• Aniara4

Pinsam sångsentimentalitet!

Satt och letade efter fina sånger till vigseln, och ville hitta någon som uttrycker det jag känner för min blivande, hur mycket han har förändrat mitt liv - till det bättre förstås, ha ha. Nu är jag inte någon särskilt sentimental person utan ganska krass, och jag tycker verkligen illa om smöriga sånger och överdrivna romantiska Hollywood-filmer. Inte för att jag inte kan bli rörd och berörd, men då av mer realistiska saker...

Nå, av någon anledning satt jag ändå och lyssnade på "Because you loved me" med Céline Dion, som jag avskyr, och när jag lyssnade på texten och föreställde mig vårt bröllop började plötsligt tårarna strömma. Alltså inte ett litet blänk i ögonvrån utan riktigt tokböl!

Så nu är mitt dilemma att jag å andra sidan kanske borde acceptera att det här är en sång som verkligen berör mig och skulle passa på vårt bröllop, men å andra sidan att jag avskyr sånt där slisk och inte alls vill stå för att jag skulle gilla den på något sätt. Jag menar, vad skulle folk tro? Och min kompis som ska sjunga skulle förmodligen bli väldigt förvånad och besvärad om jag satte den där i händerna på henne.

Hur pinsam vågar man vara? :D

• Svar på tråden Pinsam sångsentimentalitet!
  • TheD

Hej bäste vän :D

Jag GRÅTER nör jag lyssnar på liknande sånger oh tänker på bröllop. När Kronpsinsessan och Daniel var på konserten dagen innan och barnen sjunger för dem...jag kan inte hålla tillbaka tårarna och jag försöker med detta många gånger :)

Du är inte ensam! Sen ja, såärjag en känslig person i grunden även om det inte alltid märks...Till andra dansen/valsen kommer vi ha Morning has broken vilket får mig att gråta då min pappa sjöng den för min och min syster när vi var små och eftersom andra dansen är med min pappaså var den självklar och jag vet inte hur jag ska klara mig från att INTE gråta!!!!!!!

• lemfi

Om den berörde dig så, så tycker jag kör på den. Vad folk skulle tro är inte viktigt, utan det är er dag.
    Sen är det så att de flesta människor gillar sliskiga kärleks låtar. Är en sån stor låt..pinsam?..Lyssna på den fler gånger så kanske den känns bättre (eller sämre) efter ett tag. Lycka till

• Aniara4

Inget fel med att vara känslig! Och jag kommer säkert att få torka en tår eller två när vi gifter oss. Den andra sången vi har valt (hemlig) gör mig också väldigt rörd, men den är lättare att stå för eftersom det verkligen är en bra låt.

Mitt problem är inte gråtandet utan frågan om jag borde välja att ha "Because you loved me" på bröllopet trots att den intellektuella sidan av mig tycker det är enfullständigt  gräslig smörig snyfthistoria!

• Aniara4

Och tack lemfi. Jag får väl höra med den andre inblandade personen i det här och höra hur han känner! Jag har ju valt den andra sången helt tvärsäkert utan att ens fråga honom, så jag vill gärna ha hans åsikt på det här.

• Zelmah

jag har börjat grina flera gånger när jag har hört låtar och tänkt: kanske den till bröllopet... när man tänker på bröllopet att få gifta sig med den man älskar och dennes personlighet o allt det där så blir i alla fall jag väldigt lätt berörd... Har grinat till flera låtar med dessa tankar i mig men jag har sen hittat en "ny" låt o grinat igen... avfärdat ett gäng låtar U2, Eric Clapton, JohnLedgend mfl... men vet ännu inte vad vi ska ha, får se kanske instrumentalt... en till dansen letar vi oxå efter o en del av mig vill ha en riktig vals och då krymper listan på låtval radikalt. Ska man däremot dansa typ tryckare finns ju desto fler...

Men välj en låt efter hjärtat inte efter att hjärnan säger att den är cheezy eller nåt...

men stäm av med kompisen så att hon klarar sjunga låten oxå! :) alla sångröster passar/klarar inte av vilken låt som helst. Men hon kanske har en jätte bredd i sitt oktavregister o att det inte är några problem alls!

Lycka till med låtvalet!

själv letar jag vidare...

• förlovadflicka

Så här är det med musik: Berör den en positivt så är det en bra låt! Fullkomligt hatar när folk klassar viss musik som töntig och viss som ok, hur vetenskapligt är det? Skitlöjligt är vad det är! (haha, den här frågan upprör mig och mitt musikaliska sinne :P)

• Aniara4

Ja, fast problemet är inte så mycket vad andra ska tycka, utan att JAG egentligen inte gillar låten och brukar bli lite småäcklad när jag hör den. Så JAG är kluven...

Men Zelmah har en poäng, den kanske är för svår för nån som inte är Céline Dion (även om min kompis är professionell sångerska, kanske jag skulle tillägga), och då slipper jag ju fundera på det!

• förlovadflicka
    Aniara4 skrev 2011-01-19 20:16:25 följande:
    Ja, fast problemet är inte så mycket vad andra ska tycka, utan att JAG egentligen inte gillar låten och brukar bli lite småäcklad när jag hör den. Så JAG är kluven...

Men Zelmah har en poäng, den kanske är för svår för nån som inte är Céline Dion (även om min kompis är professionell sångerska, kanske jag skulle tillägga), och då slipper jag ju fundera på det!
    Om hon är proffs ska det nog inte vara några problem, låter konstigt. Fattar inte, du blir äcklad av låten men du gillar den??
  • Aniara4

Jag blir lite äcklad i vanliga fall för att den är så smörig och jag avskyr smöriga låtar, det var ju därför jag blev så förvånad när jag plötsligt började storböla när jag levde mig in i texten i förhållande till oss och vårt bröllop!

• Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-01-19 20:22:33 följande:
    Om hon är proffs ska det nog inte vara några problem, låter konstigt.
    Det var ju bara som jag hoppades, för att få en anledning att inte fundera mer över det. Alltså, hon är under utbildning och försörjer sig inte på sången (än), men tar lite solouppdrag ibland.
Svar på tråden Pinsam sångsentimentalitet!