• Lilique

Hjälp med svartsjuka! (Vääldigt långt)

Så, killen och jag har varit tillsammans i snart 1,5 år och under hela den här tiden har han smsat konstant med ett on-again-off-again ex. Historien lyder:

I början irriterade jag mig något fruktansvärt på att han smsade med henne dagarna i ända, men jag sa ingenting för de var ju "bara vänner" numer, så lite tålmodig får jag väl vara. Jag ville ju självklart lita på honom. När ett halvår passerat smsar han fortfarande lika mycket med henne ochjag gjorde något väldigt dumt som jag skäms för och ångrar. Jag läste hans sms. Vad jag fick läsa gjorde mig starkt illamående. De pratar om gamla minnen i form av hur de kände för varandra, hur de saknar varandra, hur de inte skulle kunna motstå varandra om den andra försökte med några närmanden. Men så lägger de in ett klassiskt "men det vore ju dumt för du har flickvän/pojkvän nu hehe". Men sen fortsätter de lik förbannat.

Jag ville verkligen inte läsa mer, både för att jag mådde dåligt över att ha gjort det, och över vad jag läste. Jag pratade helt enkelt med honom, utan att bekänna min synd, och sa att jag har svårt att acceptera att han smsar med "F", som vi kan kalla henne, så mycket som han gör. Självklart får de fortsätta prata, men han kanske kunde dra ner på det liiitegrann? Jo, det kunde han tänka sig. Och så höll det i sig, i en månad ungefär och sen var de back on track.

Under tidens gång har jag flera gånger försökt att prata med honom om att jag har svårt för henne (även för henne som person då jag vet att hon talar illa om mig och kanske för att hon flirtar med min kille?) och att jag inte uppskattar att han ger henne så otroligt mycket uppmärksamhet. Sist frågade jag honom när han pratat med henne sist och fick svaret "inte på flera månader".  Eeep, wrong answer. Jag vet att de pratat hela tiden, senast samma dag jag frågade. Ni vet, ser en glimt av inkorgen när han smsar med någon annan etc.

Jag gick ut i hallen en kväll för att hämta mobilen till honom när den tog emot ett sms (de visas direkt) i vilket hon frågade när de skulle träffas och var. Problemet med det var bara att han skulle på fest "med grabbarna" och jag fick inte följa med just för att det bara skulle vara grabbarna där. Oh really? Jag har förstått att han inte berättar detta för mig då han tror (vet) att jag kommer överreagera.

Poängterar:
    Jag tror inte alls att han är otrogen. Jag tycker bara att de har ett ohälsosamt (för mig..) nära förhållande och det verkar vara oavslutat. Jag har problem med att hantera detta då jag är i grunden är en svartsjuk person. Jag vill lita helt och fullt på honom och därför säger jag aldrig att han inte får träffa någon eller bråkar om det utan uttrycker bara lugnt och sansat om jag har svårt för någonting (textbook alltså).

Problemet: Problemet har nog framgått ganska tydligt. Jag är svartsjuk. Jag anser att jag har rätt att vara det med tanke på deras förhållande, men jag vill inte dra för höga växlar på någonting som jag tolkar subjektivt. Men hur "lär man sig" att sluta vara svartsjuk? Jag har alltid lidit av det och kan inte sluta. Det tär på mig och jag vill inte att det ska lägga sig som en käpp i hjulet för vårt förhållande. Han är nämligen inte alls svartsjuk och jag förstår att han inte kan riktigt förstå hur det känns för mig.

Är det någon som har något råd?

(Tack för att Du tog dig tid att läsa!)

• Svar på tråden Hjälp med svartsjuka! (Vääldigt långt)
  • hysch

Det verkar som att du inte vill inse hur fel han faktiskt gör. Jag skulle som sagt aldrig gå med på det där. Bårde jag och min sambo hade en del märkliga relationer med in i vår, men efter typ ett halvår hade man gjort sig av med dem för sin partners skull (och sin egen! Vill man verkligen satsa på något så ger det sig automatiskt!), eller varit så pass tydlig mot de "ex" man ville ha kvar i sitt liv om vad som gällde, tydligt. Det där är inte oki, och svartsjuk eller inte så ska du inte ta det.

• hysch
    prinsessanogrodan skrev 2011-02-28 12:03:38 följande: 
    Jag anser att du mycket väl kan be honom välja mellan er, dels därför att HAN beter sig respektlöst mot dig men det gör även HON. OM det nu bara är VÄNNER...ptja då borde HON respektera hans relation med dig och vara intresserad av att din och killens relation är bra, men det är hon inte. En riktigt vän (som inte är ute efter att stjäla killen) borde vara uppriktigt intresserad av att killen ska må bra och vara lycklig i sin relation med dig, men så är det inte med den där tjejen....
  • Debe

Man ska aldrig tänka så där, att det BARA är en sak. Det ska inte vara nån grej alls! Jag tror vi alla har haft såna förhållanden där allt varit bra MEN... De ändrar sig aldrig, tro mig. Du förtjänar det bästa, speciellt nån som du kan vara självsäker och trygg med.

