• pumiz

    Ska ni ta kuvertavgift eller inte?

    Hur vanligt är det låta sina gäster betala kuvertavgift egentligen? Det pratas mycket om det men innan jag började läsa här hade jag aldrig hört talas om det.. 

    Jag kan se för- och nackdelar med båda alternativen, men är nyfiken på hur vanligt det är där ute i landet...

    Så hur gör ni? Avgift eller inte? :) 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska ni ta kuvertavgift eller inte?
  • millemill

    Måste säga att det känns skönt att höra här på BT att det finns folk som jag,
    som istället för att få massa presenter som man oftast inte behöver, låta kuvertavgiften bli en present inte bara för oss utan även för vår familj och vänner!
    De jag har pratat med har oftast lagt ca 500:- på en present till brudparet, så en kuvertavgift på 250-350:- är ju tom mindre än det!

  • Joanna86a
    millemill skrev 2011-07-29 22:39:23 följande:
    Måste säga att det känns skönt att höra här på BT att det finns folk som jag,
    som istället för att få massa presenter som man oftast inte behöver, låta kuvertavgiften bli en present inte bara för oss utan även för vår familj och vänner!
    De jag har pratat med har oftast lagt ca 500:- på en present till brudparet, så en kuvertavgift på 250-350:- är ju tom mindre än det!
    Kuvärtavgift i sig tycker jag inte är något problem. Folk har olika förutsättningar. Men det gäller ju både brudpar och gäster.
    Om man tar en avgift på 250kr/person så låter det kanske inte så farligt. Men om man då har med sig en sambo och ett eller två barn så blir det helt plötsligt väldigt dyrt. Ett sällskap betalar då uppåt 1000kr. Det finns säkert de som även känner sig tvugna att även ge en present då det oftast är många som gör det trots kuvärtavgift.
    Som du säger så brukar man väl ge ca 500kr/sällskap om man inte är nära familj eller vän. Så det är väl där det uppstår ett litet problem.
    Så när jag bjuder till bröllop kommer jag bara bjuda de jag verkligen vill ha där och då vill jag inte att någon ska behöva stanna hemma pga av en avgift, då mister mitt bröllop en del av sin mening. Men det är bara så jag vill ha det. Fungerar det för er så kör på kuvärtavg!
    Och bjuder man bara nära familj och vänner så tror jag inte att någon har något emot en liten summa.
  • Pinkgrape
    Joanna86a skrev 2011-07-29 22:08:46 följande:
    Får man fråga vilka ni bjuder. Alltså nära vänner bara eller bekanta/jobbarkompisar osv?
    Jag förstår inte riktigt hur det kan vara relevant, men visst. Vi bjuder våra familjer (föräldrar & syskon), släkten och vänner. Ett par råkar vara jobbar- och skolkompisar (jag pluggar), men vi umgås ju även privat med dom så att säga.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • marimekko86

    Kuvertavgift 300 spänn här. Har inte hört ett endast ont om kuvertavgift annat än här på BT som Pinkgrape skrev. ALLA våra 80 bjudna gäster kommer komma på bröllopet och ALLA kommer betala kuvertavgiften och väldigt många har sagt att det är en skitbra grej istället för presenter. 300 spänn täcker knappt maten så våra gäster får mycket för pengarna, såsom liveband och fri dryck hela kvällen, vi ska skicka upp ljuslyktor i natthimlen innan festens slut osv....Vi är inte fattiga eller snåla för att vi tar en kuvertavgift, vi bara ville det och skippade presenter istället. MÅNGA här där jag bor gör så, inget konstigt.

  • Joanna86a

    Pinkgrape: Jag menar inte att provocera :) tycker man får göra precis som man själv känner. Och jag känner ju inte din fam och vänner, men som jag skrev ovan så är det bara en tanke att folk utanför fam och närmaste vänkretsen kanske inte ser det lika självklart.

