• HannaMae

Hur gör ni med vinet?

Hur ska ni göra/gjorde ni med vinet till maten? Hade ni det på bordet eller gick de och hämtade? Hade ni vinflaskor stående på bordet eller hade ni karaffer som ni fyllde på?

Vi ska inte ha servitörer som serverar mat och dryck vid bordet utan buffé. 

• Svar på tråden Hur gör ni med vinet?
  • Zelmah

ok! då går de nog inte att få tag på till det priset längre då antar jag... hmm jag som brukar springa där titt som tätt.. att jag missat det..

Jag tror nog inte att det är några problem för servitörerna att skölja ur dem och använda dem till båda vinerna. Bara de sköljs ur är det ju ingen fara  för att smak och färg ska blandas och så :) tycker det låter rimligt att ni kör med samma karaffer/flaskor. 

• Sebastiána
    Zelmah skrev 2011-01-20 23:16:34 följande:
    ok! då går de nog inte att få tag på till det priset längre då antar jag... hmm jag som brukar springa där titt som tätt.. att jag missat det..

Jag tror nog inte att det är några problem för servitörerna att skölja ur dem och använda dem till båda vinerna. Bara de sköljs ur är det ju ingen fara  för att smak och färg ska blandas och så :) tycker det låter rimligt att ni kör med samma karaffer/flaskor. 
    Nej, det var nog ett år sedan eller så (i Malmö), men för ett tag sedan hade Systrarna Grene stor flyttrea också. Den är väl slut nu iofs.
  • Hvidbrud

Har läst om många som sparat vinflaskor, diskat ur ordentligt, fyllt på med BiB vin och klistrat på egna etiketter. Men det är kanske för mycket meck?

• Zelmah

hmm, det var ju faktiskt en bra idé!!
     tack för det tipset. Det ska jag ha i åtanke. Det konsumeras ju vin alltid så då kan man ju spara dem istället för att slänga... men meckigt att hinna tappa upp om det blir lite stressigt att pricka den lilla öppningen... vi kommer att ha unga tjejer 16 o 13 år plus nån mer som är äldre som ska sköta påfyllning av mat och vin... Kanske svårt att tappa upp för dem... men nä det borde de väl fixa egnetligen..

Men denna idé ska jag definitivt tänka på... har ju sett detta med egna etiketter men har inte tänkt på att man kan sätta dem på gamla flaskor o använda som karaffer så... käckt! men då kanske man behöver väldigt många.. 25-30st till 70 gäster om de inte ska behövas tappa upp så ofta.? Fast vissa väljer ju öl kanske..mm tål att tänkas på iaf.. 

• Hvidbrud

Det kan ju tappas upp lite tidigare, kanske. Vänner och familj kanska kan spara några flaskor också? Lägge dem i blöt så lossnar den gamla ettiketten lätt! Finns korkar + korknings maskin att köpa för en billig peng har jag för mig. Men om ni vill fylla upp, så kan de ju använda tratt= mindre kladd?

• Zelmah

Tratt ja. Ibland är min hjärna för trött hehe.. klart man tar en tratt!

ja det kan ju tappas upp tidigare men då kan vi lika gärna köra flaskvin direkt istället.. ville slippa den störta mängden av tomglas bara... därför hade det vart käckt att tappa upp i flaska eller karaff från BIB o ha ståendes på borden. och fylla på dem efter behov under tiden det drick upp.

Men tratt får det ju bli isåfall

Får se vad det blir. Kanske har lokalen redan karaffer att hyra ut. De har porslin som vi ska hyra iaf. Måste ringa och fråga innan jag fixar nåt eget. Vill ju inte göra det i onödan.

• Bullemor

Vi ska köpa bag in box både rött och vitt som vi kommer att ha i karaffer på borden som serveringspersonalen får fylla på när dom blir tomma.
    Här spottar vi inte i glasen! ;)

• Moster Stina
    HannaMae skrev 2011-01-20 22:34:54 följande:
    Vi kommer ju att ha folk som hjälper till men vill inte att de ödslar tid på att springa runt och hälla upp i glas, det känns så stelt oxå. Räcker att de byter ut flaskor/karaffer. Vill att vinet på något sätt ska finnas på bordet under middagen och sedan efteråt är det ju inga problem att ha alla drycker på ett bord, precis som Zelmah skriver. 

Det är svårt. Om man ska köpa karaffer så kostar ju det, plus att det tar tid att fylla upp på nytt när de tar slut. Därför måste man ju i så fall ha flera extra karaffer som avlöser varandra så att säga. Men visst är det mycket smidigare att transportera dit och hem en drös BIB istället för massa glasflaskor... 

Den billigaste karaffen på IKEA på nätet kostar ändå 59kr...

Billigast karaffer hittar du på ÖB för 29 spänn! Jag har letat runt!
  • stjärna18

Vi har köpt BIB vin som vi ska fylla på i fina flaskor vi köpt på IKEA. Rosa flaskor för rött vin, ljusgröna till det vita och de genomskinliga flaskorna ska vi ha vatten i. Totalt 3 flaskor för 4 personer, så hoppas vi att vi inte behöver springa och fylla på hela tiden då vi också ska ha buffé. Men vi har köpt flaskor i överflöd så vi har fler uppfyllda och klara i köket, så det blir lätt att bara byta ut.
    Vill man istället ha öl, cider eller läsk kommer detta stå uppdukat på buffébordet!

• turbovampyria

Jag ska ställa en flaska rött och en flaska vitt på varje bord. Det blir sex personer på två flaskor.

Svar på tråden Hur gör ni med vinet?