• pärlan 2

Solarie eller brun utan sol?

Jag har funderat på om jag ska sola i solarie eller använda brun utan sol nu innan bröllopet. Vilket ska jag välja?  vilket är bäst?

Jag har aldrig använt brun utan sol innan, hur gör man?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Solarie eller brun utan sol?
  • Moster Stina

Jag har testat några brun utan sol-medel. och jag tycker att BARA Kanebos honyglow funkar bra på mig. Det blir lite i taget och man kan göra sig brunare efter hand tills man är nöjd. Dessutom färgar den INTE av sig, utan är bara en genomskinlig gelé man tar på huden.

• hoodilady

Jag brukar använda brun utan sol servetter från Åhléns, de är silvriga och heter "Spray Sun" Improved original. De är det bästa jag har provat hemma! De luktar inte apa och de ger en snygg brun färg! Men de håller bara i ca 3 dagar, Kostar 20 kr för en servett och då räcker det till ansikte, armar och bröst.

Om du vill ha det bästa resultatet skulle jag gå och göra en Airbrush tanning! Då får du absolut snyggast färg och det sitter jämt över hela kroppen i en vecka.
    Hit gick jag sist, jättegullig tjej. www.wellnessthlm.se/ Det kostar 300 kr för hela kroppen. Är mer värt än att göra en soldusch för en hundring mindre! Solduschar kan ge konstigt resultat då det gäller att du gör helt rätt.

www.brunsthlm.se/ är ett annat alternativ.

• hoodilady

Tänk bara på att göra brun utan sol helst 2 dagar innan bröllopet då du behöver låta det sitta i över natten och lukten inte alltid försvinner på bara en dusch (för mig krävs två).

• förlovadflicka

Jag skulle valt BUS, med tanke på att solarie är cancerframkallande... 

• shakynose
    förlovadflicka skrev 2011-04-12 16:17:20 följande:
    BUS gör å andra sidan inget för kroppens d-vitaminproduktion... Visst, strålningen i ett solarie kan vara skadlig i för stora doser, men det är vanlig sol också. Om man solar med måtta i ett solarium så får man faktiskt samma hälsosamma effekt som av riktig sol, samt en fin brun färg.
  • förlovadflicka
    shakynose skrev 2011-04-12 16:25:46 följande:
    BUS gör å andra sidan inget för kroppens d-vitaminproduktion... Visst, strålningen i ett solarie kan vara skadlig i för stora doser, men det är vanlig sol också. Om man solar med måtta i ett solarium så får man faktiskt samma hälsosamma effekt som av riktig sol, samt en fin brun färg.
    Kanske är så :) Fast känns mer hygieniskt än att lägga sig där andra ligger och svettas hela dagarna, även om de rengör :) (haha, känner för att argumentera verkar det som :P)
  • shakynose
    förlovadflicka skrev 2011-04-12 16:31:30 följande:
    Kanske är så :) Fast känns mer hygieniskt än att lägga sig där andra ligger och svettas hela dagarna, även om de rengör :) (haha, känner för att argumentera verkar det som :P)
    Man rengör ju själv, såklart! Sedan finns det ju stå-solarier också. Dubbelt bra eftersom man får en finare bränna i dem.
    Jag solar själv någon gång i månaden, och bättrar på med BUS ibland. En kombination som kanske skulle passa TS också?
  • Aniara4

Jag rekommenderar också airbrush tanning, det är en ganska skum känsla att stå avklädd och bli sprutlackerad, men det ger verkligen det bästa och mest naturliga resultatet.

Själv har jag planerat så att jag gifter mig efter sommaren när jag förhoppningsvis är ganska brun redan, sen blir det nog lite fejk och kanske rentav en vända till ett solarium på slutet för att stötta upp färgen lite. Men framför allt hoppas jag på en solig augusti och att jobbdagar och regndagar sammanfaller och inte tvärtom!

• nikkihag
    förlovadflicka skrev 2011-04-12 16:17:20 följande:
    Så sant och dessutom får man ful torr hud med rynkor
  • Miu

Jag solar ALDRIG någonsin solarie, så det tänker jag göra innan bröllopet.

Solarie regelbundet är verkligen inte bra. Varken för hudens åldrande eller för den ökade cancer risken. Men man ska inte vara rädd för att lägga sig där ett par gånger innan man gifter sig :) 

Man får inget D-vitamin av solarier. Där är det UVA strålar huvudsakligen. Och det är UVB strålarna som är D-vitamin främjande.

Om du dessutom inte är en van BUS användare så är risken ganska stor att det blir fläckigt :/ 

Svar på tråden Solarie eller brun utan sol?