  • Silverglitter
    Joanna86a skrev 2011-07-30 10:53:43 följande:
    Pinkgrape: Jag menar inte att provocera :) tycker man får göra precis som man själv känner. Och jag känner ju inte din fam och vänner, men som jag skrev ovan så är det bara en tanke att folk utanför fam och närmaste vänkretsen kanske inte ser det lika självklart.
    Men tänk såhär: Du får en inbjudan till ett bröllop av någon "utanför närmaste vänkretsen". Brudparet bjuder på allt. Går du på bröllopet? Svaret är troligtvis ja.
    Du får en inbjudan av samma brudpar, men med kuvertavgift. Väljer du då att inte gå för att det bli för dyrt (nu förutsätter jag att kuvertavgiften är på en rimlig nivå) kanske du inte borde gå på det bröllopet även om de bjöd på allt.
    För varför ska de bjuda på allt för någon som ändå inte tycker att man är särskilt nära vänner och som inte tycker det är värt att gå på bröllopet om man måste betala en liten peng.

    Vi kommer inte ha någon kuvertavgift och har aldrig varit på ett bröllop där det varit det. Men skulle någon av mina vänner ha det skulle jag troligtvis gå, så länge det inte är helt galet dyrt. Men snackar man om de summor som tagits upp i tråden, 250-350 kr, så skulle jag tycka det vore ok.
  • Pinkgrape
    Joanna86a skrev 2011-07-30 10:53:43 följande:
    Pinkgrape: Jag menar inte att provocera :) tycker man får göra precis som man själv känner. Och jag känner ju inte din fam och vänner, men som jag skrev ovan så är det bara en tanke att folk utanför fam och närmaste vänkretsen kanske inte ser det lika självklart.
    Ahaaa, du tänker så :) Då hänger jag med i svängarna. Nej, är det någon som inte står en så nära, så är man nog inte lika sugen på att betala en kuvertavgift, men då borde man ju inte heller vara lika sugen på att tex köpa en present eller ge ett bidrag till bröllopsresa heller.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Joanna86a
    Silverglitter skrev 2011-07-30 11:14:40 följande:
    Men tänk såhär: Du får en inbjudan till ett bröllop av någon "utanför närmaste vänkretsen". Brudparet bjuder på allt. Går du på bröllopet? Svaret är troligtvis ja.
    Du får en inbjudan av samma brudpar, men med kuvertavgift. Väljer du då att inte gå för att det bli för dyrt (nu förutsätter jag att kuvertavgiften är på en rimlig nivå) kanske du inte borde gå på det bröllopet även om de bjöd på allt.
    För varför ska de bjuda på allt för någon som ändå inte tycker att man är särskilt nära vänner och som inte tycker det är värt att gå på bröllopet om man måste betala en liten peng.

    Vi kommer inte ha någon kuvertavgift och har aldrig varit på ett bröllop där det varit det. Men skulle någon av mina vänner ha det skulle jag troligtvis gå, så länge det inte är helt galet dyrt. Men snackar man om de summor som tagits upp i tråden, 250-350 kr, så skulle jag tycka det vore ok.
    Jag personligen skulle nog ge både present ooch betala kuvert, men jag har släkt/vänner som tyvärr har det rätt dåligt ställt och som dessutom aldrig skulle erkänna att de såg kuvertavgiften som ett problem utan kanske hellre stannar hemma "pga sjukdom" eller liknande. Ett problem som ni antagligen inte har, men det är därför jag personligen inte skulle kunna ta ut en kuvertavgift.
    Missförstå mig inte, jag tycker verkligen att det är upp till var och en att bestämma utifrån sina egna förutsättningar och relationer till gästerna.
  • passionsblomman
    Pinkgrape skrev 2011-07-29 21:52:58 följande:
    Vi går emot strömmen och alla rabiata människor här på BT
    Det här tycker jag är intressant, (lika intressant som i den tråd där "brudöverlämning" diskuteras, och en av de som är "för" läser "andra sidans" inlägg som om Hollywood stod för "ondska" för dem som inte gillar överlämning.) Varför kallar man dem som säger "nej, jag skulle aldrig ha kuvertavgift" för "rabiata"? Det är ju ett rätt starkt ord, precis som "hysterisk".
    Är det bara för att göra sig lite lustig och få rolig skärpa i sina inlägg, eller tror man på allvar utifrån hur andra skriver sina inlägg att folk är helt galna och rosenrasande, utom sig och oförmögna att förstå hur det är de som gör annorlunda tänker?

