• Stiina86

Hur kommer er bröllopsfest att se ut?

Hur kommer eran bröllopsfest se ut?
    Har fått för mig att alla har det maffigt och stort på höga slott!

• Svar på tråden Hur kommer er bröllopsfest att se ut?
  • Jag han

Vigsel i kyrka.
    fest blir på en herrgård som vi får hyra väldigt billigt.
    Buffè. Hade tänkt laga själv, men ser ut att bli lite extra pengar över så vi kan få catering :)
    Vi vill ha lättsam stämning. Fint, men ändå inte "pråligt", för det är liksom inte vi. Min mardröm är att gästerna har tråkigt...
    Har en duo som spelar som min bror fixat till ett superpris, däremellan spotify.
    Det blir en ganska "mittemellanfest" tror jag :)
    Lite budget, lite extra.
    Vi kommer bjuda ca 70 st. 

• förlovadflicka
    Stiina86 skrev 2011-03-22 22:24:45 följande:
    vad tråkigt! Var det små saker eller större saker hände?
    Kan skriva en lista:
    på vigsel hade förrättaren fått fel slutsång så han sa en sång som spelades och folk försökte sjunga en annan  Festen var tänkt som öppet hus dit alla fick komma. Men folk fattade inte att det var en fest utan trodde bara att de skulle komma dit och mingla vilket fick till följd att ingen lyssnade på de som höll tal, gjorde sketcher mm. Och inga sjöng med i allsången... När vi kom dit stod de fortfarande och klippte pappersdukar... Kakbuffén de hade visste de inte vart de skulle ställa, så först ställde de kakorna i ett rum och drickan i ett annat och sedan flyttade de det första bordet så alla gäster fick hålla sig ut vägen. Festhäftena såg ut som en högstadieelevs skolarbete Det fanns nästan inga sittplatser Dekorationerna bestod i levande värmeljus, jättemånga på precis fel ställen och hade jag inte tagit tag i min mammas handväska när hon försökte tränga sig fram till stolen (borden stod jättenära väggen) så hade hon startat brand då hon hade rivit ner en massa ljus som stod i fönsterkarmen.
    Och det var bara några saker... När folk frågade bruden efter hur underbart det var att gifta sig sa hon bara att det var en kul dag... 
  • Oniq

Maffigt -ja ! Slott- i själen ;)

Vigsel i trädgården (om vädret tillåter)
    Sen brudskål på bål (allt från en jättestor skål som det står brud på, då jag missuppfattade det hela med brudskål först)
    Festen kommer att hållas i ladan som står på gården, vi ljussätter med MASSOR av ljusslingor (går fint att låna av alla då det inte är direkt högsäsong på julens ljusslingor då ;)  )
    Tema rollspel (som håller på att spåra ur)
    Klädsel: Sommarfin (bryter så många etikettsregler vi kan)
    Brudparets klädsel: Kinaklänning och hyrd frockcoat
    Svärmor fixar brudbuketten (har en fin trädgård)
    Tyskland-dricka
    Fetaost-basilika paj till förrätt
    Grillbuffé
    Godis & Dessertbuffé (nom.. nom..)

Bjudna: ca 60st
    Budget: ca 20-25 000kr

• MrsT2011
    förlovadflicka skrev 2011-03-23 09:03:28 följande:
    Kan skriva en lista:
    på vigsel hade förrättaren fått fel slutsång så han sa en sång som spelades och folk försökte sjunga en annan  Festen var tänkt som öppet hus dit alla fick komma. Men folk fattade inte att det var en fest utan trodde bara att de skulle komma dit och mingla vilket fick till följd att ingen lyssnade på de som höll tal, gjorde sketcher mm. Och inga sjöng med i allsången... När vi kom dit stod de fortfarande och klippte pappersdukar... Kakbuffén de hade visste de inte vart de skulle ställa, så först ställde de kakorna i ett rum och drickan i ett annat och sedan flyttade de det första bordet så alla gäster fick hålla sig ut vägen. Festhäftena såg ut som en högstadieelevs skolarbete Det fanns nästan inga sittplatser Dekorationerna bestod i levande värmeljus, jättemånga på precis fel ställen och hade jag inte tagit tag i min mammas handväska när hon försökte tränga sig fram till stolen (borden stod jättenära väggen) så hade hon startat brand då hon hade rivit ner en massa ljus som stod i fönsterkarmen.
    Och det var bara några saker... När folk frågade bruden efter hur underbart det var att gifta sig sa hon bara att det var en kul dag... 
    Åh herregud vad ostrukturerat, jag hade smällt av både som brud och som gäst! Mitt motto med planeringen är "lämna inget åt slumpen": Klart att det kan gå snett ändå med ösregn, fotograf som blir sjuk, förvirrad präst, punka på bilen etc etc, men det ska banne mig inte gå åt skogen på grund av dålig planering! =)
  • midsommardagen 2011

