par gånger innan man gifter sig :) 

Man får inget D-vitamin av solarier. Där är det UVA strålar huvudsakligen. Och det är UVB strålarna som är D-vitamin främjande.

Om du dessutom inte är en van BUS användare så är risken ganska stor att det blir fläckigt :/ 
    Det är just det som jag är rädd för, att jag ska bli alldeles fläckig om jag använder bus.

Eftersom jag inte solar solarie annars så är jag inte så jätterädd för cancerrisken, även om den ligger och maler lite i bakhuvudet. Men det lutar nog åt att sola solarie ett par gånger veckorna innan ändå, experimentera med bus får jag nog göra en annan gång.
    Ska bara leta upp solarium i närheten av där jag bor. Ingen som vet något bra i Habo med omnejd?
  • pärlan 2
    Kattpoet skrev 2011-04-12 16:55:04 följande:
    Se bara till att du inte blir onaturligt brun eller orange.  Jag skulle undvika solarier,  det finns nästan inget posetivt med att solarier .

En fråga bara, vilken är din normal färg?  Hur brukar du se ut,  vilken färg är din karl van att se dig i?

Min färg är  mjölkvit så hade jag solat hade jag inte sett ut som mig själv. 
    Onaturligt brun eller orange har jag ingen önskan att bli, eftersom jag är ganska blek och har svårt att bli brun på sommaren annars, vill jag bara bli en liten nyans brunare så att jag inte ser så vinterblek ut.
  • Kattpoet

När gifter du dig då?   

• 11juni2011

En grej som är jobbigt med "ligg-"solarie är att många får vita fläckar vid skulderbladen när man solar! Inte så vackert då många brudkläningar inte täcker övre delen av ryggen!

Bus kan ju dock bli fläckigt oxå!

• shakynose
    Miu skrev 2011-04-12 16:48:50 följande:
    Man får inget D-vitamin av solarier. Där är det UVA strålar huvudsakligen. Och det är UVB strålarna som är D-vitamin främjande.
    Stämmer inte, en norsk studie visade nyligen att regelbunden solariesol höjde d-vitaminnivåerna hos testpersonerna med 25-30%.
    Man har minskat UVB strålningen eftersom det är den som förknippas med hudcancer, men den finns fortfarande där om än i mindre dos. Självklart kan man inte förlita sig helt på solarierna för att ge d-vitaminet, men att avfärda dem som rakt igenom ohälsosamma är faktiskt fel.

De är som vanligt måttlighet som är A och O; att inte bränna sig, sola korta stunder, och kanske bara inför en viktig dag då man vill vara extra fin.
  • pärlan 2
    Kattpoet skrev 2011-04-12 17:00:59 följande:
    När gifter du dig då?   
    Jag gifter mig den 28 maj.
  • shakynose
    pärlan 2 skrev 2011-04-12 16:58:30 följande:
    Onaturligt brun eller orange har jag ingen önskan att bli, eftersom jag är ganska blek och har svårt att bli brun på sommaren annars, vill jag bara bli en liten nyans brunare så att jag inte ser så vinterblek ut.
    Om det är så du ser ut i normala fall så skulel jag rekommendera dig att:

a) Prova noga så att du vet vilken (vit?) färg på klänning som gör att du strålar. En vacker champagnefärgad klänning kan se helt fantastisk ut mot vinterblek hy!

b) Ta en kort sväng till solariet två dagar innan om du ändå vill vara bara en nyans mörkare.

c) Om du ändå vill köra på brun utan sol, så testa noga i god tid innan så att du är säker på resultatet. Bleka människor klär oftast inte i just den nyansen man uppnår med BUS, tyvärr...
  • Kattpoet

Om hon är blek som  mig, kommer en kort svängt till solariet  2 dagar innan göra henne lätt rosa.

Gör som jag, ta promenader   ute i solskenet, du kommer få en vårglöd i nyllet  och se friskare ut innan maj. 

• shakynose

Jag har aldrig träffat någon som varit rosa i två dagar efter ett besök på solariet, men det finns väl folk till allt.

Vårpromenaderna gör en ju bara solbränd i just ansiktet, om man har en klänning som visar mer så blir det inte så snyggt... Självklart ska man gå ut och gå, men för att få lite färg på mer än kinderna så funkar det icke.

Svar på tråden Solarie eller brun utan sol?