• Perfekta

    Fler som inte har en budget?

    Mina vänner har varit otroligt rara och stått ut med mig länge nog nu,
    så en bekant tipsade mig om bröllopstorget..
    Verkar vara ganska många här som har lite mindre budget,
    vilket jag verkligen beundrar, förstår verkligen inte Hur ni lyckas..!
    Alltså, jag skulle vilja komma i kontakt med fler som
    kanske inte har något tak alls, eller i alla fall en generös takhöjd,
    finns det några prinsessor här inne?

  • Svar på tråden Fler som inte har en budget?
  • Liina86

    Vårt bröllop inkl resan går på ca 240 000 så det är väl att betrakta som ganska mycket för de flesta. Vi är heller inte högavlönade men ganska bra på att spara pengar ändå. Alla prioriterar ju olika och för oss är det viktigt med en riktigt rolig bröllopsfest. Vi prioriterar lokal, mat och band. Däremot har vi inte lagt så mycket pengar på ringar och fotograf vilket de flesta verkar tycka är konstigt eftersom det är dessa saker man har kvar efter själva bröllopsdagen. Vi har dock valt både en bra fotograf och ringar vi älskar men det råkar bara vara så att de inte är de dyraste. Gällande kläderna ligger vi nog på någon mellannivå.

  • Liina86
    Perfekta skrev 2011-03-28 13:34:21 följande:
    Härligt med en sådan fin uppslutning i denna tråd!
    Som någon uttrcykt sig så kan det vara skönt att tala lite med folk i samma situation då det lätt kanske kan uppfattas provocerande när jag pratar prislappar på min ring och huruvida vi ska flyga hit våra 4 sommelierer 1 eller 2 dagar innan bröllopet.. Fantastiskt kul att det finns utrymme för detta här på sidan!

    Sähär långt har vi kommit i planeringen;

    Lokal och boende bokat och betalt, vi hyr ett privatägt slott och våra gäster kommer att övernatta på godset.
    Mat och dryck- provsmakat 3 menyer men är inte helt överens dags dato.
    Klänning sys upp av designern själv, ska inom ett par veckor besöka honom för en första provning.
    Wow! Låter verkligen som ett storstilat bröllop som får även vårt att se blygsamt ut =) 
  • 120530

    Vi har en budget på ca. 110 000 och skall ha ett litet bröllop med 30 gäster. Många tycker att det är en hög budget för ett så litet bröllop. Då ingår allt förutom förlovningsringarna då vi hade köpt den innan vi började planera. Bröllopsresan på 35 000 är inräknad vilket egentligen inte känns helt rätt, vi hade velat åka på en längre resa till vintern vare sig vi gift oss eller ej. Min vigselring kommer att kosta 12 000 och den är också medräknad, vilket inte heller känns helt rätt då den är för livet. Så budgeten för själva bröllopet blir ca 65 000.

    Det vi prioriterat mest är lokalen och maten, vi ska bjuda på femrätters med noga utvalda viner till. Lokalen är en underbart fin restaurang på landet där de är vana att arrangera bröllop. De sköter mat, servering, dukning, bar mm och vi slipper ha hand om så mycket vilket känns lyxigt för oss. Det vi prioriterat minst är musiken, en kompis kommer hjälpa oss sätta samman en spellista på spotify och vi ska använda vårt eget högtalarsystem. Det är egentligen inte för att spara pengar utan för att vi tycker det funkar bättre på den festen vi tänkt oss. Det vore ju kostigt på ett bröllop med 30 gäster om man hade ett jätteband :)

  • snartfru
    Perfekta skrev 2011-03-28 13:34:21 följande:
    Härligt med en sådan fin uppslutning i denna tråd!
    Som någon uttrcykt sig så kan det vara skönt att tala lite med folk i samma situation då det lätt kanske kan uppfattas provocerande när jag pratar prislappar på min ring och huruvida vi ska flyga hit våra 4 sommelierer 1 eller 2 dagar innan bröllopet.. Fantastiskt kul att det finns utrymme för detta här på sidan!

    Sähär långt har vi kommit i planeringen;

    Lokal och boende bokat och betalt, vi hyr ett privatägt slott och våra gäster kommer att övernatta på godset.
    Mat och dryck- provsmakat 3 menyer men är inte helt överens dags dato.
    Klänning sys upp av designern själv, ska inom ett par veckor besöka honom för en första provning.
    Vilket slott är det ni ska vara på? Vi har letat efter rätt slott i en evighet nu. Högst upp på listan står Tjolöholms slott, men är långt ifrån helt nöjda med dem.
  • Perfekta

    snartfru!

    Eftersom det är ett privatägt slott, en nära vän till familjen och vi ordnar med all personal och arbeten kring det hela så vill jag inte skriva det här.
    Men vilket län letar ni i?
    Kanske har några tips, en nära vän är nämligen i samma situation och letar lokaler för fullt just nu!

