• villrådig 35åring

Tillräckligt starka känslor

Jag och min pojkvän har kraftiga kommunikationsproblem just nu – anledningen är om han har tillräckligt starka känslor eller inte. Det började över en middag då han sade att han gjort slut med sin tidigare flickvän, dels för att hon var fel, men även för att hon hade 2 barn i bagaget. Detta fick mig att ställa följdfrågan om han var ihop med mig för att han var förälskad i mig eller för att jag var en barnlös kvinna i största allmänhet. Det var då det började…
    Om han hade lugnat sig med att han inte riktigt visste om han trodde på förälskelser, men ack nej. Sedan drog han sig till sinnes hur fruktansvärt förälskad han var under sin gymnasietid (han är nu 36) och sedan under sin studietid – åååå- det var denna tjej – hon var tyvärr upptagen och bodde ihop men hon hade hafr honom vid sidan av såååååååå kär han hade varit. Så kär har han aldrig varit senare. Inte ens med kvinnan som han var gift med under ett år några år senare – där hade det växt fram, sedan hade det inte fungerat ändå, men det hade känts helt rätt då de gifte sig. Efter detta utlägg säger han att han tror att känslorna kommer att växa fram med mig. Han trivs ju så otroligt bra i mitt sällskap, vi har alltid roligt ihop, vi kan prata om allt, har liknande värderingar…Det var den torftigaste anledningen jag hört!!! Jag sade då att jag vill ha mer – jag tor inte på förhållanden där det enda man har ihop är att man är föräldrar (Vi vill båda ha barn, om med varandra är en senare fråga) Detta var i fredags – jag var knäpptyst hela lördagen och surade (ok omoget jag erkänner, men jag var så sårad att det var omöjligt att bete sig på annat sätt än högst pubertalt). Han var också tyst.
    Så på söndagen vaknade jag upp tidigt och var kokande-alla dessa instängda känslor hade gjort mig helfrustrerad och inte så litet arg. Efter att ha kokat kaffe (vi befann oss i en liten stuga bortom all civilisation och redlighet över helgen) stormade jag in och frågade om han inte hade funderat över hur hans fredagsuttalande hade påverkat mig hur jag kände? Jo det hade han ju och han ville gärna prata om vårt förhållande. Jag kom av mig litet och inväntade det värsta. Han hade också funderat och kommit fram till att han ville fortsätta vårt förhållande. Han hade ju aldrig velat göra slut heller f.ö. Jag kom av mig alldeles här och började gråta. Nå jag var fortfarande avståndstagande – för alla jobbiga känslor fanns kvar inom mig (vi kvinnor förväntar oss nog mer storstilat än bara en mening, med all rätt). Avböjde hans erbjudande om middag ute – orkade inte prata över huvudtaget – var trött efter att mest legat och vridit och vänt mig i sängen under två dygn. Så på måndag morgon, innan vi gick till jobbet, undrade han om han inte kunde få bjuda på middag på kvällen, så kunde vi kanske spela litet biljard innan.

Jag kände under biljarden att jag inte kunde koncentrera mig på annat än varför han egentligen ville fortsätta, med så svaga känslor. Jag ville verkligen prata om detta. Nå under middagen så säger han att tycker att jag är snygg, läcker, han är attraherad (vi har ett, nåja hade ett fram till i fredags, bra sexliv), är nästan alltid glad, jag gör honom glad. Då måste jag fråga vad det egentligen är som han söker förutom detta. Det vet han inte – då – tidigare var det något i maggropen som han saknar…om han nu saknar det. Men varför tog han annars upp det över huvud taget – kan det vara hans undermedvetna???

Sedan ville inte han prata om det mer för att inte försämra sin sits ytterligare. Eftersom jag kände att jag inte klarar av att bo under samma tak som honom just nu - vi har varsin lägenhet men under de 6 månader vi har varit tillsammans har vi bott i samma lägenhet samtidigt, oavsett vilken - har han flyttat ut ur min lägenhet (där vi bott mest). Jag erkänner gärna att jag kanske överreagerade över själva situationen men det var mer fråga om reaktioner än agerande. Vi ska ses om några dagar för då ska han ha rett ut sina känslor.

Är det för torftiga känslor han har för att fortsätta detta?

Han är väldigt kramig och han pussas gärna offentligt, håller gärna handen och så, men verbalt kan jag inte med bästa välvilja påstå att han direkt har överöst mig med komplimanger – ska vara om jag har haft några extremt läckra kläder då. Den av oss som var drivande i detta förhållande från början var han, även om jag uppskattade uppvaktningen.

Jag har följt andra trådar i detta forum och funnit och det är många sunda åsikter som ventileras här, varför jag hoppas få respons på mitt problem också.

• Svar på tråden Tillräckligt starka känslor
  • villrådig 35åring

Han har gjort slut pga att jag inte sjunger!!!!???? Jag är helt mållös!Jag har begärt mer info men icke! Hela hans familj sjunger och han tycker att det är så trevligt då alla kan göra det ihop och han har haft tidigare förhållanden där de har kunnat sjunga ihop??? Fö tycker han att allt klaffat, men detta, min oförmåga att deltaga i deras flerstämmiga sånger ...

