• Emmilie87

Hur ska jag komma i klänningen...?

Hej alla!

För några månader sen köpte jag min brudklänning. Medvetet köpte jag en som var aningens för liten. Jag tänkte (stolt som man är): Den där kommer jag i till juli eftersom jag ska börja träna i januari.

Nu är det januari och precis som lovat har jag börjat att träna och äta nyttigt. Igår testade jag klänningen igen och upptäckte att jag behöver gå ihop ca 7 cm runt bysten för att klänningen ska passa!!!!! Panik!

Det är visserligen 7 månader kvar till bröllopet, men tänk om jag inte lyckas gå ihop 7 cm! Förut när jag har gått ner i vikt har det alltid varit bysten som varit "trögast" på att minska....

7 cm på 7 månader....det betyder alltså 1 cm varje månad....helt omöjligt!

Har någon bra och effektiva tips till mig? Finns det några bra övningar som kan minska omfånget kring bysten?

Usch vad stressad jag känner mig!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur ska jag komma i klänningen...?
  • Zia 20090618

Men usch, det är ett knepigt problem du har.. Själv får jag min klänning i nästa vecka och är såå osäker på om den kommer passa :S Har nämligen inte provat ut rätt storlek utan i butiken fick jag prova en 34:a (som inte alls är min storlek) och hon föreslog en 38:a eftersom det är korsettsnörning. Men i verkligheten är jag nog snarare 40-42..... :S Bör väl tilläggas att jag inte köpte via butiken utan hittade en begagnad i USA.

Låter tyvärr väldigt svårt att minska just bröstomfånget, men det beror väl på hur man är bygd kanske.. Men såna där håll-in-varianter finns det ju många av. Gå runt på stan och prova ett par såna kanske, med måttband i högsta hugg? 

• SnartFruSir

Be att få tala med en instruktör på det ställe du tänkt träna på, och hör vad du kan göra för att träna just det stället, i förminskande syfte. Att simma tränar också ryggen bra, framföralt om du tar stooora och kraftiga armtag i vattnet, och använder benen minimalt.

Jag gick ner 16 kg på cambridgemetoden i höstas och då minskade ja tex 25 cm på stussen och 20 på höfterna men bara 4 cm över bysten. Jag har å andra sidan stor bröstkorg, så det är inte så mycket man kan göra åt skelettet. Har du samma problem med "bred rygg" så skulle jag nog undersöka möjligheterna att lägga ut klänningen lite.

• Emmilie87
    Zia 20090618 skrev 2011-01-05 10:30:18 följande:
    Men usch, det är ett knepigt problem du har.. Själv får jag min klänning i nästa vecka och är såå osäker på om den kommer passa :S Har nämligen inte provat ut rätt storlek utan i butiken fick jag prova en 34:a (som inte alls är min storlek) och hon föreslog en 38:a eftersom det är korsettsnörning. Men i verkligheten är jag nog snarare 40-42..... :S Bör väl tilläggas att jag inte köpte via butiken utan hittade en begagnad i USA.

Låter tyvärr väldigt svårt att minska just bröstomfånget, men det beror väl på hur man är bygd kanske.. Men såna där håll-in-varianter finns det ju många av. Gå runt på stan och prova ett par såna kanske, med måttband i högsta hugg? 
    Jag förstår att du känner dig nervös när du är osäker på storleken. Så var det ju lite för mig med. Ändå frågade hon i butiken vilken stl jag ville testa o jag sa ju förstås den som var mindre. Idag önskar jag att jag hade svalt stoltheten o köpt den större stl!
  • Zia 20090618
    Emmilie87 skrev 2011-01-05 10:35:01 följande:
    Jag förstår att du känner dig nervös när du är osäker på storleken. Så var det ju lite för mig med. Ändå frågade hon i butiken vilken stl jag ville testa o jag sa ju förstås den som var mindre. Idag önskar jag att jag hade svalt stoltheten o köpt den större stl!
    Ja det är lätt att vara efterklok.. :/ Snart sitter jag nog i samma båt som du! Dock tror jag det är väldigt svårt för mig att minska kring bröstkorgen, som SnartFruSir sa, det är svårt att göra något åt skelettet ;) 
  • Emmilie87

Nu har jag precis pratat med butiken som jag köpte klänningen från. Hon sa att jag inte behöver vara så orolig utan det finns rätt mkt tyg på klänningen att sy ut den med. Hon sa att de brukar aldrig ha några problem utan löser det alltid. Hon frågade om klänningen var för liten nån annanstans o det är den ju inte, så då sa hon att det är lugnt. Vi skulle höras igen i april för att se vad som har hänt.

