• stjärna18

Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???

Vi ska gifta oss den 28 Maj och inbjudningarna ska snart skickas iväg. Nu är det så att vi inte vill ha någon av de klassiska klädkoderna utan vill bara att gästerna ska klä sig fint som till en sommarfest. Vill inte tvinga gästerna att ha på sig kostym då det brukar vara väldigt varmt i Maj.
    Någon som har förslag på hur man kan formulera detta på ett lite roligare sätt???

• Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???
  • misscat81

Vardagsfin? Det finaste du har? (Kan iofs bli väldigt varierat beroende på vad just den personen har i sin garderob).

• knyttan

Klädkoder finns ju för att underlätta för gästerna, för alla andra alternativa beskrivningar kan tolkas helt olika av olika personer vilket leder till att gästerna som har klätt sig finare eller mer vardagligt än de övriga kommer att känna sig obekväma. Så att hitta på någon egen variant är bara att göra sina gäster en otjänst!
    Sen så har jag skrivit detta femtielva gånger i detta forum, men det verkar inte riktgt som att folk fattar: en klädkod är en service till gästerna av ovan nämnda skäl, men det är inget påbud!! Vill era gäster inte ha kostym på sig, även om ni har skrivit kavaj på inbjudan så står det dem helt fritt, så ni kan inte tvinga era gäster till att ha på sig nånting alls. (tja såklart att de måste skyla sig på nått sätt men... Glad)
    F.ö så är det inte så att kostym är för varmt för att ha i maj, det behöver ju inte vara tjockaste ylletyget, utan kan lika gärna vara gjord av andra material.

Om ni nu absolut inte vill att era gäster ska ta på sig en kostym (klä upp sig) så får ni väl skriva "vardagsklädsel" eller något på inbjudan, men att hitta på egna som typ "sommarfin" är inte så bra alls. Att klä sig "fin som till en sommarfest" skulle jag säga motsvarar "kavaj" alltså den "lägsta nivån" som egentligen bara innebär att man inte kommer i det man har på sig på jobbet. Ni visar gästerna att ni förväntar er att de har gjort någon sorts ansträngning att klä upp sig, utan att ställa speciellt stora krav.

• Sandrina

Jag vet att alla bara menar väl när man väljer att inte ha dom klassiska klädkoderna. Men faktum är att det faktiskt kan bli jobbigt för gästen att inte veta exakt hur man ska klä sig. Är jag FÖR fin i det här? Är det här för enektl? Hur kommer andra klä sig?
    Det jag vill komma fram till är nog bara att ni ändå ska vara tydliga med hur ni vill ha det så era gäster känner sig bekväma med sitt klädval! :)

• Sandrina
    knyttan skrev 2011-01-20 10:48:00 följande:
    Klädkoder finns ju för att underlätta för gästerna, för alla andra alternativa beskrivningar kan tolkas helt olika av olika personer vilket leder till att gästerna som har klätt sig finare eller mer vardagligt än de övriga kommer att känna sig obekväma. Så att hitta på någon egen variant är bara att göra sina gäster en otjänst!
    Sen så har jag skrivit detta femtielva gånger i detta forum, men det verkar inte riktgt som att folk fattar: en klädkod är en service till gästerna av ovan nämnda skäl, men det är inget påbud!! Vill era gäster inte ha kostym på sig, även om ni har skrivit kavaj på inbjudan så står det dem helt fritt, så ni kan inte tvinga era gäster till att ha på sig nånting alls. (tja såklart att de måste skyla sig på nått sätt men... Glad)
    F.ö så är det inte så att kostym är för varmt för att ha i maj, det behöver ju inte vara tjockaste ylletyget, utan kan lika gärna vara gjord av andra material.

Om ni nu absolut inte vill att era gäster ska ta på sig en kostym (klä upp sig) så får ni väl skriva "vardagsklädsel" eller något på inbjudan, men att hitta på egna som typ "sommarfin" är inte så bra alls. Att klä sig "fin som till en sommarfest" skulle jag säga motsvarar "kavaj" alltså den "lägsta nivån" som egentligen bara innebär att man inte kommer i det man har på sig på jobbet. Ni visar gästerna att ni förväntar er att de har gjort någon sorts ansträngning att klä upp sig, utan att ställa speciellt stora krav.
    Precis så menade jag! :) Han inte se ditt svar innan jag postade mitt.

Fast jag håller inte riktigt med om att klädkoden "bara" är en service, och inget påbud. Jag tycker att får man en inbjudan med klädkod är det lite respektlöst att inte följa den. Det finns oftast ett syfte med att man väljer en viss klädkod. Vi har Mörk kostym till vårt bröllop, så jag skulle inte uppskatta om någon kom i jeans och skjorta t.ex.
  • Sebastiána

Kavaj innebär ju som sagt kostym, men vid tydligt informella tillfällen kan det också betyda blazer vad jag förstår. TS kan ju skriva klädsel Kavaj och inom parantes att det går bra med blazer). Efter en stund åker ofta kavajerna av ändå om det är varmt.
  • Sebastiána
    Håller med där!
  • knyttan

Sandrina: Vad jag menar är att den gäst som får en inbjudan med en klädkod har valet att "smälta in" och följa den, eller, om man nu absolut inte vill ha på sig kostym öht, eller tvunget måste ha balklänning fast att det är "Kavaj" angivet, så får man stå för sitt eget val och att man sticker ut ur mängden. andra kommer säkert tycka det är både respektlöst och lite löjligt, men det kanske man är beredd att ta för att slippa kostymen, vad vet jag? Värdparet anger tonen och förväntningarna på festen genom att sätta en klädkod, men de kan ju knappast sätta den person i fängelse, som väljer att ta på sig något annat.

• Sebastiána

Klädkod "Vårdad klädsel" då? Som krogarna brukar skriva.

• knyttan
    Sebastiána skrev 2011-01-20 11:01:41 följande:
    Klädkod "Vårdad klädsel" då? Som krogarna brukar skriva.

"Vårdad klädsel" är ingen klädkod, det innebär bara att man förväntas vara hel och ren. Magdalena Ribbing är som vanligt en outsinlig källa till kunskap på detta område:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/06/04/festkladkoder-7440/

Hon skriver också på ett annat ställe att det är absolut inte nödvändigt med en klädkod om ert bröllop är av tydligt informell karaktär, om ni bara bjuder närmasta umgängeskretsen som ändå vet ungefär vad som förväntas så behöver ni inte sätta nån klädkod alls.
    Men tänk också på att ni som brudpar inte ska vara finare klädda än vad ni förväntar er av era gäster. Ska brudgummen ha smoking då blir klädkoden smoking etc.
  • Mace

Det är svårt det där, för om ni hoppar över klädkod så kommer gästerna att undra och tolka det olika. 

Kavaj är ju det lägsta och borde väl vara det som passar bäst.

Skriver du sommarfin så får du tänka på att någon kanske dyker upp i jeans och t-shirt eller blus. Om det är vad du vill ha, då är det helt okej, men annars kan det vara bra att hålla sig till kavaj.

Vill ni verkligen inte ha kavaj som klädkod så skriv då en längre text av typen "Vi har ingen formell klädkod utan hoppas på att få se våra gäster i lediga, sommarfina kläder" eller liknande (går säkert att formulera bättre) och kanske med en hänvisning till en hemsida med mer information.

Klädkod sommarfin är verkligen inte bra,  för det kan vara precis vad som helst. 

Svar på tråden Vad skriver man angående klädsel i inbjudan om man inte vill ha de klassiska valen???