• Å och D
    Äldre 9 Mar 10:46
    23773 visningar
    43 svar
    43
    23773

    Hur mycket deltar blivande maken i förberedelser?

    Min sambo är liiiite för glad för att vänta på att jag "gör". Förvisso inte olikt honom, jag har mer fart och energi än han och får saker ur händerna snabbare men det är frustrerande när han inte tar för sig själv. Vi har båda karriärsjobb men konstigt nog ska min tid räcka till mer än hans....

    Hur funkar det för er? Delar ni lika på "jobbet"?

  • Svar på tråden Hur mycket deltar blivande maken i förberedelser?
  • Pinkgr­ape
    Äldre 9 Mar 15:42
    #11

    Vi delar inte alls lika, men för oss är det helt okej. Han sa klart och tydligt redan från början att han inte är intresserad av förberedelserna. Han har valt ut sin ring, han kommer att välja ut sin kostym, hjälpa till med gästlistan och han kommer följa med till kyrkan. Jag är nöjd med det :) Sedan händer det väl att han ger sin synpunkt på saker och ting jag frågar om, som tex vart middagen ska vara och vad han vill äta.

    Jag har dock det största ansvaret, men vi båda vill ha det så :) Nu har ju inte vi ett stort, dyrt, pampigt bröllop och en hel massa förberedelser och pyssel som ska göras. Då hade jag kanske velat ha lite mer stöttning av honom.

  • Äldre 9 Mar 17:38
    #12

    Jag skulle aldrig acceptera att göra betydligt mer än min man (men jag säger inte att det är rätt för alla.) För mig är det viktigt att ett bröllop speglar bådas åsikter. Även om han fördomligen skulle gå med på de förslag jag lägger fram är det en annan sak att komma med initiativ. Dessutom ser jag de här som något vi gör tillsammans, en spännande fas i förhållandet där vi får utmana varandra. Sedan är det ju också lämpligt om arbetsbördan totalt är ganska jämn så man har lika mycket energi att lägga på att ta hand om sig själv, sitt jobb och resten av sitt liv.

    Däremot gör vi inte samma saker. Jag tycker musik är tråkigt, det är hans hobby. Han tycker inte om choklad, jag vill ha praliner på borden. Men det skulle inte kännas som "vår" sak utan mer "mitt" projekt om skulle vara en ojämn arbetsbelastning.

  • Freaki­e
    Äldre 9 Mar 18:51
    #13

    För vår del är det nog mest jag som kollar upp olika alternativt men sambon är med och fattar nästan alla besluten. Sen är det lite olika beroende på vad det gäller, det finns ju en massa saker som han inte bryr sig vidare mycket, till exempel vilka skor som jag ska ha på mig

    Jag lägger nog mest tid på planeringen, eftersom jag tycker det är roligast

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 9 Mar 19:38
    #14
    darkHorse skrev 2011-03-09 17:38:57 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera att göra betydligt mer än min man (men jag säger inte att det är rätt för alla.) För mig är det viktigt att ett bröllop speglar bådas åsikter. Även om han fördomligen skulle gå med på de förslag jag lägger fram är det en annan sak att komma med initiativ. Dessutom ser jag de här som något vi gör tillsammans, en spännande fas i förhållandet där vi får utmana varandra. Sedan är det ju också lämpligt om arbetsbördan totalt är ganska jämn så man har lika mycket energi att lägga på att ta hand om sig själv, sitt jobb och resten av sitt liv.

    Däremot gör vi inte samma saker. Jag tycker musik är tråkigt, det är hans hobby. Han tycker inte om choklad, jag vill ha praliner på borden. Men det skulle inte kännas som "vår" sak utan mer "mitt" projekt om skulle vara en ojämn arbetsbelastning.
    *Gilla*
  • Winter­candle­s
    Äldre 9 Mar 19:40
    #15
    darkHorse skrev 2011-03-09 17:38:57 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera att göra betydligt mer än min man (men jag säger inte att det är rätt för alla.) För mig är det viktigt att ett bröllop speglar bådas åsikter. Även om han fördomligen skulle gå med på de förslag jag lägger fram är det en annan sak att komma med initiativ. Dessutom ser jag de här som något vi gör tillsammans, en spännande fas i förhållandet där vi får utmana varandra. Sedan är det ju också lämpligt om arbetsbördan totalt är ganska jämn så man har lika mycket energi att lägga på att ta hand om sig själv, sitt jobb och resten av sitt liv.

