• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • Linda L

knyttan,
    eller någon annan av er;
    kan man förbeställa alkohol från tyskland och sen bara hämta? har noll-koll tacksam för hjälp. 

• Linda L
    Linda L skrev 2012-05-13 00:14:28 följande:
    knyttan,
    eller någon annan av er;
    kan man förbeställa alkohol från tyskland och sen bara hämta? har noll-koll tacksam för hjälp. 
    fel tråd kanske men såg att ni pratade om detta här så förlåt TS
  • knyttan
    Linda L skrev 2012-05-13 00:14:28 följande:
    knyttan,
    eller någon annan av er;
    Ja det kan man göra, om man går in på tex  www.calle.dk eller www.puttgarden.border-shop.dk så finns det flikar med förbeställning där man bara kan ange vad man ska ha o sen hämta ut det där. Hur dte funkar i praktiken har jag ingen aning om. Vi kommer inte göra så eftersom jag har hört att det de ha rpå hemsidan oftst är ett begränsat sortiment och att de har mer där.. men jag vet inte, vi får botanisera lite...
    Linda L skrev 2012-05-13 00:19:49 följande:
    fel tråd kanske men såg att ni pratade om detta här så förlåt TS
    TS har startat denna tråden just för allsköns off-topic OCH kinaklänningar, allt i en härlig röra. Det är därför tråden är nästan två tusen sidor lång nu vid detta laget (BT rekord snart???) så det är nog ingen som tar illa upp... trådpuritaner och OT-allergiker flyr tråden med svårartat exem och andningssvårigheter så ingen kommer att bli ledsen för att det babblas om annat.
  • Linda L

Ja haha de e sant. 
    Vart i tyskland åker alla till? ryktas bara om magiska stor-lager med superbilliga priser

• Darling Daisy

Linda:
    Det är väl vanligast att man åker till sin närmaste tyska hamn/gränsstad. För oss är det att åka E4an ner till Skåne och sen genom Danmark (Helsingborg-Helsingör alt Öresundsbron  och sen Rödby-Puttgarden) så hamnar man i Puttgarden på ön Fehmarn. Där finns flera stora varuhus med öl, vin och sprit (Calles och Bordershop, se länkarna i Knyttans inlägg ovan)
    I dessa varuhus finns ofta ganska mycket svenska poppismärken, tex Kopparbergs cider. 
    Om man ska längre in i landet, så finns det ofta lika bra (om inte bättre) sortiment på de vanliga stormarknaderna (tex Citti-markt). Tror att det ibland kan vara lite bättre priser på de vanliga stormarknaderna, men där hittar du o andra sidan inte cider och andra svensk-drycker.
    Tänk bara på att tyskarna inte har samma bag-in-box kultur som vi fått, de köper en kartong med sex glasflaskor istället.    

Och har ni tid, så ta en sväng in i Tyskland. Det är ett vackert landskap längs Östersjökusten och väl värt ett besök. 

• Monstertjejen

Ang alkohol, så skall jag sätta mig ner med min far idag och titta på vad som skall handlas in :S , vi gifter oss 16/6 och jag känner att vi är ute i sista laget :/. Jag håller tummarna för att min far kan hjälpa mig att handla upp sakerna för han med mamma och vänner skall ner till Tyskland nästa helg. Någon mer med ca 70 gäster som har skrivit sin inköpslista? Vi skall ha förrättsvin, varmrättsvin, dessertvin, avec, och sen för själva festen på kvällen. Vi har tänk att ha en bar där en vän hjälper oss med att blanda drinkar. Hade tänkt att ha 4 st olika drinkar och även tex whisky. Jag hade en ide att köpa någon av Santa Marias drinkmixer på påse. Blanda i ordning, sprit och påsen. Ha det i en "dunk" för att kunna tappa upp lite drink mix i glaset och sedan fylla på med tex socker dricka och is. Vad tror ni om detta? Så får man en "mer" avancerad drink fast ändå inte ;)

• operfekt

Haha, när vi ändå är inne på tyskland så måste jag berätta :D

Min sambo var ju i tyskland igår & köpte till bröllopet tillsammans med en av hans marskalker..

