• Aniara4

Pinsam sångsentimentalitet!

Satt och letade efter fina sånger till vigseln, och ville hitta någon som uttrycker det jag känner för min blivande, hur mycket han har förändrat mitt liv - till det bättre förstås, ha ha. Nu är jag inte någon särskilt sentimental person utan ganska krass, och jag tycker verkligen illa om smöriga sånger och överdrivna romantiska Hollywood-filmer. Inte för att jag inte kan bli rörd och berörd, men då av mer realistiska saker...

Nå, av någon anledning satt jag ändå och lyssnade på "Because you loved me" med Céline Dion, som jag avskyr, och när jag lyssnade på texten och föreställde mig vårt bröllop började plötsligt tårarna strömma. Alltså inte ett litet blänk i ögonvrån utan riktigt tokböl!

Så nu är mitt dilemma att jag å andra sidan kanske borde acceptera att det här är en sång som verkligen berör mig och skulle passa på vårt bröllop, men å andra sidan att jag avskyr sånt där slisk och inte alls vill stå för att jag skulle gilla den på något sätt. Jag menar, vad skulle folk tro? Och min kompis som ska sjunga skulle förmodligen bli väldigt förvånad och besvärad om jag satte den där i händerna på henne.

Hur pinsam vågar man vara? :D

• Svar på tråden Pinsam sångsentimentalitet!
  • Oniq

Lyssna på ditt intellektuella jag. Du ska kunna leva med minnet efteråt också ;)

Nu när man planerar och är mitt uppe i allt vad de här kärleksytringarna heter så blir man lätt lite skevt rörd har jag märkt. Låtar som jag avskyr kan ha väldigt fina texter - jag kan t.o.m. bli gråtfärdig till sånger om olycklig kärlek för att det är synd om dom som inte hittat sin rätta.

Leta vidare och hitta en låt som passar både ditt känslomässiga och intellektuella jag så kan du vara 100% säker på att det är rätt.

• Aniara4
    eigollet skrev 2011-02-28 18:43:36 följande:
    John Denver- Annies song. Den säger ju ALLT! :D
    Hela vårt bröllop grät till den tror jag.....
    Den är jättefin och jag funderar på att ha den som brudvals, men den säger inte riktigt det som jag vill att sången ska säga vid vigseln. Det finns många fina sånger som säger "å vad jag älskar dig", men jag vill säga "du har förändrat mitt liv" eller snarare "du har gett mig hopp och styrka att själv förändra mitt liv".

Eller för all del ett ömsesidigt "vi stöttar och lyfter varandra" förstås, det går ju inte bara åt ett håll.
  • Aniara4
    Oniq skrev 2011-02-28 19:29:46 följande:
    Lyssna på ditt intellektuella jag. Du ska kunna leva med minnet efteråt också ;)

Nu när man planerar och är mitt uppe i allt vad de här kärleksytringarna heter så blir man lätt lite skevt rörd har jag märkt. Låtar som jag avskyr kan ha väldigt fina texter - jag kan t.o.m. bli gråtfärdig till sånger om olycklig kärlek för att det är synd om dom som inte hittat sin rätta.

Leta vidare och hitta en låt som passar både ditt känslomässiga och intellektuella jag så kan du vara 100% säker på att det är rätt.
    Tack, skönt med någon som förstår mig! Dessutom blir jag som sagt lite extra blödig när jag har PMS, så jag får se upp! Tyst
  • 2011bröllop

Klart du ska köra på den  om den berör dig så betyder ju orden något för dig i den !!!!

• Iseika
    Nalinie skrev 2011-01-19 20:57:29 följande:
    Jag bruden skall försöka sjunga du är allt på bröllopet, nervös, får man ha text framför sig?
    Jag tänkte också sjunga själv och planerar att stå bredvid gitarristen som har notställ framför sig. På så vis ser också jag texten.

På samma vis har jag överlevt spelningar tidigare, så det ska nog gå bra... 
  • Adoxa

Jag vet precis hur du menar TS, jag ogillar också smöriga låtar... men jag tänker att en Celine-smör-låt säkert inte alls låter lika smörigt när det är en solosångare som framför den till typ akustisk gitarr? En cover kan många gånger ge en helt annan känsla än originalet, vilket ju kan vara positivt i det här sammanhanget. För några år sedan framförde Motoboy en cover av Charlotte Perellis låt "Hero" på melodifestivalen, jag har aldrig gillat den låten men i hans version tyckte jag att den var jättevacker och den upplevelsen "förstördes inte" av att jag inte är så förtjust i originalet så att säga.

