• Hanna05

Tjejer som ska gifta sig i Piteå!

Hej hej!

Jag ska gifta mig sommaren 2012, och undrar ifall det är någon mer som snart ska gifta sig?
    Har ni några tips och ideer på allt möjligt så att man kan dra ner konstnaderna.

Vi har en budget på 50. 000 som jag redan spruckit då jag såg vad min ring & min klänning kostade !! :P

• Svar på tråden Tjejer som ska gifta sig i Piteå!
  • weddingbells

Hej!

Jag ska också gifta mig sommaren 2012 i Piteå. Håller på som bäst på att sätta ihop en budget för vårt bröllop, men det är inte lätt och kostnaderna skenar fort iväg.

Jag har startat en bröllopsblogg (www.weddingbells.blogg.se) och har just tipsat om en bra mall man kan ladda ner på nätet för att göra sin budget på.

Vilken kyrka har ni tänkt gifta er i?

• Hanna05

Vi kommer att gifta oss i Piteå Stadskyrka, den är så vacker!
    Ni då? :)

Jag vet , kostnadera rinner verkligen bara iväg ...

• 20120804

Vi gifter oss i Piteå, närmare bestämt Öjeby kyrka den 4/8-12 :) Kul att det finns lite andra här som också ska gifta sig nästa sommar, det är alltid bra att ha andra att utbyta tankar och idéer med!

• Hanna05

Ja verkligen :) Vi gifter oss 11/8 :)

Det är verkligen svårt att hålla sin budget! :S Vi kommer att ta kuvertavgift. Vi tänkte ta 300 kr /pers men då fick jag höra igår att många tyckte det var lite och att vi borde ta 500 kr /pers. Det tyckte jag lät mycket. Vad tycker ni??

• 20120804

Vi kommer (förhoppningsvis) inte att ta kuvertavgift. Nästan hela min släkt kommer upp från Sthlm, så det känns som att de kommer att få lägga ut med en hel del pengar ändå, på resa å så.. Men skiter sig vår budget totalt får vi väl tänka om ;) Personligen tycker jag att 300:-/ pers är lagom, fast det beror ju lite på vad ni tänkt er för fest. Ju "lyxigare" desto mer kostar ju maten :) Själv har jag lite ågren vad det gäller barn på festen.. Våra kommer givetvis vara med, men sen skulle jag vilja begränsa antalet rejält. Problemet är ju just att många reser långt och kan ju inte lämna barnen hur som helst.. Tror det kommer bli så att mina syskons barn (4st) får komma, men resten får lämna sina hemma. Är det elakt? Tänker iof delvis på föräldrarna, vill ju att de ska njuta av festen :)

• Hanna05

Det med barn är inte elakt! Vi har också tänkt begränsa oss, man måste ju sätta gränsen någonstans!
    Vi har också sagt syskonbarn men inte kusinbarn eller kompisars barn eller så.. endast syskonbarn!
    Det tycker jag är bra :))

• TheréseEmil

Vi gifte oss i Piteå 23 juli i år! Vi gifte oss i Stadskyrkan och hade festen på Kårhuset. Maten lagade två elever från Hotell-och-restaurang-programmet, vi köpte in alla råvaror och gjorde menyn i samråd med deras lärare. Blev toppenbra. Beställde tårtan från Hanséns och även den blev jättegod! Vi hade en tjej som hjälpte till att plocka fram och undan vin- och ölflaskor från bordet.

Vi var bara 42 personer totalt så för den mängden folk var kåren perfekt, även om jag tror att det hade gått in fler människor men det hade blivit lite struligt med bord.

• Hanna05

Okej! Vi kommer ha vår fest på Storstrand, det är så himla fint där inne då allting är nytt! Vita runda bord, med vita stolar! Dom kommer göra varmrätten där, men förrätt och efterrätt kommer vi göra själva! Tårtan ska vi beställa på Hanséns. Vi kommer ha kompisar som hjälper till med servering, men vi kommer ha mestadels buffé. Så det är ju bara att plocka undan från borden i stort sett.

Vi har 87 gäster bjudna, men tror inte alla kommer komma så skulle tippa på att det blir runt 60 gäster kanske.
    Jag längtar verkligen, men tycker det är svårt att spara ihop alla pengarna! Och veta när man måste betala allting till alla... kan man be om fakturor eller ska det betalas vid beställning??

• 20120804

Hur funkar det på storstrand? Får man ha alkohol där? Vi har inte riktigt koll på var vi ska ha festen.. Har skickat en förfrågan till golfklubben, men där måste man ju ta alkoholen från dem.. Å vi hade tankar på en resa till Tyskland för alkoholshopping, å sen typ bar till självkostnadspris. Vill inte ha fri bar då vissa i släkterna inte kan behärska sig då :(

• Hanna05

På storstrand får man inte ha alkohol.
    Vi tänkte ha utan alkohol, vi vill minnas dagen och inte bara att alla ska bli packade! :P

Svar på tråden Tjejer som ska gifta sig i Piteå!