• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • 1700tal
    Darling Daisy skrev 2011-07-14 16:20:18 följande:
    Sånt är helt knasigt!  Jag vägrar köpa Icas vispgrädde för jag tycker att den smakar otäckt... det kanske inte bara är inbillning alltså.... 

Jag vill gärna göra som du, men tyvärr så räcker inte min tid till. Jag önskar att jag var en sån där duktig eko-mamma som lagar all mat och bakar allt bröd till sin familj... Det jag konsekvent gör är dock: köper bara svenskt kött (kollar alltså ursprungsland på smörgåspålägg, köttbullar, styckat kött osv), ekologisk/kravmärkt mjölk och ekologiska bananer. Sen väljer jag närproducerat när det går och väljer bort grönsaker/frukt om de kommer från andra sidan världen.

Anledningen till mina aktiva val är att jag vill stödja de svenska bönderna!! Jag är själv bondjänta och vet hur tufft det är att få ihop lönsamhet på en djurhållning enligt de svenska (i mitt tycke bra) djurskyddsreglerna. Därför så köper jag inte kött producerat i andra länder där jag inte känner till (eller ännu värre, där jag känner till) djurskyddslagarna.
    Sen är jag medveten om att allt kan jag inte kontrollera, tex om jag äter på restaurang osv...

Men min dröm är i alla fall som din, tror jag, 1700tal. Att kunna vara självförsörjande! Shit, vad coolt det vore!

Det är definitivt inte inbillning, men en eloge åt dina smaklökar som känner det!

Men då har du ju kommit ganska långt på väg ändå. Jag är oxå stenhård på ekomjölk och ekoägg. Storskalig äggproduktion är bland det värsta jag vet, den industrin kan jag bara inte stödja, den är vidrig. Tyvärr är hönan det mest flexibla djuret för extrem djurhållning. För ekovärphöns är det bla lagstadgat om utevistelse i stora rastgårdar och det betalar jag gärna extra för. Och vi är storförbrukare, vi äter 1-2 ägg per pers/dag.

Ja, självförsörjning är verkligen drömmen. Till dess provodlar jag nya grönsaker varje år så jag har så mkt, om än begränsad, erfarenhet av så mkt som möjligt innan vi har ordentligt med mark.

Förresten har jag kommit in på en trädgårdsutbildning till våren, har jag sagt det??? Ett år, heltid... Tungan ute
    bruden skrev 2011-07-14 16:21:16 följande:
    Imorrn kommer mitt efterlängtade gym och sen jävlar ska det tränas Smärt som en gasell hinner jag nog inte till bröllopet men jag ska försöka vara på rätt väg. Jag är laddad till max och inga ursäkter för att slippa gymmet vid jobbet får jag inte heller eftersom det kommer finnas hemma
    Jag har redan blivit av med 5 cm på midjan, 4 cm på stussen och några kilon så här jobbas det på  
    Heja, heja!! Då har vi en till som utrustat sig med lite träningsjävlaranamma!

Visst var det du som inte klarade att springa och sånt (för leder eller nåt?) och skulle komma i form med hemmagymmet? Vad har du får plan då, hur ofta ska du köra?
  • bruden
    1700tal skrev 2011-07-14 16:42:38 följande:
    bruden skrev 2011-07-14 16:21:16 följande:
    Imorrn kommer mitt efterlängtade gym och sen jävlar ska det tränas Smärt som en gasell hinner jag nog inte till bröllopet men jag ska försöka vara på rätt väg. Jag är laddad till max och inga ursäkter för att slippa gymmet vid jobbet får jag inte heller eftersom det kommer finnas hemma
    Jag har redan blivit av med 5 cm på midjan, 4 cm på stussen och några kilon så här jobbas det på  
     Heja, heja!! Då har vi en till som utrustat sig med lite träningsjävlaranamma!

