• Debe

Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?

Vi har hittat en lokal som vi gillar och den har både bord, stolar och glas, bestick och tallrikar. Jättebra kanske MEN:
    -Stolarna är i plast och är mörkbruna. 70-tal typ. FULA.
    -Besticken är vanliga rostfria enkla bestick, likadana som jag hade i skolans matsal... Inga fina krumelurer på eller så. Lite tråkigt men inte fula...
    -Glas finns men inte tillräckligt. Det saknas dessertvinglas och avecglas. De glas som finns är ju inte heller så snygga men absolut inte fula. Frågan är hur vi ska göra med de saknade glasen. Vi funderar på att hyra men då kanske man vill ha samma tema på glasen och hyra både dessertvinglas och vinglas från samma serie.

Nu är min fråga hur viktigt allt detta är.
    Bryr man sig om stolarna? Har kikat lite på stolsöverdrag men det känns som onödiga pengar. Jag skulle hellre hyra enkla stolar som kostar hälften mot vad ett stolsöverdrag kostar. Men det kanske också är "onödigt"?

Självklart skulle jag vilja ha vackra silverbestick men vi har inte råd att hyra det. Lite finare bestick än de som finns skulle man kunna hyra. Om man då räknar 6 bestick/gäst så är det 360 bestick som kostar 3,50 st. 1200 kr bara för det. Nödvändigt?

Glasen känns mest jobbigt faktiskt. Jag hade en tanke om att köpa på loppisar och att alla skulle ha olika glas men det skulle nog bli för plottrigt. Köpa nya glas för 60 gäster är ju inte heller så bra så det är väl hyra som gäller då. Men att hyra är ju lite jobbigt det också, man ska åka och hämta och sen åka och lämna tillbaka. Inget man vill göra dagarna runt bröllopet kanske... Glasen kostar ca  5 kr st att hyra tror jag.

Tacksam för svar!
    /Åsa

• Svar på tråden Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?
  • Chicita

Vi hyr tallrikar och allt sånt eftersom vanliga moderna saker inte passar vårt medeltidstema.
    Så vi har inte så stort val.
    Det är 40:- extra per person...
    Men det är väl investerade pengar, vi drar ner på något annat istället ;)

Vi kommer inte att göra överdrag till dom fula stolarna, men som en löpare som vi lägger över stolsryggen och ner på sitsen för att dölja det moderna.
    Och vi kommer också sätta upp draperier/ gardiner.
    Köper billigt "sidentyg" på Jotex för 99:- för 5 meter och använder som stolstäckare och draperier/gardiner 

• Oniq

Det är bra att ha något att sitta på, något att äta ifrån och något att äta med.

Så viktigt tycker jag att det är ;) Vi får låna matdon från pappas jobbmatsal, stolar lånar vi ihop så gott det går och sen får det bli bänkar.

Sålänge som det är helt och rent så är väl allt okej?

• Chicita
    Oniq skrev 2011-02-28 19:24:43 följande:
    Det är bra att ha något att sitta på, något att äta ifrån och något att äta med.

Så viktigt tycker jag att det är ;) Vi får låna matdon från pappas jobbmatsal, stolar lånar vi ihop så gott det går och sen får det bli bänkar.

Det absolut viktigaste är ju att man har trevligt.
    Och där spelar ju inte inredningen så stor roll. Utan där är ju bordsplaceringen viktigare Glad 

Men som du säger, ett smutsigt glas kan göra att allt annat känns sunkigt och tar bort från stämningen. Så helt och rent är det viktigaste, allt annat kan man fejka Glad 

Det är riktigt snyggt att blanda porslin, bara man gör det med en tanke bakom.
    Småbord och mixat  glas och Skrattandeporslin (bara det är samma mix på det bordet) är ju jättecharmigt 
  • Debe
    Chicita skrev 2011-02-28 19:34:11 följande:
    Det absolut viktigaste är ju att man har trevligt.
    Och där spelar ju inte inredningen så stor roll. Utan där är ju bordsplaceringen viktigare Glad 

Men som du säger, ett smutsigt glas kan göra att allt annat känns sunkigt och tar bort från stämningen. Så helt och rent är det viktigaste, allt annat kan man fejka Glad 

Det är riktigt snyggt att blanda porslin, bara man gör det med en tanke bakom.
    Småbord och mixat  glas och Skrattandeporslin (bara det är samma mix på det bordet) är ju jättecharmigt 
    Så vi skulle kunna blanda glasen tror du? Och ha olika vinglas, dessertvinglas och avecglas? Jag är sugen på det men det kanske bara blir stökigt...
  • Sebastiána
    Oniq skrev 2011-02-28 19:24:43 följande:

Håller med!
  • Sebastiána

Om man ska välja att lägga pengar på tjusiga bestick, glas osv ELLER ha råd med det där coverbandet man gärna vill ha röstar jag för coverbandet.

• Chicita
    Debe skrev 2011-02-28 19:37:24 följande:
    Så vi skulle kunna blanda glasen tror du? Och ha olika vinglas, dessertvinglas och avecglas? Jag är sugen på det men det kanske bara blir stökigt...
    Det beror ju helt på vad ni har för tema i övrigt...
    Men jag tror att det är ett bra alternativ.
    Se bara till att det syns att det är med flit, håll en röd tråd.
    Byt ut varannat glas eller vart tredje eller nåt. Bara det syns att det är meningen så.

Att mixa och matcha är ju en stor trend, vintagestil och shabby chick (stavning?) är stort...
    Jag tror att ni kan få till en helt unik och underbar stil genom att mixa. Solig 
  • Etheleglin
    Debe skrev 2011-02-28 19:37:24 följande:
    Jag tycker att ni ska ha olika! Snyggt att blanda, loppisfynd kan bli riktigt lyckat.
  • Sebastiána

Att medvetet blanda olika sorters glas tycker jag är jättehäftigt

• 21maj

I våran lokan har vi oxå tråkiga trästolar med självlysande blå sits.. skitfult.. Så jag lånade hem en stol och sydde 80 överdrag för rygg stödet. (knoppalakan) Ska ha lila band runt ryggstödet med rosett oxå och det kommer få den tråkiga lokalen att lysa upp:) Jag tycker inte det va så dyrt. fick ut 4 st per lakan. Enkelt och snabbt gick det oxå.
    Sen är jag ju lite sån där att jag vill ha det perfekt. så vi kommer hyra allt porslin och sånt.. finns billigt i GBG.
    Men att medvetet blanda olika tycker jag e snyggt oxå..

Svar på tråden Hur viktiga är glas, bestick och stolar på festen?