Här kan man lyssna på Hero-covern:

Min poäng är alltså att det blir ju heltavgörande vad låten får för känsla när din vän framför den, inte hur Celine sjunger den i originalet! :)

• Aniara4

Bortsett från refrängen gillar jag (You make me feel like) A natural woman med Aretha Franklin:

Looking out on the morning rain
    I used to feel so uninspired
    And when I knew I had to face another day
    Lord, it made me feel so tired
    Before the day I met you, life was so unkind
    But you're the key to my peace of mind

Cause you make me feel, you make me feel, you make me feel like
    A natural woman

When my soul was in the lost-and-found
    You came along to claim it
    I didn't know just what was wrong with me
    Till your kiss helped me name it
    Now I'm no longer doubtful of what I'm living for
    And if I make you happy I don't need to do more

Men jag är allergisk mot uttryck som "en riktig kvinna" eller "en riktig man", och allt som öht utgår från att det bara finns två sorters människor och man får vackert rätta in sig efter de förväntningar på ens beteende, intressen osv som följer av vilken sorts könsorgan man har, och därför har jag jättesvårt för refrängen. "You make me feel like a natural woman" - tja, efter ett längre förhållande händer det iofs oftare att jag slarvar med att raka benen, jag sminkar mig sällan och ganska ofta när sambon kommer hem från jobbet har jag redan bytt om till mysbyxor och slängt bh:n, så på sätt och vis kanske man kan säga att han gjort mig till en mer naturlig kvinna, men av någon anledning tror jag inte det är det sången handlar om! Kyss

• Aniara4

Ingen som har nåt förslag på nån annan låt på temat "du har förändrat mitt liv"?

• förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-03-09 11:42:32 följande:
    Ingen som har nåt förslag på nån annan låt på temat "du har förändrat mitt liv"?
    Love changes everything av Andrew Lloyd Webber borde ju vara perfekt :D Den finns på svenska också :) 
  • Å och D
    Aniara4 skrev 2011-03-09 11:42:32 följande:
    vet inte om det är spot on, men jag gillar Le Marcs Non som du (jepp jag har pushat för den innan..)

Na, na, na…
    Jag är så lycklig, jag är så glad
    Plötsligt förstår jag, värdet av allt som jag har
    Du andas tyst vid min sida, som en läkesång
    Din luft ger mej vingar, jag är kär i dej än en gång
    Jag vill ha dej, för alltid
    Nu eller aldrig, jag älskar dej även om du är tom, trött och skraltig

Jag tror att jag har letat, jag tror att jag har sökt,
    efter Nonsomdu
    Utan att jag vetat, så har jag än försökt,
    hitta nonsomdu, na, na, na…
    Nonsomdu, na, na, na…

Om jag bara får leva, en enda sekund
    Låt det vara just här och nu, i just denna stund
    Barnen leker på trappan, under himmel bar
    Vi ligger lugna i gräset, du är naken och underbar
    Jag vill gråta, av lycka
    Det här är vad livet, går ut på, strunt i vad andra må tycka

efter nonsomdu
    Utan att jag vetat, så har jag försökt,
    Nonsomdu, na, na, na…

Jag behöver ingen rikedom, jag behöver ingen dyrbar bil
    Jag behöver inga kontokort, jag behöver inte MTV
    Jag behöver inte vara någon, jag behöver inga roller nu
    Jag behöver inte vara stark, jag behöver bara nonsomdu

efter Nonsomdu
    Utan att jag vetat, har jag ändå försökt,
    Nonsomdu, na, na, na…
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-03-09 14:36:54 följande:
    Love changes everything av Andrew Lloyd Webber borde ju vara perfekt :D Den finns på svenska också :) 
    Aha, tack! Det var ett bra tips, men ändå inte riktigt vad jag söker tror jag. Mer "mitt liv var miserabelt och jag hade tappat hoppet, men så kom du och trodde på mig, och nu vet jag att jag klarar det" typ...

Det borde ju finnas massor tycker jag!

Har funderat på "That's what friends are for" och "You've got a friend" (gillar den stilen mer än de riktigt smöriga balladerna egentligen), men det känns inte heller riktigt rätt - han är ju inte riktigt bara en vän även om han är min bäste vän!
  • förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-03-09 14:46:03 följande:
    Aha, tack! Det var ett bra tips, men ändå inte riktigt vad jag söker tror jag. Mer "mitt liv var miserabelt och jag hade tappat hoppet, men så kom du och trodde på mig, och nu vet jag att jag klarar det" typ...

Det borde ju finnas massor tycker jag!

Har funderat på "That's what friends are for" och "You've got a friend" (gillar den stilen mer än de riktigt smöriga balladerna egentligen), men det känns inte heller riktigt rätt - han är ju inte riktigt bara en vän även om han är min bäste vän!
    Fast you´ve got a friend handlar väl ändå om lite mer än en vän? ;) Gillar den jättemycket :) Kommer inte på någon just nu... Hm... 
  • Å och D

Du är aldrig ensam med Mauro är också vacker och lite mer sällsynt

• Aniara4

Funderar vidare...

Wind beneath my wings kanske?

Fast den är inte heller riktigt, riktigt rätt...

Svar på tråden Pinsam sångsentimentalitet!