• villrådig 35åring

Tillräckligt starka känslor

Jag och min pojkvän har kraftiga kommunikationsproblem just nu – anledningen är om han har tillräckligt starka känslor eller inte. Det började över en middag då han sade att han gjort slut med sin tidigare flickvän, dels för att hon var fel, men även för att hon hade 2 barn i bagaget. Detta fick mig att ställa följdfrågan om han var ihop med mig för att han var förälskad i mig eller för att jag var en barnlös kvinna i största allmänhet. Det var då det började…
    Om han hade lugnat sig med att han inte riktigt visste om han trodde på förälskelser, men ack nej. Sedan drog han sig till sinnes hur fruktansvärt förälskad han var under sin gymnasietid (han är nu 36) och sedan under sin studietid – åååå- det var denna tjej – hon var tyvärr upptagen och bodde ihop men hon hade hafr honom vid sidan av såååååååå kär han hade varit. Så kär har han aldrig varit senare. Inte ens med kvinnan som han var gift med under ett år några år senare – där hade det växt fram, sedan hade det inte fungerat ändå, men det hade känts helt rätt då de gifte sig. Efter detta utlägg säger han att han tror att känslorna kommer att växa fram med mig. Han trivs ju så otroligt bra i mitt sällskap, vi har alltid roligt ihop, vi kan prata om allt, har liknande värderingar…Det var den torftigaste anledningen jag hört!!! Jag sade då att jag vill ha mer – jag tor inte på förhållanden där det enda man har ihop är att man är föräldrar (Vi vill båda ha barn, om med varandra är en senare fråga) Detta var i fredags – jag var knäpptyst hela lördagen och surade (ok omoget jag erkänner, men jag var så sårad att det var omöjligt att bete sig på annat sätt än högst pubertalt). Han var också tyst.
    Så på söndagen vaknade jag upp tidigt och var kokande-alla dessa instängda känslor hade gjort mig helfrustrerad och inte så litet arg. Efter att ha kokat kaffe (vi befann oss i en liten stuga bortom all civilisation och redlighet över helgen) stormade jag in och frågade om han inte hade funderat över hur hans fredagsuttalande hade påverkat mig hur jag kände? Jo det hade han ju och han ville gärna prata om vårt förhållande. Jag kom av mig litet och inväntade det värsta. Han hade också funderat och kommit fram till att han ville fortsätta vårt förhållande. Han hade ju aldrig velat göra slut heller f.ö. Jag kom av mig alldeles här och började gråta. Nå jag var fortfarande avståndstagande – för alla jobbiga känslor fanns kvar inom mig (vi kvinnor förväntar oss nog mer storstilat än bara en mening, med all rätt). Avböjde hans erbjudande om middag ute – orkade inte prata över huvudtaget – var trött efter att mest legat och vridit och vänt mig i sängen under två dygn. Så på måndag morgon, innan vi gick till jobbet, undrade han om han inte kunde få bjuda på middag på kvällen, så kunde vi kanske spela litet biljard innan.

Jag kände under biljarden att jag inte kunde koncentrera mig på annat än varför han egentligen ville fortsätta, med så svaga känslor. Jag ville verkligen prata om detta. Nå under middagen så säger han att tycker att jag är snygg, läcker, han är attraherad (vi har ett, nåja hade ett fram till i fredags, bra sexliv), är nästan alltid glad, jag gör honom glad. Då måste jag fråga vad det egentligen är som han söker förutom detta. Det vet han inte – då – tidigare var det något i maggropen som han saknar…om han nu saknar det. Men varför tog han annars upp det över huvud taget – kan det vara hans undermedvetna???

Sedan ville inte han prata om det mer för att inte försämra sin sits ytterligare. Eftersom jag kände att jag inte klarar av att bo under samma tak som honom just nu - vi har varsin lägenhet men under de 6 månader vi har varit tillsammans har vi bott i samma lägenhet samtidigt, oavsett vilken - har han flyttat ut ur min lägenhet (där vi bott mest). Jag erkänner gärna att jag kanske överreagerade över själva situationen men det var mer fråga om reaktioner än agerande. Vi ska ses om några dagar för då ska han ha rett ut sina känslor.

Är det för torftiga känslor han har för att fortsätta detta?

