• HannaMae

Hur gör ni med vinet?

Hur ska ni göra/gjorde ni med vinet till maten? Hade ni det på bordet eller gick de och hämtade? Hade ni vinflaskor stående på bordet eller hade ni karaffer som ni fyllde på?

Vi ska inte ha servitörer som serverar mat och dryck vid bordet utan buffé. 

• Svar på tråden Hur gör ni med vinet?
  • augustibrud 2011

Vi har gjort egna vinetiketter, sen ska vi köpa flaskor på Ikea sådana gamla saftflaskor som vi fyller med
    vin, tror det kan bli fint.

• HoPPsanSa sÅ gLad

Man kan ju ha flaskorna på bordet och låta gästerna få div småuppgifter bl a har någon i uppgift att se till att flaskorna står påfyllda på bordet...
    Det blir ju mindre spring på gästerna....

www.minmandinfru.blogspot.com

• Zelmah

Tror ni att man kan tappa upp vinet i Ikea´s SLOM flaskor med tätslutande kork kvällen innan eller blir vinet kanske dåligt? Korken ska ju vara tät så då borde det funka eller? Då har man liksom lite förberett i af, så slipper man tappa upp första laddningen precis innan. Då kan det stå framdukat o klart liksom...

• Sebastiána
    Zelmah skrev 2011-01-21 14:40:43 följande:
    Tror ni att man kan tappa upp vinet i Ikea´s SLOM flaskor med tätslutande kork kvällen innan eller blir vinet kanske dåligt? Korken ska ju vara tät så då borde det funka eller? Då har man liksom lite förberett i af, så slipper man tappa upp första laddningen precis innan. Då kan det stå framdukat o klart liksom...
    Vi ska tappa i liknande flaskor (med hjälp av tratt) och hoppas att serveringspersonalen gör det medan vi är i kyrkan.
  • Sebastiána
    augustibrud 2011 skrev 2011-01-21 14:21:35 följande:
    Vi har gjort egna vinetiketter, sen ska vi köpa flaskor på Ikea sådana gamla saftflaskor som vi fyller med
    vin, tror det kan bli fint.
    Hur har ni gjort de etiketterna?
  • Sebastiána

Nån som har koll på hur mycket mer vin det går åt när gästerna själva får fylla på?

• HannaMae

Etiketter är ju tufft, då kan de ju matcha bordsdekorationer lite oxå! Fast det är frågan om det blir för mycket jobb.

Tack för tipset om karaffer på ÖB, det ska jag kolla upp. För det behövs ju karaffer till vattnet oavsett.

En sak som jag är orolig för är att det kommer att bli så fullt på borden med alla flaskor och karaffer eftersom vi troligtvis måste ha något alkoholfritt alternativ oxå. Vad tar ni då, typ Loka eller köper ni alkoholfritt på systemet? 

• Sebastiána
    HannaMae skrev 2011-01-25 14:22:27 följande:
    Etiketter är ju tufft, då kan de ju matcha bordsdekorationer lite oxå! Fast det är frågan om det blir för mycket jobb.

Tack för tipset om karaffer på ÖB, det ska jag kolla upp. För det behövs ju karaffer till vattnet oavsett.

En sak som jag är orolig för är att det kommer att bli så fullt på borden med alla flaskor och karaffer eftersom vi troligtvis måste ha något alkoholfritt alternativ oxå. Vad tar ni då, typ Loka eller köper ni alkoholfritt på systemet? 
    Om vi ska låta våra egna vinflaskor stå framme på borden blir det en del av dekorationen så de tar inte extra plats, men sedan blir det såklart vattenkaraffer och alkoholfria alternativ också. Vi funderar på DaVinci som ett alkoholfritt alternativ. I alla fall till förrätten.
  • HannaMae
    Sebastiána skrev 2011-01-21 15:00:50 följande:
    Nån som har koll på hur mycket mer vin det går åt när gästerna själva får fylla på?
    Bra fråga!! det här vill jag gärna veta. Vissa kör ju fortfarande "gratis-är-gott"-mottot. 

Min sambos kusin gifte sig i somras och hon var förvånad över hur lite det gick åt istället, hon fick massor över. Men då var det många som drack alkoholfritt då det var en bit att köra dit. 
  • Sebastiána
    HannaMae skrev 2011-01-25 14:28:11 följande:
    Vad är DaVinci, vin?
    Da Vinci är "en torr, pärlande dryck med vinkaraktär" enligt Kiviks musteri som gör den.
  • HannaMae
    Sebastiána skrev 2011-01-25 14:42:40 följande:
    Da Vinci är "en torr, pärlande dryck med vinkaraktär" enligt Kiviks musteri som gör den.
    Mmm, det skulle jag själv vilja dricka om jag valde alkoholfritt.
  • Moster Stina
    Sebastiána skrev 2011-01-25 14:26:16 följande:
    Om vi ska låta våra egna vinflaskor stå framme på borden blir det en del av dekorationen så de tar inte extra plats, men sedan blir det såklart vattenkaraffer och alkoholfria alternativ också. Vi funderar på DaVinci som ett alkoholfritt alternativ. I alla fall till förrätten.
    Om man serveras så brukar det beräknas ett glas vin till förrätten. Två glas rött till huvudrätten.

Finns det barn med, finns det nykterister eller sådana som skall köra bil? Då borde den beräkningen ändå kunna stämma. ÄVEN om det står framme på borden. Men köp några flaskor extra för säkerhetsskull.
  • MaybeBride09

Vi kommer använda SLOM som karaff till ALLT, men kommer ha tydliga lappar hängades runt halsen t. ex (vitt vin, rött vin, vatten, kolsyrat vatten) 

1 oktober 2011 säger jag JA
Svar på tråden Hur gör ni med vinet?