• hysch

Men, skulle ju skriva en kommentar till citatet också :) Jättebra poäng! Riktiga vänner visar ens partner mer respekt än så!

• emzerus83

Jag tror att du behöver prata med honom på RIKTIGT, tom erkänna att du sett hans sms o säga att det var otroligt dumt gjort men att du verklugen kände på dig att nåt inte stämde o även att du såg hennes sms när du hämtade hans mobil i hallen. För det tillfället var ju tom helt oskyldigt...
    Jag tror att det är absolut bäst att vara helt ärlig i sånna här situationer, för om du inte kan vara helt ärlig o säga att du ju sett alal sms så kommer han kanske aldrig att erkänna allt fullt ut heller. Säger du vad du sett så kan han ju inet förneka det hela....bara försöka förklara sig. varför han håller på att smsa med henne på det sättet.

När du nämner att du är svartsjuk i många andra situationer också som tex när han addar en ny tjej på facebook så tycker jag inet att det är så konstigt när man tänker på allt det andra. Även om du vill lita på honom fullt ut så är du ju osäker på VARFÖR han fortfarande har en sån kontakt med sitt ex...och varför han ljuger om det. Varför de skriver som de skriver. Så innan du pratat ut med honom om det o verkligen känner att du har fått ett svar som du känner är hela sanningen så tror jag att det är svårt att inte känna "stinget" av svartsjuka dyka upp då o då...

Jag vet hur du känner det då mitt ex var otrogen mot mig... och nu säger jag inte att han är det mot dig!! Men att bete sig så som han gör mot dig, att undanhålla saker o smsa "flörtigt" med sitt ex eller vilken tjej som helst det är i min bok allt annat än okej!

Blev ett långt inlägg här o jag hoppas att jag fått fram vad jag menar iaf! Att ärlighet från din sida att du faktikst VET vad de skriver till varandra tror jag är vad som krävs för att verkligen få reda på vad han håller på med o varför! Du förtjänar det och mycket mer! Det är först när man kan känna total tilltro till varandra som man kan börja jobba på sin svartsjuka. Det är något jag vet iaf!

Stor kram till dig!

• Kattpoet

Jag kan förstå din svartsjuka , den är förstålig,  han har en tjej som han sms och flötar med, så varför skulle han inte kunna göra det med andra?

Det är en helt naturlig sak  och inte konstigt alls.  Vad som saknas här är ömsesidig respekt och tillit.

• Mace

Man skall förstås akta sig för att bli orimligt svartsjuk, men det är inte det som är fallet här.

Det handlar inte ens om svartsjuka, bara om att din killer lugit eller i varje fall undanhållit dig sanningen. Det borde vara självklart att man bryter om ens partner tar illa vid sig vid en relation till ett ex. (En annan sak om det varit hans barndomskompis och aldrig något kärleksförhållande dem emellan, men så är det ju inte.)

Det är inte du som är problemet här. Inte på något vis. Jag förstår att det är jättejobbigt, men gör inte fler undanflykter för honom och försök inte förklara bort det. Sätt dig ned med honom och förklara att du vill att han bryter kontakten med henne, punkt. Förklara att du helt enkelt inte mår bra av situationen, att det känns som ett svek mot dig och att du faktiskt inte vill att han har så tät kontakt med henne som han har. Om han inte vill det så be att han berättar varför just hon är så viktigt att han inte kan göra det för dig. Kanske har han tillräckligt bra skäl, men mest troligt inte.

Jag tror han kommer att fortsätta till dess att du sätter ned foten. Gör det inte lätt för honom utan se till att han verkligen vet att han sviker ett förtroende när han håller kontakten med henne. 

• Lev idag
    Lilique skrev 2011-02-28 11:45:14 följande:

Jag förstår att jag måste tillägga att det här är "det enda han gör fel" i vårt förhållande, om man säger så. På alla andra plan är han väldigt noga med att visa mig att han älskar mig, även om han är långt ifrån den mest romantiska karl på denna jord.

Och det här med svartsjukan, visst i det här fallet är det alltså inte bara jag som tycker att min reaktion är befogad - jätteskönt med åsikter ska ni veta! Men det här är bara ett exempel. Jag känner det där välbekanta stinget av svartsjuka för onödigt löjliga saker som att han addar en ny tjej på facebook som jag inte vet vem det är eller om han stannar upp för att prata med en tjej och ser riktigt glad ut över att se henne (speciellt om jag inte vet vem det är). Det är ju en självklarhet att han ska få ha tjejkompisar, så det krävs en del av mig för att kunna svälja svartsjukepillret ibland. Och så kan man ju inte ha det jämt.

