• Salat

Presenter eller gåvor till gästerna...

Hur många av er skall ha gåvor till era gäster? Tycker själv det är ett stort trams, vem i hela friden vill sitta o äta en citronmuffins på ett bröllop? Eller mågodis innan god mat og dricka... snacka om att vinet smakar konstigt sen...! Visst ser det trevlig ut men kan inte riktigt förstå varför! Är jag helt ute o cyklar??

• Svar på tråden Presenter eller gåvor till gästerna...
  • Emblas Mamma
    GeneralElectric skrev 2011-01-31 10:46:37 följande:
    Vi kommer att dela ut bröllopskonfekt, efter vigseln utanför kyrkan. Alltså en karamell inslagen i ett papper med namn, plats, datum och en bild.
    Vårt bröllop blir tämligen traditionellt med många inslag av ”svensk försommar” (vilket vi tror kommer att glädja inte minst våra utländska gäster) och detta känns som en fin, svensk tradition väl värd att bevara. Det är ju inte meningen att bröllopskonfekten ska öppnas, men vi tänker välja en karamell som är god för dem som ändå gör det... Poängen med bröllopskonfekt blir att de som enbart bjuds till kyrkan ändå får något; vi har inte möjlighet att bjuda alla dessa på mousserande vin på kyrkbacken eller så.

Några presenter efter själva festen har vi inte tänkt ge, men OM det regnar ner extra pengar från himmelen imorgon så skulle vi vilja ge varje gäst något som skulle passa att komma från just oss, nämligen piccoloflaskor med champagne (eller snarare cava).
    vad är egentligen bröllopskonfekt?
    Kan man köpa sånt speciellt?
  • GeneralElectric
    Emblas Mamma skrev 2011-01-31 10:50:33 följande:
    vad är egentligen bröllopskonfekt?
    Kan man köpa sånt speciellt?
    Jag hittade en tråd från 2007 eller 2004 där någon efterlyst godis till bröllopskonfekt, men de länktips som kom i tråden gick tyvärr till inaktuella sajter. Vi kommer nog att köpa hårda karameller av gammaldags typ, vi såg några i en butik på Skansen som skulle passa.
  • Mace

Jag tycker det är ganska stor skillnad om man pratar om favors som presenter som brudparet tar med sig hem, eller om man pratar om snacks som portionsförpackats och serveras vid bordet.

Snacks/godis som serveras vid bordet (oavsett om det är i stora skålar, portionsförpackningar, askar eller små påsar) skulle jag se som en del av maten, inte som en favor av någon form.

Favors för mig är presenter man tar med sig hem och det känns fortfarande inte som en särskild vanlig tradition i Sverige... därför skulle jag, personligen, tycka att det blev lustigt att ha något sådant som inte samtidigt knöt an till temat eller brudparet. Att få färdigköpt krimskrams skulle jag tycka vara ganska onödigt, men att få något man själv har gjort (om man har råd och tid) skulle ju vara väldigt fint.

Sen det här med pengar... alla har ju olika budget. Jag vågar påstå att de flesta inte bryr sig om en merkostnad på sådär 10 kronor per gäst, men naturligtvis så är det en stor summa för vissa. Det är ju alltid olika.

Tycker dock det är en intressant diskussion och undrar om presentgivandet kommer att komma till Sverige också.

• Emblas Mamma
    Mace skrev 2011-01-31 11:06:04 följande:
    Jag tycker det är ganska stor skillnad om man pratar om favors som presenter som brudparet tar med sig hem, eller om man pratar om snacks som portionsförpackats och serveras vid bordet.

Snacks/godis som serveras vid bordet (oavsett om det är i stora skålar, portionsförpackningar, askar eller små påsar) skulle jag se som en del av maten, inte som en favor av någon form.

Håller med!
    Jag tycker själv det är helt rätt med sådana "presenter" men själv skulle jag aldrig ta hem glas eller servetter eller annat konstigt med brudparets namn. Förstår inte vad man ska ha det till! :)
  • Kattpoet

Jag frågade en amerikansk vännina vad hon gör med alla dessa prylar från bröllop och sådant.  Hon skrattade, hon har en låda, vanlig papplåda fylld med  skedar, glass, spelkort,  glashjärtan och annat  med bröllops parens namn och datum  inskrivna på.   Om någon skiljer sig  gräver hon fram deras pryl och slänger den.  

För vad ska man ha ett glashjärta eller ljus med   parets namn och datum till?  

Vad har jag för nytta av det? 

Visst godis är gulligt, men  för oss som inte kan äta godis  så får man snyggt smussla undan  saken för att inte verka otacksam och sedan kasta det när man kommer hem.

Det är väldigt jobbigt att vara gäst nu för tiden, förr behövde man bara veta vilket glas man skulle använda. 

• Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2011-01-31 11:17:32 följande:
    Jag frågade en amerikansk vännina vad hon gör med alla dessa prylar från bröllop och sådant.  Hon skrattade, hon har en låda, vanlig papplåda fylld med  skedar, glass, spelkort,  glashjärtan och annat  med bröllops parens namn och datum  inskrivna på.   Om någon skiljer sig  gräver hon fram deras pryl och slänger den.  

Visst godis är gulligt, men  för oss som inte kan äta godis  så får man snyggt smussla undan  saken för att inte verka otacksam och sedan kasta det när man kommer hem.

Det är väldigt jobbigt att vara gäst nu för tiden, förr behövde man bara veta vilket glas man skulle använda. 
    haha.. jag vill absolut int eha massa småprylar hemma - det finns inget värre!

Nej me nvarför måste man som gäst smussla ner godis? Man behöver inte alls äta upp det!
    Min sambo lämnade allt godis på ssta bröllopet vi var på utan att skämmas alls!
    Som brudpar bryr vi oss inte ifall inte alla äter upp,
    och gör dom inte det så finns det godisgrisar som sitter jämte kan jag försäkra ;)

jag åt upp min sambos och min svärmors godis också på senaste bröllopet och var mycket mer än nöjd :P
  • förlovadflicka

Sånt kanske de flesta gästerna inte använder, nej, men tex brudparets föräldrar kan säkert uppskatta det mkt :)
  • Kattpoet

Vad mina föräldrar har gjort och även givit till   dottern och  hans föräldrar är en fotobok med hela bröllopet,  det var mycket uppskattat.

Vi fick dock ingen, men det gör inget. 

• Oniq
    *haha* Fy fasen vad tragiskt!

*skrattar ihjäl mig*
  • MrsT2011
    Oniq skrev 2011-01-31 12:06:21 följande:
    *haha* Fy fasen vad tragiskt!*skrattar ihjäl mig*

Ja det går minsann att skapa ritualer kring ALLT, även skilsmässor! =D
Svar på tråden Presenter eller gåvor till gästerna...