• EmmaHenke

Tips på OVANLIGA sånger till vigseln...

Jag sitter och tittar runt på lite musik till vår vigsel och hittar bara det vanliga Shirly Clamp o.s.v. Har ni några tips på nån ovanlig låt som vi kan ha ? Vi har redan bestämt oss för Man and Wife med Michelle Featherstone men behöver en till.

• Svar på tråden Tips på OVANLIGA sånger till vigseln...
  • Margris

I do- Colbie Caillat. Hur gullig låt som helst :)

• Lillskoj
    Algot 30 juli skrev 2011-04-08 22:08:02 följande:
    "I wanna grow old with you" från filmen The wedding singer. Adam Sandler sjunger den.
    Haha, den hade vi Glad.  (och "Annies song" med John Denver)
  • Zelmah
    Aniara4 skrev 2011-04-09 14:42:14 följande:
    Jo, det kan säkert vara ett ex som är stalkern, men det gör det inte mer sympatiskt! "You belong to me" - är det inte ungefär så de brukar resonera som i slutänden dödar sina ex...?

På festen kommer vi att ha all möjlig bra musik som är bra att dansa till, men i kyrkan vill man ju hitta den där låten som precis fångar ens relation och känns i hjärtat... Jag hittat en, men letar fortfarande efter sång nummer två.

Men efter tips härifrån funderar jag nu på "Jag har gått inunder stjärnor". (
    " target="_blank">

)
    Pär Lagerkvist är ju ingen muntergök direkt, men jag gillar det lite stränga och allvarliga.
    hehe... ja nej det känns ju inte så sympatiskt direkt om man tolkar det som att den andra är ens ägodel, det beror nog på vilka värden man lägger i orden. Samtidigt kan man ju säga "we belong together" utan att det låter ägande men då är det ju ömsesidigt. Belong kan kan betyda att man "hör ihop" eller "passa ihop" inte bara "ägs". Det är alltid svårigheter att översätta korrekt när ett ord har fler eller tvetydig innebörd. Ett exakt motsvarande ord har vi ju aldrig i två olika språk. Men du har säkert rätt i att den handlar om stalker-beteende. Och det är ju inte så najs precis... men soundet gillar jag ändå ;)

Kul att du verkar ha hittat en låt som kan funka! Själv har jag så många låtar som jag känner kan representera vår kärlek, så det är svårt att välja för oss... men vi ska få en omarrad Guns ´n´ Roses låt spelad av våra vänner. Men vi har borgerlig vigsel utomhus så man vet inte riktigt hur det blir med ljud o så... därför känns det lite si o så med musiken just under vigseln... Festen däremot kan vi ju fylla med massa... och att välja vilken vi ska dansa till det är svårt... finns många vinnare.... sen kör vi nog öppen sen så får våra musikervänner lira om de e sugna...

Kul med musik, men ibland svårt att lyckas välja ut den...

Lycka till iaf! Blir säkert kanon med era låtar :)
  • Aniara4
    XenaK skrev 2011-04-09 19:57:50 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Every_Breath_You_Take
    3 September 2011
    Tack, det kan vara där jag har läst det!

"Sting later said he was disconcerted by how many people think the song is more positive than it is. He insists it's about unrequited love (the song was written at the time he and his then wife divorced), about the obsession with the lost lover, the jealousy and surveillance that followed. "One couple told me 'Oh we love that song; it was the main song played at our wedding!' I thought, 'Well, good luck.'"[cite this quote] When asked why he appears angry in the music video Sting told BBC Radio 2, "I think the song is very, very sinister and ugly and people have misinterpreted it as being a gentle, little love song."[5]!

Men en bra låt är det!
  • Fröken T

Vi kommer att gifta oss borgerligt i en trädgård och som det ser ut nu så kommer vi att gå in till You are the sunshine of life (Stevie wonder), och under vigselcermonin kommer det att spelas två låtar: Love (Elin Ruth Sigvardsson) och I wanna grow old with you (Adam Sandler).
    När själva ceremonin är slut så spelas Happy Together (The Turtles), antagligen direkt från referängen.

Men allt hänger förstås på att den/de musiker vi anlitar kan och vill spela de här låtarna.

• LisaEleonor

Utan dina andetag- Kent

You´re always there- Anders Ekborg

Min lust till dig- Kristina från Duvemåla

Can i ceep him- Marit Bergman

You´re the one- Shane McGowan (kräver tillvänjning)

Haunted- Shane McGowan

Vikommer antingen ha kör som sjunger Utan dina andetag eller en duo som sjunger You´re always there. Antagligen så kommer vi ha Min lust till dig som utgångsmarch, jag är en fantast av Helen Sjöholm.

Hoppas du hittar något du gillar =)

• MrsT2011

Hade jag gift mig för tio år sedan hade jag nog velat ha K-Ci & JoJos låt "All my life" under vigseln, har alltid tyckt otroligt mycket om den. För att inte tala om Honeyz låt "Finally found". Någon som kan gissa att jag var tonåring på 90-talet...? Glad

Vi har valt två traditionella låtar, "Av längtan till dig" och "Kärleken förde oss samman".

Men som solosång nummer tre ville vi ha en låt på engelska, och då föll valet på den något mindre traditionella låten "Songbird", inspelad av Fleetwood Mac men jag tycker bättre om Eva Cassidys cover.

Fler förslag till dig TS:
    - Eva Cassidy och Sting har båda spelat in vackra "Fields of gold". (Någon som vet vems originalet är?)
    - Cyndi Lauper: "True colours" och "Time after time".
    - Shania Twain har flera lämpliga bröllopslåtar, t.ex. "Forever and for always", "You're still the one" och "When you kiss me".

• Algot 30 juli
    Lillskoj skrev 2011-04-09 18:43:02 följande:
    Haha, den hade vi Glad.  (och "Annies song" med John Denver)
    Hihi, va roligt! Hur spelades den? Blev det lyckat?
  • På rosa moln

Vi kommer att välja Åt samma håll av Lars Winnerbäck, Aldrig ska jag sluta älska dig av Jonas Gardell och Av längtan till dig av Åsa Jinder - de sistnämnda är väl inte så orginella i bröllopssammanhang, men den förstnämnda kanske är lite mer ovanlig. Sedan så blir det en eller ett par till. Vi har inte bestämt än vilken som kommer att bli in- och utgångsmarsch och vilka som blir solosånger så vi har lite kvar att fila på :)

Svar på tråden Tips på OVANLIGA sånger till vigseln...