Till saken hör att detta är inget jag har stuckit under stol med. Det känns mer som ett urkasst argument nog måste det finnas viktigare saker??? Hur man är, värderingar??? Jag baxnar!!

• mareld

Det var allvarligt talat den sämsta anledningen till att bryta ett förhållande som jag någonsin hört talas om. Det är klart att det är trevligt om man delar vissa fritidsintressen, men jag anser att det är lika viktigt att ha egna fritidsintressen.

Låter som om han bara vill hitta en enkel ursäkt. Är han så otroligt korkad att han gör slut bara på grund av att du inte kan sjunga vet jag inte vad jag skall säga....

Känns som om du skulle klara dig bättre utan honom...

Jag hoppas att du hittar någon ny som är värd din kärlek...

• Jane

Jag har följt din tråd och jag vill bara säga att det var en urbota korkad anledning (svepsjäl!? )han kom med! Han verkar enligt din beskrivning inte riktigt ha landat i sig själv och verkar inte veta vad det är han söker egentligen. Fast det är jobbigt nu tror jag att du har det bättre utan honom i ditt liv.

• Zarah

Ehhhh....va?
    Det låter ju helt absurt! Han måste ha svårt att beskriva vad han känner. Att du inte sjunger måste ju bara vara droppen som fick bägaren att rinna över eller hur man ska uttrycka det. Han kan inte ha tillräckligt starka känslor för dig, då säger man inte så till en människa. Jag tycker att du ska försöka släppa honom och gå vidare.
    Det finns faktiskt människor därute som kan kommunicera. Du är värd bättre!
    Men jag skulle vilja ha en utförligare förklaring, förstår dig!
    Stor kram till dig!

• Isolde

Det var det töntigaste svepskäl jag någonsin hört! Och då har man hört en del.

Strunta i denna tönt -- ja, det låter hårt och är naturligtvis lättare sagt än gjort, för du är väl kär i karln, men mitt råd är att tackla det från den utgångspunkten. Han är faktiskt inte värd något annat.

Det är snudd på tragiskt att vara 36 år gammal och inte kunna komma på något bättre, eller ännu hellre förstå att ärlighet sårar minst. Eller hur?

Ett ärligt: "Det känns inte som om du är rätt person för mig" är väl hundra gånger bättre än detta!

Nä fy vad förbannade jag blir å dina vägnar!

• Susen

Det var nog den bästa(?) anledningen han kunde hitta, att avsluta ert förhållande. Han är villrådig och labil och verkar inte ha bearbetat sina tidigare förälskelser.
    Tur på ett sätt att det blev så nu för det verkar inte som att det var något att bygga på.
    Lycka till nu i framtiden... :)

• villrådig 35åring

Jag måste säga att denna site var verkligen perfekt för mig att ventilera detta på. Jag har verkligen försökt att beskriva det hela så objektivt jag har kunnat men det klart att jag är ju mitt i det. Däremot så har jag nog varit sååååå upprörd själv att detta helt klart äe min starkaste känsla just nu. Helt plötsligt för hans snack om exet med två barn (inte hans) på plats oxå - när jag börjar tänka på det är denn anledningen att göra slut på lika märklig - det var ju inte sååå att kvinnan mitt under förhållandet kom på att visst ja - jag har ju två barn oxå - dessa var han väl informerad om tidigare. Liksom i mitt fall - jag visste att han sjöng, jag gjorde helt klart redan från början att jag aldrig har tagit en ren ton, även om jag gärna går på konserter och operor, då i egenskap av åhörare. Men det behövde väl knappast ta honom ett halvår att inse att jag inte sjöng - han visste det redan vid vår första date...Vad jag börjar oroa mig för mer är mer mig själv - hur kan jag vara så fullständigt blind - vi har levt ihop non-stop i 6 månader och jag tyckte att vi haft såååå kul ihop!!! Honom kommer jag nog över ganska fort, men är ju livrädd för att braka in i samma igen...Råd?

• Aihnoa

Hejsan!

Jisses vilken kille!

Hmm, jag har sjungit sedan jag var 4 år - men har aldrig gjort slut av den anledningen.... Nu ska jag gifta mig med en kille som inte heller kan/vill/ska ta en ren ton - men då kan ju han diska eller ngt på släktträffarna då vi sjunger mycket. Nädu svepskäl var det. Jag är lessen för din skull men såsmåningom blir vi glada för din skull här då du kommer att ha kommit över honom och mår bra och känner dig stark! (oj vad rörigt jag skrev) *Kram*

• Zarah

Ni verkar inte vara rätt för varann och det var väl det han så klumpigt uttryckte. Men han är ju ute och cyklar om han tror att man måste göra och tycka om exakt samma saker för att höra ihop.

Nej, gå ut i världen och tyck om dig själv så kommer kärleken till dig.

Kram!

• mareld

Låt inte en man få hindra dig i resten av ditt liv! Alla män är inte lika utan var och en förtjänar en egen chans. Jag vet att det kan vara svårt att se det så just nu. Men varje nytt förhållande är ju lite som att hålla andan och hoppa från 10-meters trampolinen. Man vet aldrig riktigt hur man landar men man får prova endå.

Lycka till med framtida kärlekar....

Svar på tråden Tillräckligt starka känslor