• Stiina86

Hur kommer er bröllopsfest att se ut?

Hur kommer eran bröllopsfest se ut?
    Har fått för mig att alla har det maffigt och stort på höga slott!

• Svar på tråden Hur kommer er bröllopsfest att se ut?
  • Sebastiána

Vigsel i en medeltida kyrka med fina renoverade kalkmålningar.
    Fest i en rustik lokal i sten med träbjälkar- den är väl från 1600-talet och man förvarade sina vagnar där.
    30-40 gäster
    Buffé och tårta, vin + alkoholfritt alternativ
    Efter middagen fest med fri bar och liveband.

Den känsla vi vill ha på bröllopet är rustik, rejäl, äkta, naturlig. Därför har jag klänning av naturmaterial (siden) och vi har inga plastblommor, tygblommor eller liknande. Vi kommer också att dekorera med vilda blommor (finns en stor äng i närheten)

• Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-03-23 09:03:28 följande:
    på vigsel hade förrättaren fått fel slutsång så han sa en sång som spelades och folk försökte sjunga en annan
    Det där är ju riktigt komiskt - så länge det inte är ens eget bröllop. Hade platsat i Solsidan.
  • Dannis
    Sebastiána skrev 2011-03-23 15:21:37 följande:
    Vigsel i en medeltida kyrka med fina renoverade kalkmålningar.
    Fest i en rustik lokal i sten med träbjälkar- den är väl från 1600-talet och man förvarade sina vagnar där.
    30-40 gäster
    Buffé och tårta, vin + alkoholfritt alternativ
    Efter middagen fest med fri bar och liveband.

Den känsla vi vill ha på bröllopet är rustik, rejäl, äkta, naturlig. Därför har jag klänning av naturmaterial (siden) och vi har inga plastblommor, tygblommor eller liknande. Vi kommer också att dekorera med vilda blommor (finns en stor äng i närheten)

Gillar att ni ska ha vildblommor, det kommer vi också ha en del av, resten av blommorna kommer min blivande svärfar plantera åt oss. Tycker att det känns romantiskt med vilda blommor :)

• Blivande fru Swärdh

För oss blir det borgerlig vigsel den 9 juli (fast med tärnor, bestman, flowergirl och pappa som leder mig till altaret) på gården utanför festlokalen i ett hus byggt på 1700-talet.
    Buffé med svensk och sydamerikansk/spansk mat. (jag är blandras hehe)
    Tårta, kaffe och feeeest! Till festen blir det spotify och en trubadur och min fästmans band. Vi har många musikaliska talanger bland våra vänner så dem som vill uppträda kommer få göra det då det kommer finnas piano och gitarrer på plats.
    Det viktiga för oss är att alla känner sig avslappnade och att det blir en jävla kul fest med våra nära och kära. Blir 70 gäster. Längtar!! Hjärta

• Emelie 87

Maffigt? Absolut.
    När man nu bara gifter sig en gång i livet (svar nej, det finns ingen annan för mig... vi är som Bo och Hope eller Tom och Alice i våra bästa år)...

Vigseln är inbokad i en kyrka i Stockholms innerstad vid 14-tiden den 18 juni. Vi börjar med intåg: först huvudtärna och sedan kommer tärnor med varsin marskalk. Sedan blir det brudöverlämning och själva vigseln börjar. Det hela avslutas med att vi sjunger "All I ask of you". Utanför kyrkan har vi riskastning och gratulationer. Sedan bär det av till en vacker plats i innerstan för fotogratering.

Mottagningen och festen äger rum hos min moster som har ett relativt stort hus, med en trädgård stor nog för 90 personer. Lokalen är dekorerad i blått och vitt i första hand, men andra färger kan också komma upp. Liljekonvaljer är ett stort önskemål. men vid behov kan man beställa iskonvaljer också.

Middagen kommer att bestå av en grekisk buffé, som kommer att levereras av ett cateringföretag som vi har bokat. Maten är inte beställd än men kommer att göras så fort gästlistan är fastställd.

Middagen varvar vi med dans och kul. DJn skippar vi, för det finns ju datorer och spotify, fast vi har redan tillräckligt mycket musik i mp3-format. Det hela ska så klart inledas med första dansen, med "Don't Wanna Miss a Thing" i bakgrunden.

Sedan kommer tårtan och efter den blir det ännu mer dans som håller på resten av kvällen. Till slut blir det övernattning på hotell för oss. :)

En fästis, två barn, oändligt med kärlek
  • Aniara4

Inget slott här heller.

Vigsel hemma i förortskyrkan (men den är fin!).