Visst var det du som inte klarade att springa och sånt (för leder eller nåt?) och skulle komma i form med hemmagymmet? Vad har du får plan då, hur ofta ska du köra?
    Men shit vilket minne du har!Förvånad Det är helt korrekt att det är jag som dessvärre inte kan springa pga mitt trasiga knä. Men på gym kan jag vara om jag har maskiner som har typ "gas" i motstånden istället för vikter som läggs på. Svårt at förklara... Men det här hemgymmet är komplett med det mesta och kan användas med upp till 100 olika övningar så vilken ursäkt kommer jag kunna ha nu? Död?
    Jag kommer börja enligt planen jag hade på gymmet och sakta öka för att vara försiktig med knät och ryggen. Men jag har ju redan kört med gummiband varje kväll så jag är ganska bra uppvärmd Jag kör tre gånger i veckan först och utökar nån dag till ifall jag pallar (läs: inte faller död till marken haha)
  • 1700tal
    Red skrev 2011-07-14 16:32:49 följande:
    Om jag skall hålla ett litet försvarstal för just ost så är det i praktiken omöjligt att tillverka lagrad ost utan konserveringsmedel, och alla konserveringsmedel är ju inte skadliga för kroppen. Jobbade på ett mejeri i 7 år på ett eller annat vis och min pappa är ostmästare (skulle här vara någon ifrån samma ort som jag så blev jag plötsligt helt oanonym Obestämd). På DET mejeriet stoppar man inget emuguleringsmedel eller annat konstigt i osten.
    Jo, det har jag oxå räknat ut att det inte går att göra ost utan konserveringsmedel annars skulle ju de alternativen finnas. Skrattande Men märkligt nog har osttillverkning och lagring mååånga fler år på nacken än de år som kemiskt konserveringsmedel har existerats, undrar hur man gjorde då om det är praktiskt omöjligt... Flört (försöker inte va spydig nu, är bara fascinerad över hur matkultur förändras genom tid, måsten blir omöjlighet och vice versa)
    Red skrev 2011-07-14 16:35:20 följande:
    OBS OBS: Inte meningen att starta ett ostkrig Tungan ute
    Haha, nej då, det är jätteintressant att höra lite "insideinfo"! Dessutom ska du (och din pappa) känna yrkesstolthet om mejeriet inte använde sig av andra tillsatser. Det är ju bara att läsa på alla goudaostar i affären för att konstatera att ni isf tillhör den hedersvärda minoriteten... {#emotions_dlg.flower}
  • 1700tal
    bruden skrev 2011-07-14 16:48:43 följande:
    Men shit vilket minne du har!Förvånad Det är helt korrekt att det är jag som dessvärre inte kan springa pga mitt trasiga knä. Men på gym kan jag vara om jag har maskiner som har typ "gas" i motstånden istället för vikter som läggs på. Svårt at förklara... Men det här hemgymmet är komplett med det mesta och kan användas med upp till 100 olika övningar så vilken ursäkt kommer jag kunna ha nu? Död?
    Jag kommer börja enligt planen jag hade på gymmet och sakta öka för att vara försiktig med knät och ryggen. Men jag har ju redan kört med gummiband varje kväll så jag är ganska bra uppvärmd Jag kör tre gånger i veckan först och utökar nån dag till ifall jag pallar (läs: inte faller död till marken haha)
    Oj, det låter som ett avancerat gym! Ska du köra varje dag?
  • 120530
    1700tal skrev 2011-07-14 16:55:04 följande:
    Jo, det har jag oxå räknat ut att det inte går att göra ost utan konserveringsmedel annars skulle ju de alternativen finnas. Skrattande Men märkligt nog har osttillverkning och lagring mååånga fler år på nacken än de år som kemiskt konserveringsmedel har existerats, undrar hur man gjorde då om det är praktiskt omöjligt... Flört (försöker inte va spydig nu, är bara fascinerad över hur matkultur förändras genom tid, måsten blir omöjlighet och vice versa)
    Red skrev 2011-07-14 16:35:20 följande:
    OBS OBS: Inte meningen att starta ett ostkrig Tungan ute
    Haha, nej då, det är jätteintressant att höra lite "insideinfo"! Dessutom ska du (och din pappa) känna yrkesstolthet om mejeriet inte använde sig av andra tillsatser. Det är ju bara att läsa på alla goudaostar i affären för att konstatera att ni isf tillhör den hedersvärda minoriteten... {#emotions_dlg.flower}
    Om man inte har i konserveringsmedel möglar ostarna, men det tyckte man hörde till förr. Det går såklart att tillverka, men det blir omöjligt i längden eftersom ingen köper ostarna Glad Det finns små mejerier i sverige som specialliserar sig på tillverkning old school, men de ostarna ser inte så fräscha ut om man säger så.. Nu är det kanske inte så fräsch med tillsatser heller, då får man helt enkelt  välja.

