• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • jenniferochaugust
    daniiel skrev 2013-03-28 13:25:53 följande:
    Haha slå mig inte nu, men jag tycker klänningen från Dino är finare ;P Nej, men du är fin i båda och som sagt, gillar du inte det breda midjebandet, så ska du givetvis se om det går att fixa på något sätt. Klänningen ser dessutom lite för lång ut, så ska den lix läggas upp, så borde det gå att korta släpet också.

Eller..

Så säljer du den här och beställa en klänning i sjöjungfrumodell ;)
    Whaaat? Haha, inte ska jag slå dig... Det borde ju göra mig glad när du skriver så. Men jag tycker bara att passormen på klänningen i affären var bättre. Min midja såg smalare ut. Dinoklänningen känns som att den gör så att jag inte får några former. Rak liksom och det är jag ju inte!

Ja, klänningen måste antagligen läggas upp, får se om det hjälper med underkjol och högklackat, men jag skulle tippa på att den måste läggas upp någon centimeter.

Nä, jag har lagt ner sjöjungfru, blev totalt nedröstad av alla. "Cocktailklänning från 90-talet" var en av de hårda domarna jag fick. Lika bra att köra på klassiskt och tidlöst!
  • jenniferochaugust
    Ariana skrev 2013-03-28 13:28:59 följande:
    Jag tycker den ser jättefin ut! Var tvungen att gå in och titta hur bilden såg ut på deras hemsida, visst är det din beställningsbild med ändringar de har lagt in också? På den står det chapel length, men det kanske du ändrade sen? Jag tycker både släp och midjeband ser snyggt ut, men förstår att du vill ändra om det inte var så du hade tänkt dig.
    Jasså dom har fortfarande kvar den?
    Jag skickade in korrigeringar några dagar efter att jag skickat den första där jag ritat med ett rött kryss över släpet och skrev "sweep/brusch train". Men de struntade helt enkelt i det! Hade varit värre tvärtom, det här går ju att rätta till... om jag nu inte vill ha släp. Börjar fastna lite för det.
    Tack! Jo släpet kanske jag behåller men icke midjebandet. Det är liksom inte "jag".
  • jenniferochaugust
    daniiel skrev 2013-03-28 13:31:18 följande:
    Ja, det är ju därför det är bra med en underkjol med släp om man har en klänning med släp.
    Lite enkelt förklarat på bilden ovan.

Det du kan göra, om du vill, är ju att köpa ännu en underkjol med släp och använda den under vigseln och kanske fotograferingen. Be sedan sömmerskan, eller gör det själv, ordna en bustle så du kan knyta/haka upp klänningen på kvällen. Då kan du antingen använda en av underkjolarna utan släp eller vara utan underkjol. Du kan också försöka sy fast tyll baktill på en av underkjolarna och själv försöka fylla ut lite baktill.
    Okej. Jag kanske kan ta piggelin-klänningen och knöla ihop på min underkjol :) Den har ju mycket tyll!
    Jag tror att underkjolarna kommer nästa vecka så jag får väl utvärdera då. Orkar bara inte köpa en underkjol till!!! Vill inte beställa en massa mer nu. Förutom ett nytt  "weddingsash" till klänningen då :)

Tack för tipsen!
  • jenniferochaugust
    PimPim83 skrev 2013-03-28 13:35:34 följande:
    Jenniferochaugust: Jättefina klänningar, men som sagt är det ju du som ska ha dem. Den rosa var riktigt fin! :)
    Tack så mycket! Jag är nöjd! Till 90% i alla fall :)
  • annapia
    jenniferochaugust skrev 2013-03-28 13:24:25 följande:
    Tack så mycket! Vad snällt! Jag behöver lite pepp!!!
    Ja jag tycker också att det är jätteint, nästan som tvådelat fast det är en hel klänning :)
    Nä midjebandet går bara inte haha, usch... jag tycker att det får min midja att se större ut än den är. Blir bara fel i på mig. Egentligen ser det helt ok ut, men det gör något med min kropp som jag inte gillar!
    Jag ska höra med en sömmerska och se om det går att fixa...
    Jättefina klänningar. Vilken fullträff med tre så bra resultat på en beställning via nätet. Vet inte riktigt i vilket syfte du beställt klänning 1 & 2? Klänning nr 1 är en helt underbar festklänning till alla möjliga tjusiga tillställningar. vad gäller klänning nr 2 så gillar jag färgen. Den påminner om färgen pear som by Malina har i sin sommarkollektion. Underbar! Är du inte absolut ute efter en långklänning så skulle jag ta av den och ha den som en superläcker sommarblåsa. Fin som långklänning men mer användbar som kort.
    Slutligen brudklänningen så är den riktigt vacker. Klassisk men modern med spets och sitter så fint på dig.Jag tycker att midjebandet är dekorativt och ett bredare band ger en mer markerad midja, men du ska trivas så gå till en bra sömmerska och diskutera alternativ tycker jag.
  • jenniferochaugust
    annapia skrev 2013-03-28 13:50:58 följande:
    Jättefina klänningar. Vilken fullträff med tre så bra resultat på en beställning via nätet. Vet inte riktigt i vilket syfte du beställt klänning 1 & 2? Klänning nr 1 är en helt underbar festklänning till alla möjliga tjusiga tillställningar. vad gäller klänning nr 2 så gillar jag färgen. Den påminner om färgen pear som by Malina har i sin sommarkollektion. Underbar! Är du inte absolut ute efter en långklänning så skulle jag ta av den och ha den som en superläcker sommarblåsa. Fin som långklänning men mer användbar som kort.
    Slutligen brudklänningen så är den riktigt vacker. Klassisk men modern med spets och sitter så fint på dig.Jag tycker att midjebandet är dekorativt och ett bredare band ger en mer markerad midja, men du ska trivas så gå till en bra sömmerska och diskutera alternativ tycker jag.
    Tack så mycket! Jag är aktiskt riktigt nöjd!
    Syftet med klänning 1 och 2 är att ha dem på andra bröllop där jag är gäst. Den rosa klänningen tänkte jag ha på ett bröllop i juni och den gröna på ett bröllop  på ett slott i augusti (klädkod frack/balklänning). Jag inser dock att den gröna är lite väl galen för slottsmiljö haha. Tror du den gör sig som kort? Jag har nog svårt att se den som kort, men du kanske vill köpa den hehe?