Egentligen hade jag velat skrika åt honom att jag aldrig vill veta av att han pratar med F igen, men det är en väldigt känslig fråga, just att han inte får prata med henne då hans föredetta (ja, inte F då) förbjöd honom att prata med i stort sett alla kvinnliga varelser som existerar. Jag vill inte vara som hon, även om det är en helt annan situation så har jag alltid den tanken i bakhuvudet när det gäller just det.

Jag sa klart och tydligt till honom nu att om han nu måste prata med henne så förväntar jag mig att han gör det väldigt tydligt vem som är nummer ett av oss. Eftersom att karln har fantasi som en get så gjorde han ett inlägg på facebook om det, för att visa lite uppskattning. Men, det är tanken som räknas.

Hur som helst, tycker ni att det hade varit okej av mig att säga att jag inte vill att han ska prata med henne alls? För jag känner mig lite som [insert valfri diktator här] när jag tänker på det. Men samtidigt är det trots allt det enda problemet i paradiset. Hm...

Jag tycker inte heller det här är BARA ETT problem.
    Det här ligger nog i grund till stor del av din svartsjuka när det gäller andra saker. För man gör inte så.
    Jag skulle också faktiskt erkänna att man tittat i hans mobil och sett vad han skrivit.
    Det jag inte förstår är varför ska du acceptera att han fortfarande har en sådan kontakt med sitt ex?
    Om han inte kan vara i erat förhållande fullt ut så ska han inte vara där.

Jag hade aldrig accepterat allt det där. Och det är faktiskt en ganska stor del av förhållandet anser jag. Även fast du säger att det BARA är det felet som ni har.
    Om man vet om varandras brister och problem så kan man hjälpa varandra.
    Och om han gjorde allt för att få dig att känna dig trygg med honom och i ert förhållande så hade du aldrig känt sådär om han addar en tjej på facebook eller hälsar på nån på gatan osv.
  • Lilique
    Hysch: Det verkar som att du inte vill inse hur fel han faktiskt gör.
    Jag vet och tycker att det han gör är fel. Hela situationen gör mig väldigt upprörd och om jag får vara grottmänniska en stund så hade jag velat putta ut henne från en klippa. Jag vill bara försäkra mig om att jag inte ser saker som inte finns - visst, de där specifika smsen jag delade med mig av var över gränsen och det undgår ju inte någon. Jag hade velat att han var övertydlig när det gäller vem som är hans fästmö och vem som tillhör ett tidigare kapitel i hans liv. Kanske som prinsessangrodan sa med förstärkta uttryck, tex vid presentation. Smart. Det hade nog gjort saker tydligare både för mig, henne och faktiskt honom själv.

Debe: Man ska aldrig tänka så där, att det BARA är en sak. Det ska inte vara nån grej alls!
    Självklart hade jag ju föredragit om det inte var någon grej alls, men samtidigt så förväntar jag mig inte heller i realiteten att det inte ska vara någonting i vårt förhållande som inte är perfekt.  (=

Prinsessangrodan
    Här skrev jag en lång text, men den försvann så jag jag kortar ner det till: Jag håller med dig i vad du säger! Absolut. Bra tips där med, det ska jag faktiskt ta och föra vidare.

Alla:
    Det känns bra med lite fler tjejer i ryggen och jag ska ta och stå på mig lite väldigt mycket mer när det gäller F. Jag eller hon, hur svårt ska det vara? Dock har jag alltid varit svartsjuk långt innan det här ens fanns på kartan. Kanske kan man prata med någon professionell? Är det någon som gjort det?
  • Sackhina

Hej!
    Jag kände igen mig så i det du skrev. Har haft 2 tidigare relationer där gammla ex figurerat på ett ohälsosamt sätt. I båda fallen ledde det inte till något gott för man orkar inte vara misstänksam och svartsjuk hur länge som helst. Har insett nu (då jag har ett väl fungerande förhållande) hur fel det var. Gick så långt att ett ex skrev på facebook en morgaon att vi INTE var tillsammans för att folk ahde sett honom ute med sitt ex görandes saker man inte gör med en vän! Det var ju spiken i kistan iaf! (tack och lov)
    Tyvärr är det ju svårt när man älskar någon, man börjar lätt titta på sig själv istället och se vad man gör fel (vilket är bra, TILL EN VISS GRÄNS) istället för att inse direkt att det inte är något att satsa på.
    Du ska inte acceptera detta!!!
    1: Att han ljuger är inte okej. punkt slut.
    2: Att han genom detta får dig att känna dig dum och t o m  ifrågasätta dig själv (vilket man gör) är inte heller okej!

Nu kan jag ju såklart ha fel, allt som behövs är kanske att du pratar med honom och reder ut allt, du måste erkänna att du sett hans sms, och att du vet att han ljugit. kanske fungerar det som en väckarklocka för honom?

Hoppas att det löser sig för dig!!

Svar på tråden Hjälp med svartsjuka! (Vääldigt långt)