Sen fest i en enkel men fräsch festlokal med utsikt. Förmodligen inte så mycket mer dekorationer än de festlokalen står för (finare tjock pappersduk+servett, ljus och enkla vaser som vi möjligen ska kosta på matchande blommor till om inte de gör det), fast jag funderar på lite ballonger i taket. Från början tänkte vi trerätters med bordsservering, men nu lutar det mer och mer åt att vi snålar in på personalen och låter folk ta själva. Vi kanske skippar efterrätten också och tar tårtan direkt till till efterrätt istället. Och så kanske vi skippar förrätten och byter ut den mot snittar till brudskålan. Ja, då var det visst ingen trerätters längre! Skrattande

Musik från Spotify.

Och klädkod kavaj. Vi är helt enkelt inte så pretto av oss, så det skulle inte vara "vi" med ett tjusigt herrgårdsbröllop. Jag är glad om jag får på fästmannen en slips! Drömmer

• Pendragon

- Borgerlig vigsel
    Vi gifter oss på en platå på en klippa ovanför havet precis utanför lokalen vi ska vara i. Min pappa är trubadur och kommer att spela "Min älskling" av Evert Taube direkt efter vigseln.

- Mottagning
    Efter vigseln får gästerna gå in i lokalen, dricka välkomstdrink och mingla lite medan mamma (som är fotograf) tar lite bilder på oss. Lokalen är en övergiven restaurang med högt i tak och stora fönster ut mot havet. Hyra för lokalen inklusive el, vatten och allt därtill: 3300 och då får vi ha lokalen från torsdagen till söndagen (Vi gifter oss på lördagen). Kommer att vara dekorerat i blått och vitt, borden kommer att ha vita dukar med blåa löpare och murgröna ovanpå det.

- Middagen
    Kommer att bestå av potatisgratäng och dubbelmarinerad fläskfilé, fräsch sallad, bröd och annat som vi får till personalpris från hotellets catering där jag jobbar. Vi ska ha lite vin och annat från Tyskland, mend et ska inte bli en fyllefest, nej nej..

- Första dansen kommer inte att vara en typisk brudvals, det kommer att vara "Arrival of the birds & Transformation" av The Cinematic Orchestra och sen får gästerna dansa med om dom vill när musiken kommer igång helt.
    Lite senare på kvällen kommer min bror och hans band att spela irländsk folkmusik så att det blir en riktigt härlig stämning..

- Kavajen köpte brudgummen på H&M, byxor och skjorta på Dressmann. Väst och kravatt ska vi hyra.
    Brudklänningen kostade 3100:-, slöjan 150:- på tradera, skorna hittade jag helt nya för 25:- på second hand.
    Hår hjälper min syster mig med, sminkar mig gör jag själv. Brudbuketten binder jag också själv.

- Bröllopsnatten spenderar vi på ett fint hotell i stan med havsutsikt.

Allt detta kommer att kosta ca 25.000 för ca 55 gäster.
    Och jag är mycket nöjd med hur duktiga vi båda är på att hålla ner priserna så mycket som möjligt.. :)

• Pendragon
    Chicita skrev 2011-03-22 22:04:45 följande:
    Vi har ett kyrkligt bröllop först.

Sen är vi i församlingshemmet där vi har ett medeltida gästabud. Ja temat är 1300-talet Solig 
    Vi lägger allt krut på cateringfirman som kommer upp med en "mobil timmerstuga" och lagar till maten över öppen eld.
    Vi kommer ha gycklare och eldshow och förhoppningsvis ett bra  medeltidsband...

Jag syr kläder åt mig, min blivande make, brudnäbbarna och några andra ur bröllopsföljet + serveringspersonalen (mina jobbarkompisar).
    Och jag bakar även tårtan + gör en hel del dekorationer till lokalen.
    Kommer också att få låna en del dekorationer som det verkar av en annan medlem här Skrattande

Tack vare att mamma testamenterar vinsten från sin lägehetsföräljning till mig och min bror i förskott. Så kan vi dra på lite mer än vi tänkt först... Men det blir ingen överdådig bröllopsfest 
    Åh men GUD!
    Ett så underbart bröllop det kommer att bli!! :D
  • Chicita
    Pendragon skrev 2011-03-23 16:58:48 följande:
    Åh men GUD!
    Ett så underbart bröllop det kommer att bli!! :D
    Ja det hoppas vi också Solig
  • Millemoj
    Emelie 87 skrev 2011-03-23 15:58:05 följande:
    Maffigt? Absolut.
    När man nu bara gifter sig en gång i livet (svar nej, det finns ingen annan för mig... vi är som Bo och Hope eller Tom och Alice i våra bästa år)...
    Hahahahhaa, Jag gillar verkligen den liknelsen! Klockrent ju!
Svar på tråden Hur kommer er bröllopsfest att se ut?