  • snartfru
    Perfekta skrev 2011-03-28 14:09:04 följande:
    snartfru!

    Eftersom det är ett privatägt slott, en nära vän till familjen och vi ordnar med all personal och arbeten kring det hela så vill jag inte skriva det här.
    Men vilket län letar ni i?
    Kanske har några tips, en nära vän är nämligen i samma situation och letar lokaler för fullt just nu!

    Vi letar i hela Sverige, så länge det är rätt lokal spelar det ingen roll vart den ligger.
    Vi söker en lyxig stil, ska vara överväldigande och framför allt ljust. Men alla ställen verkar ha stora nackdelar.

  • Perfekta
    snartfru skrev 2011-03-28 14:18:07 följande:

    Vi letar i hela Sverige, så länge det är rätt lokal spelar det ingen roll vart den ligger.
    Vi söker en lyxig stil, ska vara överväldigande och framför allt ljust. Men alla ställen verkar ha stora nackdelar.


    Ja, man vlil ju att den stora dagen ska vara helt perfekt och allt man önskar sig,
    vad är viktigt för er, vilka nackdelar är det som gjort att ni valt bort era tidigare alternativ?
    Min väninna verkar vara nära ett avgörande beslut nu, och de fastnade för Uppsala slott.
  • snartfru

    Jag är väldigt kräsen, Tjolöholms slott har nackdelen att det är för mycket mörkt trä i matsalen, samt att det inte finns en flygel och vi får inte använda fyverkerier där. Fördelarna är att man får bo på (vid) slottet och att det finns övernattningsmöjligheter till alla gäster. Samt att man även får viga sig utan att behöva resa från kyrka till lokal. Och att de har häst och vagn kändes viktigt också.

    Thorskogs slott föll på att de ville framstå som så mycket mer än de kunde erbjuda, personal bar en oerhört ful klädsel och den röda mattan var fläckig och av dålig kvalitet.

    Vi har hittat en hel del trevliga slott i Skåne men inget som erbjöd övernattning. Att ha hav eller sjö precis jämte känns väldigt viktigt, men det perfekta slottet skulle kunna funka även utan vatten.

  • Perfekta

    Man ska vara kräsen! ;)
    man kan inte fixa till matsalen med vita tyger eller så?
    Tråkigt att det bara ska falla på det och fyrverkerier om det i övrigt är så pass bra..
    Min familj hyrde Sundbyholms slott vid ett födelsedagsfirande, och det är ljust och fint,
    kanske inte så pampigt, men har du kikat på det?

  • snartfru
    Perfekta skrev 2011-03-28 15:32:55 följande:
    Man ska vara kräsen! ;)
    man kan inte fixa till matsalen med vita tyger eller så?
    Tråkigt att det bara ska falla på det och fyrverkerier om det i övrigt är så pass bra..
    Min familj hyrde Sundbyholms slott vid ett födelsedagsfirande, och det är ljust och fint,
    kanske inte så pampigt, men har du kikat på det?
    Tog en titt på det nu. Och det var lite blygsamt men verkade ha all potential att bli pampigt om man dekorerar det rätt.
    Ska ta kontakt med dem och se vad de har att erbjuda. Tack för hjälpen!
  • Wintercandles
    Liina86 skrev 2011-03-28 13:42:20 följande:
    Vårt bröllop inkl resan går på ca 240 000 så det är väl att betrakta som ganska mycket för de flesta. Vi är heller inte högavlönade men ganska bra på att spara pengar ändå. Alla prioriterar ju olika och för oss är det viktigt med en riktigt rolig bröllopsfest. Vi prioriterar lokal, mat och band. Däremot har vi inte lagt så mycket pengar på ringar och fotograf vilket de flesta verkar tycka är konstigt eftersom det är dessa saker man har kvar efter själva bröllopsdagen. Vi har dock valt både en bra fotograf och ringar vi älskar men det råkar bara vara så att de inte är de dyraste. Gällande kläderna ligger vi nog på någon mellannivå.
    Vår budget ligger där er ligger. Vi hade väl inte tänkt oss vad bröllopet skulle kosta från början, det har tickat på efter hand. Har helt enkelt sparat långt innan.
    Musiker & fotograf blev två stora kostnader eftersom vi vill ha med dessa två under hela dagen. Kändes viktigt med underhållningen & sedan att bilderna blir bra & förevigade på ett fint sätt. Men sen är det många småsaker som har blivit billiga, saker som inte betyder lika för oss. Som går att få billigare.
    Helhetskänslan är viktigast för mig att det ska vara en röd tråd genom allt & inte tappa på något. Vill få ett minne för livet att dela :)
  • Liina86
    Wintercandles skrev 2011-03-29 00:14:26 följande:
    Vår budget ligger där er ligger. Vi hade väl inte tänkt oss vad bröllopet skulle kosta från början, det har tickat på efter hand. Har helt enkelt sparat långt innan.
    Musiker & fotograf blev två stora kostnader eftersom vi vill ha med dessa två under hela dagen. Kändes viktigt med underhållningen & sedan att bilderna blir bra & förevigade på ett fint sätt. Men sen är det många småsaker som har blivit billiga, saker som inte betyder lika för oss. Som går att få billigare.
    Helhetskänslan är viktigast för mig att det ska vara en röd tråd genom allt & inte tappa på något. Vill få ett minne för livet att dela :)
    Så känner jag också, det absolut viktigaste med vårt bröllop är att det blir roligt och att vi och alla gäster kommer ihåg det med glädje.