Vi gifter oss inte på något slott, och hade från början tänkt os att bröllopet skulle vara litet, enkelt och intimt. men så blev det inte tillslut, det kändes inte "vi" på något sätt. Jag hoppas att min bröllopsdag blir lika spontan och härlig som jag tänker mig den, en blandning mellan pampigt och avslappnat:

Kyrkbröllop i en otroligt vacker men egentligen alldeles för stor kyrka (enda kyrkan i stan som kunde tänka sig att viga oss på midsommardagen. Crazy)  promenad över till Malmö Opera - fantastisk lokal.  Gästerna får mingla och leka någon lek (tipspromenad kanske?) medan vi tar bilder Brudskål på Operans terrass Serverad förrätt, men buffé till huvudrätt. fri bar Helsingborgs big band börjar spela brudvalsen vid 21.00, spelar sen swing, jazz, sinatra tills sena natten.
    Det blir inget budgetbröllop, men vi skuldsätter oss inte heller.  Vi valde att ha buffé av två anledningar: dels för att dra ner på kostnaden och ha råd med fri bar, dels för att det ska bidra till en avslappnad känsla. 

• Millemoj

Vi gifter oss borgligt vid Haväng på Österlen framför familj, närmaste släkt och vänner (ca 30). Efter vigseln beger vi oss till min sambos familjs hus/ägor där det sätts upp ett stort partytält som vi hyrt.

Brudskålen tar vi först alkoholfri vid Haväng sedan en gång till med champagne/mousserande vid huset. Sedan äter vi en riktigt lyxig och god italiensk buffé, som tillreds av min systers man som är kock ( och italienare).

Sedan tårta och dans (musik från Spotify - vill ha min musiksmak på bröllopsfesten, därför ingen DJ).

Budget ligger väl på ca. 50.000 - förhoppningsvis något mindreGlad

• tweety

Hejsan!

Kommer gifta mig i kyrkan 14Juli 2012 kl 15:00 efter det blir det gratulationer på kyrktrappan

Efter det åker alla till festlokalen som är brevid ett litet torp typ 5 min gåavstånd från en sjö och feestlokalen är en ombyggd gammal lada med landetkänsla över det hela.

Kommer bjuda på skaldjursbuffe till middag med förrät av franskt slag foie gras och ost efter middagen sedan blir det efterrrätt som vi gjort själva kakor bullar kladdkaka, ev någon tårta. Ej riktig beställd bröllopstårta.

Kommer ha det mer som en middag och ej uppstyltat med honörsbord kommer ha de närmaste vännerna runt oss  och familjen på kanterna. ( Våra familjer pratar ej samma språk och känner ej varandra)

Har en budget på ca 25000 då är allt inkluderat, lokal, mat kläder ringar inbjudingskort mm. 

• Vire

Vi kommer att ha både vigsel och fest hemma i vår trädgård. Maten fixar vi själva förutom köttet som blir helgrillat vildsvin. Till vår hjälp har vi 2 tonårskillar som ska se till att buffébordet inte står tomt, samt ta undan disken.
    Musiken blir från spotify, så nu måste jag sitta o göra några spellistor ;)
    Så vårt bröllop blir verkligen inte en slottsvariant utan mer som en vanlig fest som vi spetsat till Glad

• Dannis

Vi gifter oss kyrkligt vid 15:00, efter det blir det fest på en byggdegård som ligger i närheten. Det är på landet så det blir några km ändå.
    Vi kommer bli ca 50 pers. Vi kommer bjuda på buffé som jag lagar själv tillsammans med familjerna, temat på buffén är svensk sensommar. Vi kommer bjuda på tårtan som dessert. Efter detta ställer vi upp en godisbuffé.
    Till maten får man välja mellan öl, vin, cider eller alkoholfritt och vi tänkte att det får duga som festdricka efter också. (Funderade på bar, men den enda jag vet som kan blanda drinkar är jag själv och jag vill inte så i baren :P ) Min yngsta syster (16 år) som också är tärna kommer tillsammans med några av sina kompisar hjälpa till med servering och sånt.
    Jag vill ha en avslappnad känsla på festen, eftersom att våra familjer och vänner inte känner varandra så vill jag sattsa på sånt som uppmuntrar dem att ändå prata med varandra.
    Det blir lite av ett budget bröllop, men sen så är jag mammaledig och sambon pluggar. Jag är nöjd ändå, känner att jag får allt jag drömt om :)

• MondayMorning

Vi gifter oss i ett kapell kl 14 på en mc träff/festival sen efteråt blir de skål och fika i partytält på campingen..sen kommer folk få ha lite fritid, en del äldre kommer åka hem då för att sen samlas vi som är kvar ca 40 personer och har grillfest på kvällen =0)

Väldigt enkelt bröllop, kan inte påstå att jag är speciellt kontrollerande över bröllopet...jag känner mina gäster och vet att dom kommer sätta fart på tillvaron på festen...och de som händer händer, ta en till sup så blir de bra =0P 

Svar på tråden Hur kommer er bröllopsfest att se ut?