• Debe

Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?

Vi har hittat en lokal som vi gillar och den har både bord, stolar och glas, bestick och tallrikar. Jättebra kanske MEN:
    -Stolarna är i plast och är mörkbruna. 70-tal typ. FULA.
    -Besticken är vanliga rostfria enkla bestick, likadana som jag hade i skolans matsal... Inga fina krumelurer på eller så. Lite tråkigt men inte fula...
    -Glas finns men inte tillräckligt. Det saknas dessertvinglas och avecglas. De glas som finns är ju inte heller så snygga men absolut inte fula. Frågan är hur vi ska göra med de saknade glasen. Vi funderar på att hyra men då kanske man vill ha samma tema på glasen och hyra både dessertvinglas och vinglas från samma serie.

Nu är min fråga hur viktigt allt detta är.
    Bryr man sig om stolarna? Har kikat lite på stolsöverdrag men det känns som onödiga pengar. Jag skulle hellre hyra enkla stolar som kostar hälften mot vad ett stolsöverdrag kostar. Men det kanske också är "onödigt"?

Självklart skulle jag vilja ha vackra silverbestick men vi har inte råd att hyra det. Lite finare bestick än de som finns skulle man kunna hyra. Om man då räknar 6 bestick/gäst så är det 360 bestick som kostar 3,50 st. 1200 kr bara för det. Nödvändigt?

Glasen känns mest jobbigt faktiskt. Jag hade en tanke om att köpa på loppisar och att alla skulle ha olika glas men det skulle nog bli för plottrigt. Köpa nya glas för 60 gäster är ju inte heller så bra så det är väl hyra som gäller då. Men att hyra är ju lite jobbigt det också, man ska åka och hämta och sen åka och lämna tillbaka. Inget man vill göra dagarna runt bröllopet kanske... Glasen kostar ca  5 kr st att hyra tror jag.

Tacksam för svar!
    /Åsa

• Svar på tråden Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?
  • Debe

Överdrag till stolsryggen ska jag nog försöka mig på! Hur stora är lakanen och vad kostar dom?

• 21maj
    Debe skrev 2011-03-01 12:14:47 följande:
    Överdrag till stolsryggen ska jag nog försöka mig på! Hur stora är lakanen och vad kostar dom?
    ja prova.. det blev överaskande fint ... och det var mycket enkelt.
  • Ängaboll

Jag tycker självklart dukningen är viktig och jag har vita överdrag att hyra ut om så önskas.
    Däremot med bestick och glas kan man ofta få hyra av cateringfirmor, hotellrestauranger och liknande mot billig peng. Det gjorde vi så kolla me det!
    Lycka till :)

• Aniara4

Jag tycker det är viktigt att de inte är påfallande sunkiga eller fula. Sen är det klart att det är roligt om man har särskilt fin dukning, men det är inget vi tänker lägga särskilt mycket tankar på. Vi har sett "standarddukningen" i festlokalen och den duger bra.

• TheD

HA! Nu kommer vi få stolsöverdrag tack o lov!!!! Så Jag for mina vita stolar med lila band! Happy Happy!

• 21maj

Ska oxå ha lila band runt alla stolar.. tycker det blir såå fint:) älskar lila:)

• TheD
    21maj skrev 2011-03-14 21:53:35 följande:
    Ska oxå ha lila band runt alla stolar.. tycker det blir såå fint:) älskar lila:)
    min favoritfärg och turfärg ;)
  • Aasa81

Är i lite samma sits som dig. Kommer inte att ha stolsöverdrag, vi kommer att använda " skolmatsalsbesticken", köpte in några extra glas på Ikea och några tallrikar kommer vi att hyra, då vi inte har tillräckligt. Bara man pyntar o dekorerar borden snyggt så tror jag inte att det är ngn som kommer att tänka särskilt mkt över det...så tänker vi iaf/)

