• Debe

Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?

Vi har hittat en lokal som vi gillar och den har både bord, stolar och glas, bestick och tallrikar. Jättebra kanske MEN:
    -Stolarna är i plast och är mörkbruna. 70-tal typ. FULA.
    -Besticken är vanliga rostfria enkla bestick, likadana som jag hade i skolans matsal... Inga fina krumelurer på eller så. Lite tråkigt men inte fula...
    -Glas finns men inte tillräckligt. Det saknas dessertvinglas och avecglas. De glas som finns är ju inte heller så snygga men absolut inte fula. Frågan är hur vi ska göra med de saknade glasen. Vi funderar på att hyra men då kanske man vill ha samma tema på glasen och hyra både dessertvinglas och vinglas från samma serie.

Nu är min fråga hur viktigt allt detta är.
    Bryr man sig om stolarna? Har kikat lite på stolsöverdrag men det känns som onödiga pengar. Jag skulle hellre hyra enkla stolar som kostar hälften mot vad ett stolsöverdrag kostar. Men det kanske också är "onödigt"?

Självklart skulle jag vilja ha vackra silverbestick men vi har inte råd att hyra det. Lite finare bestick än de som finns skulle man kunna hyra. Om man då räknar 6 bestick/gäst så är det 360 bestick som kostar 3,50 st. 1200 kr bara för det. Nödvändigt?

Glasen känns mest jobbigt faktiskt. Jag hade en tanke om att köpa på loppisar och att alla skulle ha olika glas men det skulle nog bli för plottrigt. Köpa nya glas för 60 gäster är ju inte heller så bra så det är väl hyra som gäller då. Men att hyra är ju lite jobbigt det också, man ska åka och hämta och sen åka och lämna tillbaka. Inget man vill göra dagarna runt bröllopet kanske... Glasen kostar ca  5 kr st att hyra tror jag.

Tacksam för svar!
    /Åsa

• Svar på tråden Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?
  • 11juni2011

Jag är typ i samma sits som du!

Jag tror faktiskt inte gästerna bryr sig om saker som bestik, stolar, glas osv. Men jag själv stör mig hehe!

Vi har någon form av laserblå stolar, kanske inte låter så tokigt men jag överdriver verkligen inte när jag säger att dom är självlysande haha, riktigt fula (särskilt till mitt rosa/vita tema tycker ja). Men dom är väldigt sköna! En vän till mig kommer sy överdrag bara till ryggstödet så när stolarna står mot bordet kommer det blåa inte synas, och när man sitter på dom kommer inte det blåa heller synas, utan det syns endast när gästen drar ut stolen för att sätta sig! Får bara hoppas att dom inte får en chock haha! Va har 130 gäster, hittade billigt typ på Jysk så det går bara på ett par hundralappar. Helt okej!

Vi har oxå bestik som är som dom man hade i skolan, skittråkiga med jag tycker det är onödigt att lägga pengar på att hyra några andra... Skall försöka duka med dom på något sätt så dom inte syns så mycket, typ i servetten eller något!

När det gäller våra glas så har vi fina vatten och vinglas, men inga roliga avec glas, så mina gäster får vackert dricka ur glas som är likadana som vattenglasen. Kan liksom inte hyra 130 congasglas (stavning), whiskeyglas, drinkglas osv,,,,,

Så gör vi :=)

Jag håller tummarna för oss båda och hoppas att gästerna och vi själva får en toppendag!

• frallan

Jag tycker inte det är viktigt... men det är väl en smaksak. kanske kan du knyta en vacker vit rosett runt stolsryggen eller något, blir kanske lite mindre dyrt? Allt handlar väl om hur stor budget du har... min uppfattning är att folk inte kommer ihåg stolarna från en fest, men vad vet jag? Satsa hellre på vackre dekorationer på borden som tar uppmärksamhet från stolarna.