    Mina föräldrar gifte sig 1978 och hade ett betydligt billligare bröllop men den festen pratas det fortfarande om bland de som var där. Det är något jag strävar efter =)
  • Liina86
    snartfru skrev 2011-03-28 15:35:53 följande:
    Tog en titt på det nu. Och det var lite blygsamt men verkade ha all potential att bli pampigt om man dekorerar det rätt.
    Ska ta kontakt med dem och se vad de har att erbjuda. Tack för hjälpen!
    Jag har varit ett flertal gånger på Sundbyholm och det kan göras pampigt och har en underbar trädgård =)
  • sandis1977
    snartfru skrev 2011-03-28 14:49:43 följande:
    Vi har hittat en hel del trevliga slott i Skåne men inget som erbjöd övernattning. Att ha hav eller sjö precis jämte känns väldigt viktigt, men det perfekta slottet skulle kunna funka även utan vatten.
    Häckeberga Slott erbjuder väl övernattning? Man hyr hela slottet ju.
  • Invincible

    För mig innebär dock "ingen budget" inte att vi kan gå helt crazy och lägga 600 000 på ett bröllop bara för att vi har lust. För mig betyder det att vi tar ett beslut inför varje post vad det är värt för oss. Det kan vara en ring för max 20 000 eller 5 000 eller 100 000 beroende på ekonomi. För oss var det 20 000. Att fotografen kostar 16 000 fick vi anpassa oss till när det var honom vi ville ha. Att lokalen kostar 12 000 att hyra och att vi räknar med dricka och mat för 60 000 är ytterligare beslut som vuxit fram.

    Men jag vill gärna spendera så lite som möjligt... Och samtidigt få så mkt som möjligt för de pengarna.


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • CiaLia

    hej hopp! 
    för oss ligger budgeten på 80 000 på 70 pers så det är inget lyx utan kanske nåt mitt i mellan. Men vill bara berätta att jag var på 2 bröllop förra sommaren.

    Den ena var supervackert i Sthlm, fest på Stallmästargården m lyxig mat, dryck, bra liveband osv. Allt var väldigt fint och så men kändes inte så personligt och festen kändes dessutom stel. Det andra var på landet i en lada, väldigt enkelt med buffé och livemusik av amatörer. Det andra bröllopet, dvs det billigare var så sjukt mycke roligare och mer minnesvärt än det dyra, för 200 000 spänn. Inget av paren som gifte sig stog mig särskilt nära men vad man har för gäster är viktigt märkte jag. Hur som hellst, ville bara tillägga det inte är lyxen och hur fint allt är som gör att bröllopet blir minnesvärt. Tänk personligt och charmigt

  • Korallbruden

    Bro Hof slott är kul både när det gäller känsla samt mat. Hyr in bussar eller taxis till gästerna och lägg dem på två närliggande konferans anläggningar eller kör dem till ett fin hotell i innerstan . Lilla fantastiska Låssa kyrka finns ca 5 minuter bort. Gifte oss där och tittade på Bro hof som festalternativ. Lycka till

  • Skumboll

    Vi hade en budget från början, men det höll inte länge! Allt eftersom har vi valt att gå mer på känsla än på pengar. Vi väljer inga budgetalternativ bara för att vi ska spara in, vi lägger de pengar som behövs för att vi ska få det vi vill ha helt enkelt. 
    Jag håller fortfarande koll på pengarna, men har insett att det är lönlöst att sätta något tak.

  • Sommarbrud

    Vår budget gick sådär redan när vi bokade vårt ställe. 130 tkr för mat o boende för 40 personer. Så nu väljer vi det som känns rätt och tänker att vi förhoppningsvis bara gifter oss en gång. Det drar ju iväg med fotograf, band, bar, ringar och resa.
    Vi var tex helt säkra på att vi inte skulle ha ngn fotograf men nu har vi det, så såna utgifter tillkommer ju att man ändrar i planerna.

Svar på tråden Fler som inte har en budget?