• Amejuli
    Aasa81 skrev 2011-03-14 22:58:32 följande:
    Är i lite samma sits som dig. Kommer inte att ha stolsöverdrag, vi kommer att använda " skolmatsalsbesticken", köpte in några extra glas på Ikea och några tallrikar kommer vi att hyra, då vi inte har tillräckligt. Bara man pyntar o dekorerar borden snyggt så tror jag inte att det är ngn som kommer att tänka särskilt mkt över det...så tänker vi iaf/)
    Så tänker jag med. Har varken tid eller pengar att fixa exempelvis stolarna (som i mitt fall har orange?! sits), men jag har lagt lite extra krut på dekoreringen istället och tror det kommer bli bra iaf!
  • Mariabridetobe

Hej!! Har inte läst hela tråden men vi har hyrt en lokal med samma upplägg, vi valde att använda tallrikar och bestik (även om de inte är så vackra men alla är lika i alla fall ) Men kommer hyra Rödvinsglas av catering firman, vitvinsglasen var fina i lokalen, så dem använder vi, men har köpt 60 glas till vattnet. Vi valde bort stolsöverdrag efter många om och men och valde köpa glas i stället... Det är svårt detta med porslin mm, men utgå ifrån vad för sorts bröllop ni vill ha. Lycka till

• LisaEleonor
    21maj skrev 2011-02-28 23:07:07 följande:
    I våran lokan har vi oxå tråkiga trästolar med självlysande blå sits.. skitfult.. Så jag lånade hem en stol och sydde 80 överdrag för rygg stödet. (knoppalakan) Ska ha lila band runt ryggstödet med rosett oxå och det kommer få den tråkiga lokalen att lysa upp:) Jag tycker inte det va så dyrt. fick ut 4 st per lakan. Enkelt och snabbt gick det oxå.
    Sen är jag ju lite sån där att jag vill ha det perfekt. så vi kommer hyra allt porslin och sånt.. finns billigt i GBG.
    Men att medvetet blanda olika tycker jag e snyggt oxå..
    Hur sydde du dem? Har själv funderat på att sy stolsöverdrag. För mig förstör de slitna, bruna stolarna i lokalen lite av känslan. Gästerna bryr sig säkert inte, men jag gör det. Har du någon bild på hur de ser ut? Skulle vara skönt att ha något att gå efter.
  • 21maj
    LisaEleonor skrev 2011-03-15 08:17:58 följande:
    Hur sydde du dem? Har själv funderat på att sy stolsöverdrag. För mig förstör de slitna, bruna stolarna i lokalen lite av känslan. Gästerna bryr sig säkert inte, men jag gör det. Har du någon bild på hur de ser ut? Skulle vara skönt att ha något att gå efter.
    Jag sydde nu bara för ryggstödet ner till golvet. inget på stolsitsen eller så. Jag har tyvärr ingen bild, för så smart var jag inte och tänkte på detSkäms Jag klippte ut 4 lika delar (så det blev typ 150*60 cm) mätte ena sidan till golvet vek över ryggstödet och nåla sen bara sy.. vände på det och kolla att det passade:) det som blev över i tyget stoppade jag ner mellan ryggstödet. sen lila band och dubbelrosetter på det så blev det skitfint...
    Jag hade tänkt knyta 1 lakan på varje stol, men ändrade mig för det blev så rörigt runt själva stolen. Det kommer helt klart få en annan känsla i lokalen med ryggstödet och lila bandetSolig
  • Chicita
    21maj skrev 2011-03-15 13:36:08 följande:
    Jag sydde nu bara för ryggstödet ner till golvet. inget på stolsitsen eller så. Jag har tyvärr ingen bild, för så smart var jag inte och tänkte på detSkäms Jag klippte ut 4 lika delar (så det blev typ 150*60 cm) mätte ena sidan till golvet vek över ryggstödet och nåla sen bara sy.. vände på det och kolla att det passade:) det som blev över i tyget stoppade jag ner mellan ryggstödet. sen lila band och dubbelrosetter på det så blev det skitfint...
    Jag hade tänkt knyta 1 lakan på varje stol, men ändrade mig för det blev så rörigt runt själva stolen. Det kommer helt klart få en annan känsla i lokalen med ryggstödet och lila bandetSolig
    Om man vill täcka sitsen så kan man ju göra samma sak, man lägger en "remsa" av tyg över sitsen och upp över stolsryggen och ner mot golvet.
    Syr ihop sidsömmarna (så lång som ryggen är) och sen är det klart