Känn efter själv hur mycket du stör dig på det och fundera en stund på någon stor fest du varit på själv om du kommer ihåg hur stolarna såg ut

• 11juni2011
    frallan skrev 2011-02-27 22:01:40 följande:
    Jag tycker inte det är viktigt... men det är väl en smaksak. kanske kan du knyta en vacker vit rosett runt stolsryggen eller något, blir kanske lite mindre dyrt? Allt handlar väl om hur stor budget du har... min uppfattning är att folk inte kommer ihåg stolarna från en fest, men vad vet jag? Satsa hellre på vackre dekorationer på borden som tar uppmärksamhet från stolarna.

Känn efter själv hur mycket du stör dig på det och fundera en stund på någon stor fest du varit på själv om du kommer ihåg hur stolarna såg ut
    Bra tips!
  • Millemoj

Tror inte heller att folk bryr sig så mycket om den lösa inredningen... ett bröllop och en bröllopsfest lyser ju upp all tillvaro och man tänker då inte på mindre fina saker...

Men, om du vill fixa till lite behöver det inte bli så jättedyrt. Du kan köpa knoppalakan på Ikea för typ 20:- stycket och göra till stolsöverdrag med ett snyggt band knytet runt stolen. Billigt och snyggt faktiskt och du slipper sy stolsöverdrag i ändlösa timmar... Vi ska ha vita ikeaklappstolar på vårt bröllop (ingår i tälthyran). Till dem har jag köpt ljusblå filtar på Ikea för 10:- stycket för att piffa upp och dessutom är ljusblått en del av vårt färgtema.

När det gäller glasen kan man ju också ta en tur till Ikea. Finns snygga glas för inte  mycket pengar som du dessutom kan ha till andra tillfällen.. Köpte 60 champagneglas till min student för hundra år sen där och de används flitigt på alla fester i familjen....

• Lysdioda

Jag bryr mig inte det minsta om sånt.

Jag vill att stolen ska vara bekväm oavsett om du är 2 meter lång eller 1,5 meter lång. Man ska ju sitta på den ett tag.

Glasen ska vara hela och rena och sen kan det kvitta om de är snygga eller ej. De vi får med i vår lokal är liksom tjockare glas med rätt så rejäl fot, och det är för att de ska kunna köras i deras industridiskmaskin. Sen, har lokalen inte glas till avecen och där har vi inte bestämt hur vi ska göra, det kan bli så att det blir plastglas från Ica, skitsamma på nåt sätt...

Jag orkar inte bry mig, sparar de pengarna till annat.

Jag minns inte vad jag suttit på, ätit på eller druckit ut på ett enda bröllop för man är inte där för att granska sånt. Däremot minns jag bra tal, fina bordsällskap, medryckande sånger, perfekta eftertätter och partajband.

• Sebastiána
    Debe skrev 2011-02-27 21:49:25 följande:
    Vi har hittat en lokal som vi gillar och den har både bord, stolar och glas, bestick och tallrikar. Jättebra kanske MEN:
    -Stolarna är i plast och är mörkbruna. 70-tal typ. FULA.
    -Besticken är vanliga rostfria enkla bestick, likadana som jag hade i skolans matsal... Inga fina krumelurer på eller så. Lite tråkigt men inte fula...
    -Glas finns men inte tillräckligt. Det saknas dessertvinglas och avecglas. De glas som finns är ju inte heller så snygga men absolut inte fula. Frågan är hur vi ska göra med de saknade glasen. Vi funderar på att hyra men då kanske man vill ha samma tema på glasen och hyra både dessertvinglas och vinglas från samma serie.

Nu är min fråga hur viktigt allt detta är.
    Bryr man sig om stolarna? Har kikat lite på stolsöverdrag men det känns som onödiga pengar. Jag skulle hellre hyra enkla stolar som kostar hälften mot vad ett stolsöverdrag kostar. Men det kanske också är "onödigt"?

