• HannaMae

Hur gör ni med vinet?

Hur ska ni göra/gjorde ni med vinet till maten? Hade ni det på bordet eller gick de och hämtade? Hade ni vinflaskor stående på bordet eller hade ni karaffer som ni fyllde på?

Vi ska inte ha servitörer som serverar mat och dryck vid bordet utan buffé. 

• Svar på tråden Hur gör ni med vinet?
  • Zelmah

funderar oxå kring detta då även vi ska ha buffé. Jag vill att vinet ska finnas på bordet under middagen så att de inte behöver springa framoch till baka och fylla på hela tiden, de ska ju ändå hämta sin mat själva och tänker att det blir jobbigt att hämta vin samtidigt plus att jag inte vill att glasen ska bli tomma och att det blir jobbigt för gästerna att fylla på. Sen på kvällen däremot, när festen drar igång ordentligt efter tårta o avec, då får de servera sig själva vid barbordet. Bag in Box kommer då att finnas för dem att tappa ifrån.

Men till middagen och vinet då... jag funderar oxå på vinet i flaska eller karaff.. vinet bör ju dekanteras för att blir luftat för smakessensens skull, men jag hoppas att karafferna inte blir för små och tar slut för snabbt bara... då får våra unga servitriser fylla på ofta.. Men karaffer är ju bra så att man kan köpa BIB, det blir ju vääääldigt mkt tomglas att ta hand om sen... lättare att slänga massa platta BIB-kartonger än mängder av tomma flaskor som väger väldans oxå... och för miljön är det ju bättre rent energimässigt att köra boxar.

• Wintercandles

På de bröllop där jag varit gäst har det stått på borden antingen i flaskan eller i en karaff. Men då har de ju haft servitriser som byt ut de tomma flaskorna/karafferna.
    Vem ska göra detta för er i så fall?

• HannaMae

Vi kommer ju att ha folk som hjälper till men vill inte att de ödslar tid på att springa runt och hälla upp i glas, det känns så stelt oxå. Räcker att de byter ut flaskor/karaffer. Vill att vinet på något sätt ska finnas på bordet under middagen och sedan efteråt är det ju inga problem att ha alla drycker på ett bord, precis som Zelmah skriver. 

Det är svårt. Om man ska köpa karaffer så kostar ju det, plus att det tar tid att fylla upp på nytt när de tar slut. Därför måste man ju i så fall ha flera extra karaffer som avlöser varandra så att säga. Men visst är det mycket smidigare att transportera dit och hem en drös BIB istället för massa glasflaskor... 

Den billigaste karaffen på IKEA på nätet kostar ändå 59kr...

• Aniara4

Vi hade nog tänkt ha BiB, delvis också för att bromsa okynnesdrickandet. Flört Men visst är det trevligare med flaskor på borden... Karaff var en bra idé, det ska jag fundera på!

• ClaraH

Vi kommer att ha det vinat vinet i flaskor på borden och det röda i karaffer som personalen får fyla på. Efterrättsvinet tror jag att personalen får hälla upp i glas. Antingen vid bordet eller att man får hämta sitt glas vid ett bord och samtidigt ta efterrätten. Har inte riktigt bestämt det ännu.

• HannaMae
    ClaraH skrev 2011-01-20 22:41:17 följande:
    Vi kommer att ha det vinat vinet i flaskor på borden och det röda i karaffer som personalen får fyla på. Efterrättsvinet tror jag att personalen får hälla upp i glas. Antingen vid bordet eller att man får hämta sitt glas vid ett bord och samtidigt ta efterrätten. Har inte riktigt bestämt det ännu.
    Varifrån får ni karafferna och hur många tror du att det går åt för er fest? Ska ni ha karaffer med vatten på borden också?
  • Sebastiána
    HannaMae skrev 2011-01-20 22:51:12 följande:
    Varifrån får ni karafferna och hur många tror du att det går åt för er fest? Ska ni ha karaffer med vatten på borden också?
    Undrar också hur många som behövs. Vi ska ha vinet i 1,2-litersflaskor. Hur många måste vara framme på borden? Serveringspersonalen byter ut flaskorna när de är tomma, men ett visst antal måste ju stå framdukade. Hur många personer räknar man på 1,2 liter? Visst brukar man räkna 5 glas/flaska. Det blir 15 cl/person. Kan det stämma?
  • Sebastiána

...och kan vi återanvända flaskorna som det varit rödvin i om servitörerna sköljer ur dem ordentligt?

• Zelmah

man brukar räkna 5 glas per vinflaska och de brukar ju ligga runt 75cl så det blir några fler glas än 5 i er flaska då ca 8 glas på 1,2 l om det är rödvinsglas vi snackar ca 15cl. men jag hade nog ställt en flaska på 4 personer om ni har många flaskor och de inte ska behöva fyllas på stup i kvarten annar en på 6 personer. Men det beror på hur många servitörer ni har oxå och vad de ska hinna med osv..

Får man fråga var du fått tag på flaskorna eller tillhör de restaurangen/lokalen?

• Sebastiána
    Zelmah skrev 2011-01-20 23:04:04 följande:
    man brukar räkna 5 glas per vinflaska och de brukar ju ligga runt 75cl så det blir några fler glas än 5 i er flaska då ca 8 glas på 1,2 l om det är rödvinsglas vi snackar ca 15cl. men jag hade nog ställt en flaska på 4 personer om ni har många flaskor och de inte ska behöva fyllas på stup i kvarten annar en på 6 personer. Men det beror på hur många servitörer ni har oxå och vad de ska hinna med osv..

Får man fråga var du fått tag på flaskorna eller tillhör de restaurangen/lokalen?

Köpte dem på Bolagret när de hade flyttrea. Minns inte om det var 50 eller 70%-rabatt. De kostade max 10:-/styck (liknar IKEAS SLOM). Tyvärr vågade jag bara köpa 10, men jag tänker att serveringspersonalen kanske kan sklja dem ordentligt och använda samma till det röda vinet, annars måste vi köpa fler.
Svar på tråden Hur gör ni med vinet?