• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • jenniferochaugust
    daniiel skrev 2013-03-28 15:29:22 följande:
    Det finns ju en anledning till att många väljer snörning ;) Men jag kan förstå om man tycker dragkedja med knappar är snyggare och därför väljer det.

Tråkigt att det skulle bli så dyrt, men måste du verkligen byta dragkedjan tex? Funkar den som sitter där inte alls? Känner du någon som kan sy? Bandet, hur sitter det fast? Är det spets hela vägen under bandet?

Pröva lägga ut den till försäljning och se om någon nappar? Gå till fler sömmerskor/skräddare och fråga?
    Ja jag vet :) Snörning förenklar verkligen, men tyvärr är det inte vad jag vill ha.
    Dragkedjan och uppläggning är inte det dyra i det här, det är bandet. Han måste ju i princip sy om hela överdelen säger han eftersom bandet är insytt i sömmarna i korsetten.
    Jag ska ta klänningen till en sömmerska till och se om hon har några andra förlsag eller prisuppgifter. Vet inte hur jag gör annars... Jag vill verkligen inte bestälal en ny, det är så jobbigt med all oro. Men om ändringarna på klänningen kostar lika mycket som att beställa en ny så känns det som ett bättre alternativ. Då kan jag ju sälja klänningen jag har och förhoppningsvis inte gå så mycket back.

När du sålde dina klänningar, vad kunde du sälja dem för?
    Vad tror du jag kan ta för denna om jag nu gör så + underkjol från LIB?
  • daniiel
    jenniferochaugust skrev 2013-03-28 16:08:48 följande:
    Ja jag vet :) Snörning förenklar verkligen, men tyvärr är det inte vad jag vill ha.
    Dragkedjan och uppläggning är inte det dyra i det här, det är bandet. Han måste ju i princip sy om hela överdelen säger han eftersom bandet är insytt i sömmarna i korsetten.
    Jag ska ta klänningen till en sömmerska till och se om hon har några andra förlsag eller prisuppgifter. Vet inte hur jag gör annars... Jag vill verkligen inte bestälal en ny, det är så jobbigt med all oro. Men om ändringarna på klänningen kostar lika mycket som att beställa en ny så känns det som ett bättre alternativ. Då kan jag ju sälja klänningen jag har och förhoppningsvis inte gå så mycket back.

När du sålde dina klänningar, vad kunde du sälja dem för?
    Vad tror du jag kan ta för denna om jag nu gör så + underkjol från LIB?
    Jag förstår det, men jag tänkte att om du kan få ner kostnaden på det andra, så kanske inte kostnaden för att ändra bandet känns lika farlig så att säga. Jag tycker dock att du ska kolla med någon fler sömmerska och höra vad den personen säger om det. Det är klart att eftersom det är fastsytt baktill, så blir det svårare. Jag hade två klänningar som hade bandet så också. Jag är inte alls speciellt sykunnig, men jag hade prövat sprätta upp själv precis där bandet sitter fast och sedan hade jag sytt igen det för hand. Det är ju dock för att jag inte är så feg på att pröva själv och jag är inte så noga med att resultatet måste se 110% ut på väldigt nära håll. Därför förstår jag ju om andra väljer att leja bort till någon som kan :)

Har du facebook? Kolla lokala köp/sälj-sidor där efter en duktig hobbysömmerska som kanske kan göra det billigt :)

Jag hade ju tur och fick tillbaka pengar på klänningarna som blev fel, så jag betalade ju inte många hundralappar för dom. Jag sålde dock den ena för 800kr, den andra för 1200kr inkl underkjol och den korta sålde jag efter jag använt den för 500kr.

Vad betalade du för klänningen samt underkjolen?
  • jenniferochaugust
    daniiel skrev 2013-03-28 17:07:53 följande:
    Vad betalade du för klänningen samt underkjolen?
    Jag vågar nog inte exprimentera själv :) Jag var sämst på syslöjd när det begav sig och det har knappast blivit bättre genom åren haha.
    Jag har fått ett tips från en bekant om en duktig sömmerska som jag tänkte kolla med. Tror att hon syr hemma så då lär det bli mycket billigare i alla fall.
    Det var inte ett så smart drag att beställa en sån liten storlek, jag får panik av tanken att jag kanske inte går ner i vikt! Jag har gått ner massa, massa vikt det här året och vet inteom min kropp kommer att orka mer. Så dumt! Borde ha lagt på några centimeter. Det här är största anledningen till att jag funderar på att försöka sälja min klänning och beställa en ny.

Klänningen kostade 225 dollar och underkjolen bara 10 dollar. Sedan var det ju 50 dollar frakt också men det kanske inte ska räknas in?
    Så 1625 kronor utan frakt och 1971 kronor med frakt.
  • jenniferochaugust

1500 kronor kanske jag skllle kunna försöka med? Om sedan någon prutar ner den några hundralappar så gör det ju inget.

• jenniferochaugust

Sålde du klänningarna på Blocket eller någon annanstans?

• Principisessan

Jenniferochaugudt: om jag vore du skulle jag sprätta upp bara där bandet är fastsytt och sy med smygsöm sen. Googla smygsöm, det syns inte ett dugg när man syr så. Tex på soffor använder man smygsöm för att få ihop de olika delarna tyg utan att det syns,

• daniiel
    majjja skrev 2013-03-29 08:53:01 följande:
    Jenniferochaugudt: om jag vore du skulle jag sprätta upp bara där bandet är fastsytt och sy med smygsöm sen. Googla smygsöm, det syns inte ett dugg när man syr så. Tex på soffor använder man smygsöm för att få ihop de olika delarna tyg utan att det syns,
    Så hade jag också prövat göra :)
  • CarolinZ

Hörrni, jag behöver lite input på stylingen...

Jag är väldigt förtjust i vintage-looken (framförallt 40-50tal) och är ute efter att se ut som en korsning mellan en klassisk Bond-brud och en film noir-hollywoodstjärna ungefär :)

Less is more är väl inte riktigt min stil, men nu vill jag veta vad ni tycker och tror. Ska jag lägga till/ta bort något eller har ni andra förslag?

Här är min klänning:

Här kommer de smycken (och skor) jag hade tänkt ha. Hårsmycket är intage 30-tal men med ny kam. Örhängena är från 50-talet, och ärvda av farmor. Skorna är troligtvis 60-tal, och ärvda av min mormor. Halsbandet är nytt med vårt monogram.

Hur tycker ni att jag ska ha håret? Jag blir alldeles velig...
  • MH2014

CarolinZ - först måste jag fråga vart din underbara klänning är ifrån?
    sedan kommer mitt tycke ang utsmyckningen: jag tycker inte riktigt det nya halsbandet med monogrammet passar in i brudklädseln upptill,,en fundering jag har är att göra den till ett armband? En berlock till brudbuketten?
    sen älskar jag själv rejäla halsband med ädelstenar eller bling (spelar ingen roll), skulle inte ett v-ringat sådant i stil med örhängena bli riktigt filmstjärnigt? :)
    jag tycker nog du skulle kunna ha en moderniserad form av en svinrygg i uppsättning, med hårsmycket. Klassiskt men med en liten touch av Hollywood glamour.
    detta är ju bara lite in-put som JAG tänker när jag ser allt och du beskriver :)

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!