• Salat

Presenter eller gåvor till gästerna...

Hur många av er skall ha gåvor till era gäster? Tycker själv det är ett stort trams, vem i hela friden vill sitta o äta en citronmuffins på ett bröllop? Eller mågodis innan god mat og dricka... snacka om att vinet smakar konstigt sen...! Visst ser det trevlig ut men kan inte riktigt förstå varför! Är jag helt ute o cyklar??

• Svar på tråden Presenter eller gåvor till gästerna...
  • Oniq

Sebastiána: Förstår hur du tänker och kan hålla med till en viss del.

Själv kallar jag det service, 'extra omtanke' och en liten kul grej.
    Annars kan man ju skita i att servera mat också då gästerna kan komma på själv att ta med sig mat eller äta innan ceremonin :)

Ojoj..  Alla tycker olika, forumen är väl mest till för att bolla idéer?
    Man BEHÖVER faktiskt inte göra någonting av det ovanstående, men om man vill så får man väl?

Tänkte precis göra en ny topic-fråga till de som tänker ha bröllopsbingo i sina festhäften om de tänker förse sina gäster med pennor.. men det tror jag inte att jag törs nu ;)

Cheers! I Slutändan kommer vi väl alla att vara tillsammans med den vi älskar - och då spelar väl mängd godis och huvudvärkstabletter mindre roll?

• Lysdioda

Vi kommer inte ha några presenter/gåvor till gästerna för att spara tid och pengar. Och för att det känns överflödigt.

Däremot kommer vi skicka ut tackkort. Jag har nämligen noterat att vissa har värsta planerade bröllopstillställningarna och sen kommer man inte ihåg att skicka tackkort och det är roligt att ha som gäst. PLus att det tillhör vett och etikett.

• mjlove

Men herregud, vad är det med er alla kvinnor därute? Varför så extremt hatiska? Kan ni inte bara vara glada för andras skull istället för att klanka ner på varandra.

Vad spelar det för roll om det är svenskt eller ej, jag har aldrig förstått detta med att allt ska vara så himla svenskt som möjligt. Vad sägs om att vara lite "openminded" och släppa in lite andra traditioner istället för att hålla fast vid allt det svenska.

Vill ni avvika från de svenska traditionerna och piffa upp ert bröllop så gör det för guds skull. Och ni som gnäller kan väl bara glädjas åt era medmänniskor och sluta vara så hatiska och bittra. Börjar bli så trött på att bröllopstorget bara består utav en massa "supersvenska" (gud förbjude att man skulle förespråka andra kulturer och traditioner) bittra kärringar.

Till er som vågar avvika och hitta på andra roliga saker: Grattis och jag önskar er all lycka och glädje! 

• Sebastiána
    mjlove skrev 2011-01-31 08:56:59 följande:
    Men herregud, vad är det med er alla kvinnor därute? Varför så extremt hatiska? Kan ni inte bara vara glada för andras skull istället för att klanka ner på varandra.

Vad spelar det för roll om det är svenskt eller ej, jag har aldrig förstått detta med att allt ska vara så himla svenskt som möjligt. Vad sägs om att vara lite "openminded" och släppa in lite andra traditioner istället för att hålla fast vid allt det svenska.

Vill ni avvika från de svenska traditionerna och piffa upp ert bröllop så gör det för guds skull. Och ni som gnäller kan väl bara glädjas åt era medmänniskor och sluta vara så hatiska och bittra. Börjar bli så trött på att bröllopstorget bara består utav en massa "supersvenska" (gud förbjude att man skulle förespråka andra kulturer och traditioner) bittra kärringar.

Till er som vågar avvika och hitta på andra roliga saker: Grattis och jag önskar er all lycka och glädje! 
    Man är väl inte hatisk bara för att man inte håller med.
  • mjlove

Absolut inte, och det är inte de jag menar. Självklart måste man inte hålla med, fast tjejerna inne på BT går en aning längre.
    Läs gärna igenom den här tråden igen så förstår du nog vad jag menar. Eller läs igenom andra trådar så ser du hur hatiska vissa är. Läs särskilt igenom den tråden som skapades enbart i syfte att klanka ner på "Emblas mamma" och snacka skit om alla hennes inlägg. När du har gjort detta så förstår du säkert vad jag menar när jag säger att kvinnorna härinne är hatiska.