    Dett är väldigt sällan jag ser någon vara emot ett visst fenomen, som beter sig rabiat eler hysteriskt. De gånger jag ser det bli veritabla utbrott, brukar det tvärtom vara någon som känner sig personligt trampad på tårna av någon annans åsikt. En åsikt man dessutom själv ofta frågat efter i en trådstart.

    Det är ju fullt möjligt att läsa, förstå och notera, och ändå fortfarande tycka som man själv tycker-tillexempel att man inte bör ta ut en kuvertavagift när man håller fest för att fira sig själv.

    Eller är det så att man inte ska ta de starka orden på allvar alls? För det är ju annars rätt mycket både ångest, panik och höga rop på HJÄLP också på forumet.
    Eller ska man bara svara om man håller med?

    I min privata krets, är jag van vid att man vrider och vänder på saker "å ena sidan å andra sidan" och diskuterar, formulerar och testar sina tankar och åsikter på ett sätt som jag upplever vara många helt främmande. Ofta ofta sägs det i en tråd "Oj nu blev det väldigt het debatt här" och jag sitter och tänker "blev det?"

    Jag vet, det var inte det tråden egentligen handlade om...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-07-31 14:01:34 följande:
    Det här tycker jag är intressant, (lika intressant som i den tråd där "brudöverlämning" diskuteras, och en av de som är "för" läser "andra sidans" inlägg som om Hollywood stod för "ondska" för dem som inte gillar överlämning.) Varför kallar man dem som säger "nej, jag skulle aldrig ha kuvertavgift" för "rabiata"? Det är ju ett rätt starkt ord, precis som "hysterisk".
    Är det bara för att göra sig lite lustig och få rolig skärpa i sina inlägg, eller tror man på allvar utifrån hur andra skriver sina inlägg att folk är helt galna och rosenrasande, utom sig och oförmögna att förstå hur det är de som gör annorlunda tänker?

    Dett är väldigt sällan jag ser någon vara emot ett visst fenomen, som beter sig rabiat eler hysteriskt. De gånger jag ser det bli veritabla utbrott, brukar det tvärtom vara någon som känner sig personligt trampad på tårna av någon annans åsikt. En åsikt man dessutom själv ofta frågat efter i en trådstart.

    Det är ju fullt möjligt att läsa, förstå och notera, och ändå fortfarande tycka som man själv tycker-tillexempel att man inte bör ta ut en kuvertavagift när man håller fest för att fira sig själv.

    Eller är det så att man inte ska ta de starka orden på allvar alls? För det är ju annars rätt mycket både ångest, panik och höga rop på HJÄLP också på forumet.
    Eller ska man bara svara om man håller med?

    I min privata krets, är jag van vid att man vrider och vänder på saker "å ena sidan å andra sidan" och diskuterar, formulerar och testar sina tankar och åsikter på ett sätt som jag upplever vara många helt främmande. Ofta ofta sägs det i en tråd "Oj nu blev det väldigt het debatt här" och jag sitter och tänker "blev det?"

    Jag vet, det var inte det tråden egentligen handlade om...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag väljer att använda det ordet för att jag har läst och läst och läst i många trådar här på BT om kuvertavgift där många som är emot det uttrycker sig, ja, helt hysteriskt kring det. De är totalt oförstående inför andras val och väljer sällan sina ord speciellt väl.