Ett enklare alternativ är att göra samma remsor, men utan att sy ihop dom i sidorna. Istället syr man fast ett färgat band på den "inre" delen av stolsryggen. Antingen tvärs över hela stolsryggen eller bara i sidsömmarna. Och sen knyter man det bandet runt ryggen på stolen för att hålla fast det litegrann i alla fall... 
  • 1995 11 17
    http://www.theeasyway.se/

Hoppas att jag lyckades med länken.
    Det är en firma som har väldigt, väldigt snygga engångs tallrikar, bestick och glas. Knappt man kan se att det är av plast. Besticken ser ut som rostfritt men är av plast. Jag har sett dem på riktigt och jag blev chockad så fina dem var. Visst dem kostar ju mer än vanliga plastsaker men jag känner att det är absolut värt det. Jag slipper lägga pengar på att hyra och jag slipper stressen med att behöva hämta och lämna dem och jag slipper diska. Tid är oxå pengar och allra helst när det är så nära inpå bröllopsdagen för då har man så fruktansvärt mycket som ska göras och kommas ihåg.

Sen är jag sån som absolut vill att allt ser bra ut och att allt harmonerar med varandra. Om jag ska svara TS så skulle jag känna att stolarna hade varit mitt prioritet 1 att göra något åt, sen glasen. Bestick och tallrikar känns inte lika viktigt så länge dem är hela, rena och inte missfärgade.

Men jag tycker oxå som flera andra att det är häftigt att blanda. Om du har mer än en färg som tema färg skulle du kunna ha varannan färg på servetterna eller nåt för att förstärka att du har mixat med flit. Eller om du har bara en färg tex lila, som helt klart är den färg som är mest inne när det gäller bröllop just nu, så skulle du kunna ta lila i två nyanser. Den du har som tema och en lite ljusare.
  • malinsmamma
    Debe skrev 2011-02-27 21:49:25 följande:
    Vi har hittat en lokal som vi gillar och den har både bord, stolar och glas, bestick och tallrikar. Jättebra kanske MEN:
    -Stolarna är i plast och är mörkbruna. 70-tal typ. FULA.
    -Besticken är vanliga rostfria enkla bestick, likadana som jag hade i skolans matsal... Inga fina krumelurer på eller så. Lite tråkigt men inte fula...
    -Glas finns men inte tillräckligt. Det saknas dessertvinglas och avecglas. De glas som finns är ju inte heller så snygga men absolut inte fula. Frågan är hur vi ska göra med de saknade glasen. Vi funderar på att hyra men då kanske man vill ha samma tema på glasen och hyra både dessertvinglas och vinglas från samma serie.

Nu är min fråga hur viktigt allt detta är.
    Bryr man sig om stolarna? Har kikat lite på stolsöverdrag men det känns som onödiga pengar. Jag skulle hellre hyra enkla stolar som kostar hälften mot vad ett stolsöverdrag kostar. Men det kanske också är "onödigt"?

Självklart skulle jag vilja ha vackra silverbestick men vi har inte råd att hyra det. Lite finare bestick än de som finns skulle man kunna hyra. Om man då räknar 6 bestick/gäst så är det 360 bestick som kostar 3,50 st. 1200 kr bara för det. Nödvändigt?

Glasen känns mest jobbigt faktiskt. Jag hade en tanke om att köpa på loppisar och att alla skulle ha olika glas men det skulle nog bli för plottrigt. Köpa nya glas för 60 gäster är ju inte heller så bra så det är väl hyra som gäller då. Men att hyra är ju lite jobbigt det också, man ska åka och hämta och sen åka och lämna tillbaka. Inget man vill göra dagarna runt bröllopet kanske... Glasen kostar ca  5 kr st att hyra tror jag.

Tacksam för svar!
    /Åsa
    Hej.

Jag tycker att der viktigt med detaljer. Allt kostar redan så mycket. titta på www.theeasyway.se. De har både dyra och billigar glas som är mycket snygga. De har bestick som ser ut som silver också. Det  är kanske billigare med dessa. Man slipper hämta och lämna framför all Slippa diska. Lycka tillGlad
Svar på tråden Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?