"Mitt" mejeri är gammalt, äldre än dagens tillsatser. Några av de "tillverkningsmetoderna" de använde förr hade inget livsmedelsverk godkännt idag  Oskyldig

Men det är gott med ost haha!
  • 1700tal
    Red skrev 2011-07-14 17:48:30 följande:
    Om man inte har i konserveringsmedel möglar ostarna, men det tyckte man hörde till förr. Det går såklart att tillverka, men det blir omöjligt i längden eftersom ingen köper ostarna Glad Det finns små mejerier i sverige som specialliserar sig på tillverkning old school, men de ostarna ser inte så fräscha ut om man säger så.. Nu är det kanske inte så fräsch med tillsatser heller, då får man helt enkelt  välja.

"Mitt" mejeri är gammalt, äldre än dagens tillsatser. Några av de "tillverkningsmetoderna" de använde förr hade inget livsmedelsverk godkännt idag  Oskyldig

Men det är gott med ost haha!
    Men då är valet lätt för mig, jag älskar mögelost! Nevars, men osten är bland de få produkter vi har i kylskåpet som har konserveringsmedel i, det är en smäll vi får ta. Under en lång period var ost bannlyst här hemma men vi konverterade tillbaka för det är så gott på knäcke. Skrattande
  • Agape

Intressant med matdisskusionen, försöker tänka på vad jag stoppar i mig och framföralllt vad vi stoppar i barnen! Min stora last är läsk och jag vill inte ens tänka på hur mycket skit som Enr osv man får i sig.... Annars försöker vi köpa ekologiskt och använda bra råvaror. Jobbar och är utbildad inom naturvetenskap/medicinska området och har på så sätt tagit del av information om olika ämnens alla möjliga otrevliga effekter på kroppen och miljön. Fy ibland blir man ju mörkrädd....

Duktiga ni är som tränar på, själv borde jag verkligen ligga i nu de sista veckorna innan bröllopet. har nog inte riktigt fattat hur snart det faktiskt är!

• bruden
    1700tal skrev 2011-07-14 17:04:48 följande:
    Oj, det låter som ett avancerat gym! Ska du köra varje dag?
    Det är ett komplett hemmagym Kör 3 ggr/vecka som jag gjorde på gymmet på stan och sen får vi se
  • 1700tal
    Agape skrev 2011-07-14 18:04:48 följande:
    Intressant med matdisskusionen, försöker tänka på vad jag stoppar i mig och framföralllt vad vi stoppar i barnen! Min stora last är läsk och jag vill inte ens tänka på hur mycket skit som Enr osv man får i sig.... Annars försöker vi köpa ekologiskt och använda bra råvaror. Jobbar och är utbildad inom naturvetenskap/medicinska området och har på så sätt tagit del av information om olika ämnens alla möjliga otrevliga effekter på kroppen och miljön. Fy ibland blir man ju mörkrädd....

Duktiga ni är som tränar på, själv borde jag verkligen ligga i nu de sista veckorna innan bröllopet. har nog inte riktigt fattat hur snart det faktiskt är!
    Mm, det är ju många som är fast i läskträsket... Sambon kan dricka oroväckande mängder om vi har det hemma (vilket vi aldrig har). Vi hade kalas för några helger sen och det blev flera flaskor över och nu har han i princip druckit upp alla! Fattar inte hur eller när... Obestämd Tror han smyger lite för han vet vad jag tycker om läsk...

Ja, visst blir man mörkrädd. Och de värsta är ju att livsmedelsverket godkänner massa kemikalier som forskning visar är farliga. Men de bedömer det som att de inte är tillräckligt farliga i de små doser som är i en produkt. Men problemet är ju att många får i sig tillsatser via i princip all mat de äter (säkert omedvetet många ggr)...
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!