knyttan skrev 2011-01-20 10:48:00 följande:
Klädkoder finns ju för att underlätta för gästerna, för alla andra alternativa beskrivningar kan tolkas helt olika av olika personer vilket leder till att gästerna som har klätt sig finare eller mer vardagligt än de övriga kommer att känna sig obekväma. Så att hitta på någon egen variant är bara att göra sina gäster en otjänst!
Sen så har jag skrivit detta femtielva gånger i detta forum, men det verkar inte riktgt som att folk fattar: en klädkod är en service till gästerna av ovan nämnda skäl, men det är inget påbud!! Vill era gäster inte ha kostym på sig, även om ni har skrivit kavaj på inbjudan så står det dem helt fritt, så ni kan inte tvinga era gäster till att ha på sig nånting alls. (tja såklart att de måste skyla sig på nått sätt men...

)
F.ö så är det inte så att kostym är för varmt för att ha i maj, det behöver ju inte vara tjockaste ylletyget, utan kan lika gärna vara gjord av andra material.
Om ni nu absolut inte vill att era gäster ska ta på sig en kostym (klä upp sig) så får ni väl skriva "vardagsklädsel" eller något på inbjudan, men att hitta på egna som typ "sommarfin" är inte så bra alls. Att klä sig "fin som till en sommarfest" skulle jag säga motsvarar "kavaj" alltså den "lägsta nivån" som egentligen bara innebär att man inte kommer i det man har på sig på jobbet. Ni visar gästerna att ni förväntar er att de har gjort någon sorts ansträngning att klä upp sig, utan att ställa speciellt stora krav.
Precis så menade jag! :) Han inte se ditt svar innan jag postade mitt.
Fast jag håller inte riktigt med om att klädkoden "bara" är en service, och inget påbud. Jag tycker att får man en inbjudan med klädkod är det lite respektlöst att inte följa den. Det finns oftast ett syfte med att man väljer en viss klädkod. Vi har Mörk kostym till vårt bröllop, så jag skulle inte uppskatta om någon kom i jeans och skjorta t.ex.