• queenelin

Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?

Ni som har bestämt er för att servera nattamat, hur tänker ni kring detta. När är er vigsel och när börjar middagen?

Vår vigsel börjar 15.00 (borgerlig) så jag kan tänka mig att vi är färdigvigda och har skålat klockan innan fyra. Vi går sen ungefär 50 m till festlokalen. När alla har satt sig är klockan 16.30 (?).
    Om man tänker att middagen (buffé) håller på två timmar så är klockan halv sju. Sedan kommer vi ha en betalbar och musik (troligtvis inte liveband).

Hur länge stannar folk? Och hur långt efter middagen tänker man sig att nattmaten ska fram?

Vore jättebra att få höra hur ni andra tänkt kring tider och vilka tankar ni har kring detta.

Vill avsluta med att säga att jag läste en så bra idé på nattamat idag, kanelbullar med iskall mjölk! Så ska vi köra på nattamat kör vi  nog på detta. Både jag och min M2B älskar kanelbullar!

• Svar på tråden Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?
  • Miceme

Vi hade bestämt oss för att ha natta mat och då korv med bröd, men jag börjar också tvivla på att det behövs.

Jättesvårt! Vår vigsel är också 15:00 och vi räknar också vara färdiga  till ca 16 sedan åker gästerna remmalag till festplatsen och det tar ca 20 minuter.

Jag och min man anländer stax därefter.

Brudskål med lite tilltugg ( ingen aning om hur lång tid det tar) men räknar också då att ta en del foton med diverse nära och kära. Kanske en timma?

Då bör det bli lagom med maten vid 17:30. Maten kanske tar 2 timmar då är klockan 19.
    Dags för mig att byta om sedan är det brudvalsen...eller har man tårtan innan? (jag har aldrig varit på ett bröllop)

Tårtan kanske vid 20:00

Sedan är det som du säger svårt att veta hur länge alla håller igång, Många av våra gäster sover på festplatsen och då är det kanske större chans att det blir sent.

Kanelbulle med mjölk är ju riktigt gott!
    Om det blir nattmat så skulle jag nog säga att 23:30- 00:00 verkar vara en bra tid.
    Jag är också intresserad av hur ni andra ska göra

• Semlorna

Vi hade först tänkt ha korv med bröd som vickning men sen kom vi på att vi ville ha en efterrättsbuffe med frukt, godis, efterrätter, kex och ost istället. Då kan folk småäta det dom vill och samtidigt är det trevligt under minglet tycker jag. Är en sucker för tryfflar och vill gärna kunna gå och äta ett par under kvällen sen. Efterrättsbuffen kommer dukar fram nån timme efter tårtan.

• Miceme
    Semlorna skrev 2011-03-24 17:41:09 följande:
    Vi hade först tänkt ha korv med bröd som vickning men sen kom vi på att vi ville ha en efterrättsbuffe med frukt, godis, efterrätter, kex och ost istället. Då kan folk småäta det dom vill och samtidigt är det trevligt under minglet tycker jag. Är en sucker för tryfflar och vill gärna kunna gå och äta ett par under kvällen sen. Efterrättsbuffen kommer dukar fram nån timme efter tårtan.
    Bra tänkt med både sött och lite mer "matigt" då kan man välja lite om man är hungrig, sugen eller lite av varje.
    =)
  • GeneralElectric

Vi räknar med att vår middag börjar vid 18-tiden och håller på till minst cirka 22/22.30 (kanske långt – men det blir fyra rätter, och vi räknar med många tal). Därefter kaffe/lykttändning/tårta/bar/musik/dans.
    Eftersom musiken måste stängas av klockan 01 tror vi att de flesta kommer att ge upp senast då, även om gästerna i och för sig får stanna hur länge som helst i lokalen. Men vi tänkte att vickning då blir onödigt, eftersom det redan varit rätt mycket mat och inte blir en supersen fest. De som kanske behöver påfyllning i magen i och för sig är de som lovat hjälpa till att städa...
    Vi ska ändå skippa vickningen, för att det blir ännu ett moment och ännu en grej att tänka på. Lite synd, för det finns ju så mycket gott att bjuda på. Vi har en burk med Bullens pilsnerkorv hemma, som vi kanske stoppar in i planeringen i sista stund.
    Skulle det vara något mer lagat skulle jag välja att förbereda Janssons frestelse (som passar in i vårt bröllop) eller pizza-bitar.
    Vill man kosta på sig ordentligt kan man ju via vissa festarrangörer hyra in en varm korv-gubbe med låda på magen, lagom till att gästerna ger sig hem!

• c4trin

Jag tror att man har nattamat på de flesta bröllop (korv med bröd är ju en klassiker) och det ska även vi ha. M2B jobbar på många bröllop och där har nästan alla nattamat vid 12-1 tiden =)

• Millemoj

Vi har italienskt buffé s tänkte att vickningen skulle följa samma tema. Blir nog gott bröd, foccacia eller nåt, starka korvar och salami, goda italienska ostar av olika slag, oliver, prosciutto och nåt grönt... känns lagom, tycker vi!

• Semlorna
    Miceme skrev 2011-03-24 17:46:04 följande:
    Bra tänkt med både sött och lite mer "matigt" då kan man välja lite om man är hungrig, sugen eller lite av varje.
    =)
    Vi tycker det känns bra att folk kan ta något om de är sugna eller hungriga under hela kvällen istället för att vänta till natten. Älskar båda efterrätter så det känns givet  :)
  • IdaPierre

Vi kommer köra på att grilla korv när folk börjar bli lite hungriga..lite mysigt att alla står ute vid grillen :) Tid tycker ja är lite svårt man vet ju inte alls hur länge vi äter. vi ska oxå ha buffé. Den kommer serveras ungefär vid 18 tiden...kan tänka mej vi grillar senare kanske vid 23 om folk är kvar...o de hoppas ja att de är :)

• Chicita

Vi kommer ha buss till och från hotellet (även för de som inte bor där men som inte vill ta bilen från stan och till kyrkan/lokalen). Och den hämtar gästerna 01.30. 
    Vi satte den tiden då det är tillräckligt sent för att de flesta har festat klart, men tillräckligt tidigt för att vi ska ha lite ork för städning efteråt. Då lokalen ska vara i skick att lämna över senast kl 9 morgonen efter. Varesig nån annan ska ha den eller inte...
    (surt, men tja... Fördelarna överväger nackdelarna)

Vi hade inte direkt planerat någon nattamat. Jag brukar ha en viss förmåga att "överdosera" tårta. Så det blir oftast mycket tårta över av nån anledning Oskyldig  så jag tänkte köpa in lite trista papperstallrikar, plastbestick och plastglas/muggar. Så man kan ta lite tårta och kaffebröd på kvällen om man blir sugen på nåt.

Men eventuellt kommer jag beställa nån form av snittar / rullader från kocken på "mitt" hotell.
    Han är jätteduktig på sånt. Så det kan vara skönt att ha något sådant ifall folk blir hungriga också. Man vill ju inte att humöret ska dala pga hunger liksom  

• Gopplan

Vi funderar på att köpa frysta pizzor att slänga in i ugnen och ta fram om vi märker att folk blir hungriga och vill ha annat än bara godsaker. Vår vigsel är 16.30 så allt blir sent, men vi vill inte riskera att folk blir hungriga ändå.

Svar på tråden Nattamat/vIckning - Hur tänker ni?