Han är väldigt kramig och han pussas gärna offentligt, håller gärna handen och så, men verbalt kan jag inte med bästa välvilja påstå att han direkt har överöst mig med komplimanger – ska vara om jag har haft några extremt läckra kläder då. Den av oss som var drivande i detta förhållande från början var han, även om jag uppskattade uppvaktningen.

Jag har följt andra trådar i detta forum och funnit och det är många sunda åsikter som ventileras här, varför jag hoppas få respons på mitt problem också.

• Svar på tråden Tillräckligt starka känslor
  • April 2004

Oj, vilken jobbig situation, jag känner för dig.

Det är inte helt ovanligt att känslor kan växa fram. Inte alltid blir man kär vid första ögonkastet.
    Men akta dig för skillnaden mellan känslor som växer fram och "bekvämlighet".
    Ibland uteblir den första förälskelsen men det betyder inte att kärleken som följer då är mindre värd än den kärlek som följer efter man har varit förälskad.

Det verkar som om han har så mycket i bagaget att han har svårt att ge dig sina känslor. Dr Phil brukar prata om det där - att man måste reda ut livet innan för att ha ett bra liv i nuet.

Tyvärr har jag inga vettiga råd att ge dig. Men jag önskar dig lycka till.

Kram

• villrådig 35åring

Tack för Dina ord! Jo det är det jag är rädd för att han tycker att allt fungerar så bra emellan oss så han vill fortsätta därför. Men vi har ju trots allt bara varit ihop ett halvår? Så mycket historia kan vi omöjligt ha ihop så att man desperat hakar sig fast i detta? Usch vad jobbigt!

Vad jag också tycker är märkligt är varför han ansträngde sig så för att vi alls skulle bli tillsammans. Han var helt klart den drivande både till detta och till att vi flyttade ihop så fort. Han ville gärna att jag skulle träffa hans familj vänner etc väldigt fort och vice versa, dvs träffa mina i ett huj. Mycket fortare än vad som skulle ha skett om det bara hade varit upp till mig, men jag tyckte ändå att det kändes bra när det skedde. Jag tyckte att han hade potential redan från början och för mig har det nog puttrat på till högre och högre nivåer hela tiden.

En annan sak som jag också undrar över, är att han säger att han är "förtjust" i mig.
    Mitt i alltihopa kan jag undra om vi inte hyser lika känslor men att vi kallar dem vid olika namn. Skillnaden är då att jag VET att jag inte söker något mer, men det gör kanske han eftersom han tog upp sina tidigare upplevelser, hur mycket han än har ångrat sitt plumpa uttalande därefter så kom det ju ändå upp.

• emy

Jag känner med dig! Fy, vilket förnedrande samtal ni hade på fredagen.

Som jag ser det finns det några olika förklaringsvarianter (som kanske stämmer allihop).

* Han är verkligen inte kär i dig.
    * Han har egna känslomässiga problem och kan antingen inte bli kär i någon (om det inte är omöjligt, som den upptagna kvinnan), eller så stänger han av och känner inte igen kärlek när han känner den.
    * Han definierar orden helt annorlunda än vad du gör.

Jag tror att han behöver jobba med sig själv, antagligen eg. med terapi, men det brukar folk ju undvika som pesten. Tyvärr måste jag säga till dig att du har två val: lämna honom, eller chansa på att han med tiden lyckas förändra sig. Du kan inte ändra på honom, det måste han göra själv. Tidsrymden vi pratar om är ca. 5 - 10 år, fortare än så brukar det inte gå om man inte genom går terapi, eller något händer som förändrar ens livsåskådning (traumatisk kris). Vill du köpa grisen i säcken? Vill du vänta? Chansa?

Kan säga att i mitt 9 åriga förhållande har det funnits saker hos m2b som flera gånger fått mig att fundera på att inte fortsätta. Det har handlat om hans inställning till pengar och motstånd mot gemensam ekonomi. Först de senaste två åren har detta problem börjat lösa sig. Så man kan säga att jag höll ut och det löste sig, men i vårt fall var det aldrig något tvivel om att han älskade mig.

• PippiL

Jag tror att han är osäker på sig själv bara. Han är ju 36 år och sitter och tänker tillbaka på gamla ungdomskärlekar. Förälskelse & kärlek är inte samma sak och har man mycket i "bagaget" kan det vara svårt att släppa loss och bli lika "kär" som när man var 17.