• Emblas Mamma
    mjlove skrev 2011-01-31 09:17:36 följande:
    Absolut inte, och det är inte de jag menar. Självklart måste man inte hålla med, fast tjejerna inne på BT går en aning längre.
    Läs gärna igenom den här tråden igen så förstår du nog vad jag menar. Eller läs igenom andra trådar så ser du hur hatiska vissa är. Läs särskilt igenom den tråden som skapades enbart i syfte att klanka ner på "Emblas mamma" och snacka skit om alla hennes inlägg. När du har gjort detta så förstår du säkert vad jag menar när jag säger att kvinnorna härinne är hatiska.
    super tack <3
  • Oniq

*haha* Forum är en bra grogrund till missförstånd och övertolkningar.

Vi kommer väl alla att göra som vi själva vill när det väl beger sig?

För att svara på Salats fråga helt enkelt och gå tillbaka till ämnet; Ja, det kan vara fånigt att krysta fram något bara för att man känner att man 'måste' ge sina gäster något. MEN alla här är vi olika och har olika bekantskapskretsar som OCKSÅ gillar olika saker :) Vissa kasnke älskar citronmuffins, vad vet jag? :)
    Man gör det som stämmer bäst med hur man är som person själv antar jag.

Jag har varit på bröllop där man fick en liten godispåse som placeringskort -Jättegott att ha något att mumsa på och det passade det brudparet perfekt.
    På ett annat bröllop hade dom inget sådan och jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte saknade det för att det hade inte stämt med deras upplägg :)
    På ett tredje bröllop hade dom varken gåvor eller bordsplacering och ja.. det stämde väl bäst för dom?

De 'gåvor' vi ska ha är något som stämmer med oss och större delen av våra gäster (några kommer nog inte att fatta vad det är ens ;) ) och det är meningen att man ska använda det under festen -det är vad vi baserat vårt beslut på.

Jag kommer även att ha en 'ojhoppsan-låda' på toaletten med plåster, samarin och sanitetssaker då jag på _samtliga_ bröllop blivit tillfrågad om jag haft det ena eller det andra av bröllopsgäster som glömt packa med sig saker. Men det är jag och mitt problem och jag gillar att 'överplanera' :)

• Sebastiána
    mjlove skrev 2011-01-31 09:17:36 följande:
    Visste inte att det fanns en sån tråd. Den har jag inte sett.
  • Emblas Mamma
    Sebastiána skrev 2011-01-31 09:51:52 följande:
    Visste inte att det fanns en sån tråd. Den har jag inte sett.
    det är ändå ingen som vill läsa i tråden där alla "småbarnen" skriver elaka personangrepp.
  • GeneralElectric

Vi kommer att dela ut bröllopskonfekt, efter vigseln utanför kyrkan. Alltså en karamell inslagen i ett papper med namn, plats, datum och en bild.
    Vårt bröllop blir tämligen traditionellt med många inslag av ”svensk försommar” (vilket vi tror kommer att glädja inte minst våra utländska gäster) och detta känns som en fin, svensk tradition väl värd att bevara. Det är ju inte meningen att bröllopskonfekten ska öppnas, men vi tänker välja en karamell som är god för dem som ändå gör det... Poängen med bröllopskonfekt blir att de som enbart bjuds till kyrkan ändå får något; vi har inte möjlighet att bjuda alla dessa på mousserande vin på kyrkbacken eller så.

Några presenter efter själva festen har vi inte tänkt ge, men OM det regnar ner extra pengar från himmelen imorgon så skulle vi vilja ge varje gäst något som skulle passa att komma från just oss, nämligen piccoloflaskor med champagne (eller snarare cava).

Svar på tråden Presenter eller gåvor till gästerna...