Självklart skulle jag vilja ha vackra silverbestick men vi har inte råd att hyra det. Lite finare bestick än de som finns skulle man kunna hyra. Om man då räknar 6 bestick/gäst så är det 360 bestick som kostar 3,50 st. 1200 kr bara för det. Nödvändigt?

Glasen känns mest jobbigt faktiskt. Jag hade en tanke om att köpa på loppisar och att alla skulle ha olika glas men det skulle nog bli för plottrigt. Köpa nya glas för 60 gäster är ju inte heller så bra så det är väl hyra som gäller då. Men att hyra är ju lite jobbigt det också, man ska åka och hämta och sen åka och lämna tillbaka. Inget man vill göra dagarna runt bröllopet kanske... Glasen kostar ca  5 kr st att hyra tror jag.

Tacksam för svar!
    /Åsa
    Det är lite samma för oss. Stolarna är fula, men inte plast i alla fall. Det finns glas så det räcker till maten, men bara en sort - som passar bäst till vitt vin. Kan man ha samma sorts glas till både rött och vitt?

De glas som fattas: avecglas, champagneglas, och ev rödvinsglas hyr vi från cateringfirman vi också hyr dukar från.

Det finns bestick, men det är vanliga standardbestick. So what säger jag. Vi har en ruffig, rejäl och rustik stil på vårt bröllop. Vi valde lokalen just för att den stämmer så väl in på det. Silverbestick och kristallkronor passar inte in... och jag minns inte heller hur besticken sett ut på de bröllop jag varit på.

Jag bryr mig inte om stolarna alls såvida de inte är väldigt obekväma att sitta på. Jag minns inte alls hur stolarna har sett ut på de bröllop jag varit på. När gästerna väl satt sig ser man dem ju inte heller.
  • nsdtr

nee stolarna bryr jag mig inte om,,visst vore det roligt att ha klädda stolar men tycker inte att det är värt dom pengarna,,satsar på snygga bord istället o lite roligt runt om i lokalen,,,däremot glas o tallrikar o så,,det finns i lokalen men vi ska hyra från en restaurangskola, det kostar 10 kr per person o då slipper vi diska oxå,,bara att hämta o lämna sen. det lägger jag hellre några extra kronor på :)

• Etheleglin

För mig är själva miljön kring bröllopet nog det viktigaste efter ringar, kläder och fotograf. Jag är en porslinsnörd till vardags och för mig var det självklart att det som inte finns hos vår herrgård i tillräckligt fina versioner fixar vi på annat håll. Men jag är å andra sidan en sådan som kommer ihåg hur stolar (och blomsterdekorationer) såg ut på en restaurang fem år efter att vi var där och åt. Tungan ute

Jag hade satsat på att hyra eller köpa om det saknas saker du/ni vill ha. Alla kort som tas under middagen kommer ju fånga detta så det blir fina detaljer att se tillbaka på.

• TheD

Hade vi haft pengar så skulle vi köpa antalet glas vi behöver som är jättefina och detsamma gäller allt annat. Besticken har jag inte sett och det är nog lika bra. Samma sak gäller glas och servetter...pust. Men det blir som det blir.

Men som sagt ahde vi varit överrika så skulle allt inhandlas för det är viktigt. Jag är en person som verkligen tar in allt om ajg kommer in i en lokal eller t.ex. restaurant. Jag är ingen lätt gäst ;)

• Debe
    nsdtr skrev 2011-02-28 17:23:45 följande:
    nee stolarna bryr jag mig inte om,,visst vore det roligt att ha klädda stolar men tycker inte att det är värt dom pengarna,,satsar på snygga bord istället o lite roligt runt om i lokalen,,,däremot glas o tallrikar o så,,det finns i lokalen men vi ska hyra från en restaurangskola, det kostar 10 kr per person o då slipper vi diska oxå,,bara att hämta o lämna sen. det lägger jag hellre några extra kronor på :)
    Det var billigt! Jag kanske skulle ringa en restaurangskola och fråga...
Svar på tråden Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?