    Men behöver absolut inte enbart svara om man håller med, men man behöver inte heller ta saker och ting för långt. Man kan få fram sin åsikt utan att bli väldigt arg, sur, förbannad och som sagt, många gånger framstå som helst hysterisk. Jag tycker dessutom att man bör försöka förstå den andra sidans resonemang och inte se allt så svart-vitt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • passionsblomman

    Pinkgrape, då tror jag du och jag har rätt olika nivå för vart ribban ligger innan vi väljer  de värdeladdade orden. Det är ytterst sällan jag sett inlägg som är helt hysteriska eller rabiata. Det brukar dyka upp ett fåtal tjejer som inte är så välnyanserade och som många gånger har lite dålig netikett, och kör med utropstecken en masse, många versaler osv. men det är inte ofta jag uppfattar folk särskilt arga och sura. Allas bidrag  i debatten kanske inte känns som att de tillför så mycket, men det får man liksom ta i det stora hela känner jag.

    Så, ofta när jag själv tycker det börjar vara intressant, tycker andra att "det spårat ur". Inte s'llan, ger man uttryck för hur "negativ och tråkig tråden blev". Det i sig tycker jag är intressant att notera och värt att fundera över.

    Jag tycker att man kan hävda en egen åsikt och argumentera för den väldigt tufft utan att fördenskull vara så förmäten att man tror att alla ska tycka som en själv. Eller att de ska ändra sig. Det är ju en del av dynamiken i att vi är olika-att det kan uppstå intressanta frågeställningar. Och dessutom har man-om man deltar i tillräckligt mycket av diskussion och dialog- chansen att bredda sina perspektiv och ibland faktiskt ta sig friheten att ändra sig.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • millemill
    Joanna86a skrev 2011-07-29 22:58:04 följande:
    Kuvärtavgift i sig tycker jag inte är något problem. Folk har olika förutsättningar. Men det gäller ju både brudpar och gäster.
    Om man tar en avgift på 250kr/person så låter det kanske inte så farligt. Men om man då har med sig en sambo och ett eller två barn så blir det helt plötsligt väldigt dyrt. Ett sällskap betalar då uppåt 1000kr. Det finns säkert de som även känner sig tvugna att även ge en present då det oftast är många som gör det trots kuvärtavgift.
    Som du säger så brukar man väl ge ca 500kr/sällskap om man inte är nära familj eller vän. Så det är väl där det uppstår ett litet problem.
    Så när jag bjuder till bröllop kommer jag bara bjuda de jag verkligen vill ha där och då vill jag inte att någon ska behöva stanna hemma pga av en avgift, då mister mitt bröllop en del av sin mening. Men det är bara så jag vill ha det. Fungerar det för er så kör på kuvärtavg!
    Och bjuder man bara nära familj och vänner så tror jag inte att någon har något emot en liten summa.
    Så kan det vara att folk känner sig tvugna att köpa present, därför kommer vi att skriva detta i vår inbjudan att vi inte vill ha presenter.
    Sen har vi inte ett jättestort bröllop, utan våra närmsta vänner och våra familjer. har redan diskuterat detta med de flesta och alla verkar tycka att det är en jättebra ide. Då de slipper hålla på att hitta en present som  man inte vet om den kommer till nytta.

    Men det hela beror förstås på vilken inkomst man har och hur mycket man kan spara innan. 
  • Stjärnfall

    ABSOLUT INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


     


    Blir faktiskt riktigt arg sen jag blev medlem i BT.Jag hade aldrig ens hört talas om kuvertavgift tidigare då ingen vi känner¨har haft det. Frågade även mina föräldrar och alal deras v'nner men dom trodde inte att det fanns fiolk som skulle be sina gäster betala för att få komma på bröllop.


     


    Jag blir faktiskt helt chockad över att det finns folk som faktiskt tycker att det är okej att gästerna ska betala.


     


    Och jag håller med tidigare inlägg om att gå ej över er budget!


