• himeko81

Vad kostar ditt utseende på stora dagen?

Jag har noterat att många i trådar frågat efter tjänster inom smink och hår inför den stora dagen och jag har läst så många jag kan. Däremot är det inte så många som skriver priser?
    Vad betalar DU för hår/smink. Är det samma person som gör båda? om inte vad betalar du per styck? Gör du själv? vilka produkter tänker du använda?

Jag är inte särskilt bra på att sminka mig och när jag läser att folk betalar 2500 för båda drar jag öronen åt mig. Det känns som vansinniga pengar.

• Svar på tråden Vad kostar ditt utseende på stora dagen?
  • Millemoj

Jag sminkar mig själv - känns säkrast så... Jag vet hur jag vill ha det och är duktig på smink, så litar helt enkelt inte på att nån makeup artist gör att jag ser ut som jag vill - mig själv fast lite finare!!

Sen hår är lite småjobbigt - vi gifter oss på landet där jag inte känner till frisörerna och vill inte betala massor av pengar och sen inte bli nöjd... Så jag har köpt löshår, locktång, diadem och hårspännen och övar för fullt på min brudfrisyr här hemma - blir väldigt bra faktiskt!

Naglar och manikyr fixar jag själv också - är hyfsad på nagelförlängningar efter små "kurser" jag tog ( för hundra år sen) i gymnasiet.

Så det blir inte särskilt dyrt, bara litte nytt smink för typ 500, löshåret och håraccessoarer för 1500 och material till naglar har jag redan hemma...

• Alexanders Maria

Jag vill verkligen bli sminkad av någon som kan och med produkter som är bra därför har jag valt att betala 2500kr och få mitt och och smink fixat hos någon som verkligen kan.

• flowerlowa

jag ska sminka mej själv, och blivande svägerska hoppas jag vill göra en enkel frisyr. Har tänkt köpa löshår med clips att sätta för att få en fina lång frisyr. Löshår kanske kostar 800:-, smink har jag sedan tidigare då jag jobbar med make up..

vi ska ha ett budgetbröllop!

• wiii

Ska fixa själv, behöver dock köpa lite smink, och ska köpa en kam till håret, och eventuellt nån produkt för att få håret att hålla hela dagen, så hamnar kanske på en tusenlapp eller så, men då har jag ju smink och hårprodukter kvar att använda fler gånger :)

• flowerlowa
    flowerlowa skrev 2011-02-27 12:21:10 följande:

jag ska sminka mej själv, och blivande svägerska hoppas jag vill göra en enkel frisyr. Har tänkt köpa löshår med clips att sätta för att få en fina lång frisyr. Löshår kanske kostar 800:-, smink har jag sedan tidigare då jag jobbar med make up..

vi ska ha ett budgetbröllop!

glömde skriva att blivande svägerska är utbildad frisör men ej yrkesverksam.. hopn har gjort lite uppsättningar inför bal och så, så jaghoppas hon vill hjälpa mej gratis...
  • nyförlovad

ca 5000.- för hår o sminkning på  en bra salong i Stockholm

Förra året bokade jag sminkning på Make Up Store i Ö-vik o det blev absolut inge bra....  

• S2011

bara en tanke:
    varför är det superdyrt med ett par tusenlappar för att få "the works" på sin dag, men "ett kap" att hitta en klänning för 8-10 tusen kronor? om man kapar lite av den (ofta) ordentligt tilltagna klänningsbudgeten så kan man ju lägga det på hår/smink osv istället? 

• wiii
    S2011 skrev 2011-02-27 13:33:35 följande:
    bara en tanke:
    varför är det superdyrt med ett par tusenlappar för att få "the works" på sin dag, men "ett kap" att hitta en klänning för 8-10 tusen kronor? om man kapar lite av den (ofta) ordentligt tilltagna klänningsbudgeten så kan man ju lägga det på hår/smink osv istället? 
    I mina ögon är iofs inte en klänning på 8-10 000 ett kap, men förstår din tanke :)
  • nyförlovad

S2011 - håller med dig!  Jag ska låta sy upp min klänning och det kommer kosta 4000.- oavsett vilken jag väljer. Om man tänker på hur många tusenlappar hela bröllopet går på totalt är några tusen på sitt eget utseende inte så mycket..... Känns som en rätt viktig del - att bli supernöjd m hår o smink!! Iaf för mej:)

• S2011
    wiii skrev 2011-02-27 13:37:24 följande:
    I mina ögon är iofs inte en klänning på 8-10 000 ett kap, men förstår din tanke :)
    inte för mig heller :) men det verkar ofta vara de tongångarna just med klänningen. att lägga ett par tusen på att låta ett proffs fixa hår och smink verkar dock vara lite fy-fy..
    nyförlovad skrev 2011-02-27 13:37:27 följande:
    S2011 - håller med dig!  Jag ska låta sy upp min klänning och det kommer kosta 4000.- oavsett vilken jag väljer. Om man tänker på hur många tusenlappar hela bröllopet går på totalt är några tusen på sitt eget utseende inte så mycket..... Känns som en rätt viktig del - att bli supernöjd m hår o smink!! Iaf för mej:)
    ja, jag tänker också så. jag köper en kinaklänning, den kostar mig ca 1400 kr och det tycker jag är helt okej för en klänning jag kommer använda en enda dag (jag tillhör de som vill spara klänningen). smink får jag visserligen gjort av min lillasyster, som är utbildad make-up-artist, men håret vill jag definitivt att en frisör gör. det känns det verkligen värt.
Svar på tråden Vad kostar ditt utseende på stora dagen?