Brudklänningen är jättefin, jag håller verkligen med. Det enda är att den är väldigt tajt över bysten (hej bantning!) och det där midjebandet. Har egentligen inget emot att det är brett, bara att det är sådär rynkat. Enligt mig så är det itne alls fins. Om det inte går att göra något åt så kanske jag kan stå ut, men jag hoppas att en sömmerska kan fixa.

Jag ska starta en ny tråd för att få lite tips från sömnkunniga här på forumet!
  • jenniferochaugust

Jahapp,
    jag var hos kemtvätten/skräddaren där jag bor och visade klänningen. Han sa att det skulle bli ett stort jobb att ta bort midjebandet, han måste i princip sprätta upp hela överdelen och sy ihop den igen. Dessutom är klänningen antagligen ör lång och måste läggas upp plus att den just nu är alldeles för tajt över bysten.
    Han sa att bysten typ är omöjlig att göra något åt förutom att banta då förstås. Men resterande kunde göras till ett pris på över 1000kr, han trodde kanske 1300 kronor. Huh? Va?
    Det var i princip vad jag betalade för min brudklänning ju. Jag kan alltså lika gärna beställa en ny och sälja den jag har. Men det känns ju helt sjukt...

Vad tycker ni?

• daniiel

Det finns ju en anledning till att många väljer snörning ;) Men jag kan förstå om man tycker dragkedja med knappar är snyggare och därför väljer det.

Tråkigt att det skulle bli så dyrt, men måste du verkligen byta dragkedjan tex? Funkar den som sitter där inte alls? Känner du någon som kan sy? Bandet, hur sitter det fast? Är det spets hela vägen under bandet?

Pröva lägga ut den till försäljning och se om någon nappar? Gå till fler sömmerskor/skräddare och fråga?

• Ariana
    jenniferochaugust skrev 2013-03-28 14:09:08 följande:
    Brudklänningen är jättefin, jag håller verkligen med. Det enda är att den är väldigt tajt över bysten (hej bantning!) och det där midjebandet. Har egentligen inget emot att det är brett, bara att det är sådär rynkat. Enligt mig så är det itne alls fins. Om det inte går att göra något åt så kanske jag kan stå ut, men jag hoppas att en sömmerska kan fixa.

Jag ska starta en ny tråd för att få lite tips från sömnkunniga här på forumet!
    Om det är rynkningen som är problemet och inte bredden (jag har sett innan att du egentligen inte gillar bredden heller) går det kanske att sy fast ett slätt band över det rynkade till en mindre kostnad än att ta bort det helt? Börjar bli nervös själv här, funderar på att beställa en klänning med fastsytt band :D
  • jenniferochaugust
    Ariana skrev 2013-03-28 15:50:52 följande:
    Om det är rynkningen som är problemet och inte bredden (jag har sett innan att du egentligen inte gillar bredden heller) går det kanske att sy fast ett slätt band över det rynkade till en mindre kostnad än att ta bort det helt? Börjar bli nervös själv här, funderar på att beställa en klänning med fastsytt band :D
    Nja... jag tror inte det, eftersom bandet är vikt så är det ganska fluffigt och står ut, dessutom är det väldigt brett. Tror att det är drygt 7 cm skulle jag tippa på.
    Var inte orolig för att beställa insytt band, var bara tydlig (läs övertydlig) med exakt hur du vill ha det. Annars verkar de duktiga på att ta instruktioner, men just på den punkten var inte jag tillräckligt tydlig tyvärr...
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!