Han köpte nästan allt på listan jag skrivit, men jag hade tänkt att de 5 personer som dricker
    cider till maten istället för tråkiga burkar skulle få flaskor som har samma strl som vinflaskor.
    (dessa: http://www.calle.dk/Default.aspx?ID=116&SID=SHOP6&GroupID=SHOP6_662&ProductID=SHOP6_500023514 )

De var dock slut i Calles, så de åkte till bordershop istället, där de inte heller fanns.
    Sambon köper då 5 (!!!) extra plattor cider istället för 6 st sådana flaskor.
    Nästan samma mängd?! Haha, skrattade så mycket när han berättade det!

Det blev väl lite extra roligt för att jag hade funderat på om vi skulle ta bort någon av
    de plattor cider jag skrivit upp för att det kändes som att vi skulle få massor över.

• knyttan
    Monstertjejen skrev 2012-05-13 09:13:34 följande:
    Ang alkohol, så skall jag sätta mig ner med min far idag och titta på vad som skall handlas in :S , vi gifter oss 16/6 och jag känner att vi är ute i sista laget :/. Jag håller tummarna för att min far kan hjälpa mig att handla upp sakerna för han med mamma och vänner skall ner till Tyskland nästa helg. Någon mer med ca 70 gäster som har skrivit sin inköpslista? Vi skall ha förrättsvin, varmrättsvin, dessertvin, avec, och sen för själva festen på kvällen. Vi har tänk att ha en bar där en vän hjälper oss med att blanda drinkar. Hade tänkt att ha 4 st olika drinkar och även tex whisky. Jag hade en ide att köpa någon av Santa Marias drinkmixer på påse. Blanda i ordning, sprit och påsen. Ha det i en "dunk" för att kunna tappa upp lite drink mix i glaset och sedan fylla på med tex socker dricka och is. Vad tror ni om detta? Så får man en "mer" avancerad drink fast ändå inte ;)
    Vi har 45 gäster men bara 40 dricker. Vi kommer inte ha trerätters, utan buffe så vi ställer ut vin o öl på borden. Brudskålen kommer vi ha på ett annat ställe i samband med vigseln så till välkomstdrink i festlokalen tänkte vi bara ha ett glas kall cider med lite frysta bär i, så att det inte blir så alkoholstarkt.
    Sedan kommer vi ha en bar där några kompisar hjälper till med att blanda drinkar, så vi ska ha en 3-4 st enkla. På kvällen kommer vi att servera bubbel till tårtan, detta är lite av ett problem då jag inte vill ha sött vin men brut inte går så bra i hop med söta saker... vet inte hur detta ska lösas. Kanske har vi skål i bubbel först o sen tårta eller ngt annat...

Detta är ungefär vår inköpslista:

12 flaskor bubbel (feixenet cordon negro vill jag ha men vi får se)
    4 flak cider (välkomstdrink, plus bar)
    5 flak öl (till buffén o baren)
    18 flaskor "finvin" till buffén
    3 BiB rött o 2 BiB vitt till baren, kanske också rosé eller så byter vi ut en av de andra.
    2 flaskor vodka
    1 flaska gin
    2 flaskor Baileys (serveras till kaffet)
    1 Fernet Branca
    1 Bacardi Razz

Sen är vi lite oense om vi ska köpa in någon whiskey eller inte, min pappa säger att vi absolut måste, jag tycker kanske inte det är jättenödvändigt...
     vet inte om det är något jag missat. Ser det ut att vara för mycket eller för lite av något??
  • Darling Daisy

Litet tips ang alkohol:
    Om ni handlar på systemet så är det öppet köp i 14 dagar.
    Det är jättesmidigt, eftersom man då kan lämna tillbaka det som blev för mycket. Vi hade tänkt åka till Tyskland, men pga tidsbrist blev det systemet istället. Vilket blev kanonbra. Vi tog till i överkant med både vin och öl/cider och åkte sen tillbaka med det som blev över.  

Värt att tänka på är att ha alkoholfria alternativ till allt (middag, tårta, mingel osv). Där missade vi lite i beräkningarna, men vi hade tack o lov mineralvatten så att det räckte. 

• Tinzi

Vi slapp undan med endast 2 min regn igår.
    Här kommer lite bilder :)

Enda neg. var lite stress innan vigseln, kallt på f.m och att klänningen veckade ut sig i midjan då och då där vi sytt upp den (se bild 2) Annars en toppendag med mkt skratt, glädje, romantik och slit på kvällen) Man skall verkligen njuta av sin dag! :)

Den går såååå fort...

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!