Jag tror inte att det behöver vara fel på känslorna/kärleken för att man även lägger in praktiska detaljer som barn och hur man vill leva sitt liv. Ju äldre man blir desto mer praktisk kan nog kärleken bli - därkmed inte sagt att det behöver bli tråkigt!

Prata, prata & prata! Om ni är "rätt" för varandra och om känslorna finns där så kommer det antagligen bara bli bättre av att reda ut alla missförstånd. Det kan även vara nödvändigt att få prata om gamla kärlekar etc. för att få den andre att förstå hela ens situation - särskilt när man blivit lite "äldre". (Jag menar inte att man är "äldre" för att man är 35... Jag är själv 30 och hade endel jobbigt bagage som jag och min M2b fick reda ut innan vi kunde gå vidare.)

Nu är vi dessutom nyförlovade och kärare än någonsin trots att det har gått mycket upp & ner under våra tre år tillsamans!! Var inte rädda för att prata om allt bara, så kommer det att lösa sig!

Kram

• villrådig 35åring

Tack för era åsikter. Själv är jag alldeles rådvill. Innan vi skildes åt föreslog han att vi skulle prata med minst en person innan vi möts igen, vilket ju är en kreativ lösning. Speciellt eftersom han inte vill prata om det med mig av rädsla för att bränna fler skepp. Vännerna jag pratat med är väl mest förvånade, hans beteende har rimmat dåligt med en person som är ganska ljum. Därför uppskattar jag än mer era åsikter. Dessutom vi ju är helt anonyma individer för er. Då kan man kanske dessutom vara mer brutal i sin uppriktighet...

• Zarah

Hur länge hade ni varit tillsammans? Kanske är han rädd för att låta sina känslor få grepp om honom om han blivit bränd innan?
    /

• villrådig 35åring

Vi har varit tillsammans i 6 månader. Jag sitter och försöker peppa mig med att det är bra att denna diskussion kommer upp nu istället för senare, litet svårare att bryta något om vi skulle sitta med mer gemensamma barn och han skulle säga att han nog aldrig varit riktigt kär....? Just nu är jag nog inne på att det inte blir någon fortsättning men ge mig några timmar till och det har svängt igen. Jag sade innan vi skildes åt att om han känner sig minsta osäker på sina känslor för mig så vill inte jag fortsätta.
    Nu funderar jag litet på vad det egentligen är som jag vill höra, oavsett utgång - vad som skulle krävas för att jag skulle känna mig trygg i en eventuell fortsättning??? Jag ska ju inte bara fundera på hans reaktioner - funderar just på vad jag själv skulle känna beroende på olika scenarior. Vad vill jag veta? Vad vill jag inte veta? Vad kan jag egentligen begära att han ska förklara? Svara gärna!

• villrådig 35åring

Jag förstår inte var "mer" gemensamma barn kom in i sammanhanget. Ingen av oss ha bran, varken emd varandra eller med någon annan. Ibland blir det litet svamligt, ber om ursäkt.

• Hestia

Jag kanske har läst lite dåligt och missat grundproblemet, men jag har en fråga: kanske är det just detta med förälskelse ni ser på olika? Måste man ha varit störtkär i sin partner för att det skall fungera? Så länge den bestående känslan, den som växer fram, är kärlek, djup, så kanske det inte gör så mycket om man inte var kär från början?

• cilla

När man minns sina ungdomskärlekar gör man dem mer romantiska och fantastiska än de var. Det förhållande man lever i är kanske inte passionerat och fantastiskt över alla bräddar, men det kan ha ngt större, viktigare och allvarligare istället. Nu verkar det kanske inte som det är det din pojkvän menar eftersom han säger att ngt ska växa fram. Då är det ju ngn känsla han väntar på och då är det ju inte bra.
    Försök reda ut vad det är han menar ska växa fram.Och om han verkligen behöver den där känslan. Det är ju inget kul att stadga sig med nån som efter ett tag inser att det där han längtat efter aldrig växte fram.

Jag ska erkänna att min stösta passion i livet inte upplevdes med min man. Men den killen jag var passionerat störtkär i för 8 år sen skulle jag INTE vilja leva med och skulle inte vara kär i idag.

Svar på tråden Tillräckligt starka känslor