    Däremot gör vi inte samma saker. Jag tycker musik är tråkigt, det är hans hobby. Han tycker inte om choklad, jag vill ha praliner på borden. Men det skulle inte kännas som "vår" sak utan mer "mitt" projekt om skulle vara en ojämn arbetsbelastning.
    Håller absolut med i det du säger om att det här är något som vi gör tillsammans & att det är en spännande fas i vårt förhållandet. Jag vill planera vårt bröllop ihop & så känner min kille med. Det krävs en del planerande, tid & tanke för allt så gå ihop, då vill jag inte göra det helt ensam.
    Vi är ju två som gifter oss :)
  • Piiiip
    Äldre 9 Mar 20:57
    #16

    Jag dras med en tidsoptimist utan dess like, så skulle jag vänta på att han satte fart skulle jag få vänta till veckan innan. Tur att det inte är midsommarfest med 35 gäster, för då skulle han tycka att vi skulle börja städa samma dag...

    Jag älskar min karl, men han har ingen koll på planering, förberedelser och först och sist TID!!

    Jag å andra sidan vill ha saker gjord i god tid... anar ni en konflikt? =) Genom år av nötning på varandra har vi börjat vänja oss och acceptera varandras sidor. Det finns ju fördelar och nackdelar med båda.

    Jag var helt klart först på banan och hela bröllopet är i princip planerat, med min sambo som ja eller nej sägare vid olika beslut. Jag har gjort största delen i att plocka fram förslag, ta in fakturor hitta bilder på nätet etc. Å andra sidan var han helt med och drog upp tema, storlek, budget, färger, datum. där var vi med lika mycket, det var efter det som jag var mer fri.

    Nu när vi är i fasen att handla, pyssla, ringa och boka så gör jag lite mer. Men delegerar också ut uppgifter till honom. "Kan du ringa och boka provätning av menyn?" Han är också mer delaktig, men har ännu ingen förståelse för att det är bråttom med saker som inbjudningskort, beställa hem kläder så de kommer hem i tid etc. Ska man skratta eller gråta?

  • annick­a
    Äldre 10 Mar 10:38
    #17

    Vi är båda två lika inne i och lika delaktiga i planeringen. Det kan nog vara så att han gör något lite mer än jag, men rätt så jämnt skulle jag säga att det är. Vi tycker, rent ut sagt, att det är skitkul att planera - båda två :) Jag älskar att vi båda är så delaktiga och att vi båda uppskattar planeringen och förberedelserna så mycket.

  • Cammee
    Äldre 10 Mar 11:12
    #18

    Min sambo tycker att jag bestämmer för mycket. Ibland händer det att jag och mamma kommer på något vi vill göra, sen får min pojkvän reda på det långt efter och då blir han besviken. haha. Men samtidigt så tar han inga gena intiativ och ger bara åsikter när jag undrar om vi ska ha "den eller den saken".  Vissa killar gillar inte det här med planering och att leta upp saker och ta tag i dom. Sen brukar man ju säga att det är "brudens bröllop", hon tycker att det är lite mer spännande än mannen oftast (Inte i alla fall då), Min samvo hade nöjt sig med rådhuset och inget fest, så eftersom jag fick som jag ville ha det så får jag ju acceptera att jag får ta tag i lite mer.

  • Humlan­66
    Äldre 10 Mar 11:22
    #19

    Jag hade väl önskat att jag fick bestämma lite mera själv ( hoppas han inte ser det här nu då ) så vi blev klara nån gång *skratt*. Men han ska vara med och peta i precis ALLT och skulle jag ta ett beslut själv så tycker han att jag "kört över" honom.. suck
    Så va glada ni tjejer som får planera och dona själva ;-9

  • Cammee
    Äldre 10 Mar 11:58
    #20
    Humlan66 skrev 2011-03-10 11:22:24 följande:
    Jag hade väl önskat att jag fick bestämma lite mera själv ( hoppas han inte ser det här nu då ) så vi blev klara nån gång *skratt*. Men han ska vara med och peta i precis ALLT och skulle jag ta ett beslut själv så tycker han att jag "kört över" honom.. suck
    Så va glada ni tjejer som får planera och dona själva ;-9
    haha, ja jag uppskattar att få bestämma själv. Självklart är han med och bestämmer det viktigaste, men allt smått är jag glad att han inte är med på. Tänk om han skulle fixa dukningen. Då hade han lagt en servett på tallriken och glömt skriva placeringskort. Så det hade blivit en ganska tråkig dukning då. Men jag vet att han inte är glad för att pyssla och inte heller för att ringa runt, så då ska han inte göra det heller. Och jag jobbar bara 75% och jobbar mycket kväll så när jag har tagit min sköna sovmorgon så har jag ju gott om tid att fixa saker. :P
Svar på tråden Hur mycket deltar blivande maken i förberedelser?