Men jag kommer ju givetvis fortsätta med min träning o kostomställning ;)

• Ayla
    Emmilie87 skrev 2011-01-05 10:35:01 följande:
    Går det att gå i väg till en dietist (som har koll på hur det fungerar med diabetes) och få kostråd av denne? Trixet är att få i sig mindre energi än man gör av med men utan att förvärra diabetesen.
  • Zia 20090618
    Emmilie87 skrev 2011-01-05 10:46:28 följande:
    Nu har jag precis pratat med butiken som jag köpte klänningen från. Hon sa att jag inte behöver vara så orolig utan det finns rätt mkt tyg på klänningen att sy ut den med. Hon sa att de brukar aldrig ha några problem utan löser det alltid. Hon frågade om klänningen var för liten nån annanstans o det är den ju inte, så då sa hon att det är lugnt. Vi skulle höras igen i april för att se vad som har hänt.

Men jag kommer ju givetvis fortsätta med min träning o kostomställning ;)
    Men så skönt att höra! Då kan du pusta ut ;)
  • Future Mrs S

Något jag inte tänkte på när jag funderade över bröstmått förr var att man faktiskt har fett på ryggen oxå som räknas med i det.. ;) Träna rygg är super bra! Det mår hela kroppen bra av, bättre hållning till den stora dagen och att träna en så stor muskelgrupp som rygg gör att förbränningen ökar mer än om du tränar en mindre grupp typ armar.  Om du inte är en gymperson skulle jag rekommendera dig att simma...  

Dra ner på kolhydraterna och undvik sötsaker så är det INGA problem!
    Sen kan ju en schysst bh vara bra i vilket fall som helst och hjälpa till flera cm tror jag! :)
    lycka till! 

• Moster Stina

Ett tips jag set här på torget förut, är att du helt enkelt låter en sömmerska sätta i korsettsnörning i ryggen. Då kommer den garanterat att passa!

Men sen kan du väl förstås verkligen undvika salt också efter det binder vatten i kroppen. Det finns urindrivande teer och piller på hälsokosten. Det kan faktiskt hjälpa en att minska tillfälligt i omfång!

Men kanske är det inte helt nyttigt om man har diabetes!

• Emmilie87
    Future Mrs S skrev 2011-01-05 11:13:38 följande:
    Något jag inte tänkte på när jag funderade över bröstmått förr var att man faktiskt har fett på ryggen oxå som räknas med i det.. ;) Träna rygg är super bra! Det mår hela kroppen bra av, bättre hållning till den stora dagen och att träna en så stor muskelgrupp som rygg gör att förbränningen ökar mer än om du tränar en mindre grupp typ armar.  Om du inte är en gymperson skulle jag rekommendera dig att simma...  

Dra ner på kolhydraterna och undvik sötsaker så är det INGA problem!
    Sen kan ju en schysst bh vara bra i vilket fall som helst och hjälpa till flera cm tror jag! :)
    lycka till! 
    Smart! Det stämmer ju faktiskt! Jag har tänkt att simma onsdagar (idag alltså). 50 min. Tror du att det räcker eller behövs det fler gånger i veckan? Ska tillägga att jag tränar med Blossoms aerobic-dvd hemma varje måndagmorgon, 30 min och promenerar minst 40 min tisdagar, torsdagar och söndagar.

Tror ni att det behövs mer träning?

Jag är jätteglad för alla som engagerar sig!
Svar på tråden Hur ska jag komma i klänningen...?