    Har ni inte råd eller lust att lägga ut pengar på ert bröllop och era gäster så bjud inte in så många då!

  • Stjärnfall

    Och om det är någon här inne som tar illa upp så är det jätte tråkigt för det är inte min mening att klanka ned på någon.


    Men sedan första g¨ngen jag läste om kuvertavgift så har jag frågat mig för och verkligen frågat massa olika typer av mäniskor och det är ingen som ens tror på att detta existerar. Men det gör det tydligen och det är självklart upp till var och en.


     

  • Sara 120707

    Jag blir personligen lite trött på det här att man avsäger sig presenter och ber om kuvertavgift istället


    Man har väl inte bröllopsfest för att få presenter, jag är trött på hela den här presenthysterin och vi väljer att avsäga oss presenter trots att vi inte tar kuvertavgift.


     

  • Strawberry

    Jag skulle lätt kunna välja bort ett bröllop om paret har kuvertavgift, tycker det känns snålt och ouppfostrat! Ni bjuder in era gäster och även om det ären ära att bli bjuden så är ni som ska gifta er, ni har valt lokal, ni har valt mat, dryck, dekoration osv osv? Även om ni har ett kalas som i slutändan kostar flera tusen per person så är det ert val och inte mitt! Ni hade lika gärna kunnat valt att ha en stor picnik för alla (då kan jag välja att ta med mat,dryck osv själv), ett stort tårtkalas eller varför inte bara lägga den summa som nu överstiger den kuvertavgift ni vill ta och ordna en middag och fest ni har råd med (alla påstår ju jämt att ex 300 kr är billigt för middag, dryck osv då de i själva verket kostar mycket mer) anser ni verkligen att det är de bjudna gäster som har ekonomisk möjlighet att komma som är viktigast och inte han/hon som står er närmast? Ska ni ha betalt för att gifta er så ha i så fall klass nog att önska er ett frivilligt bidrag och låt mig fatta beslutet om vad jag vill och kan ge, eller om jag hellre ger en pressent! Personligen lägger jag säkert ner bra mycket mer på present än ni tar i kuvertavgift, och extremt mycket mer tid och tanke, men det är upp till mig!! MEN bjuder ni in är jag helt klart väluppfostrad nog att tacka för inbjudan och hålla min åsikt om kuvertavgift för mig själv, för att klanka ner och gnälla över vad brudparet bestämt sig för att göra med sitt bröllop är klart fulare än att bjuda in till kuvertavgift! Så jag hoppas att alla ni som tycker jag har helt uppåt väggarna fel kan respektera min åsikt precis som jag väljer att respektera eran!

  • gbg2012

    Skulle aldrig komma på tanken att ha kuvertavgift. Hade aldrig hört talas om det innan och har aldrig varit på ett bröllop där det varit det. Vi kommer ha sparat pengar i två år och betalar allt själva. Vi kommer önska oss ett frivilligt bidrag till bröllopsresan istället för presenter. 

    Men vill folk ha det så är det upp till var och en.  Jag hade inte varit jättepositiv till att gå på ett kuvertbröllop speciellt inte där man måste betala 700 kr för två personer. Vi skulle ha råd med det men skulle kännas konstigt, vill kunna köpa eller ge bidrag efter den relation jag har till brudparet. Har varit på bröllop där jag inte känner brudparet så väl.  

  • Trivia

    Vi kommer inte heller att ha kuvertavgift. Men å andra sidan har vi ett väldigt litet bröllop. Jag har inget emot om andra har kuvertavgift och skulle inte ta illa vid mig att bli bjuden på ett sådant bröllop (eller annan fest för den delen...). Men det tar emot att ha kuvertavgift själv.
    Jag vill inte ha någon "budgetmat" eller stå och slava själv så därför (bland annat) skippade vi stor fest och kör bara för familjen. Så kan man lyxa till det ordentligt och ändå hålla en skaplig buget.

Svar på tråden Ska ni ta kuvertavgift eller inte?