• himeko81

Vad kostar ditt utseende på stora dagen?

Jag har noterat att många i trådar frågat efter tjänster inom smink och hår inför den stora dagen och jag har läst så många jag kan. Däremot är det inte så många som skriver priser?
    Vad betalar DU för hår/smink. Är det samma person som gör båda? om inte vad betalar du per styck? Gör du själv? vilka produkter tänker du använda?

Jag är inte särskilt bra på att sminka mig och när jag läser att folk betalar 2500 för båda drar jag öronen åt mig. Det känns som vansinniga pengar.

• Svar på tråden Vad kostar ditt utseende på stora dagen?
  • Willowfield
    himeko81 skrev 2011-02-27 15:57:02 följande:
    Jag tycker att 2500 (många nämner priser runt det så jag använder det som siffra) är mycket för något som jag aldrig kan anväda igen och som dessutom ganska bra går att redigera i photoshop (för att bara nämna ett av många program). Inte ens min klänning kostar så mycket och ja, jag vill inte se "alldaglig" ut och gå utan smink.

Jag kan förstå frisörkostnaden om man har långt hår och vill ha det uppsatt eller lockat eller något avancerat.
    Men det tas bilder på studenten och jobbfester och liknande och de bilderna ser iallafall inte jag ut som Pomperipossa så jag funderar på varför jag plötsligt på bröllopsdagen skulle förvandlas till henne eller nån annan mindre snygg sagohäxa :(  
    Visst kan det tyckas vara mycket, men jag tänker så här.
    Jag går till frissan oftast bara en gång per/år och då för att få lit eompyssel av håret som jag inte kan fixa själv. Annars sköter jag klippning och så själv.
    Sminkar mig mycket sällan, nuförtiden, går aldrig på spabehandlingar, solarium eller ngt annat liknande.
    Så om jag en gång i mitt lov kostar på mig detta, och sen slår ut det på alla pengar jag itne lagt ut på mig själv under 50 år blir den summan jag lägger på detta en droppe i havet..
    och en sak till.... det är jag värdSolig 
  • Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-27 16:08:56 följande:
    Jag går till frissan oftast bara en gång per/år och då för att få lit eompyssel av håret som jag inte kan fixa själv. Annars sköter jag klippning och så själv.
    Sminkar mig mycket sällan, nuförtiden, går aldrig på spabehandlingar, solarium eller ngt annat liknande.
    Så om jag en gång i mitt lov kostar på mig detta, och sen slår ut det på alla pengar jag itne lagt ut på mig själv under 50 år blir den summan jag lägger på detta en droppe i havet..
    Tummen upp...
    Det är du verkligen värd.

Det är verkligen en dag då man är värd att bli lite bortskämd och få bli ompysslad av frisör/ makeupartist...

Största skillnaden när det gäller sminkning är ju att deras proffssaker oftast sitter bättre, så att man inte riskerar att få rinnande smink efter några timmar på festen.
    Man vill ju se lika fräsch ut på dom sista bilderna som på dom första, även amatörfotografernas bilder då alltså Glad 

Ett starkt stalltips för de som ska sminka sig själva är i alla fall att köpa en bra primer så att man inte har ögonskuggan under ögonen efter ett tag, eller bara i hudvecken på ögonlocket... 
  • kokos

Vi skall gifta oss ganska tidigt på förmiddagen på en ganska öde ö, kommer att sova där natten innan, så det blir svårt att hinna iväg för att fixa smink och hår, annars skulle jag gärna gjort det, skulle vara väldigt trevligt att bli ompysslad och fixad innan vigseln... lite lyx och flärd =) Naglarna skall jag iallafall gå och få fixade någon dag innan, så att det blir någon lyx!

• MrsT2011

Jag klippte mig hos minst tio olika frisörer i göteborg innan jag äntligen blev rekommenderad min underbara frissa. Inte en chans att nån annan får peta mig i håret på bröllopsdagen. Hon är även utbildad make up-artist.

Det kommer bli snordyrt, jag betalar även för min tärnas hår och smink. Totalkostnad = 4000 kr. Men det är det lätt värt, jag är usel på sånt och min tärna med, vi hade aldrig kunnat fixa oss själva vid ett sånt tillfälle. (Hon betalade samma sak för mig på sitt eget bröllop.) 

Låt det kosta, det viktigaste är att man blir nöjd!! 

• LSJS

1500 kr för smink och 1500 kr får håruppsättning, vansinnigt mycket pengar men jag är verkligen helt värdelös på håruppsättningar och sminkning så det får vara värt det helt enkelt Jag får provsminkning och provuppsättning för det priset samt smink för 500 kr. Jag fyller dessutom år i mars så jag kommer önska mig presentkort på makeupstore så får jag ner kostnaden lite eller helt om jag har tur Min frisör har även tillgång till löshår så jag får långt hår på köpet

20110528
  • Maria Lind

Då jag inte är någon stjärna på hår, smink eller naglar ska jag betala för detta, ca 2800kr. Jag kommer inte göra hår och smink på samma ställe tyvärr, men de ligger ganska nära varandra. Det ingår provsminkning men "bara" en konsultation hos frisören. Jag tycker även att det ska bli lyxigt att bli ompyssladSolig

• Etheleglin

Slingning av håret någon vecka innan ca 1000:-
    Hårförlängning och klippning ca 3000:-
    Ögonfransförlängning 1000:-
    Smink och uppsättning 3000-4000:-

Mannen betalar ca 1000:- för smink och hårstyling på bröllopsdagen (dvs samma timpris som för mig) och 400:- för klippning någon vecka innan.

Sedan tillkommer lite ansiktsbehandlingar och produkter för oss båda som förberedelse inför den stora dagen.

Konsultationer och provuppsättningar ingår. Priserna känns okej för det var ganska exakt vad vi budgeterade för, plus att vi annars gör av med så lite då vi klipper oss varandra i vardagliga fall. Då känns det kul att kunna bre på lite extra just nu.

• LSJS

jag kommer också att slinga håret och klippa det nån vecka innan men det räknar jag inte in i bröllopsbudgeten eftersom det ändå är dags att slinga det till våren, det brukar jag göra!!

20110528
  • 21maj

Mitt kommer kosta 0:- Min dotter är fantastiskt duktig med hår och kommer sätta upp mitt långa hår och göra lite finare lockar än vad det är nu:) Hur slöjan ska dit vet vi inte än men vi löser nog det:)Sminket kommer en släkting till sambon att hjälpa mig med. Hon har jobbat på panache i många år tidigare. Idag är hon massör och det tänkte jag unna mig nån dag innan..:) om jag hinner förståss:)

• Etheleglin

* då vi klipper oss själva eller hjälper varandra, skulle det ju stå.

Willowfield skrev 2011-02-27 16:08:56 följande:
     Håller med! Denna dagen är man verkligen värd det där extra!
Svar på tråden Vad kostar ditt utseende på stora dagen?